mw schreef:Jo'tje schreef:mw schreef:ik draag een hoed. Omdat ik geloof dat het puur bijbels is. Ik heb er een uitleg over gekregen van een ds. (wie hem wil, wil ik wel over de post opsturen)
Het liefst deed ik een baret op, maar door mijn rothuid heb ik dan meer last van jeuk dan met een hoed.
Een mooie hoed geef ik ook niet om, maar het moet niet zo zijn dat de mijne mooier, groter, protseriger is dan die van mijn buurvrouw.
Het liefst deed ik gewoon een hoofddoekje om, maar om de een of andere reden doe ik dat weer niet.
Ik ben wel ontzettend benieuwd naar de bijbelse uitleg van die hoed. Want dan zijn er toch wel ontzettend veel mensen 'onbijbels' bezig. En zet maar rustig in dit topic neer, want daar komt de discussie uiteindelijk toch op uit. Ik zeg maar vast: cultuurgebonden...
geen tijd om het over te typen.
Het is een uitleg over hoofdbedekking, niet specifiek over de hoed.
De hoed is cultuurgebonden, maar hoofdbedekking niet. Met een hooefddoekje kun je je hoofd toch ook prima bedekken?
Ik vraag me af of het niet cultuurgebonden is. Maar goed... wat ik dan bijvoorbeeld niet snap is dat het gaat om het bidden in 1 Kor 11. 5 Maar een vrouw maakt haar hoofd te schande wanneer ze met onbedekt hoofd bidt of profeteert, want ze is in dat geval precies hetzelfde als een kaalgeschoren vrouw. 6 Een vrouw die haar hoofd niet bedekt, kan zich maar beter laten kaalknippen. Wanneer ze dat een schande vindt, moet ze haar hoofd bedekken.... ....13 Oordeelt u daarom zelf. Is het gepast dat een vrouw met onbedekt hoofd tot God bidt?
De vraag is dan ook: Waarom dragen vrouwen wel een hoedje naar de kerk... maar thuis bidden ze thuis aan tafel zonder hoofdbedekking? Dit gaat toch tegen 1 Kor 11 in.
Zegt deze dominee daar dan wel wat over?
Overigens heb ik wel meer vragen bij 1 Kor 11. Hoe kan Paulus bijvoorbeeld zeggen: 14 Leert de natuur zelf u niet dat lang haar een man te schande maakt... terwijl Simson als toegewijde aan God zijn haar niet mocht knippen / afscheren... en er veel mensen toen lang haar hadden? Pas later, in de tijd van Paulus werd kort haar een beetje de mode. en: 0 Daarom, en omwille van de engelen, moet een vrouw zeggenschap over haar hoofd hebben. in SV: " een macht op het hoofd dragen". Hoe moet ik dat zien?
Ik vind de uitleg over cultuur en de situatie toen ik Korinthe een stuk waarschijnlijker dan andere uitleggingen die ik tot nu toe heb gehoord.