Vakbond wil 2e paasdag ruilen voor suikerfeest

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

wateengedoe2
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wateengedoe2 » 17 okt 2006 16:31

parsifal schreef:Laten we zeggen dat de vrijdag eerder betwijfeld moet worden dan de zondag. Misschien toch een goede woensdag of donderdag.

Ook die vrijdag is direct af te leiden uit de H. Schrif, aangezien er te lezen is over de grote sabbat (de dag erna), die op zaterdag viel). Jezus werd op vrijdagmiddag gekruisigd en hield op donderdagavond, na zonsondergang (want dezelfde joodse dag als waarop Zijn executie plaatsvond, nl. 14 nisan) het Laatste Avondmaal.

Overigens, als je dan toch een écht belangrijke christelijke dag vrij wilt hebben, geef dan Goede Vrijdag vrij i.p.v. 2e Paasdag. Ik vraag die dag - en Witte Donderdag ook - sowieso altijd vrij (gelukkig maakt mijn werkgever daar nooit een probleem van). In div. Europese landen is dat een algemene vrije dag. Evenals Allerheiligen (1 nov.) trouwens - waarop ik ook vrij neem - maar ik kan me voorstellen dat dat bij de meesten hier toch wat minder leeft ;)

Raido schreef:Wat is dan het probleem voor de individuele christen om zijn feestdag vrij te nemen (niet uitbetaald?)

Of gewoon een verlofdag (wel uitbetaald). Dan hebben die dagen ook eens zin ;) Moeten we 3 weken/jaar gaan bakken aan de costa of is 2 weken ook wel genoeg?

*verwacht nu dat kathokieken op alle heiligendagen ook vrij willen hebben*

ROFLMAO! Ja, gráág! (ik geloof dat de economie op zijn gat ligt als we dát gaan doen :mrgreen: )

Seriously: 15 aug. (Mariatenhemelopneming) en 1 nov. (Allerheiligen) zou ik bepaald geen ramp vinden, nee (dan is men ook vrij in o.a. België) ... Evenmin als men het feest van Corpus Christi gewoon weer op de donderdag 1½ week na Pinksteren zet, i.p.v. op de zondag daarna, en er dan vrij voor geeft. En dan nog Witte Donderdag en Goede Vrijdag ... Zo, dan wil ik 2e Kerst-, Paas- en Pinksterdag wel inleveren, hoor! ;)

liisje schreef:ze hebben evengoed al vrij op die dagen dus waarom een officiele dag van maken?

Euhm .. ze leveren er een verlofdag voor in of moeten onbetaald verlof opnemen. En altijd zijn er weer bedrijven die moeilijk doen. Niet alle werkgevers zijn zo coulant als de mijne. Zou jij het leuk vinden als je in Israël of Algerije woonde en je móet van je werkgever op eerste Paasdag werken (de zondag valt in die landen overigens niet in het weekend)? Al die ellende los je in één klap op, door Suikerfeest gewoon een algemene vrije dag te maken.
Als iemand zegt: dat de mens door zijn werken [..], zonder de goddelijke genade [..] gerechtvaardigd kan worden vóór God, hij zij veroordeeld. (VI, Trente)

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 17 okt 2006 20:47

wateengedoe2 schreef:
parsifal schreef:Laten we zeggen dat de vrijdag eerder betwijfeld moet worden dan de zondag. Misschien toch een goede woensdag of donderdag.

Ook die vrijdag is direct af te leiden uit de H. Schrif, aangezien er te lezen is over de grote sabbat (de dag erna), die op zaterdag viel). Jezus werd op vrijdagmiddag gekruisigd en hield op donderdagavond, na zonsondergang (want dezelfde joodse dag als waarop Zijn executie plaatsvond, nl. 14 nisan) het Laatste Avondmaal.

Er is hier wat discussie over, juist vanwege de grote sabbat (rust) waarbij ook gedacht wordt aan extra rustdagen rond het Joodse Paasfeest. Zelf kan het me niet zoveel schelen als het maar herdacht wordt.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Terug naar “Archief”