Genesis 12
1 De HEER zei tegen Abram: ‘Trek weg uit je land, verlaat je familie, verlaat ook je naaste verwanten, en ga naar het land dat ik je zal wijzen.
2 Ik zal je tot een groot volk maken,
ik zal je zegenen, ik zal je aanzien geven,
een bron van zegen zul je zijn.
3 Ik zal zegenen wie jou zegenen,
wie jou bespot, zal ik vervloeken.
Alle volken op aarde zullen wensen
gezegend te worden als jij.’ (12:3) Alle volken op aarde zullen wensen/ gezegend te worden als jij – Ook mogelijk is de vertaling: ‘Door jou zullen alle volken op aarde gezegend worden’.4-5 Abram ging uit Charan weg, zoals de HEER hem had opgedragen.
Handelingen 3
22 Mozes heeft al gezegd: “De Heer, uw God, zal in uw midden een profeet zoals ik laten opstaan; luister naar hem en naar alles wat hij u zal zeggen. 23 Wie niet naar deze profeet luistert, zal uit het volk gestoten worden.” 24 Samuël en alle profeten na hem hebben deze tijd aangekondigd. 25 U bent de erfgenamen van de profeten; met uw voorouders heeft God zijn verbond gesloten toen hij tegen Abraham zei: “In jouw nageslacht zullen alle volken op aarde gezegend worden.” 26 God heeft zijn dienaar allereerst voor u laten opstaan en hem naar u gezonden om ieder van u die zich afkeert van zijn slechte daden te zegenen.’
Galaten 3
6 Van Abraham wordt gezegd: ‘Hij vertrouwde op God, en dat werd hem als een daad van gerechtigheid toegerekend.’ 7 U ziet dus dat zij die geloven kinderen van Abraham zijn. 8 Nu heeft de Schrift voorzien dat God ook andere volken door geloof zou aannemen en daarom aan Abraham verkondigd: ‘In jou zullen alle volken gezegend worden.’ 9 En dus wordt iedereen die gelooft samen met Abraham, de gelovige, gezegend.
Ik heb even de teksten in de NBV geqoute. Ten eerste merk ik bij het lezen van de teksten dat er meer omheen staat. Ik heb het dus wat uitgebreidt dan een halve tekst. Ik kies hiervoor omdat ik uitga van het lezen van de Bijbel, samen met wie dan ook.
Als ik dan lees wat mensen in hun leven hier uit kunnen leren of waarin de steun kunnen vinden. Waar gaat het om A of B? Het spijt mij, ik kan niet treuren om de keuze van de NBV. Het blijft om het vertrouwen in God gaan, dat we Abraham als voorbeeld kunnen nemen. Dat Gods belofte aan Abraham nog steeds geldt. Dat is m.i. hetgeen waar we over moeten spreken met elkaar. Of waar iemand over kan nadenken.
Ik kan begrijpen dat we hier op een forum zitten en over een bepaalde keuze een discussie houden. Maar de vraag ging over een goede vertaling. . . Ik kan alleen onderschrijven dat de NBV mij helpt zonder omwegen de bijbel te gebruiken.
scape