LOKET RKK GESLOTEN

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 16 okt 2006 19:52

Optimatus schreef:Ik stel een vraag en ik zou daar graag normaal antwoord op willen krijgen en geen bureaucratisch gedoe.
Dat heeft niets met bureaucratie te maken. Elders heb je duidelijk gemaakt dat je bijzonder goed op de hoogte bent van de RKK. Als je dan een vraag stelt in de vorm "Hoe kan X?" wetende dat X niet bestaat, en ik plaats dat in de context van al je bijdragen op dit forum de RKK betreffende, dan lees ik daarin geen vraag, maar je zoveelste uiting van je vijandschap jegens de RKK. Die is je van harte gegund, maar dit topic ben ik gestart met als doel vragen te beantwoorden, aan mensen die vragen hebben.

Nogmaals, je eigen bijdragen bepalen de context van wat je schrijft:
- je toont zonder uitzondering diepe minachting voor de RKK;
- je pretendeert grote kennis van de RKK;
- je stelt een vraag over iets waarvan je in dat geval moet weten dat het niet bestaat.

Hoe moet ik dat anders zien? Als je werkelijk een vraag hebt, zal ik die met plezier beantwoorden. Maar als je gewoon weer eens op de RKK wil spugen, dan gun ik je dat van harte, maar dan heb ik daar verder geen antwoord op.

Hoe komt het dat, bijvoorbeeld, Don Bosco wel (even plat gezegd) op de heiligenkalender belandt en mijn overleden katholieke buurvrouw niet?
Ik ken je buurvrouw niet, maar de RKK pleegt pas te onderkennen dat iemand in de hemel is (heilig dus) als ze daar vrij zeker van is.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 okt 2006 19:57

De buurvrouw was even een virtueel voorbeeld, maar je antwoord leidt tot een vervolgvraag:

Als iemand heilig is, dan is deze dus in de hemel. Dat heb ik althans elders op dit forum gelezen. Prima, wil ik aannemen.

De vraag die dan bij mij echter gerezen is, is deze: hoe wordt men daar, in jouw woorden, vrij zeker van? Er moet, om een dergelijke "vrij zekere kennis" te verkrijgen, een vorm van (geestelijke) communicatie plaatsvinden of plaatsgevonden hebben.

Ergo: op welke wijze wordt men vrij zeker van het feit dat iemand al dan niet in de hemel is?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 16 okt 2006 20:13

Optimatus schreef:Als iemand heilig is, dan is deze dus in de hemel.
Een heilige die sterft gaat naar de hemel, inderdaad. Zij die in de hemel zijn, zijn heilig.

Dat heb ik althans elders op dit forum gelezen. Prima, wil ik aannemen.
Het is in dit topic irrelevant of je dat aan wil nemen. Ik ben blijkbaar nog steeds te vaag. Dit topic is niet opgezet voor discussie, niet om te overtuigen, enkel en alleen om bij degenen die daar behoefte aan hebben (jij hebt die behoefte niet, blijkens je woorden richting Wateengedoe2) van kennis over de RKK, haar leer en geloof, te voorzien.

De vraag die dan bij mij echter gerezen is, is deze: hoe wordt men daar, in jouw woorden, vrij zeker van? Er moet, om een dergelijke "vrij zekere kennis" te verkrijgen, een vorm van (geestelijke) communicatie plaatsvinden of plaatsgevonden hebben.

Ergo: op welke wijze wordt men vrij zeker van het feit dat iemand al dan niet in de hemel is?
De redenering is relatief simpel: als blijkt dat een vraag om voorspraak is gehonoreerd, dan hebben we klaarblijkelijk met een heilige te maken.

Heeft Laodicea dat niet al uitgelegd?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 okt 2006 20:16

diak2b schreef:Ergo: op welke wijze wordt men vrij zeker van het feit dat iemand al dan niet in de hemel is?
De redenering is relatief simpel: als blijkt dat een vraag om voorspraak is gehonoreerd, dan hebben we klaarblijkelijk met een heilige te maken.

Heeft Laodicea dat niet al uitgelegd?[/quote]

Heb ik wellicht überlesen.

Maar dan zou het, om even in het virtuele voorbeeld van mijn katholieke buurvrouw te blijven, theoretisch zo kunnen zijn dat als ik voorspraak bij mijn overleden katholieke buurvrouw aan zou vragen en deze gehonoreerd wordt, zij heilig is.

Heb ik dat zo goed begrepen?

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 16 okt 2006 20:33

Je kan het ook omdraaien. Hoe zouden zij heilig zijn en niet zich bekommeren om hun broeders en zusters, die met hen één Kerk vormen?

Interessante conclusie, maar moet ik hieruit concluderen dat overleden heiligen in de Hemel geen (Hemelse) rust krijgen, maar nog aan het werk gezet worden als voorbidder? En als het klopt dat ze ook de ellende van de gelovigen op aarde nog voor hun kiezen krijgen, wat is er dan zo aantrekkelijk aan de hemel zoals de RKK ons die voorspiegelt?
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

André

Berichtdoor André » 16 okt 2006 20:37

diak2b schreef:Het is in dit topic irrelevant of je dat aan wil nemen. Ik ben blijkbaar nog steeds te vaag. Dit topic is niet opgezet voor discussie, niet om te overtuigen, enkel en alleen om bij degenen die daar behoefte aan hebben (jij hebt die behoefte niet, blijkens je woorden richting Wateengedoe2) van kennis over de RKK, haar leer en geloof, te voorzien.
Vanwaar eigenlijk de insteek géén discussie in dit topic?
Ik denk dat het redelijk onhoudbaar is om geen discussie te voeren op een discussie forum als Refoweb is.
En een andere vraag, waarom is wat jij vwb de RKK zegt waar en wat een ander zegt vrijwel niet?
Zit daar een bepaalde dwang of filosofie achter?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 okt 2006 20:41

Omega schreef:
Je kan het ook omdraaien. Hoe zouden zij heilig zijn en niet zich bekommeren om hun broeders en zusters, die met hen één Kerk vormen?

Interessante conclusie, maar moet ik hieruit concluderen dat overleden heiligen in de Hemel geen (Hemelse) rust krijgen, maar nog aan het werk gezet worden als voorbidder? En als het klopt dat ze ook de ellende van de gelovigen op aarde nog voor hun kiezen krijgen, wat is er dan zo aantrekkelijk aan de hemel zoals de RKK ons die voorspiegelt?

Op zich lijkt het me zeker niet verkeerd om ook na de dood nog iets goeds te doen voor degenen die op aarde zijn, dus de "RKK hemel" lijkt mij in dat opzicht echt niet onaantrekkelijk

Laodicea
Mineur
Mineur

Berichtdoor Laodicea » 16 okt 2006 20:47

Optimatus schreef:Maar dan zou het, om even in het virtuele voorbeeld van mijn katholieke buurvrouw te blijven, theoretisch zo kunnen zijn dat als ik voorspraak bij mijn overleden katholieke buurvrouw aan zou vragen en deze gehonoreerd wordt, zij heilig is.

Bijna, ze wordt er niet heilig door, maar na langdurig onderzoek van soms wel eeuwen, weten we dat ze heilig is.

Zie hier een korte en hier een langere uitleg.

Laodicea
Mineur
Mineur

Berichtdoor Laodicea » 16 okt 2006 20:51

André schreef:En een andere vraag, waarom is wat jij vwb de RKK zegt waar en wat een ander zegt vrijwel niet?
Zit daar een bepaalde dwang of filosofie achter?

Een beetje een vreemde vraag. Jullie leer is toch ook niet voor 'tig uitleggingen vatbaar? Dat zou ook erg wreed zijn, Jezus roept op om Hem te volgen en Zijn wil te doen, en vervolgens lukt dat niet omdat niemand echt weet wat dat inhoud.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 okt 2006 20:53

Laodicea schreef:
Optimatus schreef:Maar dan zou het, om even in het virtuele voorbeeld van mijn katholieke buurvrouw te blijven, theoretisch zo kunnen zijn dat als ik voorspraak bij mijn overleden katholieke buurvrouw aan zou vragen en deze gehonoreerd wordt, zij heilig is.

Bijna, ze wordt er niet heilig door, maar na langdurig onderzoek van soms wel eeuwen, weten we dat ze heilig is.

Zie hier een korte en hier een langere uitleg.

Hartelijk dank.

Laodicea
Mineur
Mineur

Berichtdoor Laodicea » 16 okt 2006 20:57

Omega schreef:

Het is natuurlijk niet verplicht om in de hemel te komen, wij leren geen predestinatie. Maar ik zou zo geen aanwijzingen kunnen vinden in de Bijbel dat de hemel een plaats is om lekker achterover te leunen. Persoonlijk zou ik het trouwens ook verschrikkelijk vinden, immers je wilt toch God dienen?
André schreef:Vanwaar eigenlijk de insteek géén discussie in dit topic?
Ik denk dat het redelijk onhoudbaar is om geen discussie te voeren op een discussie forum als Refoweb is?
Dan kun je dat beter in een nieuw topic doen, want anders dan verzand dit in een meta-discussie. Dit topic is nou juist bedoeld om kennis op te doen over de Katholieke Kerk, zodat je in elk geval weet waar je dan voor of tegen bent. :wink:

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 16 okt 2006 21:07

Mensen ik kan op zich leven met de opzet van dit topic zoals voorgesteld door de topic-opener. Onder een voorwaarde, dat er naar aanleiding van de vragen die hier uit voortkomen ook verder gediscussieerd wordt in andere topics waar in deze boom naar verwezen kan worden. Het zou prettig zijn als vanuit de Rooms Katholieke hoek ook aan die discussies wordt meegewerkt. Het is namelijk niet de bedoeling dat in dit topic wel kritiek op de protestantse visie geleverd gaat worden, waarop geen weerwoord mag komen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 16 okt 2006 22:44

Optimatus schreef:
diak2b schreef:Ergo: op welke wijze wordt men vrij zeker van het feit dat iemand al dan niet in de hemel is?

Heeft Laodicea dat niet al uitgelegd?

Heb ik wellicht überlesen.

Maar dan zou het, om even in het virtuele voorbeeld van mijn katholieke buurvrouw te blijven, theoretisch zo kunnen zijn dat als ik voorspraak bij mijn overleden katholieke buurvrouw aan zou vragen en deze gehonoreerd wordt, zij heilig is.

Heb ik dat zo goed begrepen?[/quote]Ze kan ook heilig zijn, terwijl niemand ooit om haar voorsprak bidt. Wie heilig is, en wie niet, is aan God.

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 16 okt 2006 22:46

Omega schreef:

Als jij liefhebben van je naasten onaantrekkelijk vindt, zal je de hemel inderdaad een onaangename plaats vinden denk ik. Gelukkig is voor mensen met een dergelijke visie op de naaste nog een geheel eigen eeuwigheid beschikbaar, dus geen zorgen :mrgreen:

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 okt 2006 22:48

Volgende vraag: wat is de officiële functie van relieken in de RKK?

Terug naar “Archief”