SGP en herinvoering van de doodstraf....

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 13 okt 2006 23:26

André schreef:Rom. 13: 1 Iedereen moet het gezag van de overheid erkennen, want er is geen gezag dat niet van God komt; ook het huidige gezag is door God ingesteld.

Bedoel je, als de doodstraf om wat voor'n reden ook wordt ingevoerd, dan weet je wat je te wachten staat?

Het was eigenlijk een rectivicatie op mijn eigen tekst:
Het lijkt mij niet dat het verantwoord is om de huidige regering met het huidige gerechterlijke aparaat de doodstraf te laten uitspreken. Maar dat is ook de intentie van de SGP niet lijkt mij.

Ik bedoel met Rom 13:1 dat God de regering zoals we die nu hebben over ons gesteld heeft. Dus dat deze regering ook de doodstraf op mag leggen. Het invoeren van de doodstraf zou dus niet door een christelijke regering hoeven te gebreuren.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 okt 2006 11:07

Ik geloof pas dat wij de wetten van de Bijbel kunnen en mogen toepassen als er in Nederland een theocratie is zoals in Israel.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 14 okt 2006 16:44

Raido schreef:Ik geloof pas dat wij de wetten van de Bijbel kunnen en mogen toepassen als er in Nederland een theocratie is zoals in Israel.

En hoe plaats je dat in de context van Rom 13:1 ?
Een groot deel van de grondwet is ook op de bijbel gebaseerd (verbeter me als ik het fout heb). Vandaar dat ik denk dat de overheid zoals we die nu hebben best de wetten van de bijbel in mogen voeren.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 okt 2006 19:21

Dat de overheid de enige is die gerechtvaardig geweld mag gebruiken.

En als het gaat over wetten in het oude testement? Kom je vanavond even hier naar toe, voordat de zondag begint kunnen we nog wel wat moskee's in de fik steken. Mijn buurvrouw is laatst gescheiden, en niet van wege overspel, die moet dus nog gestenigd worden. Dit geld ook voor de jongeren die moesten trouwen omdat de vriendin zwanger werd zonder te trouwen, die zullen we even buiten de stad slepen om ze daar te steningen en te verbranden.

Het gros van de Nederlands is zo dood als een pier omdat ze wel een keer gevloekt hebben, op het downloaden van auteursrechtelijke software komt de doodstraf (omdat je geen digitale handen kunt afhakken). Polygamie gaan we weer oogluikend toestaan.

Kortom; áls er doodstraf zou moeten dan volgens de instellingen ván God de Thorah en dan ook in alles wat daar staat. Maar dan moet er wel zo'n theocratie zijn als daar. Dat houdt in dat de dominee's en ouderlingen de macht in handen hebben en beslissingen maken over het politieke leven. Dit zal gebeuren in de poort, ze doen ook de rechtspraak, trouwerijen, doodstraffen..

Nou ja.. kopiër gewoon grof de staatsinrichting van Iran en vervang de Sharia door de Thorah.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 15 okt 2006 18:53

Arco schreef:
Arco schreef:Mensen,

Hoe zit dat met Genesis 9:6?

Jij houdt je nog aan het volledige Oude Testament?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 16 okt 2006 09:08

Raido schreef:Ik geloof pas dat wij de wetten van de Bijbel kunnen en mogen toepassen als er in Nederland een theocratie is zoals in Israel.

In de tijd van het NT was er geen theocratie, maar was er een Romeinse bezetting onder een heidense keizer. Toch verzette de apostel Paulus zich niet tegen de doodstraf tegen hemzelf, mits die terecht zou zijn. Maar hij wist zichzelf onschuldig:

Hand. 25:11 Want als ik onrecht doe en iets gedaan heb wat de dood verdient, weiger ik niet te sterven; maar als er niets waar is van dat waarvan zij mij beschuldigen, kan niemand mij bij wijze van gunst aan hen uitleveren. Ik beroep mij op de keizer.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 16 okt 2006 09:31

rafaell schreef:
Arco schreef:

Dat zeg ik toch niet? Of denk jij dat alleen het Nieuwe Testament geldig is?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 okt 2006 11:17

Niet alleen geldig, maar door enerzijds te zeggen dat die wetten niet meer geldig zijn omdat ze volbracht zijn in Christus en anderzijds dan wel te refereren aan dezelfde wetten als zijnde argumenten voor de doodstraf (maar dan enkel als doodstraf voor moord)..

Dat botst in mijn ogen nogal.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 16 okt 2006 11:39

Ik weet niet het door mij genoemde tekstgedeelte gelezen heb, maar het gaat hier niet om een wet, maar om een gebod. Een wezenlijk verschil.

Ik ben het met je eens dat het Oude Testament vervult is in Christus, alleen al Zijn Naam is een vervulling. Echter de scheidslijn tussen wat nog wel zou gelden en wat niet is lastig te defineren.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 okt 2006 13:21

Ik weet dat daar staat dat wie bloed vergiet zijn bloed ook vergoten zal worden..

Maar aan Genesis 9:4 hechten wij geen waarde? Doch het vlees met zijn ziel, dat is zijn bloed, zult gij niet eten.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 okt 2006 13:28

Bovendien is helemaal niet zeker dat dit een gebod tot doodstraf is ipv een voorspelling of constatering van de state of the art.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 16 okt 2006 13:32

Raido schreef:Ik weet dat daar staat dat wie bloed vergiet zijn bloed ook vergoten zal worden..

Maar aan Genesis 9:4 hechten wij geen waarde? Doch het vlees met zijn ziel, dat is zijn bloed, zult gij niet eten.

Het gaat hier over het bloed in het vlees. Dus eigenlijk een bereidingsvoorschift van God zelf.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 16 okt 2006 17:29

Arco schreef:Het gaat hier over het bloed in het vlees. Dus eigenlijk een bereidingsvoorschift van God zelf.

Jij eet dus nooit een sappig biefstukje?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 okt 2006 17:54

Arco schreef:
rafaell schreef:
Arco schreef:

Dat zeg ik toch niet? Of denk jij dat alleen het Nieuwe Testament geldig is?

Ik voel mij niet bepaald gebonden aan allerhande civielrechtelijke en strafrechtelijk bepalingen uit het oude Israel.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 16 okt 2006 22:31

Sabra schreef:
Arco schreef:Het gaat hier over het bloed in het vlees. Dus eigenlijk een bereidingsvoorschift van God zelf.

Jij eet dus nooit een sappig biefstukje?

Nee, geef mij maar snitzel.

@Optimatus:
Ik hoop dat je meer de teksten gaat lezen, want je reactie is weer wat laat. Jezus Christus is de vervulling van het Oude Testament, maar verwerp het Oude Testament niet als gedaan.

Dus dat betekend dat niet alle wetten en geboden uit het Oude Testament passé zijn. Denk maar aan de Decaloog.

Terug naar “Archief”