André schreef:Hoe zijn de 7 sacramenten tot stand gekomen in de RKK?
In de zin van waarom 5 meer dan in de protestants-christelijke kerken?
Dat is vragen naar "waarom lijkt je vader op jou?" Meestal lijken kinderen op hun vader, en niet andersom. Evenzo zou je, om de relatie met de reformatie-visie op de sacramenten te kennen, je moeten afvragen waarom in de reformatie alle sacramenten, op twee na, zijn afgeschaft.
De RKK kende, als ik me niet erg vergis, in het verleden nog wel meer sacramenten. Over de exacte motivering voor de huidige zeven zou ik eerst flink wat zoekwerk moeten doen. Met alle plezier als je dat wil, maar zeg dat dan nog even. Misschien is je vraag immers al beantwoord met wat ik zo wel weet:
De oude schoolkatechismus is hierin wel aardig, omdat de antwoorden compact zijn en vrij van theologische uitwijdingen:
Sacramenten zijn heilige handelingen en woorden, door Jesus Christus ingesteld, om de genade te geven, die zij aanduiden.
Kortom, wij geloven dat deze zeven door Jezus zelf zijn ingesteld, dat is wel een vrij harde voorwaarde om over een sacrament te kunnen spreken. Het gaat om
Jesus heeft zeven Sacramenten ingesteld, het Doopsel, het Vormsel, de H. Eucharistie, de Biecht, het H. Oliesel, het Priesterschap en het Huwelijk.
Het vergt overigens enige creativiteit hoor, om die link naar Jezus steeds te leggen. Ik neem aan dat je wel ziet dat het in alle gevallen gaat om iets dat uit de Bijbel volgt, maar pas als je gelooft dat Jezus Christus ook degene is die feitelijk spreekt en handelt in Handelingen en Brieven, kom je netjes rond.