Een relatie en je ouders

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 13 okt 2006 15:55

Oké, kind blijf je altijd, maar als ouders moet je ook begrijpen, dat je je kind op een bepaald moment, als ze volwassen worden (en al eerder misschien) los moet gaan laten.
Afbeelding

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 13 okt 2006 16:37

Daphne schreef:Dat is mijn kind niet, ik ben nog niet getrouwd. :mrgreen:
Aha daar begrijp ik het al, je bent zelf nog kind (in de goede zin des woord hoor!) en dan kan je er nog niet over mee praten, omdat je het onderwerpgelijk nog niet meegemaakt heeft wat de zorg voor een kind betekend.

liisje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor liisje » 13 okt 2006 16:41

jantjes,
ik snap jou beredenering wel in jou ogen moeten kinderen zich inhouden zitten en pootjes geven pas a;s ze dat kunnen mogen ze best eens zeggen dat ze anders willen om zodra ze het gezegd hebben weer in hun mand te gaan liggen.

met mijn ouders hebben ze nik ste maken ja ik ben een verkeerd persoon want mijn ouders zijn gescheiden mijn oma is katoliek ik ben ongelovig opgevoed (geloofde zelf wel in god en de bijbel )
en tot slot draag ik nog een broek ook nog

het feit blijfd mijn man en ik hadden alles besproken over bijv eurhanasie abortus scheiden sex voor het huwelijk enz over alles waren we het eens alleen hij uit oogpunt voor zijn geloof ik uit mijn eigen principes
ik kwam altijd al bij hun thuis en het was altijd gezellig tot we verkering kregen ze hebben letterlijk gezegd dat we het uit moesten maken omdat scheiden net kanker was het gaat de hele familie door!@#?

ik geloof dat wij zondig zijn in onze ouders voorouders en zelfs helemaal tot adam en eva maar die zonden kan alleen God over oordelen wij mensen mogen (elkaar) niet beoordelen op hun ouders

ik heb eens gevraagd wat ze op mij tegen hadden ze zeiden gelijk je achtergrond nu wilde het feit dat ik inmiddels uit respect voor hun alleen nog maar rokken droeg (bote buik had/heb ik nooit) ik ging trouw elke keer mee naar de kerk volgde catechesatie las boeken die ik van de ds kreeg alles om te begrijpen wat voor hun het geloof inhield

toen ik als antwoord gaf dat ik van hun snapte dat ze zou dachten maar dat ik het er niet mee eens kon zijn was ik een wijsneus..

ik was verkeerd om mijn ouders omdat ik een broek droeg/draag

het mooie is nog wel (eigenlijk helemaal niet mooi)
dat hun volgende schoondochter wel uit de zelfde kringen komt en ook (goed)gelovige ouders heeft in superkorte rokjes loopt en blote buik nou ik zal je zeggen ik vind een broek eerbaarder) maar dat word allemaal getolereerd omdat haar ouders wel `normaal`zijn
en dat is wat ik niet snap maar wat ik al eerder aangaf ik respecteer mijn schoonouders in hun keuzes ik draag ALTIJD een rok als ik naar hun ga en ook als ik weet dat ze hier komen we hebben alle 3 besloten er niet meer over te hebben maar ik zal je wel zeggen we hebben een hele moeilijke tijd achter de rug ook zijn we eerder gertouwd dan we eigenlijk wilde omdat we er niet meer uitkwamen en heb mijn man tegen moeten houden om niet stiekem te trouwen en iedereen een kaart te sturen we zijn getrouwd nee ik wilde voor iedereen een normale bruilofd want dat is iets wat je je leven lang niet loslaat wanneer het wel goed zou komen heb je spijt.
ze dreigden trouwens ook om niet te komen op de bruilofd in de hoop dat we het af zouden blazen maar ze zijn echt wel geweest!
en ze waren getuigen van mijn man...

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 13 okt 2006 16:51

Jantjes schreef:
Daphne schreef:Dat is mijn kind niet, ik ben nog niet getrouwd. :mrgreen:
Aha daar begrijp ik het al, je bent zelf nog kind (in de goede zin des woord hoor!) en dan kan je er nog niet over mee praten, omdat je het onderwerpgelijk nog niet meegemaakt heeft wat de zorg voor een kind betekend.

Dat heb ik inderdaad nog niet meegemaakt, maar ik hoop nooit te zijn als ouders die, als hun kind al boven de 18 is, nog willen bepalen wat hun kind doet en laat! Als ik ergens een hekel aan heb, is het aan zulk soort gedrag! :shock:
Afbeelding

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 13 okt 2006 16:52

liisje schreef:jantjes,
ik snap jou beredenering wel in jou ogen moeten kinderen zich inhouden zitten en pootjes geven pas a;s ze dat kunnen mogen ze best eens zeggen dat ze anders willen om zodra ze het gezegd hebben weer in hun mand te gaan liggen.

met mijn ouders hebben ze nik ste maken ja ik ben een verkeerd persoon want mijn ouders zijn gescheiden mijn oma is katoliek ik ben ongelovig opgevoed (geloofde zelf wel in god en de bijbel )
en tot slot draag ik nog een broek ook nog

het feit blijfd mijn man en ik hadden alles besproken over bijv eurhanasie abortus scheiden sex voor het huwelijk enz over alles waren we het eens alleen hij uit oogpunt voor zijn geloof ik uit mijn eigen principes
ik kwam altijd al bij hun thuis en het was altijd gezellig tot we verkering kregen ze hebben letterlijk gezegd dat we het uit moesten maken omdat scheiden net kanker was het gaat de hele familie door!@#?

ik geloof dat wij zondig zijn in onze ouders voorouders en zelfs helemaal tot adam en eva maar die zonden kan alleen God over oordelen wij mensen mogen (elkaar) niet beoordelen op hun ouders

ik heb eens gevraagd wat ze op mij tegen hadden ze zeiden gelijk je achtergrond nu wilde het feit dat ik inmiddels uit respect voor hun alleen nog maar rokken droeg (bote buik had/heb ik nooit) ik ging trouw elke keer mee naar de kerk volgde catechesatie las boeken die ik van de ds kreeg alles om te begrijpen wat voor hun het geloof inhield

toen ik als antwoord gaf dat ik van hun snapte dat ze zou dachten maar dat ik het er niet mee eens kon zijn was ik een wijsneus..

ik was verkeerd om mijn ouders omdat ik een broek droeg/draag

het mooie is nog wel (eigenlijk helemaal niet mooi)
dat hun volgende schoondochter wel uit de zelfde kringen komt en ook (goed)gelovige ouders heeft in superkorte rokjes loopt en blote buik nou ik zal je zeggen ik vind een broek eerbaarder) maar dat word allemaal getolereerd omdat haar ouders wel `normaal`zijn
en dat is wat ik niet snap maar wat ik al eerder aangaf ik respecteer mijn schoonouders in hun keuzes ik draag ALTIJD een rok als ik naar hun ga en ook als ik weet dat ze hier komen we hebben alle 3 besloten er niet meer over te hebben maar ik zal je wel zeggen we hebben een hele moeilijke tijd achter de rug ook zijn we eerder gertouwd dan we eigenlijk wilde omdat we er niet meer uitkwamen en heb mijn man tegen moeten houden om niet stiekem te trouwen en iedereen een kaart te sturen we zijn getrouwd nee ik wilde voor iedereen een normale bruilofd want dat is iets wat je je leven lang niet loslaat wanneer het wel goed zou komen heb je spijt.
ze dreigden trouwens ook om niet te komen op de bruilofd in de hoop dat we het af zouden blazen maar ze zijn echt wel geweest!
en ze waren getuigen van mijn man...

Poe, wat ontzettend rot voor je! Het lijkt me echt niet leuk, als je in je schoonfamilie niet geaccepteerd wordt... En inderdaad, een broek is 'eerbaarder' dan een minirokje.
Afbeelding

Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 13 okt 2006 17:26

Mijn antipathie jegens dat soort ouders is nu wat groter geworden nu ik dat verhaal van liisje lees. Wat kunnen mensen toch een enorm dikke plaat voor hun hoofd hebben zeg... :? ](*,)
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 13 okt 2006 17:28

Jantjes schreef:Tante Pollewop schreef:
Als vrouwen volgens jou op grond van deze tekst geen broek mogen dragen, mogen ze dan ook niet hun haar vlechten? en gouden sieraden dragen? of parels? of dure kleding?

de vrouwen: Namelijk overal, maar inzonderheid, wanneer zij in de openbare vergaderingen verschijnen; want daarvan spreekt hij hier voornamelijk, daar velen van het vrouwelijke geslacht gewend zijn zichzelf meest op te pronken, als zij in zulke vergaderingen moeten verschijnen.

een eerbaar gewaad, of, een sierlijk gewaad, waardoor niet alleen de kleding, maar ook alle andere versiering wordt verstaan, die de apostel wil dat noch slordig en onachtzaam, noch opgepronkt en kostelijk zij, maar eerbaar en welvoegend, elk naar haar beroep. Zie ook de eigenschap van hetzelfde woord hierna 1Ti 3:2 Een opziener dan moet onberispelijk zijn, ener vrouwe man, wakker, matig, eerbaar, gaarne herbergende, bekwaam om te leren;

vlechtingen des haars, niet alle vlechting des haars, noch aandoen van goud of paarlen wordt hier verboden, gelijk te zien is: Ge 24:22 En het geschiedde, als de kemelen voleindigd hadden te drinken, dat die man een gouden voorhoofdsiersel nam, welks gewicht was een halve sikkel, en twee armringen aan haar handen, welker gewicht was tien sikkelen gouds. Ge 24:53 En de knecht langde voort zilveren kleinoden, en gouden kleinoden, en klederen, en hij gaf die aan Rebekka; hij gaf ook aan haar broeder en haar moeder kostelijkheden. Ex 35:22 Zo kwamen dan de mannen met de vrouwen, alle vrijwilligen van hart; zij brachten haken, en oorsierselen, en ringen, en spanselen, alle gouden vaten; en alle man, die een gouden beweegoffer den HEERE offerde, Spr 31:22 Mem. Zij maakt voor zich tapijtsieraad; haar kleding is fijn linnen en purper.
Lu 15:22 Maar de vader zeide tot zijn dienstknechten: Brengt hier voor het beste kleed, en doet het hem aan, en geeft hem een ring aan zijn hand, en schoenen aan de voeten; maar die strekt tot hovaardij, lichtvaardigheid, onmatigheid, of ergerlijke oppronking van de lichamen der vrouwen tegen of boven haar staat en beroep. Zie Jes 3:16 Verder zegt de HEERE: Daarom dat de dochteren van Sion zich verheffen, en gaan met uitgestrekten hals, en lonken met de ogen, al gaande en trippelende daarhenen treden, en alsof haar voeten gebonden waren. enz. 1Pe 3:3 Welker versiersel zij, niet hetgeen uiterlijk is, bestaande in het vlechten des haars, en omhangen van goud, of van klederen aan te trekken; enz.

Sorry, is uit de SV waar ik het mee eens ben en is niet zo zwart/wit als Denkertje21 en/of Marnix het uitbeelden.

Ik kan hier niet uit opmaken wat jouw mening is. Prachtig, al die teksten, maar wat mag volgens jou wel niet? Volgens mij moet je je óf aan alles houden, óf het beschouwen als regels die voor die tijd golden.
Ik neig naar het laatste... :)

btw, waarom verontschuldig jij je voor het feit dat je de SV gebruikt? (is lichtelijk verbaasd)

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 13 okt 2006 18:37

Ik heb hier, gelukkig ook niet mee te maken. Ik word dubbel geaccepteerd bij mn vriend thuis en andersom ook. Scheelt dat onze ouders in principe hetzelfde denken over geloof :)
Mijn zus werd door haar schoonouders ook wel geaccepteerd, maar haar geloof werd dat niet. Zij vonden het heel erg dat zij geen christen is (dat is ze zeker wel, maar niet in de gergem nee!). Maar accepteerden haar wel. Maar juist dat is zo rot! Want het geloof is het belangrijkste in haar leven en als je daar niet over kunt praten met je schoonouders...lijkt me echt rot!
Met mijn a.s. schoonvader heb ik ook veel discussies over het geloof, maar dat gaat in de goede vrede. Hij blijft nou eenmaal soms wat hangen in tradities en denkbeelden die 'altijd al zo zijn in onze kerk' en ik nou eenmaal niet ;) Maar het zorgt er wel voor dat we allebei steeds meer erover nadenken.

Ik heb wel ontzettend respect voor ouders waarvan hun schoonkind uit een andere 'gezindte' komt. Het lijkt mij echt heel moeilijk om dat te accepteren, omdat je als ouders toch niet voor niets in dat soort kerk zit, en je kind daar op hebt laten groeien?
Wat veel ouders wel moeten leren, is dat het niet alleen HUN kerkgenootschap is waar je christen kunt zijn/worden, en dat is vaak de moeilijkheid denk ik
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 13 okt 2006 19:53

MissF schreef:Ik heb wel ontzettend respect voor ouders waarvan hun schoonkind uit een andere 'gezindte' komt. Het lijkt mij echt heel moeilijk om dat te accepteren, omdat je als ouders toch niet voor niets in dat soort kerk zit, en je kind daar op hebt laten groeien?
Wat veel ouders wel moeten leren, is dat het niet alleen HUN kerkgenootschap is waar je christen kunt zijn/worden, en dat is vaak de moeilijkheid denk ik

ach :)
Mijn ouders accepteren mijn schoonzus helemaal, terwijl ze niet gelooft. Dit is al vanaf het begin zo geweest.
Mijn broer wist van te voren dat ze liever hem een gelovige vrouw hadden gegunt, maar ze lieten hem vrij in zijn keuze en accepteerden dat.
;) ik heb wat dat betreft ook veel bewondering voor mijn ouders, als ik deze verhalen zo lees... (zeker over van die uiterlijke zaken als broek/rok, lekker boeiend zeg :?)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 13 okt 2006 23:04

even omgekeerde wereld: mijn ouders schrokken een klein beetje toen ik verkering kreeg met de vrijgemaakte Borkdude 8) omdat vrijgemaakten vroeger toch wel het idee van de enige ware kerk hadden. Nouja ze kwamen er al snel achter dat ze zich daar geen zorgen over hoefden te maken ;) Wij wilden trouwens juist allebei graag wel verkering met iemand van een andere kerk :mrgreen:

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 14 okt 2006 11:27

In de reacties blijkt dat er velen niets moeten hebben van gezag.
Als er gesproken wordt over ‘luisteren naar ouders’ voornamelijk ook als kinderen verkering krijgen, moeten ouders luisteren naar de kinderen hoe die het in willen richten.
De postmoderne cultuur kenmerkt zich door individualisme en afkerigheid van bindende regels en gezag. Die postmoderne cultuur zegt er moet iets zijn als een hogere macht maar ik weet niet wat. Ik vraag mij af in hoeverre het christendom hieraan niet gelijkgesteld is want het leren kennen van Christus begint bij luisteren en het zich onderwerpen aan gezag, zoals een gezin is ingericht. Zoals ik al zei, christenen roepen wel Christus, Christus, Christus, maar zij weten niet dat het een onderwerping inhoud van de wet, zoals Hij zelf getuigd heeft VOLG MIJ.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 okt 2006 11:58

Gezag is wel even wat anders dan allerlei zelfbedachte kledingregeltjes verzinnen en vervolgens het geloof van mensen daarop beoordelen. Ouderlijk gezag zou in christelijke kringen wat anders moeten zijn dan dat ouders wijzer willen zijn dan God... Jij, Jantjes, hebt de neiging om ouders die zich zo gedragen maar gelijk te gaan verdedigen. Jij bent zo goedgelovig blijkbaar dat ze vanalles fout kunnen doen en dat je het allemaal nog lekker relativeert. Dat merk in aan je reactie op het verhaal van Liiisje. Zij vertelt dat haar schoonouders ze uit elkaar probeerden te drijven. Jij bent er niet bij geweest, jij kent die schoonouders niet, jij kent de situatie niet, je weet er helemaal niets vanaf.... en toch reageer je gelijk met: Nou, volgens mij probeerden ze dat niet, zo moet je dan niet zien... Je neemt het gelijk voor de ouders op zonder de situatie te kennen.... Erg opmerkelijk hoe je de gevestigde orde blijkbaar veel hoger inschat dan de jongeren... want die hebben heel makkelijk vanalles verkeerd gedaan volgens jou, die moeten zich maar aanpassen en alles wat ouders doen, ook al is het zo onchristelijk als het maar kan, slikken.

En Jantjes, denk maar niet dat je a.s. schoondochter dingen is gaan begrijpen op het moment dat ze lang haar, een keurige rok en een wat langer truitje gaat dragen :) God houdt ook van meisjes met broek en naveltruitjes :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 14 okt 2006 12:09

Jantjes schreef: In de reacties blijkt dat er velen niets moeten hebben van gezag.

Als jij de personificatie bent van GEZAG, dan moet ik inderdaad NIETS van gezag hebben!

Jantjes schreef:Zoals ik al zei, christenen roepen wel Christus, Christus, Christus, maar zij weten niet dat het een onderwerping inhoud van de wet, zoals Hij zelf getuigd heeft VOLG MIJ.

Lieve schat, de woorden 'slaafse vreze' zullen jou wel bekend in de oren klinken... Maar dat wil God niet. Dat maak jij er van.

Je onderwerpt je pas aan de wet nadat de liefde van Christus je te sterk is geworden! Dan wil je niets anders dan Hem volgen: Hij is mijn Liefste. Dan volg je omdat Hij je trekt en zoveel liefde voor hem in je hart heeft geplant dat inderdaad één dag in Zijn huis je meer is dan 1000 waar je Hem moet ontberen...

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 14 okt 2006 13:39

Jantjes schreef:In de reacties blijkt dat er velen niets moeten hebben van gezag.
Als er gesproken wordt over ‘luisteren naar ouders’ voornamelijk ook als kinderen verkering krijgen, moeten ouders luisteren naar de kinderen hoe die het in willen richten.
De postmoderne cultuur kenmerkt zich door individualisme en afkerigheid van bindende regels en gezag. Die postmoderne cultuur zegt er moet iets zijn als een hogere macht maar ik weet niet wat. Ik vraag mij af in hoeverre het christendom hieraan niet gelijkgesteld is want het leren kennen van Christus begint bij luisteren en het zich onderwerpen aan gezag, zoals een gezin is ingericht. Zoals ik al zei, christenen roepen wel Christus, Christus, Christus, maar zij weten niet dat het een onderwerping inhoud van de wet, zoals Hij zelf getuigd heeft VOLG MIJ.

Ik weet niet wat jij onder gezag verstaat?
Tuurlijk is het goed om je ouders te gehoorzamen. Maar als achttienjarige ben je gewoon een op zich zelf staand individu, die eigen keuzes maakt. En het is het probleem van je ouders als zij jou die vrijheid niet geven, en niet die van jezelf. Ouders hebben ook een taak in de opvoeding van hun kinderen, en dat is mijns inziens NIET je kids zo strak mogelijk de wet voorschrijven. Maar das mijn mening.

En idd, ook een vriendin van mij heeft een ongelovige vriend, wel kerkelijk opgevoed, zit nog steeds in de kerk. Maar wel ongelovig, en dat vinden haar ouders erg, natuurlijk! Maar ze accepteren die gast volledig, en zien dat ze samen gelukkig zijn. En dat vind ik gezag: eerlijk zeggen tegen je meerderjarige dochter dat het een gevaar kan zijn, een ongelovig iemand, maar dat het haar keus is! Dat is gezag. Als zij die gast verbieden bij hen thuis te komen ofzo, dan sla je als ouders denk ik de plank helemaal mis, en kom je niet dichter bij je dochter denk ik...

Dus idd: ik vind het als kind zijnde belangrijk dat je luistert naar je ouders, maar op een bepaalde leeftijd moet je je eigen weg gaan. En dat is een proces, dat gaat niet zomaar 1-2-3. En ik vind dat je als ouders dat proces mee moet maken met je kind, door hen steeds meer vrijheid voor eigen keuzes te maken
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 okt 2006 15:30

Gezag hoort maar met 1 ding samen te gaan, en dat is LIEFDE. Liefde voor God, liefde voor elkaar. Ik mis in de kritische verhalen die ik hier heb gekregen die liefde. Er is totaal geen liefde voor iemand die anders is.... die bijvoorbeeld een broek draagt. Zo iemand is anders en wordt veroordeeld, afgekraakt, de grond in getrapt.... op basis van eigen regeltjes. Dan maak je misbruik van het gezag dat je van God gekregen hebt.

Hadden de ouders wat normaler gedaan, niet gelijk zo iemand veroordeeld... maar waren ze er rustig over wezen praten... met liefde als insteek, dan hadden ze vast veel meer teruggekregen. Wie weinig liefde geeft ontvangt ook weinig liefde terug. Bedenk goed, God laat niet met zich spotten. Wat je zaait zal je ook oogsten (Gal 6)

Hierin hebben ouders een voorbeeldfunctie en denk ik dat zij ook als eerste verantwoordelijk zijn en schuldig zijn. Niet een vijand of een ongelovige of zo die je veroordeelt, maar een medechristen, iemand die ook zegt te geloven... maar er helaas niet naar handelt... dat moet heel moeilijk zijn voor de jongen en het meisje.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”