Maakt het voor iemand nog iets uit of er sprake is van een tegemoet gaan in de lucht of een met Hem verschijne in heerlijkheid?
Mijns inziens twee onderscheiden maar beiden vinden plaats bij de wederkomst. toch?
Moderator: Moderafo's
elbert schreef:Het lijkt me dat het opgetrokken worden in de wolken, gaat over wat er met ons gebeurt (1 Tess. 4:17) en dat het met Hem geopenbaard worden in heerlijkheid een duidelijk worden is (phaneroo) van wat we nu in het verborgene al zijn (o.a. Kol. 3:4 en 1 Joh. 3:2). Deze twee noties zijn dus complementair aan elkaar en ook met de onverwelkelijke kroon die dan gegeven zal worden (1 Cor. 9:25, 2 Tim. 4:8 en 1 Petr. 5:4).
Wat me opviel in 1 Tess. 4:17 is het opgenomen worden in de wolken. Dit is in de Bijbel een teken van hemelse heerlijkheid. Vrijwel overal waarin in het NT het woord wolk(en) voorkomt (nephos en nephele), m.u.v. Luk. 12:54, 2 Petr. 2:17 en Judas 1:12, gaat het over de hemelse heerlijkheid en Goddelijke aanwezigheid.
madel schreef:elbert schreef:Het lijkt me dat het opgetrokken worden in de wolken, gaat over wat er met ons gebeurt (1 Tess. 4:17) en dat het met Hem geopenbaard worden in heerlijkheid een duidelijk worden is (phaneroo) van wat we nu in het verborgene al zijn (o.a. Kol. 3:4 en 1 Joh. 3:2). Deze twee noties zijn dus complementair aan elkaar en ook met de onverwelkelijke kroon die dan gegeven zal worden (1 Cor. 9:25, 2 Tim. 4:8 en 1 Petr. 5:4).
Wat me opviel in 1 Tess. 4:17 is het opgenomen worden in de wolken. Dit is in de Bijbel een teken van hemelse heerlijkheid. Vrijwel overal waarin in het NT het woord wolk(en) voorkomt (nephos en nephele), m.u.v. Luk. 12:54, 2 Petr. 2:17 en Judas 1:12, gaat het over de hemelse heerlijkheid en Goddelijke aanwezigheid.
Is de opname (het de Here tegemoet gaan in de lucht) hetzelfde als het verschijnen met Hem in heerlijkheid.
Velen menen dus dat dit gewoon hetzelfde is alleen in andere bewoordingen. Dit is valse interpretatie en is iets inlezen in de Schrift wat er niet staat.
madel schreef:Laten we eens kort onderzoeken waarom ik meen dat deze twee zaken tegengestelde bewegingen zijn.
madel schreef:Wel, weet u hoe die verwarring ontstaat? Dat komt door te geloven dat de mens een onsterfelijke ziel heeft wat dus niet het geval is. Dit blijkt ook duidelijk uit bovenstaande uitleg.
madel schreef:allereerst dit. als ik doel op een uitopstanding dan bedoel ik niet dat het een lichamelijke opstanding zal zijn. maar dat de gelovige in een verheerlijkt lichaam boven zal zijn. wij hebben namelijk een hemels burgersschap.
madel schreef:En nu zien we hier dat het gaat om de gelijkvormigheid van Christus opstanding van tussen de doden uit. het is geen deel hebben aan de opstanding der doden. Christus stond als eersteling op. Wij mogen door genade in deze verborgenheid juist deel hebben aan een soortgelijke opstanding. voor de andere opstandingen uit die zullen plaatsvinden.
madel schreef:God weet exact waar de doden zijn. in het graf. en vandaar zullen zij opstaan.
madel schreef:Het aangevoegde artikel spreekt enerzijds dat niet geloofd wordt in een onsterfelijke ziel maar dat er toch sprake is van een direct hiernamaals. dit op bais van de rijke man en de arme lazarus.
onde het gedeelte 'tegenstrijdigheden' staat een heel artikel over dit verhaal.
madel schreef:je uitleg dat alles hetzelfde is gaat niet helemaal op.
Paulus vertroost de thessalonsenzen niet dat de ontslapenen in welke vorm dan ook bij de Heer zijn. ze liggen nog in het graf. ook is er niet een geestelijk lichaam van de thessalonisenzen boven. anders had Paulus hen dat wel meegedeeld. stel dat dat al wel zo zou zijn. welk nut heeft dan de opstanding.
in het gedeelte dat bijgelinkt zit wordt daar ook iets over gezegd en dan stelt men dat de gelovige toch al de hemelse gelukzaligheid ervaart. mij ontgaat elk nut van de opstanding. die is dan volkomen overbodig.
...
zeggen dat Job dan op e.o.a. wijze wel de hemelse gelukzaligheid ervaart maakt de opstanding krachteloos.
elbert schreef:Daarbij kom ik nu eigenlijk waar dit topic over gaat (eindelijk ontopic): de opname van de gemeente.
Aangezien de toekomstverwachting van de thessalonisenzen er een van een spoedige wederkomst van Christus was (zo'n verwachting valt trouwens alleen maar te prijzen!), had het voor Paulus niet zoveel zin om uit te weiden over de zgn. 'tussentoestand'. Dat zou maar een halve troost bieden en bovendien waren de Tessalonisenzen blijkbaar onvoldoende op de hoogte van de leer van de opstanding der doden. Om die twee redenen richt Paulus zich dus op het volle heil (d.w.z. de volle troost), dat men spoedig verwachtte: de komst van Christus en de volledige verlossing van de mens, dus ook degenen die al ontslapen waren.
goofy1978 schreef:een mens is niet meer dan een dier met als verschil dat een dier niet opstaat uit de doden in de oordeelsdag.
goofy1978 schreef:ja je hebt gelijk bedoelde dat een mens in de dood niet meer is dan een dier.
een mens was wel beelddrager Gods in het paradijs.
maar dat zijn we verloren het kan alleen hersteld worden in Jezus.
19 Want wat den kinderen der mensen wedervaart, dat wedervaart ook den beesten; en enerlei wedervaart hun beiden; gelijk die sterft, alzo sterft deze, en zij allen hebben enerlei adem, en de uitnemendheid der mensen boven de beesten is geen; want allen zijn zij ijdelheid.
20 Zij gaan allen naar een plaats; zij zijn allen uit het stof, en zij keren allen weder tot het stof.
21 Wie merkt, dat de adem van de kinderen der mensen opvaart naar boven, en de adem der beesten nederwaarts vaart in de aarde?
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 73 gasten