Vakbond wil 2e paasdag ruilen voor suikerfeest

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 13 okt 2006 07:32

Abdijbiertje om 1:00 schreef:Ach, Jezus stierf op een vrijdag, en stond 3 dagen later op. Als we dat letterlijk moeten nemen kan dat dus nooit op zondag geweest zijn.

Oftewel, die 2e paasdag vind ik zo gek nog niet.

Laten we zeggen dat de vrijdag eerder betwijfeld moet worden dan de zondag. Misschien toch een goede woensdag of donderdag.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 okt 2006 08:54

En een witte woensdag, goede donderdag, stille vrijdag? :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 13 okt 2006 09:03

schortelwoensdag niet vergeten! Waarom hebben we dan geen vrij? 8)

madel
Mineur
Mineur

Berichtdoor madel » 13 okt 2006 11:39

tsjah, we hebben toch dezelfde God? en een gaat links de berg op, de ander rechts? maar we komen toch bij dezelfde God uit of wie dat dan ook is?
wees een beetje christelijk met elkaar joh, geeft elkaar de ruimte. samen op weg. hand in hand. christen en moslims die samen de feesten vieren. prachtig hoor. tolerant Nederland. samen religieus zijn. met elkaars elkaars feesten vieren. respectvol met de ander omgaan. zo hoort het toch?
tlijkt wel weer terug naar constantijn. alles op een grote hoop.
maar het is een grote afleidingstruc van DE waarheid.
er is maar God. maar ja, t probleem is dat anderen dat ook weer zeggen natuurlijk.
voor mij doen de feestdagen er niet veel toe. wel lekker om een dag vrij te hebben dat wel. hebben we nog meer godsdiensten met landelijke feestdagen die we kunnen invoeren?
Bedenkt de dingen die boven zijn, niet die op de aarde zijn.

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 13 okt 2006 11:51

madel schreef:tsjah, we hebben toch dezelfde God? en een gaat links de berg op, de ander rechts? maar we komen toch bij dezelfde God uit of wie dat dan ook is?

Alleen gelooft een moslim om door eigen werken in de hemel te komen. Laat het nou alleen maar mogelijk zijn door het bloed van Christus.....De moslim zal wel op die berg komen (om het zomaar te zeggen) en zal daar een oordeel krijgen waar hij niet op gerekend had. Maar dat is een heel andere discussie.....

Ik vind het niet echt prettig om een Christelijke feestdag in te ruilen voor het suikerfeest. Wat in mijn ogen toch echt een feest is ter ere allah (wat in mijn ogen niet dezelfde God is zoals wij die kennen), waar ik niet aan mee wens te doen. Laat mij die dag maar lekker werken, of studeren :wink: . Ik vind het dus ook niet nodig op heel Nederland op die dag een vrije dag te geven.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 13 okt 2006 12:04

japio, jij hebt echt moeite met (begrijpend) lezen he? Kijk nou eens goed wat madel zegt....

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 13 okt 2006 12:40

Lalage schreef:japio, jij hebt echt moeite met (begrijpend) lezen he? Kijk nou eens goed wat madel zegt....

Het punt van madel vond ik niet echt duidelijk, en heb dit inderdaad voor een deel wat verkeerd opgevat. Je mag het eerste deel van mijn reactie dan ook opvatten als aanvulling/verduidelijking van Madel....

Daarnaast vind ik de verwijtende toon in je opmerking enigszins denigrerend en onnodig. Ik zou je dan ook willen vragen om dit in het vervolg iets subtieler/respectvoller duidelijk te willen maken.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 13 okt 2006 13:22

Het was ook een beetje zo bedoeld, omdat ik de indruk heb dat jij over wel vaker postings maar half leest. Misschien heb ik het mis, maar dit was wel zo'n duidelijk voorbeeld dat ik er diep van moest zuchten, snappie?

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 13 okt 2006 14:10

Marnix schreef:
Tja, Pasen is ook maar 1 dag officieel. Dat dit er later 2 zin geworden in Nederland heeft verder weinig met christen-zijn te maken. Wat is dan het probleem? Waarom zou je als christen perse een tweede paasdag moeten hebben? Daarnaast, we hebben een hoop moslims in Nederland... zou het niet christelijk zijn om daar ook rekening mee te houden en plaats van onszelf heel belangrijk te vinden en hen niet eens 1 feestdag te gunnen? Eind november, begin december... prima om dan een vrije dag te hebben vind ik Enige nadeel is dat moslims niet allemaal tegelijk het suikerfeest vieren.

Ja, dat is het probleem als je tradities niet meer zo nou neemt.
Uiteindelijk krijg je dan het mes van de moslim op je keel.

madel
Mineur
Mineur

reactie

Berichtdoor madel » 13 okt 2006 14:21

mn stukje was wat cynisch bedoeld. maar wat wel belangrijk is dat we blijven staan in Wie we geloven. en dat zit gelukkig niet vast aan het onderhouden van christelijke dagen. Hoe prettig het ook is om als gemeente bij elkaar te zijn. natuurlijk kun je wel spreken van een verval op kerkelijk terrein. maar om dat staande te houden door maar te hoereren met andere godsdiensten cq religies lijkt me niet de juiste weg.
Bedenkt de dingen die boven zijn, niet die op de aarde zijn.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 13 okt 2006 17:54

Het lijkt me niet wenselijk dat we een christelijke feestdag gaan inruilen voor een feestdag van een valse godsdienst.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 okt 2006 11:05

Wullimpie schreef:Het lijkt me niet wenselijk dat we een christelijke feestdag gaan inruilen voor een feestdag van een valse godsdienst.
Die tweede dag heeft geen zak te maken met 'christelijk' feestdag, het is hooguit 's morgens naar de kerk 's middags vreten we ons vol en gaan leuke dingen doen.

Ik zie het probleem niet zo, als je gewoon dagen hebt op vrij op te nemen is er niemand die je tegenhoudt om je tweede paasdag te vieren. Misschien is het juist wel goed. Dat je zelf een keuze moet maken om die feestdag te vieren. Nu is het logisch, is iedereen vrij en wordt doorbetaald. Het gros van de mensen is niet christelijk en heeft ook die dagen vrij. Wat is dan het probleem voor de individuele christen om zijn feestdag vrij te nemen (niet uitbetaald?)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 14 okt 2006 15:49

Raido schreef:
Wullimpie schreef:Het lijkt me niet wenselijk dat we een christelijke feestdag gaan inruilen voor een feestdag van een valse godsdienst.
Die tweede dag heeft geen zak te maken met 'christelijk' feestdag, het is hooguit 's morgens naar de kerk 's middags vreten we ons vol en gaan leuke dingen doen.

Ik zie het probleem niet zo, als je gewoon dagen hebt op vrij op te nemen is er niemand die je tegenhoudt om je tweede paasdag te vieren. Misschien is het juist wel goed. Dat je zelf een keuze moet maken om die feestdag te vieren. Nu is het logisch, is iedereen vrij en wordt doorbetaald. Het gros van de mensen is niet christelijk en heeft ook die dagen vrij. Wat is dan het probleem voor de individuele christen om zijn feestdag vrij te nemen (niet uitbetaald?)

Het gaat om de achterliggende gedachte, door het erkennen van een Islamitische feestdag erken je indirect het Isalmitische geloof, en dat mag niet.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 14 okt 2006 15:54

Wullimpie schreef:Het gaat om de achterliggende gedachte, door het erkennen van een Islamitische feestdag erken je indirect het Isalmitische geloof, en dat mag niet.
Hoe bedoel je dat? De Islam beslaat en het is de tweede of derde godsdienst van dit land. De islam niet erkennen als godsdienst is je hoofd in de grond steken.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 14 okt 2006 15:56

Machiavelli schreef:
Wullimpie schreef:Het gaat om de achterliggende gedachte, door het erkennen van een Islamitische feestdag erken je indirect het Isalmitische geloof, en dat mag niet.
Hoe bedoel je dat? De Islam beslaat en het is de tweede of derde godsdienst van dit land. De islam niet erkennen als godsdienst is je hoofd in de grond steken.

Erkennen dat een godsdienst bestaat is wat anders dan meewerken om die godsdienst uit te bouwen.

Terug naar “Archief”