Moderator: Moderafo's
Divrei Shmuel schreef:Hoofddoel is dat men uiteindelijk profeterende priesters wordt - mensen met ingang bij G-d
Raido schreef:
1. Er is een verbond met Israel
2. Mensen uit de volkeren die uit de Geest geboren zijn, zijn ook verbondskinderen.
Sabra schreef:Dergelijke opmerkingen zijn mijns inziens niet onjuist, maar zijn gebaseerd op een verkeerde uitleg van de bijbel. Ik zal dit hieronder nader toelichten.
In Jeremia 31 zegt God dat Hij een nieuw verbond zal maken met het huis van Israël en het huis van Juda. God heeft dus ook het nieuwe verbond gemaakt met Israël. Hij doet dit omdat de vaderen het oude verbond hebben verbroken. Er kan geen sprake van zijn dat dit vaderen van de kerk zijn (sommigen plachten hier geestelijk Israël te willen lezen).
Sabra schreef:Dit komt ook terug in het nieuwe testament. In Romeinen 9 word immers gesproken over: welker zijn... de verbonden. Welker heeft hier betrekken op Israël.
Sabra schreef:Er zijn ook indirecte aanwijzingen dat het verbond met de Joden is gesloten. Tijdens de uitstorting van de Heilige Geest was er geen enkele niet-Jood betrokken (behalve dan Jodengenoten). Het is dus vooralsnog een puur Joodse aangelegenheid.
Sabra schreef:Wanneer Petrus opdracht krijgt om naar Cornelius te gaan, dan zijn de Joden (de gelovigen uit de besnijdenis) verbaast (eufemistisch uitgedrukt) dat ook op heidenen de Heilige Geest wordt uitgestort. Lees Hand. 10:45.
Peter L schreef:Volgens Paulus is Abraham de vader van alle gelovigen. Daar gaat het dus om, niet om natuurlijke afstamming. Dat is de crux van het hele verhaal. Een verbond met Israël is een verbond met gelovigen, of dat nu vroeger was of nu.
Sabra schreef:Deze vlieger gaat niet op, want uit het hele boek handelingen blijkt juist, dat de Heilige Geest aan alle volken wordt gegeven. In Hand. 2 haalt Petrus zelfs in zijn toespraak de profeet Joël aan en zegt dat deze uitstorting van de H.G. de vervulling is van die profetie: "...dat Ik Mijn Geest zal uitstorten op alle vlees". Er vond die dag juist een talenwonder plaats, waardoor ook de aanwezige heidenen van deze gebeurtenis deelgenoot werden, want ze hoorden allen hoe de apostelen God prezen.
Sabra schreef:Dat kwam omdat ze dachten zoals jij!! Maar ze werden gecorrigeerd.
Als het waar is, wat jij zegt, nl. dat het Nieuwe Verbond met Israël gesloten is, dan zijn de consequenties vergaand. Wij zijn dan niet in het Nieuwe Verbond, maar wat betekent de Hogepriester (Christus, volgens Hebr.) van het Nieuwe Verbond dan voor ons? En wat betekent "het bloed van het Nieuwe Verbond" dan voor ons, als het verbond niet voor ons is? Dan kunnen wij geen avondmaal vieren. Door te zeggen, dat het Verbond met de ethnische Joden is gesloten, staan de anderen erbuiten. Dat is volledig in strijd met het evangelie. Je hebt een hoop theologische problemen op te lossen, als je dat gelooft.
Het lijkt mij nogal omonstotelijk vast liggen dat ik geen afstammeling van Abraham ben en dus geen kind van hem, als ik tot geloof kom ben ik nog steeds geen kind van Abraham.. Daarbij, waren er ook 'ongelovigen' onder het volk Israël. Ik denk dat onze verbondsvisie soms verblindend werkt op het lezen van de Bijbel.Volgens Paulus is Abraham de vader van alle gelovigen. Daar gaat het dus om, niet om natuurlijke afstamming. Dat is de crux van het hele verhaal. Een verbond met Israël is een verbond met gelovigen, of dat nu vroeger was of nu.
Raido schreef:Het lijkt mij nogal omonstotelijk vast liggen dat ik geen afstammeling van Abraham ben en dus geen kind van hem, als ik tot geloof kom ben ik nog steeds geen kind van Abraham.. Daarbij, waren er ook 'ongelovigen' onder het volk Israël. Ik denk dat onze verbondsvisie soms verblindend werkt op het lezen van de Bijbel.Volgens Paulus is Abraham de vader van alle gelovigen. Daar gaat het dus om, niet om natuurlijke afstamming. Dat is de crux van het hele verhaal. Een verbond met Israël is een verbond met gelovigen, of dat nu vroeger was of nu.
Dus.. waarom was het Joodse volk dan in hemelsnaam het zogenaamde verbondsvolk en beschermde God hun altijd terwijl het gros gewoon allerhande drekgoden aanbad?Maar ik vind dat niet mistig: het zaad van Abraham zijn is niet gekoppeld aan etniciteit, maar aan de Persoon van Christus: ben je aan Hem verbonden, dan ben je ook zaad van Abraham
Raido schreef:Dus.. waarom was het Joodse volk dan in hemelsnaam het zogenaamde verbondsvolk en beschermde God hun altijd terwijl het gros gewoon allerhande drekgoden aanbad?Maar ik vind dat niet mistig: het zaad van Abraham zijn is niet gekoppeld aan etniciteit, maar aan de Persoon van Christus: ben je aan Hem verbonden, dan ben je ook zaad van Abraham
Het verbond van God ontkennen met het Joodse ras vind ik nogal gedurft.
elbert schreef:Maar joden zetten zichzelf buiten het verbond als ze niet in de Messias geloven. Als God Zich niet aan Zijn kant van het verbond zou houden, zou er helemaal geen hoop zijn. Nu wel (nog steeds!)
elbert schreef:De joodse natie bestond tussen de Makkabeeentijd en 1948 trouwens niet als onafhankelijke staat
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 20 gasten