Vakbond wil 2e paasdag ruilen voor suikerfeest

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Vakbond wil 2e paasdag ruilen voor suikerfeest

Berichtdoor japio » 12 okt 2006 15:48

AMSTERDAM - CNV is voorstander van een erkende islamitische feestdag. De bond denkt bijvoorbeeld aan het ruilen van tweede paasdag of Pinksteren voor het Suikerfeest of offerfeest. Dat blijkt volgens de Nederlandse Islamitische Omroep (NIO) uit het programma De Horizon dat zaterdag op Radio 5 wordt uitgezonden.

Traditie

Vice-voorzitter Rienk van Splunder van CNV wil dat er snel een erkende feestdag voor moslims komt, ondanks de weerstand die hij verwacht uit christelijke hoek. "De feestdagen in Nederland stammen uit de christelijke traditie." Volgens de FNV is dit niet realiseerbaar omdat er te weinig moslims lid zijn van een vakbond. Beide bonden hopen dat islamitische werknemers zich aansluiten bij bestaande bonden.

Islamitische vakbond

Zowel de FNV als de CNV zijn tegen de komst van een islamitische vakbond. Mocht er toch een islamitische vakbond worden opgericht, dan zijn zij wel bereid tot samenwerken, meldt de NIO donderdag. Vorig jaar noemde CNV de pinkstermaandag nog een groot goed en wilde de bond die dag niet ruilen tegen het Suikerfeest. De bond zei toen dat godsdiensten tegen elkaar zouden worden opgezet als een vrije dag zou worden geruild.

De vakbond verwacht kritiek uit Christelijke hoek......brand los!

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 12 okt 2006 15:56

Geen enkel probleem mee. 2e 'feestdagen' zijn sowieso onzin..

Vonkie

Berichtdoor Vonkie » 12 okt 2006 15:57

Hippieblijhoofd schreef:Geen enkel probleem mee. 2e 'feestdagen' zijn sowieso onzin..

onzin, maar wel gezellig :wink: .

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 12 okt 2006 16:18

Hippieblijhoofd schreef:Geen enkel probleem mee. 2e 'feestdagen' zijn sowieso onzin..

Jantjes

Re: Vakbond wil 2e paasdag ruilen voor suikerfeest

Berichtdoor Jantjes » 12 okt 2006 16:18

japio schreef:AMSTERDAM - CNV is voorstander van een erkende islamitische feestdag. De bond denkt bijvoorbeeld aan het ruilen van tweede paasdag of Pinksteren voor het Suikerfeest of offerfeest. Dat blijkt volgens de Nederlandse Islamitische Omroep (NIO) uit het programma De Horizon dat zaterdag op Radio 5 wordt uitgezonden.

Traditie

Vice-voorzitter Rienk van Splunder van CNV wil dat er snel een erkende feestdag voor moslims komt, ondanks de weerstand die hij verwacht uit christelijke hoek. "De feestdagen in Nederland stammen uit de christelijke traditie." Volgens de FNV is dit niet realiseerbaar omdat er te weinig moslims lid zijn van een vakbond. Beide bonden hopen dat islamitische werknemers zich aansluiten bij bestaande bonden.

Islamitische vakbond

Zowel de FNV als de CNV zijn tegen de komst van een islamitische vakbond. Mocht er toch een islamitische vakbond worden opgericht, dan zijn zij wel bereid tot samenwerken, meldt de NIO donderdag. Vorig jaar noemde CNV de pinkstermaandag nog een groot goed en wilde de bond die dag niet ruilen tegen het Suikerfeest. De bond zei toen dat godsdiensten tegen elkaar zouden worden opgezet als een vrije dag zou worden geruild.

De vakbond verwacht kritiek uit Christelijke hoek......brand los!
De ‘C’ van de CNV kan dan maar beter vervangen worden voor ‘I’ (islamitisch), want ook zei weten niet meer waarvoor de ‘C’ staat. Alle Christenen behoren ook lid te zijn van de RMU. http://www.rmu.org/
Laatst gewijzigd door Jantjes op 12 okt 2006 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Re: Vakbond wil 2e paasdag ruilen voor suikerfeest

Berichtdoor Machiavelli » 12 okt 2006 16:29

Jantjes schreef:De ‘C’ van de CNV kan dan maar beter vervangen worden voor ‘I’ (islamitisch), want ook zei weten niet meer waarvoor de ‘C’ staat. Alle Christenen behoren ook lid te zijn van de RMU.
:mrgreen:

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 12 okt 2006 18:52

En die dag neem je dan lekker maar zelf op :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 12 okt 2006 19:59

Nederland was van oorsprong een christelijk land, alleen nu in verval en dat kan je aan alles merken. Vroeger had iedereen vrij op de 2e feestdagen. Nu moeten steeds meer mensen werken op die dag en ja de islamieten willen ook wat. Pasen en pinksteren is voor veel mensen niet belangrijk meer, dus waarom niet inruilen voor een andere godsdienst.

kben tegen.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 12 okt 2006 20:11

Tweede pinksterdag en tweede paasdag zijn helemaal niet bijbels [-X

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 12 okt 2006 20:19

Ik moet zeggen dat ik op 2e paasdag of 2e pinksterdag nog graag naar de kerk ga, en vind dat die dag toch ook wel aardig is 'ingeburgerd' in het al dan niet christelijke Nederland. Het lijkt mij geen goede zaak om een christelijke 'feestdag' te laten varen voor een islamitische feestdag waar de autochtone Nederlander niets mee heeft, en ook niet aan mee kan doen....Ik heb er als christen absoluut geen moeite mee om islamieten vrij te geven op de dag van het suikerfeest, maar een landelijke feestdag gaat mij toch iets te ver.

Daarnaast vind ik het vreemd dat een dergelijk voorstel van de CNV komt....

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 12 okt 2006 22:07

Ik vind gewoon dat er 5 extra vakantiedagen moeten komen voor religieuze toepassing :) Die mag je dan opnemen op de tweede-feestdagen en biddag bijvoorbeeld.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 12 okt 2006 22:12

daar ben ik helemaal voor. Vooral ivm biddag zou het mij perfect uitkomen
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 13 okt 2006 00:59

Ach, Jezus stierf op een vrijdag, en stond 3 dagen later op. Als we dat letterlijk moeten nemen kan dat dus nooit op zondag geweest zijn.

Oftewel, die 2e paasdag vind ik zo gek nog niet.
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

wateengedoe2
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wateengedoe2 » 13 okt 2006 06:25

Geen enkel probleem mee. 2e 'feestdagen' zijn sowieso onzin..

Op zich mee eens, al ben ik na de 1e Paasdag nog láng niet uitgehalleluja't .. maar dan gaat dat wel ff op m'n werk door, no problemo (behalve dat het wel irri is voor mijn collega's ;)) Of gewoon wél 2e Paasdag houden, maar 2e Pinksterdag afschaffen (heb dit jaar vanwege iets dringends voor mijn werk van thuis uit met de Zweedse autoriteiten zitten bellen op 2e Pinksterdag .. daar werken ze sinds enkele jaren wel op die dag). En op Suikerfeest krijg je dan als niet-moslim ook gewoon vrij. Alleen jammer dat het wel soms op zaterdag of zondag zal vallen en dat is met 2e Paasdag natuurlijk nooit het geval. Dat is het enige dat ik er - voor mezelf - op tegen heb. Suikerfeest is heel belangrijk voor zo'n 10% van de bevolking en ik vind het best kunnen om daar een algemene feestdag van te maken. 'Onze' feestdagen worden er ook niet voor afgeschaft, het is én én. Lâ mar komen, dus :)

offtopic:
Abdijbiertje om 1:00 schreef:Ach, Jezus stierf op een vrijdag, en stond 3 dagen later op. Als we dat letterlijk moeten nemen kan dat dus nooit op zondag geweest zijn.

Oftewel, die 2e paasdag vind ik zo gek nog niet.

Joodse dagen lopen van zonsondergang tot zonsondergang. Ga, met dat in je achterhoofd, nog maar eens het evangelie lezen. Hij stond overigens niet 3 dagen later op, maar 'op de derde dag'. Dat is ook wat anders. Daar hoeft theoretisch gezien maar een etmaal + een minuut tussen te zitten.
Als iemand zegt: dat de mens door zijn werken [..], zonder de goddelijke genade [..] gerechtvaardigd kan worden vóór God, hij zij veroordeeld. (VI, Trente)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 okt 2006 07:06

Tja, Pasen is ook maar 1 dag officieel. Dat dit er later 2 zin geworden in Nederland heeft verder weinig met christen-zijn te maken. Wat is dan het probleem? Waarom zou je als christen perse een tweede paasdag moeten hebben? Daarnaast, we hebben een hoop moslims in Nederland... zou het niet christelijk zijn om daar ook rekening mee te houden en plaats van onszelf heel belangrijk te vinden en hen niet eens 1 feestdag te gunnen? Eind november, begin december... prima om dan een vrije dag te hebben vind ik :) Enige nadeel is dat moslims niet allemaal tegelijk het suikerfeest vieren.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”