In de eeuwigheid kan geen tijd ontstaan

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 06 okt 2003 16:26

Storyteller schreef:
Dat kan je volgens mij ook nooit begrijpen zolang je leeft. God denkt in heel andere dimensies dan wij. Mensen hebben gewoon een te beperkt verstand om in te zien hoe dat zit.

Dat valt wel mee. Sowieso moet God gehoor geven aan dezelfde dimensies als wij. Lengte, breedte, hoogte, tijd. Misschien dat een godheid zich in meerdere dimensies en meer richtingen kan bewegen, maar de dimensies die voor ons bestaan, bestaan voor God ook.

Ik denk dat die dimensies alleen binnen de schepping geldt, zoals wij die ervaren en dat God erboven staat.

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 06 okt 2003 16:26

Charity schreef:Wat denken jullie is de geest en of ziel van de mens eeuwig?

Ik ben van mening van wel, Charity. Maar op een andere manier dan jullie waarschijnlijk. Ik geloof namelijk dat een ziel na de dood van een persoon verder gaat in een ander persoon. Een vorm van reïncarnatie dus.

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 06 okt 2003 16:30

Charity schreef:
lizzz schreef:Eeuwigheid is naar mijn idee geen lijn, op een bepaalde manier misschien een cirkel, maar dat ook niet echt.

De eeuwigheid is denk ik wel als een cirkel, maar ik denk niet dat het een cirkel is.

Wat denken jullie is de geest en of ziel van de mens eeuwig?

Ja, in die zin dat het geen einde heeft.

Charity
Mineur
Mineur

Berichtdoor Charity » 06 okt 2003 16:30

Storyteller schreef:Ik geloof namelijk dat een ziel na de dood van een persoon verder gaat in een ander persoon. Een vorm van reïncarnatie dus.

Op welke manier dan, en hoe denk je dan dat de ziel en of geest bij God komt?

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 06 okt 2003 16:38

ik geloof zeker dat de geest eeuwig is, alleen weet ik niet precies op welke manier. Misschien op aarde, in een nieuw lichaam, of op aarde als geest, of bij God. Of bij God en op aarde.
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

lorit

Berichtdoor lorit » 06 okt 2003 21:15

Volgens mij wil eeuwig zeggen dat iemand, in dit geval God, tijdloos is. Dus Hij heeft geen begin, maar is er altijd al geweest. hoewel altijd niet het goede woord is omdat dit wil zeggen 'al de tijd'. God was er al voor de tijd. Voor mij is het onmogelijk dat God zou ontstaan. Dan zou er namelijk iets moeten zijn wat groter is dan Hij. iets kan namelijk niet zichzelf scheppen. Als er geen 'ik' is, kan er niet worden gezegd 'daar zij ik'. Klinkt taalkundig krom, maar ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel.

Charity
Mineur
Mineur

Berichtdoor Charity » 07 okt 2003 22:33

mijn vraag is ook niet of God of de Geest Gods eeuwig is, maar of de geest van de mens eeuwig is, dus zonder begin en zonder einde. Komt de geest/ziel van de mens doordat God het leven in Adam geblazen heeft en deelt de geest/ziel zich op per mens dat geboren wordt, totdat de geest/ziel voor God verschijnt?

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 07 okt 2003 22:57

onder Gods eeuwigheid verstaan we die eigenschap waardoor Hij altijd onveranderlijk dezelfde geweest is en zijn zal. Het bestaan van god is zonder begin en zonder einde, maar het kent ook geen veroudering of verandering. Dit laatste wijst ons erop dat wij Zijn eeuwigheid niet moeten voorstellen als een oneindige verlenging van tijd, want god staat boven de tijd, die Hij zelf heeft geschapen. tijd en eeuwigheid hebben geen gemeenschap met elkaar. De mens heeft alleen een eeuwigheidsbestemming door zijn sterfelijke ziel. God kent een eeuwig heden. Zelfs als Hij genoemd wordt 'de Oude van dagen', is dit alleen een menselijke uitdrukking voor de eeuwigheid van God. De Bijbel gebruikt het woord 'eeuwig' ook in betrekkelijke zin.

uit Leerboek' van D.s C.A. van Dieren
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 07 okt 2003 22:58

Lizzz schreef:
Wij zien eeuwigheid vaak als tijd die niet ophoud. Volgens mij heb je het dan over oneindigheid, een heel ander begrip.

Hier wordt niet op ingegaan maar hier ligt wel de kern van de verklaring over het al dan niet kunnen ontstaan van tijd in de eeuwigheid. Als je de eeuwigheid ziet als een uitdrukking van tijd gaat er iets mis. Het heelal zien we (terecht denk ik) als ruimte. Ons planeetje neemt in die ruimte zijn eigen ruimte in. Zo is het niet met tijd t.o.v. eeuwigheid. Het gaat daar om twee verschillende grootheden al is dat ws. ook geen goed begrip voor de eeuwigheid.

Wat betreft de ziel geloof ik niet in een eeuwig voortlevende ziel. Ik geloof dat de ziel in principe sterfelijk is maar dat God de ziel onsterfelijkheid kan geven.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

lorit

Berichtdoor lorit » 09 okt 2003 20:28

Kan het volgens jou dan ook zo zijn dat God die onsterfelijkheid niet geeft?

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 09 okt 2003 21:17

Klaas schreef:Wat betreft de ziel geloof ik niet in een eeuwig voortlevende ziel. Ik geloof dat de ziel in principe sterfelijk is maar dat God de ziel onsterfelijkheid kan geven.

Benieuwd waar je dit op baseert? en wat zijn de daaruit voortvloeiende standpunten t.o.v. hemel/hel?
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 09 okt 2003 21:55

http://www.flash.net/~thinkman/articles/fudge-morey.htm

is een boekbespreking en ook nog in tengels, maar hier wordt e.e.a. misschien wat duidelijker van (voor de laatse 2 vraagstellers).

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 09 okt 2003 22:07

Dank je, ga het lezen.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 10 okt 2003 02:54

We komen in de problemen als we God in dimensies willen vangen, of Hem aan dimensies willen binden.

Wij mensen denken 3, hooguit 4 dimensionaal, en we denken gerelateerd aan tijd.

God heeft de tijd gemaakt, we leven dus in iets wat uit Hem ontstaan is. Voordat (een menselijke term, wij kunnen hier geen ander woord voor vinden, we denken immers tijdgerelateerd, maar daar gaat deze zin even niet over) God de tijd maakte was Hij al.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat het onzinnig is om de eeuwigheid als cirkel voor te stellen, waarover je almaar voortgaat. Tijd is van andere orde dan eeuwigheid, dus de tijd zou (als je dan perse in een cirkel wil denken) als een punt op de cirkel zijn, niet als een gedeelte van de cirkel.

Charity
Mineur
Mineur

Berichtdoor Charity » 10 okt 2003 20:18

Dus de in de eeuwigheid kan tijd ontstaan omdat het twee losse begrippen zijn en God tijd geschapen heeft, daar zijn de meesten het over eens!
bedank allemaal voor reacties

Terug naar “Archief”