Nu ben ik wel benieuwd naar de meningen van andere christenen hierover. Wat vinden jullie van deze sport en wat zouden jullie in mijn geval doen?
Voor wie niet weet wat kendo is, staat hieronder een beschrijving van de sport en ook waarom ik eraan twijfel. Ook staan er enkele links naar andere websites over kendo, mocht mijn uitleg niet voldoende zijn.
-------------------------------------------------
Kendo is Japans zwaardvechten. Ik weet niet of je het ruig kan noemen, maar intensief is het zeker. Agressief kan ik het ook niet noemen, want het is vaak zo dat juist iemand die agressief vecht, vol met openingen zit.
Bij Kendo gaat het dus vooral om gebruik te maken van die openingen. Dit kan je doen door gebruik te maken van de fouten van de tegenstander (zijn houding, bewegingen, enz..), schijnbewegingen (kan snel fout gaan) of door puur snelheid te gebruiken om aan te vallen. Concentratie en beheersing is hierbij belangrijk. Het doel is om met je shinai (een zwaard gemaakt van samengebonden bamboe latten) je tegenstander te raken op de polsen, de buik of bovenop het hoofd. Deze lichaamsdelen zijn ook beschermd door de bogu, een speciaal pak.
Vergeleken met andere vechtsporten komen er bij kendo dan ook zelden echte blessures voor. Alles gaat beheerst en doelen die geraakt mogen worden zijn goed beschermd. Ook de shinai's worden goed onderhouden. Een bamboesplinter kan er namelijk zo voor zorgen dat je blind wordt. Hier wordt dus ook streng op gelet.
Nou zie ik in het voorgaande niets verkeerd en bevat het ook niets waar ik twijfels over zou kunnen krijgen. Kendo heeft echter nog een belangrijke eigenschap: traditie en etiquete. Je hebt natuurlijk zoals bij vele oosterse vechtsporten het groeten. Ook zie ik hier niets verkeerds in, het is niet meer dan respect tonen.
Mijn struikelblok zijn de korte momenten in het begin (bij mijn sportschool vaak halverwege) en bij het einde van de les: 'mokuso' (spreek uit als 'mok-so'). Dit Japanse woord betekent eigenlijk 'meditatie', meditatie volgens het Zen-Boeddhisme. Dit is de voornaamste reden waarom ik twijfel of deze sport. Zelf ben ik niet zo gek om ook echt te gaan mediteren op die momenten. Soms bid ik op die momenten, andere keer wacht ik alleen tot de anderen klaar zijn (duurt meestal niet langer dan 30 seconden). Maar ook al mediteer ik niet op die momenten, ik blijf twijfelen. Nou is voor mij twijfelen meestal 'nee', maar het blijft moeilijk om die knoop door te hakken om je sport op te zeggen

Nou is het toch zo, dat ik nu bijna niet meer mijn oorspronkelijke doelen in deze sport kan behalen, sinds ik ben gaan geloven. Ik wilde eerst ooit minstens de eerste dan-graad halen. Dit is echter bijna onmogelijk. Om deel te mogen nemen aan het examen, moet je in het jaar voor dat examen minstens 3 keer aan een centrale training meedoen. En laten deze trainingen (en examens) nou net altijd op zondag zijn. Dat is voor mij en keuze tussen een (mogelijke foute) sport en God. Die keuze is dan voor mij snel gemaakt.
-------------------------------------------------
Hier zijn enkele sites over kendo:
Nederlandse Kendo Renmei
Kendo (Wikipedia)
Site met enkele filmpjes van kendo gevechten van een japans kampioenschap