Gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren

Berichtdoor Optimatus » 11 okt 2006 09:08

Dit regeltje uit het Onze Vader wordt altijd zo mooi en automatisch gepreveld, maar mijn vraag is:

Kun je dit ècht?

Mij lukt het vrij vaak namelijk NIET.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 11 okt 2006 09:12

Tsja, ik denk eigenlijk dat heel het Onze Vader vaak maar gepreveld wordt zonder dat men echt stilstaat bij wat hij/zij nou bidt.

Maargoed, het is wel moeilijk ja. Wees maar eens vergevingsgezind als iemand je weet ik wat heeft aangedaan!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 okt 2006 09:13

Mee eens!

Maar kun je het ook echt? En doe je het ook?

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 11 okt 2006 09:24

Ik kan mensen gewoon niet haten bijvoorbeeld. Op de één of andere manier blijf ik altijd het goede in mensen zien. Daardoor kan ik blijven vergeven. Terwijl ik wel vaak teleurgesteld ben en behoorlijk wat heb gehad in m'n leven.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 okt 2006 09:25

Mijn respect - ik doe het je niet altijd na.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 11 okt 2006 09:26

Het gaat echt niet uit mezelf hoor!! Maar het is iets wat ik heel belangrijk vind, dus ik vraag om kracht en ik krijg die ook! Op het moment dat het nodig is dat je iemand vergeeft, en je neemt echt even een moment met God, dan lukt het je!!

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 11 okt 2006 10:24

Ik heb dat ook wel heel erg: ik kan heel erg boos worden op dingen die mensen doen, maar eigenlijk nooit echt op de mensen zelf.

Dat is ook een stukje van m'n karakter, denk ik. Je scheidt de daden van de dader.

In heel enkele gevallen heb ik wel dat ik zeg dat ik iemand voorlopig maar liever een beetje uit de weg ga...

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 11 okt 2006 10:25

Ja, dat herken ik!

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 11 okt 2006 10:33

Ik herken wat je zegt Optimatus. Gisteravond had ik het er 'toevallig' met m'n ouders over. Bijv. mag en kan je dat gebed wel bidden?
Je spreekt God aan met onze Vader. Maar, hoe kan ik Hem mijn Vader noemen als ik Zijn kind niet ben?
En ook dat zinnetje wat jij er uit hebt gehaald, kunnen we dat? Ik meestal niet. Ik kan soms zo ontzettend boos zijn op iemand. Echt boos op de persoon, om iets wat hij/ zij gedaan heeft. Vergeven lukt me dan meestal niet. Het is of dat een te moeilijke opdracht voor me is.
En wanneer ik dan dat zinnetje lees, denk ik: hoe kan ik God vragen of Hij mijn schulden vergeeft, terwijl ik zelf geen schulden kan vergeven?
Moeilijk.. :?
Laatst gewijzigd door Poesje op 11 okt 2006 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.
"Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken, dan klopt alles."

Herman Finkers

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 11 okt 2006 10:34

Hm, ik kan niet direct vergeven. Meestal moet ik eerst even afkoelen..maar goed, ik moet zeggen dat ik soms best een heetgebakerd persoontje ben. De andere kant; Je krijgt me niet snel boos, dus als het iemand is gelukt mij boos te krijgen, dan ben ik ook écht kwaad.

Als ik geïrriteerd ben door iemand, houd ik dat meestal voor mezelf, prevel het voor me uit zonder dat iemand het hoort, zoiets.

Vergeven is me eigenlijk wel altijd gelukt. Soms op lange termijn, soms op korte termijn. Gisteren had ik het er toevallig nog over met mn huisgenootjes. Bepaalde dingen die gebeurd zijn in de schoolperiode zitten me nog wél hoog..en de mensen die daar mee te maken hebben, wil ik niet eens vergeven, die kunnen wat mij betreft door de stront zakken.

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 11 okt 2006 14:57

Ik heb vaak zo iets: als ik niet vergeef wordt de ander boos, en daar kan ik niet tegen dus heb ik zoiets van: oké, ik vergeef het je wel...

Maar dat is dus meer voor mezelf als voor God...
It is risky not to take risk. If you don't take risk, risk will take you.

http://www.Dreamster.hyves.net

mw
Moderator

Re: Gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren

Berichtdoor mw » 11 okt 2006 15:32

Optimatus schreef:Dit regeltje uit het Onze Vader wordt altijd zo mooi en automatisch gepreveld, maar mijn vraag is:

Kun je dit ècht?

Mij lukt het vrij vaak namelijk NIET.

dat ene zinnetje heeft bij mij er toe geleid dat ik iemand wel kon vergeven (en die iemand is iemand waarvoor ik eerst niet zou remmen als hij voor de auto zou staan)

maar ik moet eerlijk zeggen, het was een lange moeilijke strijd.
En nog steeds is het verdraaid moeilijk
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 11 okt 2006 17:04

Ik kan een ander wel vergeven.
Herken wel wat je zegt Denkertje:

ik kan heel erg boos worden op dingen die mensen doen, maar eigenlijk nooit echt op de mensen zelf.
- Home is in my head -

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 11 okt 2006 18:56

Dat is opzich wel weer zo, ik heb nog steeds niet echt iemand gehaat, of zelfs geen erge hekel, meer irritatie enzo.
It is risky not to take risk. If you don't take risk, risk will take you.

http://www.Dreamster.hyves.net

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 11 okt 2006 18:58

het ligt ook aan de situatie he...
gaat het om een ruzie, of een roddel ofzo. Of om iets wat door de ander is aangedaan en impact heeft op je gehele leven. Het eerste kost weinig moeite, tweede daarentegen ontzaggelijk veel moeite en kost offers om te vergeven.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Terug naar “Archief”