avondmaal

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

dominee
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor dominee » 09 okt 2006 20:47

Het onderwerp was in het begin Avondmaal. Ik ben maar een nieuwkomer
en kan zomaar niet in deze uitgebreide discussie treden. wel heb ik geprobeerd om van het begin van dit onderwerp tot het einde toe een en ander te volgen. Wat een invalshoeken over dat ene woord avondmaal.
De verzoening van onze zonden door het offer van onze Heer Jezus Christus staat hierbij centraal. De nodiging aan de tafel en het antwoord daarop kwam in het begin van deze discussie rijk naar voren.
Enkele aspecten heb ik nog gemist of er overheen gelezen die mogenlijk ook van belang kunnen zijn. Hoe kijken jullie aan tegen de opdracht die Christus steeds bij elk avondmaal mee geeft. Doe dit tot mijn gedachtenis
totdat ik kom. Maranatha! De wederkomst en de vervulling van Gods Koninkrijk. Speelt dat verlangen ook mee?
Veel is er ook gezegd over de wet. Speelt de samenvatting van de wet, God lief hebben bovenal en je naaste als je zelve ook mee bij de viering van het avondmaal?
Zelf zal ik het eerste avondmaal na mijn openbare belijdenis nooit vergeten. De Predikant zei: Zie alle dingen staan gereed. Hij nodigt u uit aan Zijn tafel. Wij komen met lege handen. Leeft u in onmin met uw naaste? Mag u dan wel aangaan? Er staat toch dat je je eerst moet verzoenen met je naaste, hem moet vergeven voordat je vergeving van zonden kan ontvangen. Die predikant draaide het dus om en zei: Maar als u nu toch genodigd wordt en u vergeving van Christus wege mag ontvangen, zou u dan ook uw broeder/zuster kunnen vergeven waar u in onmin mee leeft door naar hem/haar toe te gaan? Is het ook niet de bedoeling van het avondmaal om kracht te ontvangen on het geloof handen en voeten te kunnen geven?

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 09 okt 2006 20:51

Maja de Bij schreef:
Jantjes schreef:Het avondmaal formulier haalt alleen het tekstgedeelte aan uit 1 Corinthiërs 11: 23-29, dat vind ik erg kort want er gaan nog twee gedeeltes aan vooraf, namelijk 1:16 en 17:22 daar wordt ook wat gezegd door Paulus wat ik belangrijk vind voor het avondmaal.

maar moed dat (kledingvoorschrift) dan niet evenredig gelijk de instelling van het avondmaal opgevolgd worden?

Uit beide quotes van je begrijp ik dat je vindt dat de kledingvoorschriften tot de kern van de avondmaalsviering behoren. Dat kun je toch niet echt menen?
Er wordt in de voorbereidingspreek voor het Heilig Avondmaal van de meeste Gereformeerde Gemeente’s gewezen op de kleding. Als die niet is overeenkomstig 1 Corinthiërs 11:1-16 dat je dan niet kan deelnemen aan het avondmaal.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 09 okt 2006 21:09

Jantjes, zou je ook antwoord willen geven op al de andere vragen die je gesteld zijn? Je gaat nu maar in op één zo'n miniscuul detail...
pobody's nerfect

Riska

Berichtdoor Riska » 09 okt 2006 21:12

Jantjes schreef:Er wordt in de voorbereidingspreek voor het Heilig Avondmaal van de meeste Gereformeerde Gemeente’s gewezen op de kleding. Als die niet is overeenkomstig 1 Corinthiërs 11:1-16 dat je dan niet kan deelnemen aan het avondmaal.

God ziet het hart aan en kijkt niet naar kleding... en het gaat in deze tekst om profeteren of bidden, niet over het aangaan aan het Avondmaal...

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 09 okt 2006 21:15

Jo'tje schreef:Jantjes, zou jij in 2 zinnen de kern van het avondmaal volgens jou willen omschrijven? Niet al teveel komma's graag... Ik ben zeer benieuwd.
En als Hij gedankt had, brak Hij het, en zeide: Neemt, eet, dat is Mijn lichaam, dat voor u gebroken wordt; doet dat tot Mijn gedachtenis. Desgelijks nam Hij ook den drinkbeker, na het eten des avondmaals, en zeide: Deze drinkbeker is het Nieuwe Testament in Mijn bloed.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 09 okt 2006 22:49

als dat het Avondmaal is voor jou, waarom je dan druk maken om al die andere regels? Ik lees nergens in de Bijbel dat ik specifieke kleding aan moet aan het Avondmaalstafel.
Wat ik wel heb zien staan en mij enrom aansprak was dat Jezus zegt: Ik heb grotelijks begeerd dit pascha met u te eten eer dat Ik lijde.

Hij begeerd grotelijks om met zijn volgelingen aan de tafel te gaan zitten. Wat enorm groot is dat, dat Jezus dat zelf wilt.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 okt 2006 07:56

Jantjes schreef:
Maja de Bij schreef:
Jantjes schreef:Het avondmaal formulier haalt alleen het tekstgedeelte aan uit 1 Corinthiërs 11: 23-29, dat vind ik erg kort want er gaan nog twee gedeeltes aan vooraf, namelijk 1:16 en 17:22 daar wordt ook wat gezegd door Paulus wat ik belangrijk vind voor het avondmaal.

maar moed dat (kledingvoorschrift) dan niet evenredig gelijk de instelling van het avondmaal opgevolgd worden?

Uit beide quotes van je begrijp ik dat je vindt dat de kledingvoorschriften tot de kern van de avondmaalsviering behoren. Dat kun je toch niet echt menen?
Er wordt in de voorbereidingspreek voor het Heilig Avondmaal van de meeste Gereformeerde Gemeente’s gewezen op de kleding. Als die niet is overeenkomstig 1 Corinthiërs 11:1-16 dat je dan niet kan deelnemen aan het avondmaal.

Raar hoor... en als het niet overeenkomst met de voorschriften in Leviticus? Bijvoorbeeld dat je geen kleding van 2 soorten stof mag hebben? Overigens heeft 1 Cor 11 het alleen over hoofdbedekking en is het een tekst waar veel verschillende meningen en uitleggingen over zijn. Overigens klopt het nie wat je zegt... want 1 Cor 11 heeft het nergens over broeken vs. rokken.... Waarom worden in veel GerGems vrouwen met broek en een hoedje dan vanwege de broek toch geweigerd.... Anywayz, het gaat in 1 Cor 11 ook niet over het avondmaal specifiek... dus ik weet niet waarom dat nou bij een topic over het avondmaal zo benadrukt moet worden.

Dominee, mooi verhaal!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 10 okt 2006 20:48

Gerdien B. schreef:als dat het Avondmaal is voor jou, waarom je dan druk maken om al die andere regels? Ik lees nergens in de Bijbel dat ik specifieke kleding aan moet aan het Avondmaalstafel.
Wat ik wel heb zien staan en mij enrom aansprak was dat Jezus zegt: Ik heb grotelijks begeerd dit pascha met u te eten eer dat Ik lijde.

Hij begeerd grotelijks om met zijn volgelingen aan de tafel te gaan zitten. Wat enorm groot is dat, dat Jezus dat zelf wilt.
Het gaat in het begin van 1 corinthiërs 11 over ‘hoofd bedekking’ en niet direct over kledingvoorschrift, of je moed dat net als André verstaan, hij noemde dat zo (kledingvoorschrift). De hoofdbedekking van de vrouw is om der engelen wil. Dit is zo gesteld door sommigen van de leraars der gemeente, die in de Schrift ook engelen, dat is, boden of gezanten Gods genaamd worden, Doch kan beter verstaan worden van de dienstbare geesten, die vanwege hun ambt eigenlijk engelen doorgaans genaamd worden.Want dewijl dezelve in de vergaderingen der gelovigen tegenwoordig zijn, en door onordelijkheid of ongeschiktheid, die daar zou mogen gepleegd worden, bedroefd worden, zo vermaant de apostel de vrouwen, dat zij deze heilige geesten ook behoren te ontzien, om hen hierin niet te bedroeven.

Toch vraag ik mij af of dit niet netzo opgevolgd dient te worden als de instelling van het avondmaal en is ‘Pascha’ het zelfde voor jou als het avondmaal ?

André

Berichtdoor André » 10 okt 2006 20:59

De hoofdbedekking van de vrouw is om der engelen wil. Dit is zo gesteld door sommigen van de leraars der gemeente, die in de Schrift ook engelen, dat is, boden of gezanten Gods genaamd worden, Doch kan beter verstaan worden van de dienstbare geesten, die vanwege hun ambt eigenlijk engelen doorgaans genaamd worden.Want dewijl dezelve in de vergaderingen der gelovigen tegenwoordig zijn, en door onordelijkheid of ongeschiktheid, die daar zou mogen gepleegd worden, bedroefd worden, zo vermaant de apostel de vrouwen, dat zij deze heilige geesten ook behoren te ontzien, om hen hierin niet te bedroeven.
Is dit een uitleg uit een boek?
Ik zie even geen verband tussen engelen (knechten van God) en dat de vrouw haar hoofd bedekt.
En nog minder in combinatie met het avondmaal, mm ik val in herhaling.
Misschien iets concreter, ik begrijp niets van deze quote.

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 10 okt 2006 21:12

De vrouwen in de gemeente
11
1 Weest mijn [11:1] 1 Kor 4:16. Filipp 3:17. 1 Thess 1:6. 2 Thess 3:9.navolgers, gelijkerwijs ook ik van Christus.
2 En ik prijs u, broeders, dat gij in alles mijner gedachtig zijt, en de inzettingen behoudt, gelijk ik die u overgegeven heb.
3 Doch ik wil, dat gij weet, dat [11:3] Efez 5:23.Christus het Hoofd is eens iegelijken mans, en de man het hoofd der vrouw, en [11:3] Joh 14:28. 1 Kor 3:23; 15:27.God het Hoofd van Christus.
4 Een iegelijk man, die bidt of profeteert, hebbende iets op het hoofd, die onteert zijn eigen hoofd;
5 Maar een iegelijke vrouw, die bidt of profeteert met ongedekten hoofde, onteert haar eigen hoofd; want het is een en hetzelfde, alsof haar het haar afgesneden ware.
6 Want indien een vrouw niet gedekt is, dat zij ook geschoren worde; maar [11:6] Num 5:18. Deut 22:5.indien het lelijk is voor een vrouw geschoren te zijn, of het haar afgesneden te hebben, dat zij zich dekke.
7 Want de man moet het hoofd niet dekken, overmits [11:7] Gen 1:26, 27; 5:1; 9:6. Kol 3:10.hij het beeld en de heerlijkheid Gods is; maar de vrouw is de heerlijkheid des mans.
8 Want [11:8] Gen 2:18, 21.de man is uit de vrouw niet, maar de vrouw is uit den man.
9 Want ook is de man niet geschapen om de vrouw, maar de vrouw om den man.
10 Daarom moet de vrouw een macht op het hoofd hebben, om der engelen wil.

staat duidelijk in de bijbel
:)

hetsgaapje

Berichtdoor hetsgaapje » 10 okt 2006 21:16

Het bijbelgedeelte gaat duidelijk een stukje verder

Riska

Berichtdoor Riska » 10 okt 2006 21:30

goofy1978 schreef:De vrouwen in de gemeente
11
1 Weest mijn [11:1] 1 Kor 4:16. Filipp 3:17. 1 Thess 1:6. 2 Thess 3:9.navolgers, gelijkerwijs ook ik van Christus.
2 En ik prijs u, broeders, dat gij in alles mijner gedachtig zijt, en de inzettingen behoudt, gelijk ik die u overgegeven heb.
3 Doch ik wil, dat gij weet, dat [11:3] Efez 5:23.Christus het Hoofd is eens iegelijken mans, en de man het hoofd der vrouw, en [11:3] Joh 14:28. 1 Kor 3:23; 15:27.God het Hoofd van Christus.
4 Een iegelijk man, die bidt of profeteert, hebbende iets op het hoofd, die onteert zijn eigen hoofd;
5 Maar een iegelijke vrouw, die bidt of profeteert met ongedekten hoofde, onteert haar eigen hoofd; want het is een en hetzelfde, alsof haar het haar afgesneden ware.
6 Want indien een vrouw niet gedekt is, dat zij ook geschoren worde; maar [11:6] Num 5:18. Deut 22:5.indien het lelijk is voor een vrouw geschoren te zijn, of het haar afgesneden te hebben, dat zij zich dekke.
7 Want de man moet het hoofd niet dekken, overmits [11:7] Gen 1:26, 27; 5:1; 9:6. Kol 3:10.hij het beeld en de heerlijkheid Gods is; maar de vrouw is de heerlijkheid des mans.
8 Want [11:8] Gen 2:18, 21.de man is uit de vrouw niet, maar de vrouw is uit den man.
9 Want ook is de man niet geschapen om de vrouw, maar de vrouw om den man.
10 Daarom moet de vrouw een macht op het hoofd hebben, om der engelen wil.

staat duidelijk in de bijbel
:)

Maar zegt dus helemaal niets over het Avondmaal...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 okt 2006 07:52

Zucht, Jantjes, het valt me op dat je denkt heel veel te weten... ik kan je uit de droom helpen, over 1 Cor 11 zijn 100 verschillende gedachten en ideeen... en knap als jij dan met zoveel zekerheid denkt te kunnen zeggen hoe het precies in elkaar steekt. Ik wil zelf geen hele discussie over hoedjes gaan houden... maar denk dat het cultuurgebonden is... als om der engelen wil ofzo men een hoedje moet dragen, waarom werd dit dan nooit aan het volk Israel opgelegd? En waarom alleen aan de gemeente van Korinthe? Waarom was het in die tijd blijkbaar not done dat een vrouw zonder hoofdbedekking bad? Er zijn genoeg visies daarover... dus roep niet te makkelijk dat jou visie de juiste is... misschien heb je dan wat teveel eigenwaan :)

Bij mij in de gemeente wordt niet aan hoofdbedekking voor vrouwen gedaan. Paulus stelt de gemeente in Korinthe de vraag: 13 Oordeelt u daarom zelf. Is het gepast dat een vrouw met onbedekt hoofd tot God bidt? Tja, tegenwoordig is dat het wel. In die tijd blijkbaar niet. Maar ja, er zijn vast christenen die beweren dat daarmee te tafel ontheiligd wordt... en men vindt dat vrouwen zonder hoed of met broek geweigerd moeten worden....
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 16 okt 2006 21:09

paulus zou vast gaan wenen als hij bij jullie in de kerk zat :wink:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 okt 2006 07:22

Ik denk het niet hoor :) Paulus zou vast de culturele veranderingen hebben gesnapt :) Hij zou eerder gaan wenen omdat er zoveel mensen elkaar op dit soort uiterlijkheden veroordelen :)

Terug naar “Archief”