diak2b schreef:Terecht. Niet voor niets 100% onacceptabel in de RKK.Lalage schreef:Daarom heb ik wel moeite met Maria-aanbiddingDat je dat wel had verwacht, moge een leerpunt zijn. Niet alles wat je door protestanten is geleerd over de RKK is namelijk juist.Lalage schreef:maar eerlijk gezegd ben ik dat op die pelgrimstocht niet tegengekomen en in de paar andere katholieke missen die ik heb meegemaakt ook niet.
Doel jij nou op het verschil tussen verering en aanbidding?
Grappig wat je daarna zegt, dat is ook de reden dat ik liever met katholieken over het katholicisme en met moslims over de islam en met refo's over het refogeloof (euh hoe noem je dat?) praat, want dan heb je een betere bron.
Boekenlezer schreef:Lalage schreef:1. Ik geloof niet in de HC, ik geloof in Jezus.
De Heidelbergse Cathechismus gelooft ook in Jezus. Die weerspreekt Jezus helemaal niet. Dus je maakt een valse tegenstelling.
Ik heb eerder de indruk dat jij een nogal eigenzinnig dwaallicht bent. (Sorry, maar dat moest ik toch een keertje zeggen.)
Ach, ik ben wel gewend om een buitenbeentje te zijn. Je weet dat profeten altijd vervolgd werden en dat Jezus altijd met het uitschot om ging en de draak stak met de Farizeeen?

Lalage schreef:2. De HC is geschreven in een tijd dat de RKK heeeeeeel anders was dan nu.
(...) Wat dat betreft is de cathechismus heel wat milder, dan datgene wat nog altijd officieel is in de Roomse kerk. [/quote]
Tja, daar zou je weleens gelijk in kunnen hebben. Ik ben nog niet zo heel ver in 'Katholicisme voor dummies'