Hero schreef:egbert schreef:Je beweer hier nogal wat... Dat zou ik wel eens onderbouwd willen zien
@Egbert : hoe zal ik 1-Corinthe_12:28 ... onderbouwen ??
Ik vroeg je niet om 1-Corinthe_12:28 te onderbouwen, maar je bewering dat gelovigen behept met een gave uit het rijtje van 1-Corinthe_12:28, allemaal kortere of langere tijd in tongen hebben gesproken...
Hero schreef:Als je enige tijd hebt vertoefd in zulke kringen, waar die gaven de gangbare cultuur zijn, dan leer je uit een praktijk die deels bijbels deels menselijk is — het probleem is echter, dat : zowel de leeraars, als de bestuurders & hun diakenen, doorgaans behept zijn met een natuurlijke of wereldse gave (( ipv : charismatische )) ....
Bijvoorbeeld > de leeraars : de meeste van hun werken in de monoloog-vorm (( ze doceren )), terwijl 'n echt charismatisch leeraar werkt in de dialoog-vorm (( zij leren ook zelf van degenen, aan wie ze leren )) ....
Als ik de bijbel lees zie ik daar weinig of niets van...
- De bergrede van Jezus... Eén monoloog
- De pinksterpreek van Petrus... Bepaald niet een dialoog.
- de brieven van Paulus...
om maar een paar voorbeelden te noemen...
Ik vind het prima als het jouw mening is dat een leraar in dialoog-vorm moet werken maar als je beweert dat dat een vereiste is dan wil ik dat wel eens (bijbels) onderbouwd zien.
Hero schreef:Met de bestuurders & hun diakenen, is hetzelfde probleem : ze missen het echte hemelse charisma, waardoor ze alles blijven doen op de wereldse manier, vaak bedekt onder een dun laagje christelijkheid ....
Weer zo'n hoogmoedige bewering... De bijbel waarschuwd ons om niet te oordelen... Dat stukje heb jij niet gelezen zeker?
Ik heb je eerder zien schrijven: "
Je hoort mij nooit & te nimmer spreken, over "mindere" of "betere" christenen ... "
Bovenstaande opmerking komt er echter wel heel dicht bij.
Ik ben ouderling. En als jij beweerd dat ik mijn werk doe met een dun laagje christelijkheid en dat ik het echte hemelse charisma mis, dan wil ik graag weten waar jij die wijsheid vandaan hebt. Je kent me niet eens...
Het enige wet de Bijbel zegt is dat tongentaal de minste van de gaven is. Nergens lees ik echter dat dit een vereiste is om de andere gaven te hebben.
The solution to a problem lies in finding the Solver...