tegenstrijdigheden in de bijbel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 06 okt 2006 14:36

japio schreef:
rosalie83 schreef:
Ja, natuurlijk zijn wij allemaal zondig e.d.! Maar daarom mogen we wel "gebruik maken" van het ontzettend grote wonder van de verlossing!

Helemaal mee eens!!!! Gelukkig is de mogelijkheid er nog om verlost te worden!
Maar wie komt de eer toe van die verlossing (en het kiezen ervoor)....dat is de Heere!

Eens! De Heer is zo groot en goed!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 06 okt 2006 15:58

elbert schreef:Dat is een goede houding. Toen Paulus in Berea kwam en daar het Evangelie verkondigde, onderzochten ze de Schriften, of het allemaal klopte wat hij zei (Hand. 17:11).

Juist, en je ziet in de openingspost dat Marcel dat ook doet. Volgens mij komt hij op tegenstrijdigheden uit, omdat christenen dingen erbij verzinnen die er niet staan ;)

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 06 okt 2006 16:39

ik maak toch wel een beetje op uit de bijbel dat, als God je verhardt, je dan pech hebt en niet gered zal worden.
God beslist of je gered zal worden blijkbaar. De farao werd verhard, omdat het volk Israel uit Egypte moest worden gehaald. En zo zijn er nog wel meer voorbeelden te noemen, uit het Nieuwe Testament, geschreven door een van de apostelen (of zal ik maar zeggen: Paulus?)
what the soul hides, blood tells

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 06 okt 2006 17:58

Serenity schreef:ik maak toch wel een beetje op uit de bijbel dat, als God je verhardt, je dan pech hebt en niet gered zal worden.
God beslist of je gered zal worden blijkbaar. De farao werd verhard, omdat het volk Israel uit Egypte moest worden gehaald. En zo zijn er nog wel meer voorbeelden te noemen, uit het Nieuwe Testament, geschreven door een van de apostelen (of zal ik maar zeggen: Paulus?)

Ik zou het om willen keren:
Je krijgt je verdiende loon wanneer de Heere je niet redt (ik zou dat geen pech willen noemen), en je hebt enorm veel geluk (om het zo maar te formuleren) wanneer de Heere je trekt. En God is er vrij in wie Hj wel of niet trekt (Soeverein)

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 06 okt 2006 18:10

japio schreef:
Serenity schreef:ik maak toch wel een beetje op uit de bijbel dat, als God je verhardt, je dan pech hebt en niet gered zal worden.

Ik zou het om willen keren:
Je krijgt je verdiende loon wanneer de Heere je niet redt (ik zou dat geen pech willen noemen), en je hebt enorm veel geluk (om het zo maar te formuleren) wanneer de Heere je trekt. En God is er vrij in wie Hj wel of niet trekt (Soeverein)

ik noem dat wel degelijk pech/geluk hebben...

in feite: je moet maar afwachten of God je wel of niet wil trekken. Wil hij het niet, nou dan is dat jammer en kan je nog zo je best doen, maar je zal niet gered worden.

Blijkbaar.
what the soul hides, blood tells

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 06 okt 2006 18:26

Als jij je je best doet om getrokken te worden.....bidden, bijbellezen enz... dan zal de Heere dat niet onbeantwoord laten, Hij is barmhartig en goed, alleen Hij is degene die jouw laat zoeken naar Hem...Hij wil dat je Hem zoekt, en dat zoekende hart wil Hij je geven!

Hij wil zijn Geest geven aan een ieder die erom vraagt, Hij wil bekeren. En je mag ook vragen om het werk van de Heilige Geest en om bekeerd te worden, alleen is dat vragen en zoeken naar hem ten diepste iets wat Hij in je werkt....

Maar blijf zoeken, bidden en bijbellezen!

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 06 okt 2006 18:56

LeChat schreef:Dat is echt kletskoek natuurlijk: sowieso bestónd de Bijbel voor die tijd al en waren er toen ook Nederlanders die de grondtaal en/of de Duitse vertaling van Luther konden lezen

Daar dachten de opdrachtgevers van de StatenVertaling dus anders over, want het verlammende conflikt tussen Remonstranten en Contra-remonstranten, zou blijkbaar NIET hebben plaatsgevonden, indien men al #50 jaar eerder had beschikt over dat stukje taalkundige eenheid & theologische rechtlijnigheid ....

Lees zelf nog maar eens >

http://www.bijbelgenootschap.nl/sf.mcgi?1048
Profetie, is de Geschiedenis van de Toekomst

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 06 okt 2006 20:48

laten eerst even duidelijk stellen dat ik niet geloof dat een mens aan zijn gehoud moet werken alsof zijn leven :mrgreen: er vanaf hangt, ook niet dat God een paar mensen uitkiest die in de hemel komen. ik geloof dat uiteindelijk alle mensen in de hemel komen. het staat heel goed uitgelegt bij www.goedbericht.nl

groeten marcel
Psalm 46 : 1 God is een toevlucht!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 06 okt 2006 22:51

Denk je echt dat God zo is, dat je maar pech hebt? Ik denk dat alles wat God doet naar zijn wil is en dus een doel heeft, wat ik eerder heb genoemd.

japio schreef:Ik zou het om willen keren:

Geloof je dat werkelijk? Dat God bepaalde mensen voorbestemd om lekker voor eeuwig te martelen? Noem je dat liefde?

Marcel: gaaf dat je dit ook hebt ontdekt :-D Dit is pas echt goed nieuws he?

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 06 okt 2006 23:10

Lalage schreef:

Denk je echt dat God zo is, dat je maar pech hebt? Ik denk dat alles wat God doet naar zijn wil is en dus een doel heeft, wat ik eerder heb genoemd.

japio schreef:Ik zou het om willen keren:

Geloof je dat werkelijk? Dat God bepaalde mensen voorbestemd om lekker voor eeuwig te martelen? Noem je dat liefde?

Marcel: gaaf dat je dit ook hebt ontdekt :-D Dit is pas echt goed nieuws he?

ja het is meer een geweldig bericht! alles is echt goed onderbouwd vind ik want eerst had ik nog twijfels maar nu weet ik het zeker :!:

groeten marcel
Psalm 46 : 1 God is een toevlucht!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 06 okt 2006 23:30

gaaf man!
Ken je http://www.inperspectief.com ook al? Wij zijn daar vanavond nog geweest ;)

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 07 okt 2006 07:37

als ik dat zou geloven zou ik juist tegenstrijdigheden in de bijbel tegenkomen. :roll:
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 07 okt 2006 10:54

In de Bijbel wordt zeer vaak gesproken over de Rechtvaardige God....

En in de Bijbel (met name het oude testament) worden ook heel veel mensen door de toorn van God omgebracht...Je gelooft toch niet werkelijk dat iedereen op deze aardbol zalig zal worden :?

God heeft de mens met liefde gemaakt, om in zijn liefde in het paradijs te leven!!!!! Maar wij zijn ongehoorzaam geweest, en verdienen de dood (genesis 3). God is een rechtvaardig God en kan de zonde, zoals wij die gepleegd hebben, en nog dagelijk plegen, niet onbestraft laten. Alleen degene die in Christus geloven zullen gevrijwaard worden van de straf (de eeuwige verdoemenis). Maar dat geloven kunnen wij mensen niet uit ons zelf, daar hebben we Zijn Geest voor nodig!

Wanneer je gelooft dat iedereen op deze aardbol zalig zal worden kan je de Bijbel niet als onfeilbaar Woord van God zien, dan is het een en al tegenstrijdigheid!

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 07 okt 2006 11:17

mw schreef:als ik dat zou geloven zou ik juist tegenstrijdigheden in de bijbel tegenkomen. :roll:

Waarom zo krampachtig als het gaat over tegenstrijdigheden in de bijbel? Waarom kunnen er geen tegenstrijdigheden in die geschriften staan en waarom zouden er geen fouten gemaakt kunnen zijn bij het schrijven en vertalen? Daarbij hebben ze niet voor niets flink gesneden in de canon: boeken die niet strookten met de heersende opvattingen werden niet toegelaten. En andere boeken zijn later gevonden en daarmee wordt weinig tot niets gedaan: evangelie van Maria Magdalena, Judas-evangelie, etc.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 07 okt 2006 11:53

japio en mw: deze visie is mede het resultaat van grondige bijbelstudie. Ik heb zelf ervaren dat op deze manier de bijbel een stuk logischer wordt! Kijk maar eens op sites als http://www.goedbericht.nl en http://www.inperspectief.nl. (Nee ik leg het nu even niet zelf uit, omdat ik de indruk heb dat jullie hier niet open voor staan.)

Terug naar “Archief”