tegenstrijdigheden in de bijbel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 06 okt 2006 10:25

rosalie83 schreef:
Marnix schreef:Volgens mij is dit denken niet helemaal conform de Dordtse Leerregels... :)

Welk denken?

Bovendien hoeven we ook niet te denken volgens de Dordtse leerregels, maar volgens de Bijbel!

En wat als die dordtse leerregels nu zijn gebaseerd op de bijbel??
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Collateral

Berichtdoor Collateral » 06 okt 2006 10:59

Dan kun je nog steeds beter de Bijbel zelf bekijken. Er zijn zoveel figuren die dingen (hebben ge)roepen 'gebaseerd op de Bijbel'.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 06 okt 2006 11:10

Dat is een goede houding. Toen Paulus in Berea kwam en daar het Evangelie verkondigde, onderzochten ze de Schriften, of het allemaal klopte wat hij zei (Hand. 17:11).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 06 okt 2006 11:20

rosalie83 schreef:
Marnix schreef:Volgens mij is dit denken niet helemaal conform de Dordtse Leerregels... :)

Welk denken?

Het voorziene geloof van de verderfelijke Remonstranten!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 06 okt 2006 11:43

Wullimpie schreef:
rosalie83 schreef:

Welk denken?

Bovendien hoeven we ook niet te denken volgens de Dordtse leerregels, maar volgens de Bijbel!

En wat als die dordtse leerregels nu zijn gebaseerd op de bijbel??

Dan niets. Dan blijf ik persoonlijk nog steeds graag bij de Bijbel.

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 06 okt 2006 12:33

Wullimpie schreef:En wat als die dordtse leerregels nu zijn gebaseerd op de bijbel??

Pas_nadat deze *dordtse leerregels* waren opgesteld, besloot men om de bijbel te gaan vertalen in het nederlands ... en dus deze ook voor het eerst te gaan lezen !!!
Profetie, is de Geschiedenis van de Toekomst

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 06 okt 2006 12:42

Hero schreef:
Wullimpie schreef:En wat als die dordtse leerregels nu zijn gebaseerd op de bijbel??

Pas_nadat deze *dordtse leerregels* waren opgesteld, besloot men om de bijbel te gaan vertalen in het nederlands ... en dus deze ook voor het eerst te gaan lezen !!!

Dat is echt kletskoek natuurlijk: sowieso bestónd de Bijbel voor die tijd al en waren er toen ook Nederlanders die de grondtaal en/of de Duitse vertaling van Luther konden lezen.
Maar afgezien daarvan: In de Middeleeuwen waren er al gedeelten van de Bijbel vertaald in het Nederlands en vanaf 1523 bestonden er complete Nederlandse vertalingen. Hier vind je een mooi overzichtje van de geschiedenis der Nederlandse bijbelvertalingen.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 06 okt 2006 13:51

Niemand kan tot Mij (Jezus) komen, tenzij dat de Vader, die Mij gezonden heeft, hem trekke. (Joh 6:44)

Met andere woorden: Het geloof in Jezus komt niet uit ons, maar is van de Vader gegeven. Dus wanneer je gelooft komt dat van de Vader en moet je hem daar eeuwig dankbaar voor zijn. Dat geloof moet je jezelf niet toerekenen, maar de Heere.

Wanneer je dat Geloof (nog) niet hebt mag je bidden en de Heere smeken om de werken van Zijn Geest...

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 06 okt 2006 13:58

japio schreef:Niemand kan tot Mij (Jezus) komen, tenzij dat de Vader, die Mij gezonden heeft, hem trekke. (Joh 6:44)

Met andere woorden: Het geloof in Jezus komt niet uit ons, maar is van de Vader gegeven. Dus wanneer je gelooft komt dat van de Vader en moet je hem daar eeuwig dankbaar voor zijn. Dat geloof moet je jezelf niet toerekenen, maar de Heere.

Wanneer je dat Geloof (nog) niet hebt mag je bidden en de Heere smeken om de werken van Zijn Geest...

Klopt, Hij trekt je, maar je moet zelf wel kiezen voor Hem!

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 06 okt 2006 14:06

rosalie83 schreef:
japio schreef:Niemand kan tot Mij (Jezus) komen, tenzij dat de Vader, die Mij gezonden heeft, hem trekke. (Joh 6:44)

Door het schenken van Zijn Geest vernieuwd Hij je, en daarmee kiest Hij dus voor jouw. Niks van ons draagt bij aan onze zaligheid, dat maakt het offer van Christus zo groot. Dus ook het kiezen komt niet uit ons, al lijkt dat misschien wel zo...Alles is uit Hem, de Vader de Zoon en de Heilige Geest.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 06 okt 2006 14:20

japio schreef:
rosalie83 schreef:

Door het schenken van Zijn Geest vernieuwd Hij je, en daarmee kiest Hij dus voor jouw. Niks van ons draagt bij aan onze zaligheid, dat maakt het offer van Christus zo groot. Dus ook het kiezen komt niet uit ons, al lijkt dat misschien wel zo...Alles is uit Hem, de Vader de Zoon en de Heilige Geest.

Waarom staat er dan ergens in de Bijbel (ik ben even kwijt waar, sorry) "kies dan heden wie je dienen zult..." etc.

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 06 okt 2006 14:31

rosalie83 schreef:
Waarom staat er dan ergens in de Bijbel (ik ben even kwijt waar, sorry) "kies dan heden wie je dienen zult..." etc.

Omdat de keuze er wel is tussen het dienen van de Heere en het dienen van de Satan....maar wij mensen hebben in het paradijs allang voor de Satan gekozen (klinkt nogal hard, maar kan er weinig anders van maken). Het is nu juist het wonder dat de Heere ons weer terugbrengt bij Hem.

Maar om ook weer even bij het topic terug te komen....Je moet bij de tegenstrijdigheden in de schrift wel goed nagaan in welke context iets staat, de kanttekeningen (SV) geven vaak ook al een andere kijk op een bepaald vers, waardoor de tegenstrijdigheid kan worden weggenomen.

De Heere maakt Goddelijke zaken in de Schrift openbaar voor mensen. Soms lijkt het voor ons mensen dan tegenstrijdig, maar dat komt door ons verduisterd verstand.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 06 okt 2006 14:32

rosalie83 schreef:Waarom staat er dan ergens in de Bijbel (ik ben even kwijt waar, sorry) "kies dan heden wie je dienen zult..." etc.

Je doelt waarschijnlijk op Jozua 24:15 Doch zo het kwaad is in uw ogen den HEERE te dienen, kiest u heden, wien gij dienen zult; hetzij de goden, welke uw vaders, die aan de andere zijde der rivier waren, gediend hebben, of de goden der Amorieten, in welker land gij woont; maar aangaande mij, en mijn huis, wij zullen den HEERE dienen!

Maar dat staat in een bepaalde context. Jozua zegt eigenlijk: als je de Heere dan niet dient, kies dan maar welk van de afgoden je wilt dienen, maar ik blijf de Heere dienen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 06 okt 2006 14:33

japio schreef:
rosalie83 schreef:

Omdat de keuze er wel is tussen het dienen van de Heere en het dienen van de Satan....maar wij mensen hebben in het paradijs allang voor de Satan gekozen (klinkt nogal hard, maar kan er weinig anders van maken). Het is nu juist het wonder dat de Heere ons weer terugbrengt bij Hem.

Maar om ook weer even bij het topic terug te komen....Je moet bij de tegenstrijdigheden in de schrift wel goed nagaan in welke context iets staat, de kanttekeningen (SV) geven vaak ook al een andere kijk op een bepaald vers, waardoor de tegenstrijdigheid kan worden weggenomen.

De Heere maakt Goddelijke zaken in de Schrift openbaar voor mensen. Soms lijkt het voor ons mensen dan tegenstrijdig, maar dat komt door ons verduisterd verstand.

Ja, natuurlijk zijn wij allemaal zondig e.d.! Maar daarom mogen we wel "gebruik maken" van het ontzettend grote wonder van de verlossing!

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 06 okt 2006 14:35

rosalie83 schreef:
Ja, natuurlijk zijn wij allemaal zondig e.d.! Maar daarom mogen we wel "gebruik maken" van het ontzettend grote wonder van de verlossing!

Helemaal mee eens!!!! Gelukkig is de mogelijkheid er nog om verlost te worden!
Maar wie komt de eer toe van die verlossing (en het kiezen ervoor)....dat is de Heere!

Terug naar “Archief”