Yael schreef:Dus de Joden die Jezus niet als Messias zien hebben geen deel aan de Verbonden?
Ze wijzen het toch af ...??
Moderator: Moderafo's
Die zijn nog steeds onderdeel van het verbond, ook al is het verbond dan misschien niet toegepast aan hun ziel *ofzo*Hero schreef:Yael schreef:Dus de Joden die Jezus niet als Messias zien hebben geen deel aan de Verbonden?
Raido schreef:Die zijn nog steeds onderdeel van het verbond, ook al is het verbond dan misschien niet toegepast aan hun ziel *ofzo* ;)Hero schreef:Yael schreef:Dus de Joden die Jezus niet als Messias zien hebben geen deel aan de Verbonden?
Er staat nogal duidelijk dat God een verbond opricht met Abraham en zijn zaad na hem.. en wie zijn Abrahams zaad? Inderdaad..
Yael schreef:Logisch, dan was de Messias uit een ander volk voortgekomen en dat is Hij niet. Je erkend dus wel dat het Joodse volk een aparte plaats innneemt?
Welk vers? ik vermoed dat er staat gelovigen uit de volkerenPeter L schreef:Raido schreef:Die zijn nog steeds onderdeel van het verbond, ook al is het verbond dan misschien niet toegepast aan hun ziel *ofzo*Hero schreef:Yael schreef:Dus de Joden die Jezus niet als Messias zien hebben geen deel aan de Verbonden?
Er staat nogal duidelijk dat God een verbond opricht met Abraham en zijn zaad na hem.. en wie zijn Abrahams zaad? Inderdaad..
Lees Galaten: de gelovigen
En zonder het oordeel van dat verbond heben we geen verlossing nodig! Denkt iemand dat G-ds maatstaven nieuw zijn? Hij heeft ze toen gegeven, maar was en is Hij niet altijd dezelfde? En wist Hij niet wat recht en gerechtigheid was voor die tijd? De vervulling waarover gesproken wordt gaat over profetien aangaande de Masjiach (=Gezalfde/Christos). Niet alle profetien zijn vervuld en ook het doen van Torah is iets wat door Joden nog dagelijks dient te geschieden. Als we het over de offers hebben is dat weer wat anders. Ik bemerk overigens dat op mijn aanhalen van Hand.21 niet serieus gereageerd wordt, terwijl dit samen met Hand.15 een van de meest gezaghebbende statements m.b.t. tot deze materie is.Peter L schreef:Yael schreef:Logisch, dan was de Messias uit een ander volk voortgekomen en dat is Hij niet. Je erkend dus wel dat het Joodse volk een aparte plaats innneemt?
Die aparte plaats is beschreven in Rom. 9:1-5 - aan hun zijn de schriften gegeven. Zij zijn Gods middel geweest om de openbaring in de wereld te brengen en de Messias voort te brengen. Maar om er zelf deel aan te hebben, moeten ze wel de Messias erkennen.
Het Sinaï-verbond vindt haar vervulling in Christus. Zonder Christus is dat verbond, inclusief de wet, zonder nut (Hebr).
Wanneer gaat dus de Torah voorbij?:Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied. Zo wie dan een van deze minste geboden zal ontbonden, en de mensen alzo zal geleerd hebben, die zal de minste genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar zo wie dezelve zal gedaan en geleerd hebben, die zal groot genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen. Want Ik zeg u: Tenzij uw gerechtigheid overvloediger zij, dan van de Schriftgeleerden (Sof'riem) en van de Farizeen (P'roesjiem), dat u in het Koninkrijk van de hemelen (Malchoeth haSjamajiem) geenszins zult ingaan (Matth.5:18-20)
en
De Sof'riem en de P'roesjiem zijn gezeten op de stoel van Mosje; Daarom, al wat zij u zeggen, dat u houden zult, houdt dat en doet het; (Matth.23:2,3. Vgl. Deut.17:10).
Dat is dus na de 1000 jarige sjabbath.Maar de dag van de Heer zal komen als een dief in de nacht, in welke de hemelen met een gedruis zullen voorbijgaan, en de elementen branden zullen en vergaan, en de aarde en de werken, die daarin zijn, zullen verbranden. (2 Petros 3:10)
en
En ik zag een groten witten troon, en Degene, Die daarop zat, van Wiens Aangezicht de aarde en de hemel wegvluchtten, en geen plaats is voor die gevonden. (Openb.20:11; zie verder: Jes.51:6; Matth.24:35; Mark.13:31; Luk.16:17; 21:33; 2 Petr.3:7,13; Openb.21:1)
en eerder zegt Hij:Hebt u niet opgemerkt, wat dat volk heeft gezegd: De beide geslachten welke de Heer had uitverkoren, die heeft Hij versmaad? Zo honen zij mijn volk, dat het geen natie meer voor mijn aangezicht zou zijn. Zo zegt de Heer: Indien ik niet mijn verbond met de dag en de nacht, niet de inzettingen van hemel en aarde gesteld heb, dan zal ik ook het nageslacht van Ja'akkov en van mijn dienaar David versmaden, zodat ik niet meer uit zijn kroost neem die heersen over het kroost van Avraham, Jietschak en Ja'akkov. Want ik zal hun lot wenden en mij over hun erbarmen. (Jer.33:24-26)
Dit is dus in volkomen tegenspraak met de vervangingstheologie!Zo zegt HASJEM, Die de zon tot licht geeft aan de dag, de ordeningen van de maan en de sterren tot licht aan de nacht, Die de zee klieft, dat haar golven bruisen, HASJEM ts'va'oth is Zijn Naam: Indien deze ordeningen van voor Mijn aangezicht zullen wijken, spreekt HASJEM, zo zal ook het zaad van Jiesraël ophouden, dat het geen volk zij voor Mijn aangezicht, al de dagen. (Jer.31:35,36).
Divrei Shmuel schreef:Dit is dus in volkomen tegenspraak met de vervangingstheologie!
Hero,Hero schreef:Divrei Shmuel schreef:Dit is dus in volkomen tegenspraak met de vervangingstheologie!
@Sam ... dat van die zgn "vervanging", heb ik ook_niet begrepen, want volgens mij is er uitsluitend : TOEGEVOEGD — de laatste tijd echter, zie je overal de "contra-vervanging" opduiken, waarbij men de gemeente van Christus weer omwisselt voor het judaisme ....
Verstandiger is het echter, om naar de toekomst te kijken — immers : de Verenigde Naties, willen de joodse synagoge laten fuseren met de overige (christelijke) kerken tot #EEN religieus orgaan, van_waaruit men vervolgens : de herbouw van de Tempel te Jeruzalem, zal ondernemen ....
Een onzalig & desastreus plan, maar wel educatief, immers >
joden + christenen = ISRAEL ....
Peter L schreef:Yael schreef:God is trouw aan Zijn Verbonden met het Joodse volk, dus is het niet afhankelijk van het geloof.
Het Sinaiverbond heeft ook nog de kant van vervloekingen.
Maar geloof is een voorwaarde van het verbond.
Divrei Shmuel schreef:...Dit is dus in volkomen tegenspraak met de vervangingstheologie!
Raido schreef:Welk vers? ik vermoed dat er staat gelovigen uit de volkeren
Er wordt wel onderscheid gemaakt, maar laat me dat illustreren aan de hand van het volgende:Peter L schreef:Divrei Shmuel schreef:...Dit is dus in volkomen tegenspraak met de vervangingstheologie!
Wat ik geschreven heb, is geen vervangingstheologie. Jouw hele betoog komt erop neer, dat de Thora niet is afgeschreven, dat Gods beloften niet ophouden. En dat heb ik niet ontkent. Waar het om gaat, is wie er deel aan hebben. En dat wordt niet ethnisch bepaald, maar op grond van geloof. Je kunt niet zeggen, dat je de wet en de profeten gelooft, zonder Christus te erkennen, want de wet en de profeten wijzen naar Christus (bv. deze tekst]). Zoals Hero zegt, is er sprake van toevoeging. Maar er is ook sprake van wegbreken (Rom. 11).
De wet houdt idd. niet op te bestaan voor het einde van de wereld. Maar in Christus is de wet vervuld, voor Joden zoals voor de andere volken. Paulus zegt heel duidelijk, dat er in Christus GEEN ONDERSCHEID is tussen Jood en Griek (Rom. 10:12 en Kol. 3:11).Raido schreef:Welk vers? ik vermoed dat er staat gelovigen uit de volkeren
Gal. 3:29 (maar het hele hoofdstuk is van belang, omdat Paulus duidelijk maakt, dat ook de Joden in Christus niet meer onder de wet zijn. Ook op dat gebied is er geen onderscheid).
Het problematische van de bekende uitleg m.b.t. dat er geen onderscheid is tussen Jood of Griek (zie Rom.10:12a; Gal.3:28; Kol.3:11). Het is een vaak geciteerde tekst, maar onbegrepen. Verderop in die tekst staat bijvoorbeeld "slaaf noch vrije, man noch vrouw". Betekent dit werkelijk dat de verschillen tussen Griek of Jood zijn, slaaf of vrije zijn, man of vrouw zijn, opgeheven zijn? Nee natuurlijk niet! De context geeft steeds aan waar het verschil is weggevallen:3: 28 Er zijn geen Joden of Grieken meer, slaven of vrijen, mannen of vrouwen – u bent allen één in Christus Jezus. 29 En omdat u Christus toebehoort, bent u nakomelingen van Abraham, erfgenamen volgens de belofte.
Waarin is dus het onderscheidt volgens deze teksten weggevallen?"want eenzelfde is Heer van allen, rijk zijnde over allen, die Hem aanroepen. Want een ieder, die de Naam van de Heer zal aanroepen, zal zalig worden." (Rom.10:12b,13)
"Want u bent allen kinderen G-ds door het geloof in de Gezalfde Jesjoea. Want zovelen als u in de Gezalfde gedoopt bent, hebt u de Gezalfde aangedaan." (Gal.3:26,27)
"En aangedaan hebt de nieuwe mens, die vernieuwd wordt tot kennis, naar het evenbeeld van Degene, Die hem geschapen heeft;" (Kol.3:10)
U, dienstknechten, weest gehoorzaam uw heren naar het vlees, met vreze en beven, in eenvoudigheid van uw hart, gelijk als aan de Gezalfde; niet naar ogendienst, als mensenbehagers, maar als dienstknechten van de Gezalfde, doende de wil van G-d van harte; dienende met goedwilligheid de Heer, en niet de mensen; wetende, dat zo wat goed een ieder gedaan zal hebben, hij datzelve van de Heer zal ontvangen, hetzij dienstknecht, hetzij vrije. En u, heren, doet hetzelfde bij hen, nalatende de dreiging; als die weet, dat ook uw eigen Heer in de hemelen is, en [dat] geen aanneming van de persoon bij Hem is. (Ef.6:5-9)
U dienstknechten, weestt in alles gehoorzaam [uw] heren naar het vlees, niet met ogendiensten als mensenbehagers, maar met eenvoudigheid van het hart, vrezende G-d. En al wat u doet, doet dat van harte als de Heer en niet de mensen; wetende, dat u van de Heer zult ontvangen de vergelding van de erfenis; want u dient de Heer, de Gezalfde. Maar die onrecht doet, die zal het onrecht dragen, dat hij gedaan heeft; en er is geen aanneming van de persoon. U heren, doet [uw] dienstknechten recht en gelijk, wetende, dat ook u een Heer hebt in de hemelen. (Kol.3:22-4:1)
[zie verder: 1 Tim.6:1,2; Tit.2:9,10; 1 Petr.2:18]
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten