Homofilie 2

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 04 okt 2006 13:09

MrSokkie schreef:Hmm, aborteren, of "manipuleren" zodat je gewoon een net heterootje krijgt. En ik zou niet zo snel zijn met concluderen "Wij christenen doen zoiets niet." Dat klinkt namelijk een beetje alsof je vooral ook jezelf wilt overtuigen. Ook christenen is niets menselijks vreemd toch? Ik zou niet durven zeggen wat er zou gebeuren als je een stel wat bij de meest conservatieve kerkstroming hoort zou vertellen: "Gefeliciteerd, u bent in blijde verwachting van een jongetje, helemaal gezond verder, en oh ja, hij is homo/wordt later homo."

Ik kan niet spreken voor iedere christen, wel voor mezelf. Abortus is absoluut geen optie, genetische manipulatie alleen misschien in levensbedreigende uitzonderingsgevallen. Dat is hier dus niet zo.
Laatst gewijzigd door elbert op 04 okt 2006 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 04 okt 2006 13:10

elbert schreef:De genetica heeft nog geen onomstotelijke feiten op tafel gelegd.

Nee, maar alle aanwijzingen wijzen wel eenduidig één kant op.

Want wetenschap geeft geen uitsluitsel in ethische kwesties.

Nee, gelukkig niet. Het zou waarschijnlijk wel een paar hele leuke theologische geschillen opleveren.

Jort
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jort » 04 okt 2006 13:11

Denkertje21 schreef:
Kijk nou ff naar wat die dwaas van een Dr. Botha zegt!
Die maakt er een potje van en de refo wereld gaat 'm wellicht nog geloven ook!!

Indien gij tot uw broeder zegt: "Gij dwaas"...

En je wilt blijkbaar nogal een bepaalde beeldvorming?

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 04 okt 2006 13:11

elbert schreef:Ik kan niet spreken voor iedere christen, wel voor mezelf. Abortus is absoluut geen optie, genetische manipulatie alleen misschien in levensbedreigende uitzonderingsgevallen. Dat is hier dus niet zo.

Nee, maar dit is al een stuk genuanceerder dan roepen dat geen enkele christen dat zou doen, niet?

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 04 okt 2006 13:14

Jort schreef:
Denkertje21 schreef:

Hm, Jort, je moet bedenken dat denkertje21 ook maar zíjn mening neerpoot. Je bent nog steeds niet verplicht om achter hem te staan, ook niet verplicht die Botha te volgen. Wat vind je van het artikel?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 04 okt 2006 13:15

MrSokkie schreef:
elbert schreef:Ik kan niet spreken voor iedere christen, wel voor mezelf. Abortus is absoluut geen optie, genetische manipulatie alleen misschien in levensbedreigende uitzonderingsgevallen. Dat is hier dus niet zo.

Nee, maar dit is al een stuk genuanceerder dan roepen dat geen enkele christen dat zou doen, niet?

Vast, maar dat schreef ik dan ook niet. :) Ik schreef het iets genuanceerder:

elbert schreef:Dat is iets voor niet-christenen, denk ik. Testen om eventueel een ongeboren vrucht te laten aborteren is absoluut niet christelijk.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Jort
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jort » 04 okt 2006 13:28

Smurffie schreef:
Jort schreef:
Denkertje21 schreef:

Hm, Jort, je moet bedenken dat denkertje21 ook maar zíjn mening neerpoot. Je bent nog steeds niet verplicht om achter hem te staan, ook niet verplicht die Botha te volgen. Wat vind je van het artikel?

Dat hij zijn eigen mening neerpoot wil nog niet zeggen dat hij een ander als dwaas heeft te betitelen.

Wat mijn mening betreft, die heb ik nog niet kunnen vormen omdat ik een studieboek voor mijn snufferd heb (behoor te hebben). Ik respecteer iedereen, ook homo's, eigenlijk maakt het mij zélf niet zoveel uit. Maar hoe je pastoraal en als kerk met die mensen om moet gaan...tja. k Wee nie. Wat binnenkerkelijk spreken over en omgaan met homo's betreft denk ik Botha wel minstens gedeeltelijk gelijk te moeten geven.

(maar dat voegt weinig toe aan pagina's die er al zijn).

meboy

Berichtdoor meboy » 04 okt 2006 14:04

Ik kan niet met zekerheid zeggen of het aangeboren of aangewend is. Het is niet puur "gedrag" zoals onze christen-gay-bekeerlingen proberen te preken. Het wrange is dat hun eigen ervaringen me daar van hebben overtuigd.

Als het puur aangewend gedrag was en met het verdwijnen van het gedrag ook de homo was verdwenen, dan hadden ze niet zoveel strijd om een terugkeer naar hun homo-gevoelens te voorkomen.

Die gevoelens komen voort uit een bron; lees voor de de gein eens wat different daarover te zeggen heeft. Zij zeggen dat het een stoornis is in je seksuele ontwikkeling. Ik moet altijd lachen om die gedachtengang. Ik ben opgegroeid in een doorsnee nederlands gezin. Met een vader die m.i. een prima mannelijke mannenrol heeft voorgeleefd. Een echte leider. Een liefdevolle maar niet een "kleverige, bovenmatig aandachtschenkende hypermoeder" maar gewoon een leuke lieve moeder die bescheiden haar kinderen het beste in het leven mee wil geven.

Móet ik dan wat zien te vinden waar ik mijn hele homo-zijn (jaja! zijn...) de schuld van kan geven? Een zondebok benoemen en dan hopen dat als het zondebok geslacht is dat dan de homo in mij is verdwenen? Laat me absoluut niet lachen...

De bron is mijn homo-zijn, ik doe homo omdat ik homo ben. verwijder het homo-doen en IK ben IK niet meer, als je begrijpt wat ik bedoel. Daarmee verhef ik mijn homo-zijn niet tot norm. Ik kan nog steeds kritisch naar mijn homo-zijn kijken. Het is zinloos om tegen een ADHD-er te zeggen; doe niet zo druk. Zo is het ook zinloos om tegen een homo te zeggen; doe niet zo homo.

Als een ADHD-er er mag zijn met z'n drukte betekend dat nog niet dat je ADHD verheft tot het ideaaltype. Als een homo er mag zijn met z'n liefde betekend dat nog niet dat je die homo en z'n liefde verheft tot het ideaaltype.

Stelling; tegen een homo zeggen dat hij moet genezen is als tegen een adhd-er zeggen dat hij rustig moet zijn... het gaat heel lang goed tot de bom barst en daar issie niet gelukkig mee.

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 04 okt 2006 14:26

meboy schreef:Stelling; tegen een homo zeggen dat hij moet genezen is als tegen een adhd-er zeggen dat hij rustig moet zijn... het gaat heel lang goed tot de bom barst en daar issie niet gelukkig mee.

mee eens. Maar volgens mij ga je nu zelf de val in door homofilie te vergelijken met een ziekte als ADHD...
Mijn stelling: homofilie is geen ziekte dus er bestaat ook geen genezing voor.

meboy

Berichtdoor meboy » 04 okt 2006 14:40

Ik wordt een beetje kriegelig van termen als ziekte, handicap e.d.

Adhd was er niet voor de zondeval, homo-zijn ook niet. Wat het is zal me worst wezen. Zolang de boodschap, de vergelijking en het gevoel klopt wil ik het vergelijken met wat dan ook.

Termen als ziekte en handicap zijn één facet van een heel pakket. Já het heeft een aantal overeenkomende kenmerken met een handicap of ziekte. Maar dan moet je goed lezen: dat ligt aan de norm waarmee je het vergelijkt En in welke mate de persoon in kwestie het ervaart als een last of kwelling. Het is niet alléén iets met een negatieve kant.

Voor de personen die het een ziekte of handicap of beperking willen noemen: prima, ik belicht ook graag de ziekelijke kanten van het hetero-zijn :P Voor degenen die daar niet aanwillen: uitstekend! ook in het hetero zijn zitten bijzonder mooie facetten :wink:

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 04 okt 2006 15:43

tweetietwee schreef:
meboy schreef:Stelling; tegen een homo zeggen dat hij moet genezen is als tegen een adhd-er zeggen dat hij rustig moet zijn... het gaat heel lang goed tot de bom barst en daar issie niet gelukkig mee.

mee eens. Maar volgens mij ga je nu zelf de val in door homofilie te vergelijken met een ziekte als ADHD...

Mmm, niet helemaal mee eens. Het is wel gebleken dat homo's die niet willen praktiseren een stuk bevrijding/genezing krijgen door gebed en zo.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 04 okt 2006 17:18

rosalie83 schreef:Mmm, niet helemaal mee eens. Het is wel gebleken dat homo's die niet willen praktiseren een stuk bevrijding/genezing krijgen door gebed en zo.

Dat is denk ik een verkeerde begeleiding. Priesters en monniken zullen ook wel "genezing" vinden in gebed als ze het moeilijk hebben met hun celibaat. Je kunt je libido gewoon wegbidden, homo en hetero gelijk.

meboy

Berichtdoor meboy » 04 okt 2006 17:31

rosalie83 schreef:
tweetietwee schreef:

Mmm, niet helemaal mee eens. Het is wel gebleken dat homo's die niet willen praktiseren een stuk bevrijding/genezing krijgen door gebed en zo.

Het gebed is een pleister die op iedere wond past, maar de kracht zit wel in het gebed en niet in de "bevrijding/genzing". Ook ik als relatie-hebbende homo ervaar de kracht van het gebed, dat voelt zeer zekere bevrijdend en genezend, maar dan wel in een andere zin als dat jij het bedoelt.

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 04 okt 2006 18:15

Is homoseksualiteit daarmee een keuze?

,,Ja, maar die keuze wordt wel beïnvloed door een bepaalde biologische aanleg. Je hebt robuuste jongens die graag voetballen. Je hebt ook zachte types met belangstelling voor kunst of mode. De omgeving heeft eveneens invloed op de ontwikkeling van een kind. Misschien heeft zijn vader hem afgewezen, misschien heeft zijn moeder hem als een dochter aangekleed, misschien is hij op school gepest en vernederd. Zo is er een combinatie van factoren die iemand vatbaar maakt voor een homoseksuele levensstijl. Maar een mens heeft altijd een keuze hierin, zoals de pedofiel en de heterofiel altijd een keuze hebben. Het gaat erom onder welk gezag iemand zijn keuze maakt, en voor een christen is dat het gezag van Gods Woord.''

Zijn hier ooit echt onderzoeken naar geweest? vraag ik me af...Dit verhaal lees je ook bij different en andere instanties, maar waar gronden ze dit op?

Je kunt het ook heel lang weg drukken, dat kan zelfs een hele tijd goed gaan, maar onbewust kan het je behoorlijk slopen. Natuurlijk krijg je kracht door het gebed, maar de wil van iemand heeft ook grote invloed.
- Home is in my head -

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 04 okt 2006 18:45

froske schreef:
Is homoseksualiteit daarmee een keuze?
Maar een mens heeft altijd een keuze hierin, zoals de pedofiel en de heterofiel altijd een keuze hebben.

Zijn hier ooit echt onderzoeken naar geweest? vraag ik me af...Dit verhaal lees je ook bij different en andere instanties, maar waar gronden ze dit op?

Nou, dit kunnen mensen zich zelf afvragen he? Hoeveel hetero's onder ons willen beweren dat ze de keuze hebben om homo te worden? Compleet met liefdevolle, intieme en seksuele relatie met iemand van hetzelfde geslacht? Ik vermoed dat dat er niet veel zullen zijn. Om eerlijk te zien vermoed ik dat er sommigen zijn die al misselijk worden bij de gedachte.

Terug naar “Archief”