Kan een christen roken?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 03 okt 2006 20:11

barry rab schreef:
Wel eens nagedacht dat iedereen sterft aan een hartstilstand?

Nee jóh! Dat méén je niet! Daar had ik écht nóóit aan gedacht!
Ikke dus ook? En ik rook niet eens!!! ?:|

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 03 okt 2006 20:19

een harstilstand is heel wat anders dan wat barry bedoeld...

maarre... bij iedereen staat het hart ooit eens stil ja :wink:
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 03 okt 2006 21:04

kinderen kan de discussie gewoon gevoerd worden?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 03 okt 2006 21:07

ik kwam net dit tegen. De overeenkomsten tussen geloven en roken :mrgreen:

Roken

Geloven

Er zijn altijd mensen die zo nu en dan eens roken, gelegenheidsrokers, maar als je er naar vraagt dan zeggen ze toch dat ze niet roken.

Zo zijn er ook mensen die zo nu en dan eens wat aan geloof doen. Alleen bij speciale gelegenheden lijken ze ineens christen te zijn, maar als je er naar vraagt dan zullen ze zeggen dat ze niet echt geloven.

Er zijn altijd (jonge) mensen die stiekem roken, als je er naar vraagt ontkennen ze het.

Zo zijn er ook altijd mensen die, hoewel ze best geloven, daar niet voor uit durven komen
.

Ook zijn er mensen (meelopers?) die, vooral in het begin, zeggen dat ze roken lekker vinden, of dat echt zo is valt te bezien.

Zo zijn er ook altijd mensen die meedoen in het christelijke wereldje, maar dat alleen doen omdat het ze wel bevalt.

Verder zijn roken en geloven beiden schadelijk:

Roken schaadt de gezondheid.

Geloven schaadt de gewoonheid
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 03 okt 2006 23:10

*steekt een sigaret op
"Jaja, een sigaret, ik ben christelijker geworden!!
*ziet voor de rest niets nieuws onder de zon
*vindt de reply van Collateral naar Denkertje wel sterk :mrgreen:
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 04 okt 2006 08:17

Collateral schreef:
Daarnaast vind ik roken een vorm van asociaal gedrag, tenzij je het uitsluitend dood als er geen niet-rokers bij zijn. Roken zou daarom in alle openbare ruimten, inclusief horeca, verboden moeten zijn. Waarom mag ik niet niet in een restaurant genieten van een heerlijk menu, zonder de stank van sigaretten op te moeten snuiven?

Ik heb dat nog nooit hoeven doen. Vaak wordt er met een rokers- en een niet-rokersgedeelte gewerkt en meestal wordt de rook sowieso goed afgezogen. Verder vind ik dat een horecagelegenheid met een eigenaar (geen openbare ruimte maar privébezit, en dat geldt voor bijna alle gelegenheden) zelf mag weten of ze roken toestaat.

Overigens, met dank aan het ontmoedigingsbeleid t.o.v. roken heb je gewoon weinig kans meer om last te hebben van rook, naar mijn ervaring. De enige gelegenheden waar je eventueel wel last hebt die ik zomaar even kan bedenken zijn café's/kroegen en muziekhallen. Het lijkt me dan ook sterk dat jij daadwerkelijk af en toe last hebt van rokers.

Die niet-roken zones in restaurants zijn een wassen neus, de rook trekt zich nl. niets aan van de denkbeeldige scheidslijn en die afzuiging werkt maar ten dele. Rokers onderschatten het probleem enorm, want roken schaadt niet alleen de gezondheid, het vermindert ook sterk je reukvermogen. Rokers ruiken de rook niet als ze in het niet-roken gedeelte komen, maar ik ruik de rook soms al als ik buiten een café of restaurant passeer. Het is een indringende stank.

Overigens was er net gisteravond in het Radio-1 journaal het bericht, dat sinds in Italië het roken in de horeca verboden is, het aantal acute hartaanvallen met maar liefst 11% is afgenomen. Volgens een vertegenwoordigster van de Hartstichting komt dat resultaat overeen met resultaten in andere landen. Snel verbieden dus in de horeca. Met jouw argument, dat het om privé bedrijven gaat, ben ik het niet eens. Het gaat hier om ernstig schadelijk gedrag en dat mag de overheid dus verbieden. Het is toch ook niet toegestaan om andere gifgassen te verspreiden in een restaurant?
The Lord is the Potter, not Harry!!

Collateral

Berichtdoor Collateral » 04 okt 2006 09:25

Peter L schreef:Die niet-roken zones in restaurants zijn een wassen neus, de rook trekt zich nl. niets aan van de denkbeeldige scheidslijn en die afzuiging werkt maar ten dele. Rokers onderschatten het probleem enorm, want roken schaadt niet alleen de gezondheid, het vermindert ook sterk je reukvermogen. Rokers ruiken de rook niet als ze in het niet-roken gedeelte komen, maar ik ruik de rook soms al als ik buiten een café of restaurant passeer. Het is een indringende stank.

Ik rook slechts af en toe (gelegenheidsroker) en mijn reukvermogen werkt nog prima. :) Maar ik heb er echt geen last van. Natuurlijk zul je misschien weleens een vleugje rook langs je neus krijgen, maar ik vind dat niet onprettig en het lijkt me ook geen reëel probleem voor je gezondheid. Het wordt eventueel pas schadelijk als je in een niet of slecht afgezogen ruimte zit waar veel gerookt wordt, en zelfs dan is het nog lang niet zo schadelijk als zelf roken.

Overigens was er net gisteravond in het Radio-1 journaal het bericht, dat sinds in Italië het roken in de horeca verboden is, het aantal acute hartaanvallen met maar liefst 11% is afgenomen. Volgens een vertegenwoordigster van de Hartstichting komt dat resultaat overeen met resultaten in andere landen. Snel verbieden dus in de horeca. Met jouw argument, dat het om privé bedrijven gaat, ben ik het niet eens. Het gaat hier om ernstig schadelijk gedrag en dat mag de overheid dus verbieden.

Dan zouden ze al het rookgedrag moeten verbieden. En dan is het eind zoek: verbied dan ook het autorijden maar (dat valt wat mij betreft ook zeker onder de noemer ernstig schadelijk), enzovoort.

Het is toch ook niet toegestaan om andere gifgassen te verspreiden in een restaurant?

Volgens mij is het gebruiken van deodorant er niet verboden. Verder is er volgens mij geen enkel restaurant dat mensen verbiedt de buitenlucht (en daarmee indirect ook de binnenlucht) te vervuilen met hun auto. Misschien zijn dit flauwe voorbeelden, maar ik wil maar aangeven dat roken de wereld niet opeens veel 'giftiger' maakt.

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 04 okt 2006 09:36

Collateral schreef:
Peter L schreef:Die niet-roken zones in restaurants zijn een wassen neus, de rook trekt zich nl. niets aan van de denkbeeldige scheidslijn en die afzuiging werkt maar ten dele. Rokers onderschatten het probleem enorm, want roken schaadt niet alleen de gezondheid, het vermindert ook sterk je reukvermogen. Rokers ruiken de rook niet als ze in het niet-roken gedeelte komen, maar ik ruik de rook soms al als ik buiten een café of restaurant passeer. Het is een indringende stank.

Ik rook slechts af en toe (gelegenheidsroker) en mijn reukvermogen werkt nog prima. :)

Hoe weet jij dat?
Ik durf te stellen dat jouw reukvermogen niet prima is! Die gaat namelijk na de eerste sigaret al achteruit.
Je bedoelt dat het voor jou nog genoeg is wat je ruikt, okee. Maar je smaak is er al door verminderd... Jammer, lijkt me, voor je.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 04 okt 2006 11:05

tweetietwee schreef:
Collateral schreef:

Ik rook slechts af en toe (gelegenheidsroker) en mijn reukvermogen werkt nog prima. :)

Hoe weet jij dat?
Ik durf te stellen dat jouw reukvermogen niet prima is! Die gaat namelijk na de eerste sigaret al achteruit.
Je bedoelt dat het voor jou nog genoeg is wat je ruikt, okee. Maar je smaak is er al door verminderd... Jammer, lijkt me, voor je.

Blij dat ik rook idd. Ik zou me eigen de kick eten bij de bakker waar ik werk.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 04 okt 2006 15:05

Othello schreef:Ik vind het lastig. God eist van ons dat we rentmeester zijn van ons lichaam. Ik interpreteer dat als dat we verantwoordelijk met ons lichaam moeten omgaan. Geheelonthouding zou wellicht de beste remedie zijn, maar dat is slechts weinigen gegund.

Ik denk wel dat roken eerder afbreuk doet aan je rentmeester-zijn dan alcohol. Een glaasje wijn op zijn tijd is bewezen onschadelijk. Het heeft eerder positieve effecten, terwijl een sigaret -ook al rook je slechts af en toe- toch echt niet gezond genoemd kan worden.

Stelregel moet denk ik wel zijn dat je alles met mate doet.

Maar Othello, en anderen, je zou ook kunnen weten dat het glaasje wijn niet goed is ómdat er alcohol in zit. Zo kun je w.b.t. de 'gezonde effecten' beter een glas druivensap drinken.

Verder bemoei ik me maar niet met deze vrij zinloos geworden discussie.

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 04 okt 2006 16:10

Collateral schreef:Dan zouden ze al het rookgedrag moeten verbieden. En dan is het eind zoek: verbied dan ook het autorijden maar (dat valt wat mij betreft ook zeker onder de noemer ernstig schadelijk), enzovoort.

Nee, want je moet echte belangen afwegen. Niemand heeft een sigaret nodig, maar zonder auto's kan onze maatschappij niet
The Lord is the Potter, not Harry!!

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 04 okt 2006 16:15

Peter L schreef:
Collateral schreef:Dan zouden ze al het rookgedrag moeten verbieden. En dan is het eind zoek: verbied dan ook het autorijden maar (dat valt wat mij betreft ook zeker onder de noemer ernstig schadelijk), enzovoort.

Nee, want je moet echte belangen afwegen. Niemand heeft een sigaret nodig, maar zonder auto's kan onze maatschappij niet
Als we willen wel. Daarnaast heeft roken ook echt wel voordelen. Kijk maar eens rond bij psychiatrische inrichtingen.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 04 okt 2006 16:49

tweetietwee schreef:Hoe weet jij dat?

Omdat ik niet het idee heb dat ik dingen moeilijker ruik dan mensen die niet roken en omdat ik geloof dat mijn rookgedrag niet van dien aard is dat mijn reukvermogen er erg onder lijdt.

Ja, en het herstelt zich weer op het moment dat je niet rookt. Dat geldt zelfs voor stevige rokers die stoppen. Zie bijvoorbeeld dit artikel.

Peter L schreef:

Een aanmerkelijk deel van 'onze maatschappij' 'kan ook niet zonder' sigaretten, omdat ze eraan verslaafd is. 'Kan niet zonder' is relatief, zoals Machiavelli al zegt.

Individueel gezien is er niemand te noemen die echt niet zonder auto kan. Wat dat betreft is 'de maatschappij kan niet zonder' net zo'n slecht excuus als 'ik rook want mijn vrienden doen het ook en het is zo ongezellig als ik niet mee doe'.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 04 okt 2006 18:09

Machiavelli schreef: Daarnaast heeft roken ook echt wel voordelen.

Nou en of!!!
:arrow: Er hoeft minder AOW uitgekeerd te worden
:arrow: Het bespaart op de gezondheidszorg: korter leven dus minder nodig
:arrow: Goed voor het fileprobleem|: ze rijden minder lang auto
:arrow: Goed voor de belasting: er komt veel meer accijns binnen
:arrow: Goed voor o.a. wasmiddelen- en verffabrikanten: gordijnen en muren worden geel
:arrow: en nog vééél meer! :lol:

barry rab
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor barry rab » 04 okt 2006 18:58

Denkertje21 schreef:
Machiavelli schreef: Daarnaast heeft roken ook echt wel voordelen.

Nou en of!!!
:arrow: Er hoeft minder AOW uitgekeerd te worden
:arrow: Het bespaart op de gezondheidszorg: korter leven dus minder nodig
:arrow: Goed voor het fileprobleem|: ze rijden minder lang auto
:arrow: Goed voor de belasting: er komt veel meer accijns binnen
:arrow: Goed voor o.a. wasmiddelen- en verffabrikanten: gordijnen en muren worden geel
:arrow: en nog vééél meer! :lol:

veel btw
veel extra te bouwen rokers ruimtes
de vergrijzing wordt niet zo groot
niet zoveel bejaarden huizen

Terug naar “Archief”