barry rab schreef:
Wel eens nagedacht dat iedereen sterft aan een hartstilstand?
Nee jóh! Dat méén je niet! Daar had ik écht nóóit aan gedacht!
Ikke dus ook? En ik rook niet eens!!!

Moderator: Moderafo's
Collateral schreef:Daarnaast vind ik roken een vorm van asociaal gedrag, tenzij je het uitsluitend dood als er geen niet-rokers bij zijn. Roken zou daarom in alle openbare ruimten, inclusief horeca, verboden moeten zijn. Waarom mag ik niet niet in een restaurant genieten van een heerlijk menu, zonder de stank van sigaretten op te moeten snuiven?
Ik heb dat nog nooit hoeven doen. Vaak wordt er met een rokers- en een niet-rokersgedeelte gewerkt en meestal wordt de rook sowieso goed afgezogen. Verder vind ik dat een horecagelegenheid met een eigenaar (geen openbare ruimte maar privébezit, en dat geldt voor bijna alle gelegenheden) zelf mag weten of ze roken toestaat.
Overigens, met dank aan het ontmoedigingsbeleid t.o.v. roken heb je gewoon weinig kans meer om last te hebben van rook, naar mijn ervaring. De enige gelegenheden waar je eventueel wel last hebt die ik zomaar even kan bedenken zijn café's/kroegen en muziekhallen. Het lijkt me dan ook sterk dat jij daadwerkelijk af en toe last hebt van rokers.
Peter L schreef:Die niet-roken zones in restaurants zijn een wassen neus, de rook trekt zich nl. niets aan van de denkbeeldige scheidslijn en die afzuiging werkt maar ten dele. Rokers onderschatten het probleem enorm, want roken schaadt niet alleen de gezondheid, het vermindert ook sterk je reukvermogen. Rokers ruiken de rook niet als ze in het niet-roken gedeelte komen, maar ik ruik de rook soms al als ik buiten een café of restaurant passeer. Het is een indringende stank.
Overigens was er net gisteravond in het Radio-1 journaal het bericht, dat sinds in Italië het roken in de horeca verboden is, het aantal acute hartaanvallen met maar liefst 11% is afgenomen. Volgens een vertegenwoordigster van de Hartstichting komt dat resultaat overeen met resultaten in andere landen. Snel verbieden dus in de horeca. Met jouw argument, dat het om privé bedrijven gaat, ben ik het niet eens. Het gaat hier om ernstig schadelijk gedrag en dat mag de overheid dus verbieden.
Het is toch ook niet toegestaan om andere gifgassen te verspreiden in een restaurant?
Collateral schreef:Peter L schreef:Die niet-roken zones in restaurants zijn een wassen neus, de rook trekt zich nl. niets aan van de denkbeeldige scheidslijn en die afzuiging werkt maar ten dele. Rokers onderschatten het probleem enorm, want roken schaadt niet alleen de gezondheid, het vermindert ook sterk je reukvermogen. Rokers ruiken de rook niet als ze in het niet-roken gedeelte komen, maar ik ruik de rook soms al als ik buiten een café of restaurant passeer. Het is een indringende stank.
Ik rook slechts af en toe (gelegenheidsroker) en mijn reukvermogen werkt nog prima.![]()
tweetietwee schreef:Collateral schreef:Peter L schreef:Die niet-roken zones in restaurants zijn een wassen neus, de rook trekt zich nl. niets aan van de denkbeeldige scheidslijn en die afzuiging werkt maar ten dele. Rokers onderschatten het probleem enorm, want roken schaadt niet alleen de gezondheid, het vermindert ook sterk je reukvermogen. Rokers ruiken de rook niet als ze in het niet-roken gedeelte komen, maar ik ruik de rook soms al als ik buiten een café of restaurant passeer. Het is een indringende stank.
Ik rook slechts af en toe (gelegenheidsroker) en mijn reukvermogen werkt nog prima.![]()
Hoe weet jij dat?
Ik durf te stellen dat jouw reukvermogen niet prima is! Die gaat namelijk na de eerste sigaret al achteruit.
Je bedoelt dat het voor jou nog genoeg is wat je ruikt, okee. Maar je smaak is er al door verminderd... Jammer, lijkt me, voor je.
Othello schreef:Ik vind het lastig. God eist van ons dat we rentmeester zijn van ons lichaam. Ik interpreteer dat als dat we verantwoordelijk met ons lichaam moeten omgaan. Geheelonthouding zou wellicht de beste remedie zijn, maar dat is slechts weinigen gegund.
Ik denk wel dat roken eerder afbreuk doet aan je rentmeester-zijn dan alcohol. Een glaasje wijn op zijn tijd is bewezen onschadelijk. Het heeft eerder positieve effecten, terwijl een sigaret -ook al rook je slechts af en toe- toch echt niet gezond genoemd kan worden.
Stelregel moet denk ik wel zijn dat je alles met mate doet.
Collateral schreef:Dan zouden ze al het rookgedrag moeten verbieden. En dan is het eind zoek: verbied dan ook het autorijden maar (dat valt wat mij betreft ook zeker onder de noemer ernstig schadelijk), enzovoort.
Als we willen wel. Daarnaast heeft roken ook echt wel voordelen. Kijk maar eens rond bij psychiatrische inrichtingen.Peter L schreef:Collateral schreef:Dan zouden ze al het rookgedrag moeten verbieden. En dan is het eind zoek: verbied dan ook het autorijden maar (dat valt wat mij betreft ook zeker onder de noemer ernstig schadelijk), enzovoort.
Nee, want je moet echte belangen afwegen. Niemand heeft een sigaret nodig, maar zonder auto's kan onze maatschappij niet
tweetietwee schreef:Hoe weet jij dat?
Ik durf te stellen dat jouw reukvermogen niet prima is! Die gaat namelijk na de eerste sigaret al achteruit.
Peter L schreef:Collateral schreef:Dan zouden ze al het rookgedrag moeten verbieden. En dan is het eind zoek: verbied dan ook het autorijden maar (dat valt wat mij betreft ook zeker onder de noemer ernstig schadelijk), enzovoort.
Nee, want je moet echte belangen afwegen. Niemand heeft een sigaret nodig, maar zonder auto's kan onze maatschappij niet
Machiavelli schreef: Daarnaast heeft roken ook echt wel voordelen.
Denkertje21 schreef:Machiavelli schreef: Daarnaast heeft roken ook echt wel voordelen.
Nou en of!!!
Er hoeft minder AOW uitgekeerd te worden
Het bespaart op de gezondheidszorg: korter leven dus minder nodig
Goed voor het fileprobleem|: ze rijden minder lang auto
Goed voor de belasting: er komt veel meer accijns binnen
Goed voor o.a. wasmiddelen- en verffabrikanten: gordijnen en muren worden geel
en nog vééél meer!
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten