Homofilie 2

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Cisca

Berichtdoor Cisca » 04 okt 2006 12:50

elbert schreef:Als homofilie aangeboren is, moet het ook mogelijk zijn om van een pasgeboren baby te zeggen dat hij of zij homo is? Of vergis ik me nu?
Of is geaardheid iets wat zich in de kinderjaren ontwikkelt?

Een genetisch onderzoek lijkt me dan het beste, verder is het waarschijnlijk net als met andere dingen, zoals praten e.d. dat het zich fase gewijs ontwikkelt.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 04 okt 2006 12:50

@rosalie: in dat geval kun je moeilijk zeggen dat het aangeboren is. Want als het niet verifieerbaar aangeboren is, is het ook niet verantwoord om het zo te stellen.
@Cisca: volgens mij is het homo-gen (excusez le mot) of -genen nog niet onomstotelijk aangetoond.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 04 okt 2006 12:52

elbert schreef:Als homofilie aangeboren is, moet het ook mogelijk zijn om van een pasgeboren baby te zeggen dat hij of zij homo is? Of vergis ik me nu?
Of is geaardheid iets wat zich in de kinderjaren ontwikkelt?

Ja, in principe wel, maar je moet alleen op DNA-niveau gaan kijken. Geaardheid is aangeboren, seksualiteit ontwikkelt zich. De labeltjes homo en hetero slaan pas ergens op als de mens in kwestie een seksualiteit heeft, en die hebben pasgeborenen nog niet.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 04 okt 2006 12:53

@MrSokkie: ik moet het dus maar geloven dat geaardheid aangeboren is? ;)
Laatst gewijzigd door elbert op 04 okt 2006 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 04 okt 2006 12:54

elbert schreef:@MrSokkie: ik moet het dus maar geloven dat het aangeboren is? ;)

Wat is het dan volgens jou?

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 04 okt 2006 12:55

elbert schreef:@MrSokkie: ik moet het dus maar geloven dat het aangeboren is? ;)

Niet dan? :P

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 04 okt 2006 12:55

rosalie83 schreef:

Ik stel niet voor niets vragen. :)
Ik ben er niet van overtuigd dat het aangeboren is, maar ik kan het ook weer niet uitsluiten.
Dus moet ik iets hierover geloven. Dan kijk ik het eerst in de Bijbel. ;)
Laatst gewijzigd door elbert op 04 okt 2006 12:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 04 okt 2006 12:55

elbert schreef:@Cisca: volgens mij is het homo-gen (excusez le mot) of -genen nog niet onomstotelijk aangetoond.

Hm, zou kunnen, 'k ga daar al automatisch van uit, komt misschien omdat ik mensen ken, waar het verder in de familie - wel buiten het eigen gezin - vaker voorkomt.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 04 okt 2006 12:55

elbert schreef:@Cisca: volgens mij is het homo-gen (excusez le mot) of -genen nog niet onomstotelijk aangetoond.

Nadruk op het woordje "nog"? 50 jaar geleden was er ook nog heel veel niet onomstotelijk aangetoond wat we nu gewoon als feit accepteren.

Op een zijweggetje; deze ontwikkeling wekt bij mij wel de vrees dat ouders later hun kinderen gaan laten testen op geaardheid met alle gevolgen van dien.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 04 okt 2006 12:57

elbert schreef:@MrSokkie: ik moet het dus maar geloven dat geaardheid aangeboren is? ;)

Nee hoor, er is best een hoop onderzoek dat er op wijst dat er een genetische component is voor homoseksualiteit bij mannen. Een stuk meer en overtuigender in ieder geval dan dat het door opvoeding of omgevingsoorzaken komt.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 04 okt 2006 12:57

elbert schreef:
rosalie83 schreef:

Ik stel niet voor niets vragen. :)
Ik ben er niet van overtuigd dat het aangeboren is, maar ik kan het ook weer niet uitsluiten.
Dus moet ik iets hierover geloven. Dan kijk ik het eerst in de Bijbel. ;)

En wat lees je dan?

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 04 okt 2006 12:58

elbert schreef:Dus moet ik iets hierover geloven. Dan kijk ik het eerst in de Bijbel. ;)

Tja, Maar dat zegt jammer genoeg weinig over genetica he?

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 04 okt 2006 12:59

Hm, roselie zei ergens al dat het zich soms wel openbaart bij kinderen. Dat klopt wel ook..kijk, dat jongens van 2 jaar met poppen spelen is geen 'probleem'. Maar als je op je 10e jaar nog steeds de pumps van je moeder aantrekt, dan is er iets 'mis', me dunkt. Wat betreft karakter ook, je kan het soms gewoon merken. Maar goed, het is een beetje flauw om te concluderen dat het niet aangeboren is, omdat het aan een baby niet te merken is. Een baby kun je ook nog niet de weg naar Schiphol vragen. (En mij ook niet trouwens, maar dat terzijde :mrgreen: )

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 04 okt 2006 13:00

MrSokkie schreef:Op een zijweggetje; deze ontwikkeling wekt bij mij wel de vrees dat ouders later hun kinderen gaan laten testen op geaardheid met alle gevolgen van dien.

Dat is iets voor niet-christenen, denk ik. Testen om eventueel een ongeboren vrucht te laten aborteren is absoluut niet christelijk.

MrSokkie schreef:Tja, Maar dat zegt jammer genoeg weinig over genetica he?

De genetica heeft nog geen onomstotelijke feiten op tafel gelegd.
Wanneer ze dat wel zou kunnen, is het nog maar de vraag wat voor ethische conclusies je eruit trekt. Want wetenschap geeft geen uitsluitsel in ethische kwesties.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 04 okt 2006 13:06

elbert schreef:Dat is iets voor niet-christenen, denk ik. Testen om eventueel een ongeboren vrucht te laten aborteren is absoluut niet christelijk.

Hmm, aborteren, of "manipuleren" zodat je gewoon een net heterootje krijgt. En ik zou niet zo snel zijn met concluderen "Wij christenen doen zoiets niet." Dat klinkt namelijk een beetje alsof je vooral ook jezelf wilt overtuigen. Ook christenen is niets menselijks vreemd toch? Ik zou niet durven zeggen wat er zou gebeuren als je een stel wat bij de meest conservatieve kerkstroming hoort zou vertellen: "Gefeliciteerd, u bent in blijde verwachting van een jongetje, helemaal gezond verder, en oh ja, hij is homo/wordt later homo."

Terug naar “Archief”