Christenen en voetbal/sport

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 04 okt 2006 09:39

liefie schreef:mijn broer en schoonzus hebben zich opgegeven voor belijdenis. nu belde een ouderling op of mijn broer nog steeds voetbald ja dat doet hij dus nu zitten ze heel erg moeilijk te doen of hij wel belijdenis mag doen. echt heel erg vaag! want in onze gemeente gebeuren dingen die gewoon echt niet kunnen nu komen ze binnen 2 weken op huisbezoek dat word denk een pittig gesprek.
ben benieuwd hoe het afloopt!

Wat is er mis met voetballen? :?

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 04 okt 2006 10:01

Lalage schreef:
liefie schreef:mijn broer en schoonzus hebben zich opgegeven voor belijdenis. nu belde een ouderling op of mijn broer nog steeds voetbald ja dat doet hij dus nu zitten ze heel erg moeilijk te doen of hij wel belijdenis mag doen. echt heel erg vaag! want in onze gemeente gebeuren dingen die gewoon echt niet kunnen nu komen ze binnen 2 weken op huisbezoek dat word denk een pittig gesprek.

Koning Voetbal bladibla! :?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 04 okt 2006 10:02

rosalie83 schreef:
Lalage schreef:

Euhm, ik snap het niet helemaal, maar als ik het goed begrijp, kan je toch beter kijken of iemand naar een wedstrijd van bijvoorbeeld Ajax gaat kijken? Daar kan ik me nog van voorstellen dat 't niet goedgekeurd wordt (ik woon vlakbij de ArenA :( ) Maar zelf voetballen is toch juist gezond? Tenzij je je daarna helemaal volgiet in de kantine natuurlijk.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 04 okt 2006 10:04

Lalage schreef:
rosalie83 schreef:
Lalage schreef:

Euhm, ik snap het niet helemaal, maar als ik het goed begrijp, kan je toch beter kijken of iemand naar een wedstrijd van bijvoorbeeld Ajax gaat kijken? Daar kan ik me nog van voorstellen dat 't niet goedgekeurd wordt (ik woon vlakbij de ArenA :( ) Maar zelf voetballen is toch juist gezond? Tenzij je je daarna helemaal volgiet in de kantine natuurlijk.

In veel rechtse gemeenten zijn ze tegen sport in het algemeen geloof ik!

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 04 okt 2006 10:17

Lalage schreef:Wat is er mis met voetballen? :?

Waarom zou naar een voetbalwedstrijd gaan kijken niet kunnen? Ik luister naar podcasts van iemand die ook gewoon zegt dat naar wedstrijden kijken een hele goede spirituele oefening is. Als je oprecht blij kunt zijn voor het andere team als het "jouw" team verslaat ben je volgens hem erg goed bezig. En net omdat dat hem nog niet altijd lukt, blijft hij naar wedstrijden gaan.

Zelf sporten afkeuren vind ik eigenlijk al helemaal vreemd. Dat is 1) gewoon gezond, en 2) dat kun je ook in de geest van naastenliefde doen.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 04 okt 2006 10:21

MrSokkie schreef:
Lalage schreef:Wat is er mis met voetballen? :?

Waarom zou naar een voetbalwedstrijd gaan kijken niet kunnen? Ik luister naar podcasts van iemand die ook gewoon zegt dat naar wedstrijden kijken een hele goede spirituele oefening is. Als je oprecht blij kunt zijn voor het andere team als het "jouw" team verslaat ben je volgens hem erg goed bezig. En net omdat dat hem nog niet altijd lukt, blijft hij naar wedstrijden gaan.

Zelf sporten afkeuren vind ik eigenlijk al helemaal vreemd. Dat is 1) gewoon gezond, en 2) dat kun je ook in de geest van naastenliefde doen.

Ik snap ook nooit helemaal waarom sport zo wordt afgekeurd. Kijk, op het moment dat dat het enige is waar je voor leeft, dan is er iets niet goed natuurlijk. Maar er niks mis met een potje ontspanning!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 04 okt 2006 10:23

Hmmm dat ik nu eenmaal een hekel heb aan die naar alcohol stinkende, lawaai makende, alles slopende voetbalsupporters zegt nog niet dat voetbal verkeerd is 8) Maar toch bevind ik me liever niet op station Amsterdam Bijlmer vlak na een voetbalwedstrijd in de ArenA.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 04 okt 2006 10:25

Lalage schreef:Hmmm dat ik nu eenmaal een hekel heb aan die naar alcohol stinkende, lawaai makende, alles slopende voetbalsupporters zegt nog niet dat voetbal verkeerd is 8) Maar toch bevind ik me liever niet op station Amsterdam Bijlmer vlak na een voetbalwedstrijd in de ArenA.

Nee, de hele gekte eromheen, het alcohol zuipen en de criminaliteit en zo, dat is natuurlijk niet okee!

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 04 okt 2006 10:26

rosalie83 schreef:Ik snap ook nooit helemaal waarom sport zo wordt afgekeurd. Kijk, op het moment dat dat het enige is waar je voor leeft, dan is er iets niet goed natuurlijk. Maar er niks mis met een potje ontspanning!

Tja, dat zou je denken, maar misschien mag je alleen maar ontspannen door bijbelverzen te lezen, psalmen te zingen en je zondig te voelen. Natuurlijk, als het het enige is waar je voor leeft, dan is dat niet goed, maar dan is het ook gewoon een verslaving. En ook als je alles en iedereen de meest gruwelijke dingen toewenst, denk ik dat er reden is tot afkeuring, maar verder.... ik zou het niet weten.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 04 okt 2006 10:38

MrSokkie schreef:
rosalie83 schreef:Ik snap ook nooit helemaal waarom sport zo wordt afgekeurd. Kijk, op het moment dat dat het enige is waar je voor leeft, dan is er iets niet goed natuurlijk. Maar er niks mis met een potje ontspanning!

Tja, dat zou je denken, maar misschien mag je alleen maar ontspannen door bijbelverzen te lezen, psalmen te zingen en je zondig te voelen. Natuurlijk, als het het enige is waar je voor leeft, dan is dat niet goed, maar dan is het ook gewoon een verslaving. En ook als je alles en iedereen de meest gruwelijke dingen toewenst, denk ik dat er reden is tot afkeuring, maar verder.... ik zou het niet weten.

Het is maar een relatief kleine groep die sport in zijn totaal afkeurt. En ontspannen door het lezen van de bijbel e.d. doe ik ook graag, maar dat is niet het enige wat ik doe ;)

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 04 okt 2006 10:40

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 04 okt 2006 10:45

rosalie83 schreef:En ontspannen door het lezen van de bijbel e.d. doe ik ook graag, maar dat is niet het enige wat ik doe ;)

Nee, en daar is ook niks mis mee, maar ik krijg altijd een beetje het gevoel van monomanie als ik hoor of lees over dit soort zaken.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 04 okt 2006 10:49

MrSokkie schreef:
rosalie83 schreef:En ontspannen door het lezen van de bijbel e.d. doe ik ook graag, maar dat is niet het enige wat ik doe ;)

Nee, en daar is ook niks mis mee, maar ik krijg altijd een beetje het gevoel van monomanie als ik hoor of lees over dit soort zaken.

Ja, ik begrijp je reactie. Mensen fixeren zich maar op 1 ding, of op een paar dingen, en alles eromheen is fout of wat dan ook.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 04 okt 2006 10:54

rosalie83 schreef:Ja, ik begrijp je reactie. Mensen fixeren zich maar op 1 ding, of op een paar dingen, en alles eromheen is fout of wat dan ook.

Ja, en alles wat ook maar enigszins "risicovol" is wordt bij voorbaat maar afgekeurd. Het maakt dan blijkbaar niet uit dat de positieve effecten vele malen groter zijn dan de eventuele negatieve effecten. Alsof iemand die met een stel vrienden een potje voetbal speelt direct van zijn geloof valt... nou, dan heb je wel heel erg weinig vertrouwen in je medemens.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 04 okt 2006 11:32

MrSokkie schreef:
rosalie83 schreef:Ja, ik begrijp je reactie. Mensen fixeren zich maar op 1 ding, of op een paar dingen, en alles eromheen is fout of wat dan ook.

Ja, en alles wat ook maar enigszins "risicovol" is wordt bij voorbaat maar afgekeurd. Het maakt dan blijkbaar niet uit dat de positieve effecten vele malen groter zijn dan de eventuele negatieve effecten. Alsof iemand die met een stel vrienden een potje voetbal speelt direct van zijn geloof valt... nou, dan heb je wel heel erg weinig vertrouwen in je medemens.

Volgens mij heeft dat niets te maken met vertrouwen in je medemens, maar heb je dan een totaal verknipt beeld van wat 'geloven' nou eigenlijk inhoudt.

Terug naar “Archief”