TV of (open) internet

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 okt 2006 09:55

Nou ja, dat je aan filternet ofzo niks hebt is natuurlijk de vraag... maar het zou mooi zijn als je zonder filternet ook gewoon goed met je pc kan omgaan.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 01 okt 2006 10:45

marma schreef:
André schreef:
marma schreef:Jullie zien geen verschil tussen open internet in de huiskamer of op een slaapkamer van een 16 jarige jongen?
Lezen Marma, ik heb het voor de zekerheid nog maar even onderstreept, want wat heeft een PC in de woonkamer voor'n nut als je er niet altijd 'oppas' bij hebt?

:wink:
Het gaat naar mijn idee meer om de verleiding die op je zolderkamertje veel groter is dan in de huiskamer waar iedereen zo maar in en uit kan lopen. Dus al is er niet altijd die 'oppas', de kans is veel groter dat je 'betrapt' word.

Ja, idd, een computer in de woonkamer is idd anders. Maargoed, daar passen geen 4 computers naast elkaar ;) Omdat we allevier internet nodig hebben, en eerst via mn vaders werk open internet kregen, en nu via die van mn moeder, met open internet. En ik wil gewoon mijn eigen laptop op mn kamer, met internet, mn pa al helemaal, en tja, mijn broertje dan blijkbaar ook, omdat hij helemaal in die computerwereld zit, en er alles op uit aan het vinden is enzo.
Maar het is niet altijd slim idd.
Maar ik vind het ook een beetje vaag om te zeggen, hij staat in de woonkamer hoor, maar hoe vaak zit iemand dan alleen thuis, op dat internet? Dan is het gevaar exact even groot als bij mijn broertje op zn kamer...
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

marma
Mineur
Mineur

Berichtdoor marma » 01 okt 2006 11:50

Ach, al heeft men helemaal geen internet, al heeft men die behoefte, men komt er toch wel aan.

JohnE
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor JohnE » 02 okt 2006 22:11

Helaas hebben wij (Ger.Gem) ook een negatieve ervaring met de houding t.o.v. met name TV. Het zal wel een lange post worden want dit zit ons nog steeds redelijk hoog.

Een week of 3-4 na de geboorte van onze eerste kregen we een belletje of het goed was dat we op maandagavond even bezoek kregen van twee leden van de kerkeraad. Ik ging er vanuit dat dit standaard was, maar had onze TV nog wel in het achterhoofd. Op het laatste huisbezoek was er echter niet over begonnen en ook de dominee die net was geweest had niets gezegd. Terwijl onze TV toch niet te missen is in de woonkamer.

Maandagavond 19.30 uur. Een diaken en een ouderling. Eerst werden we gefeliciteerd en toen ik al snel naar de reden informeerde vroeg de ouderling of we van plan waren ons kindje te laten dopen. ´Zeker´, antwoorde ik. Mijn vrouw en ik waren daar ons al op aan het voorbereiden en waren een boekje over de doop aan het lezen. ´Dat kan en mag niet´, zei de ouderling. ´O, hoe zo?´, vroeg ik. ´Je hebt namelijk televisie´, antwoorde de ouderling met een schuin oog kijken naar onze nieuwe breedbeeld TV. We vertelden dat ook dit voor ons een punt van zorg en aandacht was. Voor ons echter nog geen reden om de TV te verhuizen naar zolder of weg te doen. Wel hadden we afgesproken dat we selectief met de TV zouden (blijven) omgaan. ´Ja dat kan wel wezen, maar als je de TV niet weg doet kan je kindje niet gedoopt worden en kan je komende donderdagavond geen doopaangifte doen´, zei de ouderling. M´n vrouw huilde inmiddels. Ik vroeg of ze naar ieder gemeentelid gingen, maar nee, alleen naar diegene die TV hadden. Nu kennen we zeker een gezin of 5 met TV(tje) die onlangs een kind hebben laten gedoopt en zeker drie ervan zouden ons verteld hebben dat ze bezoek hadden gehad. Niet dus.

Ik heb aangegeven dat ik het goed vond dat ze langs komen om je op de gevaren van TV te wijzen. Ik heb ook aangegeven dat er veel andere zaken zijn die van belang zijn, internet, kranten, tijdschriften, etc. En dat het belangrijker is dat je je kind van God verteld en hem of haar betrekt in het geloofsleven. Ook dat werd natuurlijk beaamt. Overal wordt je bloot gesteld aan verleidingen. Zelf in het RD volgens de ouderling. Daar staan ook niet de lelijkste vrouwen met een hoedje of andere kleding in een advertentie. Mijn vrouw legde uit dat zij zonder TV was opgegroeid en de TV dus een ´erfenis´van mij was. Volgens de ouderling moest zij dan maar een keuze maken tussen mij (met TV) of voor ons kindje (zonder TV, maar ook zonder papa (ikke dus)).

Ik kon me nog net inhouden en heb ze dus niet weggestuurd. Alleen wel gezegd dat ik weg moest om te sporten. Ik heb tevens twee keer gevraagd wat ze zouden doen als we toch kwamen voor de doop. Twee keer antwoorde hij dat we niet konden laten dopen. Op de vraag of we dan werden weggestuurd werd pas de tweede keer geantwoord dat ze ons niet zouden weigeren. Als je niet al te sterk in je schoenen zou staan zou je toch wel een probleem hebben.

Die donderdagavond hebben we beiden doopaangifte gedaan en die zondag is ons kindje gedoopt. We vonden het heel bijzonder, maar deze ´affaire´ heeft er wel een schaduw over geworpen. We hebben het met het eerste huisbezoek ter sprake gebracht. Er werd geadviseerd om een brief te sturen en een afspraak te maken met de betrokken ouderling. Aangezien we deze persoon ook anders kennen en hij nog nooit iets heeft toegegeven dat zijn aanpak niet helemaal correct/verstandig was hebben we daarvan afgezien.

Nog steeds, na drie jaar, is onze relatie met de kerk danig bekoeld. Helaas heeft onze relatie met God er ook onder geleden. We voelden ons het best thuis bij de Ger.Gem, maar twijfelen daar nu nog steeds (meer) aan. Met de TV gaan we om zoals eerder afgesproken, selectief dus. Hij staat nog steeds in de woonkamer, maar bij bezoek van de kerk gaat hij even ´uit beeld´.

marma
Mineur
Mineur

Berichtdoor marma » 03 okt 2006 06:31

Phoe, dat is idd wat je noemt een negatieve ervaring. Jammer, echt heel jammer dat ze er zo mee om gaan.
En wat het ook lastig maakt: GerGem en GerGem is niet hetzelfde en een ouderling en een ouderling ook niet. Want als je andere ouderlingen op bezoek had gehad, was er misschien niets gezegd. (Of..als deze man geen ouderling was, was er misschien niemand gekomen..)
Wij hebben zelf ook gedoopt bij de GerGem en er niet eens gevraagd of we tv of open internet hadden. De ene legt er dus wel meer nadruk op als de andere.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 okt 2006 06:42

Klopt, maar er kunnen toch landelijk afspraken gemaakt worden (door de synode) waarmee dit soort wangedrag in de kiem gesmoord kan worden? Waarom gebeurt dat niet? Vindt de synode dit allemaal maar prima? Dat dit soort dingen gebeuren (die volgens mij trouwens gewoon God-onterend zijn (er wordt tekort gedaan aan zijn verbond als men de doop beperkt voor mensen die zich aan de kerkregels houden)) is toch niet onbekend. Waarom doet men dan niks.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

JohnE
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor JohnE » 03 okt 2006 07:22

Het klopt dat er verschillen zijn zowel tussen de kerken onderling als de ouderlingen. Wij hebben over het algemeen een 'gematigde' kerkeraad. De meesten (eigenlijk allemaal) zie je doordeweeks niet in zwart pak. In de gemeente waar ik ben opgegroeid was dat wel anders. Door de houding van de ouderling en de manier waarop hij ons sprak was er direct spanning. Van 'liefdevol' vermanen of iemand ergens op wijzen was geen sprake. De diaken die erbij was heeft ook niet veel gezegd en relativeerde het later toen wij hem belden juist.

Toch vind ik het jammer. Over een jaar gaat ons zoontje naar school. De TV verdwijnt dan wel uit de kamer. Op school verteld de juf namelijk gewoon dat de TV van de duivel is en dat je dan niet in de hemel komt begrepen we van onze buren die daar ook kids op school hebben. Tevens is er ook nog een grote groep mensen die hun kinderen niet laten spelen met kinderen die thuis TV hebben staan.

Afspraken over TV en andere zaken zijn volgens mij moeilijk landelijk te maken door de verschillen. Bij ons kregen we bezoek van iemand en in een andere gemeente moet je een jaar wachten voordat je je kind mag laten dopen. Dat valt natuurlijk direct op en de zogenaamde TV-babies (niet te verwarren met TV-babes :mrgreen: ) waren dan ook al snel geboren.

Het wetticisme wat er vanuit gaat staat me erg tegen, altijd al. Bij belijdenis doen moest je bij voorbaat al beloven dat je:
- Geen TV zult nemen (die had ik al)
- Niet in competitie verband zult sporten (ben gelukkig niet sportief)
- Niet met het openbaar vervoer op zondag (heb gelukkig een auto)
- Twee keer per week naar de kerk zult gaan als dat kan

marma
Mineur
Mineur

Berichtdoor marma » 03 okt 2006 07:43

JohnE schreef: Het wetticisme wat er vanuit gaat staat me erg tegen, altijd al. Bij belijdenis doen moest je bij voorbaat al beloven dat je:

Moest je deze dingen beloven bij het belijdenis doen?? Bij ons hebben ze het daar met geen woord over gehad. Twee keer op een zondag naar de kerk misschien wel maar je hoefde dat echt niet te beloven.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 03 okt 2006 08:10

Wat verschrikkelijk erg dat er tegen kinderen op school word gezegd:
Jullie hebben tv, dus jullie gaan naar de hel.

Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld word.

Ik kan hier wel om huilen.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 03 okt 2006 12:29

pol schreef:Wat verschrikkelijk erg dat er tegen kinderen op school word gezegd:

Ja idd, mee eens. Aan de ene kant denk ik dan: stuur je kind naar een andere school!
Maarja, bij mijn zusje en broertje was het ook een probleem, de reformatorische school in onze woonplaats zelf werden ze niet aangenomen, omdat mn zusje een broek droeg als ze thuis was en pkn was.
De 'christelijke' scholen deden niks meer aan geloofsonderwijs, dus die vielen af. Dus moesten we een dorp verder, ook reformatorisch, maar niet te. Maar helaas zeiden ook daar klasgenootjes dat zij niet gelovig kon zijn om haar broek en de broeken van haar moeder en zussen...

Dan vraag ik me af, hoe voed je je kinderen op, dat ze zoiets durven te zeggen??
Ik heb altijd geleerd dat, wat iemand doet, hoe iemand eruit ziet, God nog van hen kan houden, en ik dat dus ook moet doen...
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

André

Berichtdoor André » 03 okt 2006 12:37

MissF schreef:Dan vraag ik me af, hoe voed je je kinderen op, dat ze zoiets durven te zeggen??
Lijkt me een concrete vraag....
Ik ben ook nieuwsgierig naar de onderbouwing waarom....
Of moeten we gewoon zo naief zijn en denken deze kinderen zien niet anders op 'hun' school?

JohnE
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor JohnE » 03 okt 2006 13:35

marma schreef:
JohnE schreef: Bij belijdenis doen moest je bij voorbaat al beloven dat je:

Moest je deze dingen beloven bij het belijdenis doen?? Bij ons hebben ze het daar met geen woord over gehad. Twee keer op een zondag naar de kerk misschien wel maar je hoefde dat echt niet te beloven.

Ik weet niet precies meer hoe ze het vroegen, maar het was bij de eerste avond van de belijdeniscat. Je werd apart geroepen bij een ouderling. Ik trof gelukkig iemand die met mijn ruime en niet directe antwoorden akkoord ging.

JohnE
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor JohnE » 03 okt 2006 13:50

pol schreef:Wat verschrikkelijk erg dat er tegen kinderen op school word gezegd:

Dat wordt niet gezegd, alleen dat als je TV hebt je niet in de hemel komt. Waar je dan wel naar toe gaat moeten de kinderen zelf maar begrijpen. 'Niet naar de hemel' klinkt minder erg dan 'naar de hel'.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 03 okt 2006 13:54

JohnE schreef:Het wetticisme wat er vanuit gaat staat me erg tegen, altijd al. Bij belijdenis doen moest je bij voorbaat al beloven dat je:

Als men mij dergelijke vragen had gesteld, dan had ik bij voorbaat bedankt voor de eer. Wat mij bovendien sowieso tegenstaat is dat men belijdenis van de leer af legt.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 03 okt 2006 15:13

JohnE schreef:

Dat wordt niet gezegd, alleen dat als je TV hebt je niet in de hemel komt. Waar je dan wel naar toe gaat moeten de kinderen zelf maar begrijpen. 'Niet naar de hemel' klinkt minder erg dan 'naar de hel'.
De gedachtegang blijft natuurlijk getuigen van een ongelooflijke bekrompendheid. :|

Terug naar “Archief”