avondmaal

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

André

Re: ?

Berichtdoor André » 02 okt 2006 13:31

marina87 schreef:
Marnix schreef:Helemaal mee eens. En een volgende stelling: Ontstaat onzekerheid over het geloof en dus het aangaan aan tafel niet veelal vanuit het feit dat we toch denken het zelf te moeten doen en verdienen, omdat we de zekerheid in onszelf zoeken in plaats van buiten onszelf?

Ja, ik zou niet goed durven omdat ik niet goed leef voor Hem. Hoe langer ik geloof hoe slechter ik mezelf vind.. :?
Terwijl je aangaat om te herdenken dat Christus voor je zonden gestorven is, en zo Zijn kind mag zijn.
Jammer dat je dit als tegenstelling opwerpt, denk jij dat er iemand 'goed' voor God leeft zoals jij het bedoelt?
Zou er sowieso iemand zo goed kunnen leven en zelf zijn zonden kunnen vergeven?
Ik zou meer hechten aan de opdracht die Jezus ons zelf heeft gegeven.

De apostel Paulus beschrijft de instelling van het heilig avondmaal door onze Here Jezus Christus in 1Korintiërs 11:23-29:
Want zelf heb ik bij overlevering van de Here ontvangen, wat ik u weer overgegeven heb, dat de Here Jezus in de nacht waarin Hij werd overgeleverd, een brood nam, de dankzegging uitsprak, het brak en zei: Dit is mijn lichaam voor u, doet dit tot mijn gedachtenis. Evenzo ook de beker, nadat de maaltijd afgelopen was, en Hij zei: Deze beker is het nieuwe verbond in mijn bloed, doet dit, zo dikwijls gij die drinkt, tot mijn gedachtenis. Want zo dikwijls gij dit brood eet en de beker drinkt, verkondigt gij de dood des Heren, totdat Hij komt. Wie dus op onwaardige wijze het brood eet of de beker des Heren drinkt, zal zich bezondigen aan het lichaam en bloed des Heren. Maar ieder beproeve zichzelf en ete dan van het brood en drinke uit de beker. Want wie eet en drinkt, eet en drinkt tot zijn eigen oordeel, als hij het lichaam niet onderscheidt.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 02 okt 2006 14:09

Het gaat er niet om hoe het is... maar hoe de persoon het ervaard..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

André

Berichtdoor André » 02 okt 2006 14:31

Raido schreef:Het gaat er niet om hoe het is... maar hoe de persoon het ervaard..
Dat is niet jou eigen mening, toch?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 okt 2006 14:53

marina87 schreef:
Marnix schreef:Helemaal mee eens. En een volgende stelling: Ontstaat onzekerheid over het geloof en dus het aangaan aan tafel niet veelal vanuit het feit dat we toch denken het zelf te moeten doen en verdienen, omdat we de zekerheid in onszelf zoeken in plaats van buiten onszelf?

Ja, ik zou niet goed durven omdat ik niet goed leef voor Hem. Hoe langer ik geloof hoe slechter ik mezelf vind.. :?
Terwijl je aangaat om te herdenken dat Christus voor je zonden gestorven is, en zo Zijn kind mag zijn.

Tja het avondmaalsformulier (en overigens de hele Bijbel) waarschuwt voor deze benadering, omdat je het van jezelf verwacht en jij allerlei dingen moet doen... goed leven etc. Het gaat er juist om dat je erkent dat je niet goed leeft, het wel probeert en iedere keer dat je faalt weer terug bij Hem mag komen. Dat is de wonderlijke liefde en genade van het kruis, je kan het niet zelf verdienen.. daarom stierf Hij juist. En dat herdenken we bij het avondmaal. Denk dus de volgende keer niet alleen aan wat jij allemaal verkeerd doet... maar denk ook aan wat Hij daarom voor jou deed.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 02 okt 2006 19:02

elbert schreef:
de zekerheid om aan het avondmaal te kunnen/mogen, ligt buiten onszelf in Christus en het geloof kent in Hem de vrijmoedigheid.

De rechtvaardigmaking licht buiten ons zelf!
Maar de heiligmaking niet!
Persoonlijk vind ik dat pas beginnende christenen die nog net ‘De Weg’ door ontdekkende genade gevonden hebben en nog veel twijfel hebben (dit zijn veelal jongeren mensen) niet aan het avondmal moeten gaan, want het avondmaal is geen bevestiging, maar deelname. Meestal (hoeft niet) zijn het ouderen die ‘De Weg’ met volle zekerheid weten te bewandelen en waar wat van uit kan gaan die moeten deelnemen.
Marnix schreef:
Ontstaat onzekerheid over het geloof en dus het aangaan aan tafel niet veelal vanuit het feit dat we toch denken het zelf te moeten doen en verdienen, omdat we de zekerheid in onszelf zoeken in plaats van buiten onszelf?

Beginnende christenen die pas op ‘De Weg’ zijn vallen altijd terug op de wet, om het met hun zelf en God in orden te brengen. Ook krijgen zij de neiging om aan het avondmaal te gaan, maar daar horen zei nog niet, want de bevestiging in Hem ontbreekt nog, ook al denken zij van niet. Tevens denken zij bevestiging aan de tafel des Heere te ontvangen, maar dat is niet zo en daardoor ontstaat onzekerheid. Voordat je aan het avondmaal deelneemt moet het eerst in de binnenkamer in orde zijn aan je ziel en moet je van een jonge plant een ‘boom des woud’ worden. Aan het avondmaal wordt je niet bekeerd of ontvang je de wedergeboorte.
marina87 schreef:
Ja, ik zou niet goed durven omdat ik niet goed leef voor Hem. Hoe langer ik geloof hoe slechter ik mezelf vind..

Wat ik over jou nu gaat zeggen is niet beledigend of afkeurend of veroordelend of wat dan ook bedoeld! Ik schrijf ook uit ervaring en ken het persoonlijk wat je schreef. Op jou is van toepassing wat ik hierboven schreef.

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 02 okt 2006 19:04

André schreef:Jammer dat je dit als tegenstelling opwerpt, denk jij dat er iemand 'goed' voor God leeft zoals jij het bedoelt?

Marnix schreef:Het gaat er juist om dat je erkent dat je niet goed leeft, het wel probeert en iedere keer dat je faalt weer terug bij Hem mag komen.

Hebben jullie mijn post verkeerd opgevat? Ik zei niet dat ik goed kan leven, ik zei dat ik me te slecht voel. En dat ik ook weet dat het Avondmaal er juist is voor mensen die niet zonder Jezus kunnen en Hem nodig hebben. Maar omdat ik in alles te kort schiet durf ik ook weer niet. Ja lekker tegenstrijdig.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 02 okt 2006 19:49

André schreef:
Raido schreef:Het gaat er niet om hoe het is... maar hoe de persoon het ervaard..
Dat is niet jou eigen mening, toch?
Zeker wel :)

Als ik mij een intense zondaar voel en in mijn innerlijke ver van God voel ga ik niet aan het avondmaal, ookal zegt de Bijbel van alles en nog wat, probeerd de hele kerk me aan het avondmaal te krijgen. Op dat moment kan ik niet, ga ik niet.

Hoe groot de vergeving ook is, als mijn beleving is dat ik verkeerd ben geweest kan ik niet. En die liefde laat zich niet dwingen.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Petra777
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Petra777 » 02 okt 2006 20:14

Maar juist als je voelt dat je verkeerd bent geweest is je plek toch aan het avondmaal? Ik zou me pas zorgen gaan maken als ik me helemaal niet verkeerd voel.
Ons hart is onrustig, totdat het rust vind in U.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 02 okt 2006 21:04

Jantjes schreef:elbert schreef:
de zekerheid om aan het avondmaal te kunnen/mogen, ligt buiten onszelf in Christus en het geloof kent in Hem de vrijmoedigheid.

De rechtvaardigmaking licht buiten ons zelf!
Maar de heiligmaking niet!
Persoonlijk vind ik dat pas beginnende christenen die nog net ‘De Weg’ door ontdekkende genade gevonden hebben en nog veel twijfel hebben (dit zijn veelal jongeren mensen) niet aan het avondmal moeten gaan, want het avondmaal is geen bevestiging, maar deelname. Meestal (hoeft niet) zijn het ouderen die ‘De Weg’ met volle zekerheid weten te bewandelen en waar wat van uit kan gaan die moeten deelnemen.

Daar ben ik het niet mee eens: het gaat er niet om dat er wat van ons uitgaat bij onze avondmaalsgang, maar wat er van de Bruidegom uitgaat, die Zijn gasten wil spijzigen en laven. Bovendien is het Heilig Avondmaal ingesteld tot versterking van het geloof en niet allereerst van bevestiging van ons geloof. Het is ingesteld tot bevestiging van "Zijn hartelijke liefde en trouw jegens ons". Daarom is het Avondmaal ook voor jonge christenen ingesteld, opdat ze meer en meer hun toevlucht en hun rust vinden in Christus.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 02 okt 2006 21:31

elbert schreef:
het gaat er niet om dat er wat van ons uitgaat bij onze avondmaalsgang, maar wat er van de Bruidegom uitgaat, die Zijn gasten wil spijzigen en laven.
Akkoord, maar gaat het er ook niet om in de heiligmaking dat we Hem gelijk worden.
Bovendien is het Heilig Avondmaal ingesteld tot versterking van het geloof en niet allereerst van bevestiging van ons geloof.
‘doet dat tot Mijn gedachtenis’, is dit niet meer bevestiging dan versterking?
Het is ingesteld tot bevestiging van "Zijn hartelijke liefde en trouw jegens ons".
Ja, akkoord.
Daarom is het Avondmaal ook voor jonge christenen ingesteld,
Jazeker, voor bevestigden christenen.
opdat ze meer en meer hun toevlucht en hun rust vinden in Christus.
Hiervoor is het niet ingesteld en dan mist het avondmaal doel van 'gedachtenis'.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 okt 2006 06:32

marina87 schreef:
André schreef:Jammer dat je dit als tegenstelling opwerpt, denk jij dat er iemand 'goed' voor God leeft zoals jij het bedoelt?

Marnix schreef:Het gaat er juist om dat je erkent dat je niet goed leeft, het wel probeert en iedere keer dat je faalt weer terug bij Hem mag komen.

Hebben jullie mijn post verkeerd opgevat? Ik zei niet dat ik goed kan leven, ik zei dat ik me te slecht voel. En dat ik ook weet dat het Avondmaal er juist is voor mensen die niet zonder Jezus kunnen en Hem nodig hebben. Maar omdat ik in alles te kort schiet durf ik ook weer niet. Ja lekker tegenstrijdig.

Oh oke :) Sorry. Maar voel je dan slecht... maar vooral niet TE slecht. Gods genade is zo groot dat niemand te slecht is voor zijn genade.

Jantjes, als beginnende christenen steeds terugvallen op de wet zijn het geen beginnende christenen.... een christen ziet op Christus. Paulus geeft de Galaten een enorme uitbrander omdat ze juist WEL op de wet terugvallen en ziet dit als heel onlogisch. Dat waren ook beginnende christenen. Bij andere gemeenten die ook beginnende christenen waren prijst Paulus hen omdat ze in heil in Christus zoeken en niet in de wet. Je statement dat beginnende christenen altijd eerst terugvallen op de wet is niet juist. En ik ken voorbeelden van beginnende christenen die dat bewijzen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 03 okt 2006 16:11

Jazeker, voor bevestigden christenen.

Volgens mij leg je hier een drempel aan die niet nodig is.
Lees het formulier: "...aangezien wij ons leven buiten onszelven in Jezus Christus zoeken..."
Het leven buiten jezelf in Jezus Christus zoeken is iets wat je eerder doet dan met Paulus uitroepen: "Want ik ben verzekerd dat... mij zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Jezus Christus."

Ik vraag me af waarom de drempel om aan te gaan zo hoog moet liggen, en dat de drempel om af te blijven zo laag is. Hoe ernstig is het als je niet aan kan gaan, dat betekent dat je Christus als Zaligmaker verloochent.

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 03 okt 2006 17:08

of bang bent om jezelf een oordeel te eten.
dat zou ook kunnen paulus waarschuwt er niet voor niks voor.

André

Berichtdoor André » 03 okt 2006 17:21

goofy1978 schreef:of bang bent om jezelf een oordeel te eten.
Weet jij ook waarom Paulus deze waarschuwing geeft?

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 03 okt 2006 17:42

André schreef:
goofy1978 schreef:of bang bent om jezelf een oordeel te eten.
Weet jij ook waarom Paulus deze waarschuwing geeft?

Ik weet het :wink: heb het bij pagina 1 van dit topic verteld: Eventjes terug naar de oorsprong waarom Paulus dit geschreven heeft. Voor het Avondmaal had je nog een andere maaltijd. Veel rijkere mensen aten en dronken er dan soms flink op los en kwamen dronken of aangeschoten aan het avondmaal. Het schijnt dat Paulus daarom deze waarschuwing gegeven heeft.

Terug naar “Archief”