Kan een christen roken?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Loëlla
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Loëlla » 02 okt 2006 10:37

Je mist het punt gewoon Optimatus. :) Het gaat er niet om of roken wel of niet in verband staat met gezwellen (en verontreinigde lucht sleur je er steeds bij maar da's helemaaaal naast de kwestie). Waar het hier ook niet om gaat is of Jehovah's Getuigen christenen zijn of niet.

Het punt is dat rokers vrijwillig meerdere lichaamsdelen vervuilen, terwijl ze dat kunnen vermijden door niet te roken: niet-rokers hebben géén zwarte tong, niet-rokers hebben géén zwarte longen en niet-rokers hebben géén vergeelde nagels of vergeelde plekken op hun vingers - ZELFS niet door vervuilde lucht in te ademen.

Het punt is nog meer dat God niet wil dat mensen hun lichaam vervuilen. (wat je wel doet door te roken, da's onweerlegbaar)

Nogmaals: het gaat er NIET om of je al dan niet verontreinigde lucht inademt, want je moet nu eenmaal ademen.
Het gaat er WEL om om voor de rest je lichaam niet vrijwillig nog méér te vervuilen met giftige stoffen en dat nog eens tegen Gods gebod in om het lichaam niet te vervuilen.

Dat was mijn laatste post in dit topic, voor de mensen wiens hersens nog niet aangetast zijn door het roken zullen inzien dat roken niet kan voor een christen, de rest die het niet wil inzien ziet dan maar niet hé.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 okt 2006 10:45

Och, de vorser denkt de waarheid in pacht te hebben op grond van het romannetje De Nieuwe Wereld.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 okt 2006 10:59

Denkertje21 schreef:
Aragorn schreef: Jij bent echt een van de meest close-minded figuren die ik in m'n leven ben tegengekomen.

En jij oordeelt wel erg snel! Close minded? No way! Wel heel consequent. Ik hou niet van gedraai.

Hehe, dat komt hard aan he, als 'vrijgevochten homo' close-minded genoemd worden. :P Overigens is dat helemaal geen snel oordeel, maar als jij keer op keer niet in staat bent iedere nuancering in het juiste perspectief te zien ipv het als één van de twee beschikbare opties (niet-roker vs. hypocriete roker) in jouw simplistische universum moet ik dat uiteindelijk wel concluderen.

Zeg dan eerlijk: "roken als christen kan niet, maar ik doe het toch om dat het niet kan of wil laten". Dan ben je fair, maar ga niet allerlei smoesjes verzinnen om het goed te praten...

Het zou helemaal niet fair zijn als ik dat zou zeggen, want ik vind niet dat het niet (met mate) kan, ik ben geen roker en ik kan het wel laten. En als jij dan de opmerking dat sigaren die je niet over je longen rookt niet te vergelijken zijn met het roken van een pakje sigaretten per dag ook weer als een smoesje om het goed te praten ziet, dan heb je ergens toch een plaat voor je hoofd - om het maar eens in je eigen woorden te zeggen.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 02 okt 2006 11:02

Optimatus, wat zit je nou toch tegen beter weten in te praten! ](*,)

Volgens mij ben je best slim, maar toch...
Er staat VAST dat de leeftijdsverkorting voor een gemiddelde roker gemiddeld 16 jaar is...

Inderdaad, er zijn meer factoren, maar dit is wel helder toch?

Verder ben je niet onaardig, maar het zou toch leuk zijn als we nog gemiddeld 16 jaar langer van je bijdragen op het forum zouden kunnen genieten.. yahoooo
Laatst gewijzigd door Denkertje21 op 02 okt 2006 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 02 okt 2006 11:04

ach, zet ons op een brandstapel en we roken allemaal :wink:

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 02 okt 2006 11:09

Aragorn schreef: Hehe, dat komt hard aan he, als 'vrijgevochten homo' close-minded genoemd worden. :P

Nou nou, ik een vrijgevochten homo. Ik ben een mens die in de vrijheid en in de ruimte is gezet... :lol:

Aragorn schreef: Overigens is dat helemaal geen snel oordeel, maar als jij keer op keer niet in staat bent iedere nuancering in het juiste perspectief te zien ipv het als één van de twee beschikbare opties (niet-roker vs. hypocriete roker) in jouw simplistische universum moet ik dat uiteindelijk wel concluderen.

Wat jij simplistisch noemt, noem ik radicaal zijn. Gif is niet een beetje slecht, maar slecht. Zwart is niet een beetje zwart, maar zwart. Hier zijn geen nuances bij mogelijk. Feit is, dat iedere sigaret slecht is... Dan kan ik toch niet iets gaan roepen over 'met mate'?
Enne... wandel eens mee in mijn 'simplistisch universum'. Je zult verbaasd zijn hoe heerlijk het is om te relativeren en je te beperken tot de zaak waar het echt om gaat en deze niet te laten vertroebelen door allerlei bijzaken die een rookgordijn aanleggen waardoor helder zicht beperkt wordt...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 okt 2006 11:11

Denkertje21 schreef:Optimatus, wat zit je nou toch tegen beter weten in te praten! ](*,)

Volgens mij ben je best slim, maar toch...
Er staat VAST dat de leeftijdsverkorting voor een gemiddelde roker gemiddeld 16 jaar is...

Inderdaad, er zijn meer factoren, maar dit is wel helder toch?

Verder ben je niet onaardig, maar het zou toch leuk zijn als we nog gemiddeld 16 jaar alneger van je bijdragen op het forum zouden kunnen genieten.. yahoooo

Uiteraard waardeer ik dergelijke lof, eer en aanbidding en neem deze aristocratisch-minzaam glimlachend in ontvangst... Ik ben zelf geen roker, hoewel een sigaartje er op z'n tijd best in kan gaan.

Me dunkt dat een sigaartje of een sigaretje op z'n tijd echt geen drama is, het gaat erom dat je niet verslingerd raakt aan dergelijke producten.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 okt 2006 11:16

Denkertje21 schreef:
Aragorn schreef: Overigens is dat helemaal geen snel oordeel, maar als jij keer op keer niet in staat bent iedere nuancering in het juiste perspectief te zien ipv het als één van de twee beschikbare opties (niet-roker vs. hypocriete roker) in jouw simplistische universum moet ik dat uiteindelijk wel concluderen.

Wat jij simplistisch noemt, noem ik radicaal zijn. Gif is niet een beetje slecht, maar slecht. Zwart is niet een beetje zwart, maar zwart. Hier zijn geen nuances bij mogelijk. Feit is, dat iedere sigaret slecht is... Dan kan ik toch niet iets gaan roepen over 'met mate'?

Nietwaar, er zijn een heleboel zaken die met mate goed zijn, maar met overmaat slecht. Bijna niets is alleen maar in alle gevallen slecht. Nu wil ik niet gaan zeggen dat roken met mate bevorderlijk voor de gezondheid is, maar het is mi. ook weer niet dermate schadelijk dat het voor een christen absoluut not done is. Net als frituren zegmaar.

Enne... wandel eens mee in mijn 'simplistisch universum'. Je zult verbaasd zijn hoe heerlijk het is om te relativeren en je te beperken tot de zaak waar het echt om gaat en deze niet te laten vertroebelen door allerlei bijzaken die een rookgordijn aanleggen waardoor helder zicht beperkt wordt...

Tsja, het is wel lekker makkelijk natuurlijk, als er alleen maar zwart en wit bestaan. Maar niet zo realistisch.
Het lijkt namelijk totaal niet in je op te komen dat er ook mensen die het echt niet met je eens zijn: als iemand iets tegenwerpt wordt die meteen in het vakje: 'je weet wel beter, maar je wil er gewoon niet aan' gestopt.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 02 okt 2006 11:32

Kijk Aragorn, je bent natuurlijk heel lief en aardig. Vast wel...

Maar je zit er nu een beetje nast volgens mij. Ik geef MIJN mening niet weer. Ik ben gewoon afgegaan op de feiten die na verantwoorde onderzoeken zijn weergegeven. En er bestaat gewoon niet zoiets als gezond roken...

Wist je dat in Nederland per jaar ongeveer 24.000 mensen sterven aan ziekten die door roken zijn veroorzaakt?

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 02 okt 2006 11:40

Nou, vooruit dan: hier zijn alle smoezen weerlegd op een rijtje...

Langzaam ontwennen is véél makkelijker dan ineens stoppen.
Het lukt maar weinig rokers om langzaam minder te gaan roken. Bovendien zijn een paar sigaretten ook schadelijk voor je gezondheid. Bij elke sigaret krijg je nicotine binnen. Die stof zorgt ervoor dat je lichaam blijft roepen om een volgende sigaret. Daarom is het dus niet makkelijker, maar juist moeilijker om langzaam te stoppen.

Roken is mijn enige slechte gewoonte. Ik sport veel en leef gezond.
Of je nu elke dag tien kilometer hardloopt, twee keer per week naar tennisles gaat of continu voor de televisie hangt, roken is altijd ongezond. Dat sporters minder schade van rook ondervinden is een fabeltje.

Ik rook niet veel, hooguit een paar sigaretten per dag. Ik ga in de toekomst heus niet ineens heel veel roken.
Maar weinig rokers houden het vol om een paar sigaretten per dag te blijven roken. Iedereen begint met één trekje. Maar na verloop van tijd wil je meer. De meeste rokers willen eigenlijk de hele dag door roken. Daarom roken ze gemiddeld achttien sigaretten per dag. Dat is bijna een vol pakje. Nicotine is erg verslavend. Hoe meer je rookt, hoe minder je merkt van de werking. Dat heet gewenning. Die gewenning is de reden dat mensen die beginnen met roken, steeds meer gaan roken. Tot ze bij een vast aantal sigaretten per dag blijven hangen. Maar dat zijn er meestal meer dan een paar per dag.

Als roken echt zo slecht is als ze zeggen, was het al lang verboden
Wanneer je dingen verbiedt, willen sommige mensen ze juist extra graag. Verbieden van tabak is daarom geen oplossing. Kijk maar naar drugs. Die zijn in Nederland verboden, maar worden toch illegaal verhandeld. Hierdoor ontstaat veel criminaliteit. Dat leidt weer tot heel andere problemen.

Ik rook filtersigaretten met een laag teer- en nicotinegehalte. Dat is dus veel minder ongezond.
Light-rokers zijn niet minder verslaafd. Vaak roken ze meer om hun dagelijks portie nicotine binnen te krijgen. Of ze inhaleren dieper en vaker. De lichte sigaretten zijn vooral beter voor de tabaksindustrie!

Ik inhaleer nauwelijks en ik rook niet veel.
Als je rookt, loop je risico's. Of je nu vijf sigaretten per maand rookt of een pakje per dag en of je nu meteen de rook weer uitblaast of diep inhaleert. Het maakt absoluut niets uit. Je kunt geen enkele veilige hoeveelheid roken zonder risico's te lopen. Het kan lang duren voordat een roker zelf merkt wat hij z'n lichaam heeft aangedaan. Maar als je het eenmaal merkt, is het vaak al te laat. Spijt hebben helpt dan niet meer.

Waar maken we ons eigenlijk druk om? Drugs, alcohol en verkeer eisen veel meer slachtoffers.
Roken maakt dertien keer zoveel slachtoffers als alcohol en zevendertig keer zoveel als autorijden. Ruim de helft van de totale sterfte aan longziekten en ziekten aan het hart en bloedvaten is te wijten aan roken. Ook niet-rokers kunnen zo'n ziekte krijgen. Maar de kans dat ze die krijgen is veel kleiner dan bij rokers.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 okt 2006 11:59

Volgens Fortuyn is Nederland vol...

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 02 okt 2006 12:02

Optimatus schreef:Volgens Fortuyn is Nederland vol...

Beetje kinderachtig Optimatus :( . 'Vol' is rekbaar en 24.000 mensen die in Nederland jaarlijks sterven aan de gevolgen van roken is een bewezen feit...

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 02 okt 2006 12:08

Optimatus schreef:Ik ben zelf geen roker, hoewel een sigaartje er op z'n tijd best in kan gaan.

Citaat van Clinton?
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Collateral

Berichtdoor Collateral » 02 okt 2006 12:13

Denkertje21 schreef:
Collateral schreef:'Hetgeen ten monde ingaat, ontreinigt den mens niet; maar hetgeen ten monde uitgaat, dat ontreinigt den mens.' En in dat opzicht ben je met een reactie als bovenstaande gevaarlijker bezig dan iemand die rookt.

Nog meer vondsten om het roken niet zo erg te vinden??

Die zijn er zeker, maar deze lijkt me voldoende. Of denk jij het beter te weten?

Denkertje21 schreef:... 24.000 mensen die in Nederland jaarlijks sterven aan de gevolgen van roken is een bewezen feit...

Kun je dat onderbouwen?

Maja de Bij schreef:
Optimatus schreef:Ik ben zelf geen roker, hoewel een sigaartje er op z'n tijd best in kan gaan.

Citaat van Clinton?

:mrgreen:

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 okt 2006 12:23

Maja de Bij schreef:

Citaat van Clinton?

Nee, ik neem een sigaar nog altijd oraal. :mrgreen:

Overigens, denkertje, relativeren is een groot goed...

Terug naar “Archief”