Kan een christen roken?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 29 sep 2006 11:51

Smurffie schreef: Sigaar rook je niet over de longen (meestal niet iig) 8)

Wat vindingrijk! Er komen steeds meer nieuwe escapes!

Collateral

Berichtdoor Collateral » 01 okt 2006 10:30

Denkertje21 schreef:welnee, dat hoef ik niet te doen, maar als je toch met beton bezig ben, kun je die betonnen plaat misschien voor je kop even weghalen: wédden dat je dan het licht wel ziet? ](*,) ](*,)

'Hetgeen ten monde ingaat, ontreinigt den mens niet; maar hetgeen ten monde uitgaat, dat ontreinigt den mens.' En in dat opzicht ben je met een reactie als bovenstaande gevaarlijker bezig dan iemand die rookt.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 01 okt 2006 10:37

Escape... waarom moet ik nu aan Caroline Tensen denken?

Maar goed, terug naar het roken. Kan iemand heel kort en bondig aangeven waarom dat niet zou mogen en kan iemand anders heel kort en bondig aangeven waarom het wel zou mogen? Dan heb ik het weer helder voor mijn (volgens velen mooie) groene ogen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 okt 2006 12:18

Collateral schreef:
Denkertje21 schreef:welnee, dat hoef ik niet te doen, maar als je toch met beton bezig ben, kun je die betonnen plaat misschien voor je kop even weghalen: wédden dat je dan het licht wel ziet? ](*,) ](*,)

'Hetgeen ten monde ingaat, ontreinigt den mens niet; maar hetgeen ten monde uitgaat, dat ontreinigt den mens.' En in dat opzicht ben je met een reactie als bovenstaande gevaarlijker bezig dan iemand die rookt.

In feite moet je dus gewoon zo diep inhaleren dat de rook er niet meer uitkomt. 8)

Collateral

Berichtdoor Collateral » 01 okt 2006 16:27

Of gewoon de rook door je neus uitblazen. :P

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 01 okt 2006 21:24

Collateral schreef:'Hetgeen ten monde ingaat, ontreinigt den mens niet; maar hetgeen ten monde uitgaat, dat ontreinigt den mens.' En in dat opzicht ben je met een reactie als bovenstaande gevaarlijker bezig dan iemand die rookt.

Nog meer vondsten om het roken niet zo erg te vinden??

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 01 okt 2006 21:54

Denkertje, wellicht dat je je zou kunnen indenken dat de meningen in deze vrij diffuus zijn.

Loëlla
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Loëlla » 01 okt 2006 22:08

Wat een grappig topic toch, die smoesjes.. <|:) Waaat een onzin 'een siga(a)r(et) op zijn tijd kan best'..

Nee, iemand die zich een christen noemt kan NIET roken. Zie je Jezus rustig een sigaret opsteken of drugs roken? Al was het maar 'met mate'?

Tuurlijk niet. Wij, christenen, navolgers van Jezus, hebben besloten in zijn voetstappen te treden (1 Pet 2:21). Jezus hield zijn lichaam rein, dat hoef ik niet uit te leggen.
Waarom zouden zijn navolgers dat dan wél doen?

2 Kor 7:1
Daar wij dan deze beloften hebben, geliefden, laten wij ons reinigen van elke verontreiniging van vlees en geest, en in de vrees voor God heiligheid vervolmaken

Ik hoef er geen tekeningetje bij maken dat nicotine het vlees in de letterlijke zin van het woord verontreinigd. Of wel? :wink:

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 01 okt 2006 22:12

Loëlla schreef:Wat een grappig topic toch, die smoesjes.. <|:) Waaat een onzin 'een siga(a)r(et) op zijn tijd kan best'..

Nee, iemand die zich een christen noemt kan NIET roken. Zie je Jezus rustig een sigaret opsteken of drugs roken? Al was het maar 'met mate'?

Tuurlijk niet. Wij, christenen, navolgers van Jezus, hebben besloten in zijn voetstappen te treden (1 Pet 2:21). Jezus hield zijn lichaam rein, dat hoef ik niet uit te leggen.
Waarom zouden zijn navolgers dat dan wél doen?

2 Kor 7:1
Daar wij dan deze beloften hebben, geliefden, laten wij ons reinigen van elke verontreiniging van vlees en geest, en in de vrees voor God heiligheid vervolmaken

Ik hoef er geen tekeningetje bij maken dat nicotine het vlees in de letterlijke zin van het woord verontreinigd. Of wel? :wink:

volgens mij staat er nergens in de Bijbel: 'Gij zult niet zalig worden als ge rookt' (oid). Volgens mij kun je álleen door genade zalig worden, en níet door je aan regeltjes (gij zult niet roken) te houden. Dus de zin 'iemand die zich christen noemt kan NIET roken' is niet waar.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 01 okt 2006 22:25

Loëlla schreef:Wat een grappig topic toch, die smoesjes.. <|:) Waaat een onzin 'een siga(a)r(et) op zijn tijd kan best'..

Nee, iemand die zich een christen noemt kan NIET roken. Zie je Jezus rustig een sigaret opsteken of drugs roken? Al was het maar 'met mate'? :

Dat is dus een mooi staaltje "Ik zie het niet dus het is er niet."

Spreekt Jezus over Amerika? Nee, maar het bleek toch te bestaan.

Jezus nuttigt intussen wel wijn, waarvan inmiddels ruimschoots bekend is dat dit druivennat alcohol bevat. Alcohol is pure harddrugs. Christus heeft in Kana water in wijn veranderd. Is Christus hierdoor, zeg maar, de Grote Dealer?

Lijkt mij niet.

Christus rept met geen woord over roken. We hebben hier dus alweer zo'n fijn regeltje van christenen (en nu ook al van Jehova's Verdwaalden) te pakken.

Overigens, kun jij ervoor zorgen dat ik nu eens eindelijk van die klessebestantes afkom? Het lijkt wel een maandelijkse cyclus, telkens komen ze weer terug.

Loëlla
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Loëlla » 01 okt 2006 22:34

@Hippieblijhoofd

Da's een heeeele zwakke :biggrin:

Het is gewoon ongelooflijk dat je denkt gewoon te mogen doorpaffen en God je wel neemt zoals je bent ("hij neemt me wel zoals ik ben, met of zonder zwarte longen").
Daar krijg ik de wipwap van. Als christen hoor je je lichaam niet te verontreinigen, wat je duidelijk WEL doet door te roken. Voor de gelegenheid klik je hier maar eens. Als het niet mag, wat me zou verbazen, zal ik het meteen verwijderen.

Als je dat niet snapt is het omdat je het niet wil snappen dunkt me.

@Optimatus

Voor jou hetzelfde.

Christus rept met geen woord over roken. We hebben hier dus alweer zo'n fijn regeltje van christenen (en nu ook al van Jehova's Verdwaalden) te pakken.

Overigens, kun jij ervoor zorgen dat ik nu eens eindelijk van die klessebestantes afkom? Het lijkt wel een maandelijkse cyclus, telkens komen ze weer terug.

Roken is niet letterlijk gezegd nee, daarbij staat er ook niet letterlijk dat het wél mag. Hoevaak moet er nog herhaald worden dat je je lichaam verontreinigd (letterlijk!) en dat DAT verboden is?

Wat een fijne woordkeus gebruik je toch; graag hoor ik Jehovah's Getuigen van je en niet 'Jehova's Verdwaalden' of 'klessebestantes'.
Als je wat wil discussiëren kan je het topic over Jehovah's Getuigen nog eens uppen, of mij een PM sturen.
(voor de duidelijkheid: ik wil alleen een deftig gesprek met je voeren, dus sta ik er op dat je Jehovah's Getuigen schrijft zoals het hoort.)

Cisca

Berichtdoor Cisca » 01 okt 2006 22:38

Loëlla schreef:Daar krijg ik de wipwap van. Als christen hoor je je lichaam niet te verontreinigen, wat je duidelijk WEL doet door te roken.

Ga maar niet meer naar buiten, al die uitlaatgassen... :)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 01 okt 2006 22:42

Cisca schreef:
Loëlla schreef:Daar krijg ik de wipwap van. Als christen hoor je je lichaam niet te verontreinigen, wat je duidelijk WEL doet door te roken.

Ga maar niet meer naar buiten, al die uitlaatgassen... :)

En ga vooral niet in de buurt van Antwerpen of Brussel of Luik wonen, met al die industrie...

Overigens, ik heb geen idee van wie die Tijdroofsters staan te getuigen, van de Heer God in elk geval niet.

Loëlla
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Loëlla » 01 okt 2006 22:46

En ga vooral niet in de buurt van Antwerpen of Brussel of Luik wonen, met al die industrie...

Flauw en naast de kwestie. Heeft niks met roken te maken. Daarbij woon ik dichtbij Brussel. 8)

Overigens, ik heb geen idee van wie die Tijdroofsters staan te getuigen, van de Heer God in elk geval niet.

Ik heb er geen idee van of je beseft waarom we prediken, als je de reden weet zul je er mss wat meer begrip voor opbrengen. Niet dat je het daarom met me eens hoeft te zijn hoor.
En gut, wat ga je toch dood van ons (toch al korte) bezoekje hé.. Voor die halve minuut, 2x in het jaar..

Cisca

Berichtdoor Cisca » 01 okt 2006 22:48

Loëlla schreef:

Flauw en naast de kwestie. Heeft niks met roken te maken.

Wel met verontreinigen...

Terug naar “Archief”