Heel de maatschappij heeft dagelijks met zo'n ding te maken.
Het is maar net hoe je er zelf mee omgaat. Net als met alochol, ongezond eten, geld, literatuur enz. enz.
Je hebt daar gewoon een eigen verantwoordelijkheid in.
Van alles wat 'is' en gebruikt kan worden door mensen zullen foute varianten van zijn of op verkeerde manieren gebruik gemaakt worden. Dat kun je nooit tegen houden.
Bekijk het eens van een positieve kant. Je kan er ontzettend veel góede dingen mee doen en juist doordat het zo breed gebruikt wordt ook veel mensen mee bereiken. Dan heb ik het nog niet eens alleen over schoolmethodes die gebruik maken van video.
Iets als het journaal lijkt me gewoon hartstikke normaal om te bekijken, net zoals actualiteiten. En wat is er verkeerd aan gezellig vermaak op de tv? Zolang je je eigen grenzen maar bewaakt. Net zoals bij al die andere dingen behalve tv en internet.
Daar komt dat grote bereik nog eens bij. Een omroep als de EO kan zo ontzettend veel mensen bereiken en óók erg veel mensen vermaken. Nederland Zingt heeft hartstikke hoge kijkcijfers. Met een programma als Jong kunnen veel buitenkerkelijken ook geraakt worden.
Grote tv-acties bij rampen brengen hartstikke veel geld op.
Een flinke documentaire kan ogen openen voor problemen of oplichterij.
...
Je kunt met je auto naar de hoeren rijden of naar de kerk.
Ja, dat is een rare vergelijking. Maar het is maar net waar je de auto voor gebruikt.
(en ja, RTV is mijn domein