eentweedrie schreef:Lalage schreef:Als iedereen de natuur z'n gang liet gaan, was het er nu nog erger aan toe met de wereld. Stel je voor dat niemand in Nederland voorbehoedsmiddelen gebruikt. Dan hebben we over 20 jaar minstens 50 miljoen inwoners, dat wil je toch niet!
dit vind ik grote onzin!!!
iedereen weet toch dat een vrouw vruchtbare en onvruchtbare dagen eheft....
uitgezonderd de mensen die hier geen controlle op hebben....
nogmaals....ik ik denk wie de lusten wil.... moet ook de "lasten" willen.. voor zover een kind een last is....
sorry.. ik zal wel vreemd reageren... maar ik denk dat ik de enige ben die hier op deze manier naar kijkt... ook omdat ik denk vanuit een ander oogpunt.
Zo, vanuit welk oogpunt dan wel?
Overigens, ik denk, sterker nog, ik vind dat je pas een poging tot kinderen verwekken moet gaan beginnen zodra beide echtelieden daar rijp voor zijn. Dat wil zeggen: bezint, eer ge begint aan een kind. Dit klinkt als een voortijdig Sinterklaasrijmpje, maar het is wel waar.
Als het een beetje meezit, zit je de rest van je leven aan je kinderen vast. En ik gun iedereen een enorm gelukkig, actief, enthousiast en gezellig gezinsleven, laat ik daar even eerlijk in zijn. Kinderen lijken mij het grootste geschenk dat je kunt krijgen (hoewel katten er natuurlijk heel dichtbij komen). Echter, een geschenk dat zo kostbaar is, moet je wel op een verantwoordelijke manier kunnen onderhouden. Je moet er klaar voor zijn, jij èn je partner.
Het is mijns inziens echt niet zo dat er in de Bijbel staat: "Gij zult fokken". Natuurlijk er is een aansporing tot het krijgen van nageslacht. Maar, zoals met alles in de Bijbel, er wordt ook verantwoordelijkheid meegegeven. Daarom is geboortebeperking - ik spreek zelf liever van geboorteberaming - helemaal niet slecht en ik denk dat mensen die bewust zichzelf het nageslacht onthouden, daar het volste recht op hebben. Er zijn zes miljard mensen op deze aardkloot en ik twijfel er, met Malthus (Aragorn, die ken jij vast wel) aan, dat de aarde in staat is al deze mensen fatsoenlijk te voeden.