Werkt de Heere nog evenveel als vroeger?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Werkt de Heere nog evenveel als vroeger?

Berichtdoor Raido » 19 sep 2006 23:25

De Heere werkt niet meer zo door Zijn woord en Geest in het midden van de gemeente. De oefeningen in het leven der genade ontbreken meer en meer. Dit was een discussiepunt op de appélavond van District Oost.

In eerste plaats vind ik het een wat enge, depressieve en misantropische stelling. De HEERE God zál altijd werken totdat Hij weerkomt. De ene keer zichtbaarder als de andere keer, maar Hij zál blijven werken. Daarnaast geloof ik dat de Heere nog steeds werkt in de kerk, maar inderdaad misschien wat minder. Maar wat is daar de oorzaak van? De secularisatie of zijn er andere medeoorzaken?

Wat te denken van de traditie? Wat houdt traditie nou eigenlijk in, is dat het krampachtig vasthouden aan bepaalde normen en waarden en geloofsopvattingen van 400 á 500 jaar geleden? Of gaat het om de kern, om het Sola Scriptura, Sola Fide en Sola Gratia? Een van de motto's van de reformatie was 'Ecclesia Reformata Semper Reformanda'. De kerk moet blijvend hervormd worden. We moeten bij de tijd blijven, actie én reactie. De kern blijft hetzelfde. De kern is namelijk Jezus Christus; het Woord en het Evangelie. Veel dingen bestaan uit 'hoe en wat'. Dat gaat hier dus ook voor op.

Wat is traditie? Is traditie het 'hoe' of het 'wat'. Ik zie in onze traditie het 'hoe' voornamelijk benadrukt, het 'hoe' is de thermometer van het 'wat'. Deels is dat denk ik zo, maar kunnen wij de 'temperatuur van de ziel' afmeten aan bijvoorbeeld een Bijbelvertaling, een Psalmberijming of kledingstijl? Wij zijn daar druk mee bezig, met het letten op de graadmeters en die zie je misschien wat minder, maar waar gaat het om? Om het gereformeerd zijn? Om het reformatorisch zijn? Of om het Christen zijn? Een traditie moet de mensen dragen, niet andersom. De traditie moet mensen opbouwen, niet andersom. De traditie die wij kennen is ontstaan in een periode van 4500 jaar tijd zo niet nog langer.

Via Adam en Noach tot Mozes die de mondelinge overlevering op schrift stelde. De rabbijnse traditie van redigeren, redactie en uitleggen van de Wet en de Profeten via Jezus Christus en de Apostelen. Later de Kerkvaders die de grootheid van God bijvoorbeeld gingen uitleggen aan de hand van de Drie-eenheid, allemaal dingen die wij, reformatorische christenen hebben overgenomen. De traditie was altijd een actie op een reactie of een reactie op een actie. Waarom leren wij de Godheid van Jezus Christus? Omdat er een gnostische traditie was, die dit ontkende. Dit namen wij over. Waarom lijkt het dan soms dat de traditie nu enkel wordt gezien als de uiterlijkheden, de kledingstijl, manier van zingen etcetra.. Deze dingen zijn niet heilig..

De Heere werkt nog steeds, maar zijn wij niet allemaal bezig om de Geest te weerstaan door God een last op te leggen. We willen allemaal bekeerd worden maar dan wel op de manier zoals de traditie dat voorstaat, verwachten wij een Paulus-bekering? Terwijl een van de psalmisten duidelijk aangeeft 'laat zulk een dwang voor u niet nodig wezen'. Werken wij onbewust niet mee aan het ontbreken van de oefeningen van de genade en de werking van de Heere door woord en Geest door de verregaande systematisering van het geloofsleven en het heilsmysterie? Het is moeilijk geworden.. niet dat geloven ooit makkelijk is geweest, maar moeten wij niet zeer voorzichtig omgaan met uitspraken als 'De Heere werkt niet meer zo door Zijn woord en Geest in het midden van de gemeente.'?

God sterft niet uit als wij ophouden in God te geloven, maar wij houden op te leven als we niet meer verlicht worden door die dagelijkse, wondere ervaring van de levensbron, die alle begrip te boven gaat. - Dag Hammarskjöld

Bron
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 20 sep 2006 07:22

Wordt de werking van de HEERE niet meer en meer ontdaan van onze eigen voorwaarden om die werking te ervaren? Bij jongeren ervaar je gelukkig meer en meer dat ze de aloude gebruiksaanwijzing laten liggen en God laten werken!

Refo's vertellen elkaar onomwonden dat je aan je eigen zaligheid nmiets toe of af kunt doen. Vervolgens gaan we eigen voorwaarden creëren: je moet deze of die 'gestalte' hebben, je moet in dat of dat gemis gekomen zijn... Dus gewoon weer eigen werk...

De Heere werkt!!! Maar misschien niet (meer) op onze refomanier...

Ik geloof ook niet dat het nu veel uitmaakt of we nu op hele of halve noten zingen, of wat voor vertaling wel lezen... Niks mis met traditie, maar als we dat tot de dwangbuis van ons geloof maken, kan God ook niet veel meer!

Er bestaan maar twee soorten geloof: ECHT en ONECHT. En dan stoort de vorm niet meer zo...

De vraag is of anderen in jou een stukje van God kunnen zien dat Hijzelf in jou heeft GEWERKT!!!
Laatst gewijzigd door Denkertje21 op 21 sep 2006 10:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 20 sep 2006 09:49

Wordt de werking van de HEERE niet meer en meer ontdaan van onze eigen voorwaarden om die werking te ervaren? Bij jongeren ervaar je gelukkig meer en meer dat ze de aloude gebruiksaanwijzing laten liggen en God laten werken!
Het meest domme wat een kerk en een mens kan doen is zijn wortels, cultuur en traditie vergeten of zelfs verwerpen. Wat ik even eng vind is het 'ervaren', het 'voelen' terwijl men vaak een afkeer heeft van de termen 'God kennen' of 'bevinden' terwijl het eaxact hetzelde is wat jongeren doen. Alleen brengen predikanten het wat anders, met andere bewoordigen waardoor veel kerkgangers geen idee hebben wat nou beeldspraak is en wat niet.

Refo's vertelen elkaar onomwonden dat je aan je eigen zaligheid nmiets toe of af kunt doen.
En dat is puur Bijbels, je kunt niets toe doen aan je zaligheid of wedergeboorte.

Vervolgens gaan we eiogen voorwaarden creëren: je moet deze of die 'gestalte' hebben, je moet in dat of dat gemis gekomen zijn... Dus gewoon weer eigen werk...
Jij draait denk ik perongeluk wat dingen om, voortkomende uit onbegrip wat niet erg is. Het idee is dat God het is de de wedergeboorte en de zaligheid werkt alléén Hij als Hij dat doet gaat dat gepaard met bepaalde ervaringen, dus niet zoals jij zegt eerst ervaringen dan wedergeboorte.

De Heere werkt!!! Maar misschien niet (meer) op onze refomanier...
Ik zie dus niet in waarom, onze benamingen lopen hooguit wat achter waardoor wij het werk van de Heere vaak niet zien of herkennen als Zijn werk.

Ik geloof ook niet dat het nu veel uitmaakt of we nu op hele of halve noten zingen, of wat voor vertaling wel lezen... Niks mis met traditie, maar als we dat tot de dwangbuis vn ons geloof maken, kan God ook niet veel meer!
Inderdaad, ergens in de Bijbel zegt Jezus dat ook tegen de mensen niet geloofden in de trent van 'Jullie geloofden niet dat ik het kon en daarom deed ik het niet'.

[quote]Er bestaan maar twee soorten geloof: ECHT en ONECHT. En dan stoort de vorm niet meer zo...[/quote[Ik kan mij voorstellen dat mensen die tot geloof komen juist door de traditie zowel qua theologie als uiterlijkheden dit niet goed los kunnen zien. Een mens die bekeerd wordt door God veranderd en dat zie je ook van buiten, dat houdt in een zwart pak aan trekken. Dat kan, maar moet dat. Ik vind van niet, maar anderen wel. En daar moeten we uit zien te komen. Ik zat net nog te denken; wij jongeren zijn de dominees en ouderlingen van straks, weten wij dat?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 sep 2006 10:07

Ga eens in andere landen waar het geloof aan het opbloeien is kijken en vraag mensen of de Geest er werkt. Dan krijg je me verhalen te horen.
Wat zeggen we dan vaak? Daar is het nodig zodat de kerk kan groeien, daar is het nodig omdat de kerk er net van de grond komt. Kijk maar naar de eerste gemeenten bijvoorbeeld. Ten dele waar.... maar allereerst de grote vraag of het in Nederland dan niet nodig is. Daarnaast ishet goed eens kritisch naar onszelf te kijken. Bovenstaande antwoord houdt eigenlijk in: Het ligt niet aan ons, maar de Geest doet gewoon wat minder omdat dat niet zo nodig is. Is dat zo? Of is ons probleem dat we eeuwen aan traditie meesjouwen waarin de Geest niet zo'n nadrukkelijke plaats krijgt, behalve dan in het onzichtbare? Ligt het er aan dat we ons in het verleden ontwikkeld hebben tot mensen met een vrij nuchter geloof, doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg.... en we daardoor vaak niet weten wat we met dingen zoals gaven van de Geest aanmoeten, het een beetje in strijd is met onze nuchtere houding die vooral gericht is op het wonder van het gewone, en daardoor het wonder van het ongewone weinig aandacht krijgt?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Em.
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Em. » 21 sep 2006 10:05

Toen ik de vraag las of de Heere nog wel werkt in deze tijd vroeg ik me af of we wel willen zien dat Hij nog werkt.
Marnix zei idd terecht, ga kijken in landen waar het geloof leeft, daar zie je het zo duidelijk. Dat denk ik ook. Verder werkt Hij ook degelijk bij ons, maar misschien niet altijd op de manier die zo keurig in ons (reformatorische) straatje past, God is veel meer dan dat en wij kunnen Hem niet passen in een bepaalde werkwijzen. Ik denk dat als je God beter leert kennen je ook steeds meer gaat zien hoe Hij werkt, ik denk dat we het vaak ook niet willen zien.

columbus
Majoor
Majoor

Re: Werkt de Heere nog evenveel als vroeger?

Berichtdoor columbus » 27 sep 2006 20:54

Raido schreef:[i]De Heere werkt niet meer zo door Zijn woord en Geest in het midden van de gemeente. De oefeningen in het leven der genade ontbreken meer en meer

wat veel mensen niet beseffen is dat de Heere continue onze voeten wast, oftewel onze zonde wegneemt. gereinigt zijn we door Zijn Bloed, dat is ééns al gedaan maar we bevuilen ons dagelijks weer en die voetwassing staat symbool voor dagelijkse reiniging.

welke oefeningen in het leven der genade zijn dat dan die ontbreken? kan iemand die opnoemen?
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 28 sep 2006 06:17

k denk dat men in Nederland de Heere ook minder ndig heeft gekregen. Alles is zo georganiseerd, alles te te koop en voor elkaar te krijgen, ook in de gezondheidszorg bijvoorbeeld.
Maar kijk eens nar Christenen in landen waar armoede is, waar mensen 's morgens niet weten hie ze de dag door meten komen, waar ze naar de dokter moeten maar geen geld hebben om hem te betalen...
ik denk dat ze daar veel meer beseffen dat ze in alle dingen de hulp van de Heere nodig hebben en dat het daardoor duidelijker te zien is dat de Heere werkt, dat er nog wonderen gebeuren en daardoor ook nog meer mensen tot bekering komen.
Als wij Nederlanders ons in meer dingen afhankelijk zouden weten van God, zou er meer van geloof te zien zijn.
En ja natuurlijk weten we ons afhankelijk van God, dat zeggen we allemaal, maar het wordt anders als je moet bidden om een brood, een aardappel, regen voor je groentetuin, van deze basale dingen die er bij ons gelukkig in overvloed zijn.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 28 sep 2006 15:55

Maar dan hoor je de echte refos weer zeggen: is het allemaal wel ECHT van de Heere wat er in andere landen gebeurd?? Vaak zijn dat evangelische groeperingen die daar voet aan wal zetten dus.....
Maar ik denk dat God in Nederland ook werkt, alleen willen we het nog zien?

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 29 sep 2006 09:04

[quote="pol"]Maar dan hoor je de echte refos weer zeggen: is het allemaal wel ECHT van de Heere wat er in andere landen gebeurd?? Vaak zijn dat evangelische groeperingen die daar voet aan wal zetten dus.....
Maar ik denk dat God in Nederland ook werkt, alleen willen we het nog zien?[/quote

Inderdaad!
Het gaat erom of God ons kan gebruiken, of wij open staan voor het verstaan van Zijn Woord. Dat geldt voor alle kinderen God's, dus ook de dominee, de kerkenraad, etc. God regeert ons en niet andersom.
Als ik lees De Heere werkt niet meer zo door Zijn woord en Geest in het midden van de gemeente. dat lees ik als een aanklacht naar God.... Hoe halen we het in ons hoofd.... God blijft dezelfde... tot in eeuwigheid. Gelukkig maar!

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 29 sep 2006 12:20

Worden we niet te intelligent om wonderen te zien? Bijv. vroeger zei men als het onweerde: Gods stem. Nu: wolken knallen tegen elkaar.
Zo is het in de gezondheidszorg, wetenschap en met alles. We moeten een kinderlijk geloof hebben vlgs de bijbel, maar willen we alles niet verklaart hebben en zijn we niet te druk bezig met onszelf, kerkelijke verschillen van psalmen, gezangen, en noem alles maar op.
Hebben we nog oog voor de werken van de Heere, die door alle geslachten, volken tradities en dergelijke heen te zien zijn.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 29 sep 2006 19:13

De Heere werkt niet meer zo door Zijn woord en Geest in het midden van de gemeente. De oefeningen in het leven der genade ontbreken meer en meer. Dit was een discussiepunt op de appélavond van District Oost.

En als dat zo zou zijn, wat hier als discussiepunt wordt gesteld, wiens schuld is dat dan?

Er zijn mensen die gaan al weet ik hoeveel jaar naar de kerk, is het dan niet vreemd als je dan na al die jaren nog steeds geen persoonlijke relatie met God hebt?

Waarom hebben mensen weleens schroom er voor uit te komen dat ze Wederomgeboren zijn? Daarvoor hoef je, je toch niet te schamen?

Ik heb soms meer het gevoel dat we allemaal in kringetjes ronddraaien, en het gaat me steeds meer tegenstaan elke zondag vaak dezelfde dingen te horen en weinig Nieuws. Ik denk dat je zo op de 1 of andere manier gaat wennen aan wat je hoort elke zondag, zeker als er herhaling inzit. Op een gegeven moment wordt kerkgaan alleen nog maar een goede gewoonte.
Terwijl in principe er heel veel uit de Bijbel te halen valt niet alleen hoe we gered moeten worden. Wel heel belangrijk, maar soms komt het ook wat egoistisch op mij over, als het daar alleen om lijkt te draaien.

Terug naar “Archief”