In de eeuwigheid kan geen tijd ontstaan

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Charity
Mineur
Mineur

In de eeuwigheid kan geen tijd ontstaan

Berichtdoor Charity » 06 okt 2003 12:27

Ik had pas een discussie met iemand die het onderwerp als stelling nam.
Deze persoon staat me heel nabij, maar komt telkens met dit soort onderwerpen die soms boven mijn petje gaan.

Dan is mijn eerste vraag, zullen jullie nog met zo'n iemand in discussie gaan?

Mijn tweede vraag is of ik het juiste antwoord heb gegeven?

Natuurlijk moet ik eerst vertellen wat er gezegd is..
De eeuwigheid is volgens hem een cirkel, in een cirkel kan geen onderbreking zijn, dus kan er geen tijd zijn, dus kan de tijd of de eeuwigheid er niet zijn!

Ik heb geantwoord dat God een Geest is, God blies leven in de mens (was dit de ziel en geest?) De geest komt dus uit de eeuwigheid en die blijft eeuwig leven. Het lichaam is tijdelijk. Klopt dit een beetje of zeggen jullie nee, dat kan niet?

Ruben Hadders
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Ruben Hadders » 06 okt 2003 14:03

Wel, een discussie is niet verkeerd. Immers, je kunt van elkaar leren en je komt middels een discussie meer te weten over de gedachten van een ander.

Wat betreft het onderwerp.

Je vriend heeft inderdaad gelijk. De eeuwigheid is als een circel. Dat is de juiste uitbeelding. Denk aan een ring. Een ring staat symbool voor het huwelijksverbond. Dat verbond is eeuwig. Dat wordt uitgebeeld door de ring. Omdat het circelvormig is, komt er geen einde aan. Inderdaad... eeuwig.

Jij zegt dat de geest van de mens eeuwig is. Dat weet ik niet. Ik weet namelijk niet od de mensen die verloren gaan, voor eeuwig zullen bestaan (welliswaar in de hel, maar toch). Ik ga er vanuit dat ze eens ophouden te bestaan maar heb hiervoor geen gegronde bijbelteksten. Het lichaam wat wij nu hebben is inderdaad tijdelijk en houdt op te bestaan. Echter, dat is een gevolg van de zonde. Dood is namelijk pas de wereld ingekomen door Adam. Het nieuwe leven dat in Christus is, kan niet dood gaat en leeft dus in eeuwigheid.

De eeuwigheid is wel degelijk een vorm van tijd. Echter, die tijd gaat maar door. De tijd zoals wij die nu kennen is een tijd die aftelt. We tellen af tot de dood. Dat is met de eeuwigheid niet zo. Dan telt de tijd gewoon door...

en door... en door... en door... en door...

Begrijp je?

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 06 okt 2003 14:03

Interessant onderwerp, waar ik pas ook een discussie over had.
Kijk. God wordt geacht eeuwig te zijn. Dat betekent dus dat God niet is ontstaan en niet zal eindigen. Maar dat maakt op zich weinig uit. Als God een scheppende macht is, dan kan die eeuwige macht best dingen scheppen die niet eeuwig zijn.
Wat het grote probleem is bij de schepping, is het alpha-punt. Waar begon de schepping? De christelijke God is een geest, een entiteit. Zo'n entiteit zal op zichzelf ook ontstaan moeten zijn. In de bijbel wordt nergens verteld waar God vandaan komt, alleen dat Hij er als eerste was.
Het raadsel is nu: wat is er altijd, zonder ooit ontstaan te zijn en zonder ooit te vergaan. Zelfs als de werelden tot stof vergaan en voordat de stof van de werelden ontstond?

Mimi
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Mimi » 06 okt 2003 14:27

Storyteller schreef:Het raadsel is nu: wat is er altijd, zonder ooit ontstaan te zijn en zonder ooit te vergaan. Zelfs als de werelden tot stof vergaan en voordat de stof van de werelden ontstond?

Dat kan je volgens mij ook nooit begrijpen zolang je leeft. God denkt in heel andere dimensies dan wij. Mensen hebben gewoon een te beperkt verstand om in te zien hoe dat zit.
People say I'm strange, does it make me a stranger
that my best Friend was born in a manger?

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 06 okt 2003 14:44

Dat kan je volgens mij ook nooit begrijpen zolang je leeft. God denkt in heel andere dimensies dan wij. Mensen hebben gewoon een te beperkt verstand om in te zien hoe dat zit.

Dat valt wel mee. Sowieso moet God gehoor geven aan dezelfde dimensies als wij. Lengte, breedte, hoogte, tijd. Misschien dat een godheid zich in meerdere dimensies en meer richtingen kan bewegen, maar de dimensies die voor ons bestaan, bestaan voor God ook.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 06 okt 2003 14:53

Storyteller schreef:Sowieso moet God gehoor geven aan dezelfde dimensies als wij. Lengte, breedte, hoogte, tijd. Misschien dat een godheid zich in meerdere dimensies en meer richtingen kan bewegen, maar de dimensies die voor ons bestaan, bestaan voor God ook.

Maar God heeft een extra dimensie, waardoor wij hem gewoon niet kunnen vatten, denk ik. Tijd is bovendien een schepping, geen vast gegeven; maar aangezien wij alleen in termen als 'voor, na, toen, later' etc. kunnen denken, komen wij (qua eeuwigheidsbeeld) nooit los van ons 'tijd-denken'. Eeuwigheid staat boven alle dimensies en is dus m.i. onverklaarbaar.
De eeuwigheid is volgens hem een cirkel, in een cirkel kan geen onderbreking zijn, dus kan er geen tijd zijn, dus kan de tijd of de eeuwigheid er niet zijn!

Ik zie eeuwigheid trouwens niet als cirkel, maar eerder als oneindige lijn. Dat is wel wezenlijk anders...
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Ruben Hadders
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Ruben Hadders » 06 okt 2003 14:56

een rechte lijn heeft een begin en een eind ;)

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 06 okt 2003 14:58

een lijn kan ergens beginnen maar waar het eindigt weet je niet. een cirkel daar en tegen houdt ergens op. en dat is weer bij het begin. :D
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

eendje

Berichtdoor eendje » 06 okt 2003 15:10

een begin zonder begin en een eind zonder eind.

ik vind het heel moeilijk om te begrijpen en denk ook niet dat het te begrijpen is.
Naar je idee moet er ooit een God 'ontstaan' zijn en moet alles ook een keer ophouden.

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 06 okt 2003 16:12

Als God eeuwig zou zijn, kán Hij helemaal niet ontstaan zijn.

Eeuwigheid is naar mijn idee geen lijn, op een bepaalde manier misschien een cirkel, maar dat ook niet echt.

Wij zien eeuwigheid vaak als tijd die niet ophoud. Volgens mij heb je het dan over oneindigheid, een heel ander begrip.

Maar wat wij vroeger, of toekomst noemen, is voor God net zo aanwezig als het heden. Daarom kan Hij niet ontstaan zijn, omdat er dan een begin geweest moet zijn, terwijl het iets alomvattends is.
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 06 okt 2003 16:19

Ik vind het beeld van een cirkel niet zo goed voor de eeuwigheid. Als je namelijk beweegt over de cirkel, kom je namelijk elk rondje langs dezelfde punten. Het beeld is te beperkt.

cire
Sergeant
Sergeant

Re: In de eeuwigheid kan geen tijd ontstaan

Berichtdoor cire » 06 okt 2003 16:21

Charity schreef:Natuurlijk moet ik eerst vertellen wat er gezegd is..

Ik heb geantwoord dat God een Geest is, God blies leven in de mens (was dit de ziel en geest?) De geest komt dus uit de eeuwigheid en die blijft eeuwig leven. Het lichaam is tijdelijk. Klopt dit een beetje of zeggen jullie nee, dat kan niet?

Wat mij opvalt is dat hij eerst beweert dat de eeuwigheid een cirkel is en er daarmee een model van maakt en vervolgens dat model afkraakt en beweert dat de eeuwigheid er niet is. Hij gebruikt dus een cirkelredenering :wink: en die zijn meestal niet betrouwbaar.

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 06 okt 2003 16:23

Maar wat wij vroeger, of toekomst noemen, is voor God net zo aanwezig als het heden. Daarom kan Hij niet ontstaan zijn, omdat er dan een begin geweest moet zijn, terwijl het iets alomvattends is.

Precies. Maar mijn punt is dat een geest, een entiteit als God juist een begin moet hebben. Omdat Hij ook ontwikkelingen doormaakt. Dat moet ergens begonnen zijn.

Charity
Mineur
Mineur

Berichtdoor Charity » 06 okt 2003 16:23

lizzz schreef:Eeuwigheid is naar mijn idee geen lijn, op een bepaalde manier misschien een cirkel, maar dat ook niet echt.

De eeuwigheid is denk ik wel als een cirkel, maar ik denk niet dat het een cirkel is.

Wat denken jullie is de geest en of ziel van de mens eeuwig?

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 06 okt 2003 16:24

Ruben Hadders schreef:De eeuwigheid is wel degelijk een vorm van tijd. Echter, die tijd gaat maar door. De tijd zoals wij die nu kennen is een tijd die aftelt. We tellen af tot de dood. Dat is met de eeuwigheid niet zo. Dan telt de tijd gewoon door...

en door... en door... en door... en door...

Begrijp je?

Huh, nee. Ik denk dat je de eeuwigheid zo min mogelijk met tijd moet vergelijken. Eeuwigheid is niet een hele lange tijd, maar fundamenteel wat anders en dus niet opgebouwt uit een oneindige hoeveelheid stukjes tijd.

Terug naar “Archief”