Klaas:
Als je dan de uitkomsten maar toets aan de uitkomst van het onderzoek van anderen. Dat is de bijbelse lijn.
Ruben:
Waar staat dat?
2 Timotheus 3:16 Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is;
Deze tekst zegt niet dat je de uitkomsten van je eigen onderzoek moet toesten aan het onderzoek van
anderen. Er zijn leraars, voorgangers, ect. gegeven die inderdaad de inhoud van de Schrift verkondigen, leren en uitleggen. Er zijn ook mensen die zich leraars noemen, maar het niet zijn.
Maar als we nu allebei echt willen en we komen toch tot verschillende conclusies, wat dan?
Dat vraag ik mij af of we beiden wel oprecht gezocht hebben en we ons hebben laten leiden door de Geest.
In het geval van solo-christendom is er sprake van menselijk falen. Dat falen had er niet moeten zijn en dus is dit een slechtere weg. Gegeven de omstandigheden (het falen is een feit) kan zo'n weg echter de minst slechte zijn. Vergelijk het maar weer met een huwelijk. Dat man en vrouw scheiden is niet de bedoeling. Het is de bedoeling dat ze samen blijven. Dat is de beste weg. Als ze wel scheiden is dat een slechtere weg. Gegeven de omstandigheden kan het echter zo zijn dat scheiden minder slecht is dan samen blijven.
Dat falen is er nu eenmaal door de zondige natuur van de mens. Een mens faalt nu eenmaal. Dat is de oude natuur. Maar Paulus zegt daarom juist dat we die oude natuur voor dood moeten houden. Inderdaad, een scheiding is ook niet de bedoeling. Ook dat is een gevolg van de menselijke natuur. Dat was al in de tijd van Mozes en in de wet die door God is gegeven, is daar zelfs rekening mee gehouden. Inderdaad is de goede weg om bij elkaar te blijven. Feit is echter dat mensen falen.
Pas dat nou eens toe op het huwelijk. ALs we jouw gedachtgang volgen dan zou het dus ook zo kunnen zijn dat je van God inkrijgt dat je moet scheiden, ook als er niets aan de hand is. Jouw gang met God gaat boven alles. Een kind kan nog inzien dat dat de grootste onzin is. God kan je wellicht de vrijheid geven om te scheiden, maar dat is alleen na menselijk falen. Noiet Gods wil is daarvan de oorzaak maar ons falen. Zo is het ook met de gemeente. God roept mensen niet op om buiten de gemeente te gaan staan. Pas wanneer wij de boel verknald hebben kan Hij daar wellicht de goedkeuring aangeven. Wat ik bij jou mis is het besef van dat menselijke falen.
Ik heb nimmer gezegd dat je van God inkrijgt om te scheiden of iets dergelijks, integendeel. Wat je zegt is waar: het is menselijk falen. En ook binnen de Gemeente is menselijk falen. Een Christen kent namelijk 2 naturen: de oude, zondige natuur en de nieuwe natuur die in Christus is. Die zondige natuur is tot an de dood aanwezig en dus zullen we nog falen. Even terugkomend op het onderwerp. Jij zegt: "God roept mensen niet op om buiten de Gemeente te gaan staan". Echter, een Christen kan NIET buiten de Gemeente staan aangezien hij zelf ook een deel is van het Lichaam van Christus. Hij behoort tot de Gemeente door zijn geloof. Het is inderdaad waar dat Paulus ons vermaand om gemeenschap te hebben met andere Christenen. Een samenkomst van gelovige waarbij de Heer centraal staat. Daar zjn we het dus over eens. In die zin is solo-Christendom over het algemeen (er blijven uitzonderingen) niet de aan te raden weg. Nee, anders vermaande Paulus ons niet tot de gemeenschap met andere gelovigen. Echter, begrijp me goed. Dit hoeft niet binnen een kerk of gemeente te gebeuren zoals wij die nu kennen. Dit kan ook tijdens een bijeenkomst bij iemand thuis. Een zogenaamde huisgemeente. Dit kan ook op het werk tijdens de lunch. Afijn, ga zo nog maar ff door. Er zijn meer mogelijkheden dan alleen de traditionele kerk. Denk maar aan China, waar Christenen niet naar de kerk kunnen omdat die in principe verboden is. Er zijn daar vele huisgemeenten. Kleine bijeenkomsten van gelovigen waar de Heer centraal gaat. Daar gaat het om.
Ik erken dus wel degelijk het menselijk falen. Dit is immers onze oude, zondige natuur. Ik geloof echter, dat door Christus dit falen niet meer uitmaakt. Mijn oude natuur houdt ik voor dood, al is het aanwezig. Alleen mijn nieuwe natuur is van waarde voor mij.
Om wat meer te begrijpen van mijn idee hierover kun je misschien mijn reactie doorlezen die ik eerder iemand heeft gegeven. Het gaat daarbij om de vraag hoe je om moet gaan met je zondige natuur. Please o please lees het door (is niet zo lang) dan begrijp je wat meer van mijn gedachtegang.
http://www.jeugdkerken.nl/forum/cgi-bin/ikonboard.cgi?s=3f8092997758ffff;act=ST;f=7;t=299Ruben: Quote:
Iemand die zijn hele leven lang al niet naar de kerk is geweest, maar wel oprecht gelooft in de Heer, is net zo goed een Christen en God is daar net zo goed aanwezig. Het is ook niet fout te noemen.
Ruben: Een logisch gevolg van het Christen-zijn zou dus inderdaad betekenen contact te zoeken met een gemeenschap.
Je spreekt jezelf hiermee tegen. Als het zoek van gemeenschap een logisch gevolg is van geloven dan is in de sitautie die je in het eerste citaat schetst er dus iets mis. Dat kun je dan ook nooit als vamnzelfsprekend goed noemen.
Nee, in de eerste situatie zeg ik dat diegene evengoed een Christen is. Wil je dat ontkennen dan? Dat het niet fout te noemen is wat hij doet (nl. het niet bezoeken van een kerk of gemeenschap) komt vanwege het feit dat de Christen niet meer onder de wet is. Hij kan er niet om geoordeeld worden en als het 'in geloof' is, kun je zelfs niet spreken van een slechte weg want "een ieder is in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd".
Je begint een ebetje als Corné te klinken. Wat zijn dat dan wel niet voor reusachtige onwaarheden waar je het telkens over hebt? Enerzijds stel je dat je het in je eigen gemeente (en andere) best wel kunt vinden maar anderzijds heb je het telkens over grote onwaarheden. Waar doel je dan op? Zijn er dan werkelijke geen kerken meer te vinden die jouw waarheid verkondigen? Als dat zo is zou ik eerst maar eens bij mezelf te rade gaan...
Vergelijk mij aub niet als Corne. Vergelijk mijn gedachten met de Schrift alleen. Welke onwaarheden dat zijn? Een paar voorbeelden:
- De meeste kerken zeggen telkens weer dat je vergeving moet vragen bij de Heer. Elke keer weer opnieuw. Hebben ze dan het Evangelie niet begrepen? Dat maakt namelijk duidelijk dat we reeds vergeven zijn door het verlossende werk van Christus. Kijk, reiniging is wat anders. Maar elke keer vergeving vragen? En dan wat ze zingen: "Zie mij voor U staan, zondig en onrein...". Ik hoor de Heer al antwoorden: Zondig en onrein? Wat? Waar? Ik zie Christus....!
Wat een onzin. Laten we dan ook vooral niet zeggen dat het liefhebben van je naaste een opdracht is, dat klinkt zo wettisch.
Heb je naaste lief (naaste is in eerste plaats God) is inderdaad een wet. Echter, het is de ENIGE die van kracht is!!!!
Hoepel toch mooi op met je christelijke schijn. Verdoemd borrelnoten christendom.
Geen rare opmerkingen aub en beperk je tot de inhoud.
Groetjes,
Ruben
[/quote]