Per maand 400 jonge kerkverlaters

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 26 sep 2006 09:44

Me dunkt dat het H. Avondmaal belangrijker is dan de H. Doop.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 sep 2006 10:50

Hoe kom je daar nou bij. Het is allebei heel belangrijk, en ik denk dat het niet nodig is niet zinvol is in gradaties van belangrijk en minder belangrijk te denken.

Boekenlezer schreef:]Zou jij dat dan willen: een beetje gezellig bij elkaar zitten als club, en een 'preek' wat niet meer voorstelt dan een slap en vrijblijvend praatje? Volgens mij gaat dat regelrecht tegen de Bijbel in.

Wat is een slap en vrijblijvend praatje en waar heb je die? Waar verwijs je nou naar? En waarom ga je een slap praatje aanhalen in een topic waar het gaat over tradities, bijvoorbeeld op het gebied van liturgie? Een kerk waar de liturgie moderner is is nog geen kerk waar slappe praatjes worden gehouden en een hobbysfeertje heerst. Zoals ik al aangaf heeft dit te maken met het hart van mensen... en ik ken genoeg christenen die het dan op een manier doen die jij misschien als "hobbyclubje" zou bestempelen, maar waar dat totaal niet het geval is.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 26 sep 2006 10:52

Het zijn allebei slechts symbolen en meer moet je er niet van maken.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 26 sep 2006 17:54

Marnix schreef:Hoe kom je daar nou bij. Het is allebei heel belangrijk, en ik denk dat het niet nodig is niet zinvol is in gradaties van belangrijk en minder belangrijk te denken.

Boekenlezer schreef:]Zou jij dat dan willen: een beetje gezellig bij elkaar zitten als club, en een 'preek' wat niet meer voorstelt dan een slap en vrijblijvend praatje? Volgens mij gaat dat regelrecht tegen de Bijbel in.

Wat is een slap en vrijblijvend praatje en waar heb je die? Waar verwijs je nou naar? En waarom ga je een slap praatje aanhalen in een topic waar het gaat over tradities, bijvoorbeeld op het gebied van liturgie? Een kerk waar de liturgie moderner is is nog geen kerk waar slappe praatjes worden gehouden en een hobbysfeertje heerst. Zoals ik al aangaf heeft dit te maken met het hart van mensen... en ik ken genoeg christenen die het dan op een manier doen die jij misschien als "hobbyclubje" zou bestempelen, maar waar dat totaal niet het geval is.

Slappe en vrijblijvende praatjes heb je sowieso in vrijzinnige kerken.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 26 sep 2006 17:58

Beledigingen mag je wel voor je houden hoor, sommige dingen kun je beter denken en niet uitspreken.

Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 26 sep 2006 18:17

Boekenlezer schreef:[

Zozo, en waarom is men in vrijzinnige kerken dan veel opener in het geloof? Over het algemeen kan ik beter over het geloof praten met mensen uit vrijzinnige kerken, dan mensen van de reformatorische kerken.

Je praat hier alsof men in vrijzinnige kerken niet zalig kan worden. Auw..
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 26 sep 2006 18:31

Abdijbiertje om 1:00 schreef:Je praat hier alsof men in vrijzinnige kerken niet zalig kan worden. Auw..

Emm, waar lees je dat, als alle kritiek zo wordt uitgelegd dan kun je weinig kritiek hebben denk ik.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 26 sep 2006 19:01

parsifal schreef:Emm, waar lees je dat, als alle kritiek zo wordt uitgelegd dan kun je weinig kritiek hebben denk ik.

Nou, Boekenlezer noemt de wijze van preken in vrijzinnige kerken slap en niet bijbels. Daaruit kan ik concluderen dat volgens Boekenlezer het Woord niet op de juiste wijze naar de mensen komt.

Maar idd, eerlijk gezegd was ik een beetje kort door de bocht.
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 26 sep 2006 19:52

Boekenlezer schreef:Slappe en vrijblijvende praatjes heb je sowieso in vrijzinnige kerken.

Slap en vrijblijvend hebben niet direct met vrijzinnigheid te maken, zou ik denken. Volgens mij is een kenmerk van vrijzinnigheid juist dat de inhoud van je geloof niet het belangrijkste is - er wordt dus niet dogmatisch gedacht-, maar wel de vruchten van dat geloof. Men is met de vruchten doorgaans best serieus mee bezig en ook op aanspreekbaar.

In veel gereformeerde prediking hoor ik trouwens ook veel vrijblijvendheid. Met name als het over de bekering gaat, en zo.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 26 sep 2006 19:54

Boekenlezer schreef:Slappe en vrijblijvende praatjes heb je sowieso in vrijzinnige kerken.
Maar met meer medemenselijkheid en begrip dan ik hier in jouw opmerking lees.

broeloe
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor broeloe » 26 sep 2006 20:10

Slappe praatjes is een preek zonder inhoud. Afgelopen zondag was ik ook aanwezig in een dienst met een slap praatje. Het was een historisch praatje over een Bijbelse geschiedenis en de naam Christus heb ik slechts één keer horen noemen.
tja, ik had echt het gevoel van: "zo kan ik het ook"
Stel nu dat ik iedere zondag hieronder moest zitten, dan na verloop van tijd kom ik niet 2x maar 1x, en op den duur kom ik helemaal niet meer.

We kunnen dan wel in een gemeente zitten waar iedereen lief en aardig voor elkaar is, en de dominee een hartstikke toffe vent is, als die man alleen maar een leuk bijbels verhaaltje vertelt is het snel gedaan.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 26 sep 2006 20:22

Marnix schreef:En of iedereen in de kerk weet dat het evangelie een blijde boodschap is is maar de vraag. Lopen mensen daarom soms in het zwart? Is er daarom zo weinig vreugde te vinden tijdens het zingen? Oh ja, blij ben je in je hart, maar we zijn gewend dat niet te uiten. Dat vinden jongeren vaak lastig te begrijpen... het komt nep over, ook al is dat het lang niet altijd.

Uit je bijdragen schrijf je telkens weer dat de problemen van de kerk terug te voeren zijn op vormen en organisatie. Ik vraag me af of dat het enige en zeker ook het belangrijkste probleem is.
Ik denk nl. dat de oorzaken van de securalisatie veel complexer zijn dan je hier doet voorkomen.
Want het feit dat de kerken in Europa leeglopen en het feit dat de oude tradities niet meer voldoen, hebben een gemeenschappelijke oorzaak. Dat blijkt ook wel, als je het ene probleem probeert op te lossen, groeit het andere probleem, het zijn ahw communicerende problemen.
Als je eens zou informeren bij een willekeurige PKN-stadsgemeente, dan zou je snel ontdekken hoe ongelofelijk machteloos zo'n gemeente is om de jongeren vast te houden. Men is niet meer in staat, om de essenties van het geloof over te brengen op de volgende generaties.
Probeer zelf maar eens de essentie van je geloof onder woorden te brengen, dan merk je wel hoe gauw je verhaal steriel wordt.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 26 sep 2006 20:27

Er zijn natuurlijk twee redenen om de kerk te verlaten:
1. je gelooft zelf niet echt en het boeit je allemaal niet
2. je vindt wat in de kerk geleerd wordt niet overeenkomen met wat je zelf in de bijbel kunt lezen

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fly29 » 26 sep 2006 20:36

broeloe schreef:Slappe praatjes is een preek zonder inhoud. Afgelopen zondag was ik ook aanwezig in een dienst met een slap praatje. Het was een historisch praatje over een Bijbelse geschiedenis en de naam Christus heb ik slechts één keer horen noemen.
tja, ik had echt het gevoel van: "zo kan ik het ook"
Stel nu dat ik iedere zondag hieronder moest zitten, dan na verloop van tijd kom ik niet 2x maar 1x, en op den duur kom ik helemaal niet meer.

We kunnen dan wel in een gemeente zitten waar iedereen lief en aardig voor elkaar is, en de dominee een hartstikke toffe vent is, als die man alleen maar een leuk bijbels verhaaltje vertelt is het snel gedaan.

Sorry.. Dit vind ik dus een redenering die kant nog wal raakt. Op basis van 1 keer kraak je die kerk al af. Dit vind ik kortzichtig. Zoek een kerk op waar in elke regel Christus wordt aan gehaald. Met respect voor Jezus!

Zo werkt het natuurlijk niet. De bijbel is meer dan 1 naam. Er worden hier meerdere dingen in beschreven en ook de geschiedenis van Israel.

Groet,

fly29
Geloof, Hoop en Liefde

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 26 sep 2006 22:37

Boekenlezer schreef:
Marnix schreef:Hoe kom je daar nou bij. Het is allebei heel belangrijk, en ik denk dat het niet nodig is niet zinvol is in gradaties van belangrijk en minder belangrijk te denken.

Mag ik nu even net zo denigrerend over de rechterflank zijn? Of zal ik mijn niveau toch maar even proberen te behouden?

Ik kies voor het laatste, het kost echter moeite, vrind...
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Terug naar “Archief”