Lalage schreef:Een spiraaltje werkt abortief. Toen ik bij de huisarts was, stelde ze dat ook niet voor, omdat ze wist dat ik christen ben. Nuvaring werkt net als de pil met hormonen, maar omdat ze geleidelijk worden afgegeven, zit er minder in dan in de pil. En je hoeft er dus niet elke dag aan te denken.
Hoe werkt een spiraaltje?
Spiraaltjes zijn vreemde lichamen die in de baarmoeder een afstotingsreactie uitlokken. Hierbij worden alle losliggende cellen -zaadcellen, eicellen en andere- door witte bloedlichaampjes aangevallen en vernietigd.
Koper hindert bovendien de functie en de beweeglijkheid van de zaadcellen en stoort eveneens het transport van de eicel naar de baarmoederholte, zodat een bevruchting uitblijft. De bewering dat spiraaltjes abortus van het jonge embryo veroorzaken is dus onjuist.
Hoe werkt de pil?
Anticonceptie is breed geaccepteerd onder de Nederlandse bevolking. De anticonceptiepil is een zeer betrouwbaar voorbehoedsmiddel. Bij juist gebruik voorkomt de pil in 99,9% van de gevallen zwangerschap. Daarnaast kan de pil om andere redenen worden gebruikt: een onregelmatige en pijnlijke menstruatie kan ermee worden voorkomen, en bij moderne pillen ook puistjes.
Bij (correct) pilgebruik treden de volgende effecten op:
* Remming van de groei van een eicel, waardoor er geen eisprong kan plaatsvinden
* Het slijmvlies van de baarmoedermond wordt dik, stug en daardoor nagenoeg ondoordringbaar voor sperma
* Het slijmvlies van de baarmoederwand verandert, waardoor er vrijwel nooit een eventueel bevruchte eicel kan innestelen
Om eerlijk te zijn zie ik weinig verschil.