Angst voor het onderwerp seks(ualiteit)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 26 sep 2006 10:45

Jort schreef:
rosalie83 schreef:
Jort schreef:
Lalage schreef:Jort, jij bent nog hartstikke jong en je bent man. Dus doe niet zo vervelend en laat Jess gewoon haar vraag stellen, ze is toch duidelijk. Blijkbaar heeft ze al genoeg nagedacht over wel of geen voorbehoedsmiddelen.

Ik bedoel dat niet vervelend. Dat is ogv een bijbels principe.

Er staat nergens in de bijbel dat je elk vruchtbaar jaar van je leven een kind moet krijgen. Dus als jij bijvoorbeeld nog heel jong bent, of je kunt medisch gezien beter geen kinderen krijgen, of wat dan ook, dan is een voorbehoedsmiddel een prima optie!

Er staat nergens in de bijbel dat je iedere vruchtbare periode gemeenschap moet hebben.

Nee, en dus?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 26 sep 2006 10:47

Een spiraaltje werkt abortief. Toen ik bij de huisarts was, stelde ze dat ook niet voor, omdat ze wist dat ik christen ben. Nuvaring werkt net als de pil met hormonen, maar omdat ze geleidelijk worden afgegeven, zit er minder in dan in de pil. En je hoeft er dus niet elke dag aan te denken.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 26 sep 2006 10:47

rosalie83 schreef:Dus als jij bijvoorbeeld nog heel jong bent, of je kunt medisch gezien beter geen kinderen krijgen, of wat dan ook, dan is een voorbehoedsmiddel een prima optie!

Of als je al zeg eens 3 kinderen hebt en dat wel voldoende vindt :mrgreen:

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 26 sep 2006 10:48

MrSokkie schreef:
rosalie83 schreef:Dus als jij bijvoorbeeld nog heel jong bent, of je kunt medisch gezien beter geen kinderen krijgen, of wat dan ook, dan is een voorbehoedsmiddel een prima optie!

Of als je al zeg eens 3 kinderen hebt en dat wel voldoende vindt :mrgreen:

Inderdaad.

Jort
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jort » 26 sep 2006 10:48

rosalie83 schreef:
Jort schreef:
rosalie83 schreef:
Jort schreef:
Lalage schreef:Jort, jij bent nog hartstikke jong en je bent man. Dus doe niet zo vervelend en laat Jess gewoon haar vraag stellen, ze is toch duidelijk. Blijkbaar heeft ze al genoeg nagedacht over wel of geen voorbehoedsmiddelen.

Er staat nergens in de bijbel dat je elk vruchtbaar jaar van je leven een kind moet krijgen. Dus als jij bijvoorbeeld nog heel jong bent, of je kunt medisch gezien beter geen kinderen krijgen, of wat dan ook, dan is een voorbehoedsmiddel een prima optie!

Er staat nergens in de bijbel dat je iedere vruchtbare periode gemeenschap moet hebben.

Nee, en dus?

Is er geen noodzaak om voorbehoedsmiddelen te gebruiken en is onthouding afdoende. Als je als man en vrouw geen gemeenschap hebt is de kans op kinderen nihil, als ik het goed heb begrepen? :x

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 26 sep 2006 10:49

Jort schreef:
rosalie83 schreef:
Jort schreef:
rosalie83 schreef:
Jort schreef:

Nee, en dus?

Is er geen noodzaak om voorbehoedsmiddelen te gebruiken en is onthouding afdoende. Als je als man en vrouw geen gemeenschap hebt is de kans op kinderen nihil, als ik het goed heb begrepen? :x

Dat vind jij.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 26 sep 2006 10:52

Jort, jij hebt duidelijk geen praktijkervaring. Als getrouwd koppel wil je toch gewoon kunnen vrijen. Tijd ervoor vrij maken is al moeilijk genoeg, als je dan ook nog beperkt bent tot die paar dagen waarin je absoluut niet vruchtbaar bent... dat lijkt me toch niet echt handig.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 26 sep 2006 10:53

Lalage schreef:Een spiraaltje werkt abortief. Toen ik bij de huisarts was, stelde ze dat ook niet voor, omdat ze wist dat ik christen ben. Nuvaring werkt net als de pil met hormonen, maar omdat ze geleidelijk worden afgegeven, zit er minder in dan in de pil. En je hoeft er dus niet elke dag aan te denken.

Hoe werkt een spiraaltje?
Spiraaltjes zijn vreemde lichamen die in de baarmoeder een afstotingsreactie uitlokken. Hierbij worden alle losliggende cellen -zaadcellen, eicellen en andere- door witte bloedlichaampjes aangevallen en vernietigd.
Koper hindert bovendien de functie en de beweeglijkheid van de zaadcellen en stoort eveneens het transport van de eicel naar de baarmoederholte, zodat een bevruchting uitblijft. De bewering dat spiraaltjes abortus van het jonge embryo veroorzaken is dus onjuist.

Hoe werkt de pil?

Anticonceptie is breed geaccepteerd onder de Nederlandse bevolking. De anticonceptiepil is een zeer betrouwbaar voorbehoedsmiddel. Bij juist gebruik voorkomt de pil in 99,9% van de gevallen zwangerschap. Daarnaast kan de pil om andere redenen worden gebruikt: een onregelmatige en pijnlijke menstruatie kan ermee worden voorkomen, en bij moderne pillen ook puistjes.

Bij (correct) pilgebruik treden de volgende effecten op:

* Remming van de groei van een eicel, waardoor er geen eisprong kan plaatsvinden
* Het slijmvlies van de baarmoedermond wordt dik, stug en daardoor nagenoeg ondoordringbaar voor sperma
* Het slijmvlies van de baarmoederwand verandert, waardoor er vrijwel nooit een eventueel bevruchte eicel kan innestelen

Om eerlijk te zijn zie ik weinig verschil.

Jort
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jort » 26 sep 2006 10:55

Lalage schreef:Jort, jij hebt duidelijk geen praktijkervaring. Als getrouwd koppel wil je toch gewoon kunnen vrijen. Tijd ervoor vrij maken is al moeilijk genoeg, als je dan ook nog beperkt bent tot die paar dagen waarin je absoluut niet vruchtbaar bent... dat lijkt me toch niet echt handig.

nee, ik heb idd geen praktijkervaring. Maar ik begrijp niet dat mensen wel gebruik willen maken van een mechanisme dat God in de schepping heeft gelegd en niet het mogelijke doel daarvan. Natuurlijk, een doel is ook dat je van elkaar geniet, maar als je alleen dat aspect wilt vraag ik me af waar je mee bezig bent. Ik ben niet getrouwd, maar zou nooit iets willen doen waarbij ik een mogelijk gevolg afwijs. Terwijl dat wel de natuurlijke (Goddelijke?) gang van zaken kan zijn.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 26 sep 2006 11:07

Jort schreef:nee, ik heb idd geen praktijkervaring. Maar ik begrijp niet dat mensen wel gebruik willen maken van een mechanisme dat God in de schepping heeft gelegd en niet het mogelijke doel daarvan. Natuurlijk, een doel is ook dat je van elkaar geniet, maar als je alleen dat aspect wilt vraag ik me af waar je mee bezig bent. Ik ben niet getrouwd, maar zou nooit iets willen doen waarbij ik een mogelijk gevolg afwijs. Terwijl dat wel de natuurlijke (Goddelijke?) gang van zaken kan zijn.

Ik ben oprecht benieuwd of je er nog zo over denkt als de vrouw die je ooit zult trouwen zwanger is van haar 5e of 6e kind.

Kierkegaard
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Kierkegaard » 26 sep 2006 11:11

Volgens mij mag je als echtpaar van elkaar genieten.

Voorbehoedsmiddelen zijn van alle tijden. Je kunt je inderdaad afvragen of je niet ingrijpt in 'Gods wil', maar dan moet je in mijn ogen wel heel consequent blijven en dit op alle terreinen van je leven doorvoeren. en dat lijkt me erg lastig.

God heeft mensen niet voor niets zo geschapen dat ze kunnen genieten van de dingen van het leven. En of je nu in de 'on' vruchtbare periode of met condoom vrijt, het blijft menselijk ingrijpen.
De Waarheid is Subjectief - Sören Kierkegaard

Kierkegaard
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Kierkegaard » 26 sep 2006 11:17

Trouwens Jess

Waarom moet jij er wat aan doen??
Je partner kan toch voor een kleine ingreep naar het ziekenhuis. Zo gepiept en het scheelt jou een hoop leed van de pil vergeten :lol:
De Waarheid is Subjectief - Sören Kierkegaard

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 26 sep 2006 11:19

Mr Sokkie: waarom ging mijn huisarts er dan meteen vanuit dat ik geen spiraaltje wilde? Dat lijkt me toch niet zomaar...

Verder: als je voorbehoedsmiddelen gebruikt, betekent dat niet dat je daar niet over gesproken hebt met God. Je moet elke keus in je leven met Hem overleggen. In de praktijk gaat dat met vallen en opstaan, maar je kunt in ieder geval oprecht proberen om 't zo te doen.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 26 sep 2006 11:27

Jort schreef:
Lalage schreef:Jort, jij hebt duidelijk geen praktijkervaring. Als getrouwd koppel wil je toch gewoon kunnen vrijen. Tijd ervoor vrij maken is al moeilijk genoeg, als je dan ook nog beperkt bent tot die paar dagen waarin je absoluut niet vruchtbaar bent... dat lijkt me toch niet echt handig.

nee, ik heb idd geen praktijkervaring. Maar ik begrijp niet dat mensen wel gebruik willen maken van een mechanisme dat God in de schepping heeft gelegd en niet het mogelijke doel daarvan. Natuurlijk, een doel is ook dat je van elkaar geniet, maar als je alleen dat aspect wilt vraag ik me af waar je mee bezig bent. Ik ben niet getrouwd, maar zou nooit iets willen doen waarbij ik een mogelijk gevolg afwijs. Terwijl dat wel de natuurlijke (Goddelijke?) gang van zaken kan zijn.

Niemand hier zegt dat hij/zij alleen het aspect genieten wil.

Jij zegt nu 'Ik ben niet getrouwd, maar zou nooit iets willen doen waarbij ik een mogelijk gevolg afwijs.', dus dat betekent dat je en volop van elkaar wilt genieten en dus (als je beiden vruchtbaar bent) wellicht 12 kinderen krijgt. Dat vraagt God ook niet van ons. Als je dat leuk vindt en aankunt prima, maar veel mensen kunnen dat niet aan, psychisch of medisch gezien.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 26 sep 2006 11:28

Lalage schreef:Verder: als je voorbehoedsmiddelen gebruikt, betekent dat niet dat je daar niet over gesproken hebt met God. Je moet elke keus in je leven met Hem overleggen. In de praktijk gaat dat met vallen en opstaan, maar je kunt in ieder geval oprecht proberen om 't zo te doen.

Mooi gezegd, dat is belangrijk! Dat je alle keuzes maakt met God. Dus ook een keuze over voorbehoedsmiddelen.

Terug naar “Archief”