Wat heb je deze week van de preek opgestoken?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mirjamvandorp
Mineur
Mineur

Berichtdoor mirjamvandorp » 29 sep 2003 13:20

We hadden gister preek lezen. Heb altijd een beetje moeite om mijn aandacht er dan bij te houden. Het ging over Spreuken 11 (volgens mij??) Iets van het goede is mij niet tot nut maar de rechtvaardigheid.
Wacht ik heb het gevonden:

Goed doet geen nut ten dage der verbolgenheid; maar de gerechtigheid redt van den dood.

Wat er precies over gezegt is weet ik niet zo goed meer, vond het wat moeilijk te volgen allemaal.
He died for me, I life for Him!

Tears
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Tears » 29 sep 2003 13:53

Gods woord is de norm en NIET Gods Woord + Traditie
Declare this an Emergency...

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 29 sep 2003 14:04

Bij ons ging het over het 5e gebod, Eert u vader en uw moeder..... Was best een hele mooie preek!!

Het was eigenlijk een soort preek die ieder jaar weer terugkomt.....

Cor
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Cor » 30 sep 2003 19:17

s'Ochtends ging het over het 10 de gebod, wel mooi, maar weet efe niet meer hoe en wat :oops:

s'Avond dopen, en een preek over de koperen zee die in de tempel stond, en daar de Geestelijke symboliek van, was echt gaaf.

Dus ik heb weer veel opgestoken :mrgreen:

plurk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor plurk » 30 sep 2003 19:24

Bij ons ging het over het 6e gebod: Gij zult niet doodslaan.
Dat aan dit gebod het geheim van het leven aan ten grondslag ligt.
We hebben gekeken wat dit gebod precies inhield, voor wie dit gebod geldt (jezelf en je medemens) en wat je precies onder het woordje doodslaan moet verstaan. Aan het eind ging het erover welke opdracht God ons vanuit dit gebod meegeeft, namelijk verdraagzaam/barmhartig zijn naar elkaar toe.
Fijne preek, maar helaas niet zo heel veel nieuws geleerd.

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 30 sep 2003 23:20

Das best erg dat ik zo lang na moet denken waar de preek over ging, maar kweet t weer..

T ging over psalm 84
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 01 okt 2003 12:40

ik weet nog een ding, dat is dat er avondmaal was, en we om twaalf uur ngo in de kerk zaten, voor de goede orde begint de kerk om hafl tien.

en et ging over jeremia of zo. wat weet ik niet meer.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 01 okt 2003 21:32

paprikameisje2 schreef:ik weet nog een ding, dat is dat er avondmaal was, en we om twaalf uur ngo in de kerk zaten, voor de goede orde begint de kerk om hafl tien.

Dan moet iedereen toch ontzettend nodig naar de wc?

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 04 okt 2003 16:35

Het ging over psalm 123, een hulpeloze bidder! De ds wees erop dat een mens in nood vaak als laatste redmiddel op God aanroept. EErst zelf proberen, ik herkende daarin zeer veel van mezelf. OOk mocht ik horen dat God geen bidder laat staan maar op Zijn tijd en Zijn wijze verhoord!

Cor
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Cor » 05 okt 2003 15:34

Ik ben deze zondag niet naar de kerk geweest, omdat ik zwaar verkouden ben, hoesten snotteren enz.

joris

Berichtdoor joris » 05 okt 2003 17:49

Dat God ons leert om brutaal te zijn!

Mozes heeft een onderhoud met God en hij wordt steeds brutaler. En God lijt dat aan te moedigen.

Het volk had gezondigd en God had gezegt: ga maar zonder mij.

Mozes protesteerde en God zegt: oke, ik stuur een engel mee

mozes protesteerde en God zegt: oke ik ga zelf wel mee

mozes is daar blij mee maar vindt dat niet genoeg. En God zegt: oke, ik zal mij aan je openbaren!

Heb lef als je met God praat!

garry
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor garry » 05 okt 2003 18:35

Over Jacob: en een man worstelde met hem. Ds Dekker had na lang zoeken en studeren ontdekt dat de traditionele uitleg helemaal niet de juiste hoeft te zijn. Hij kwam, weliswaar zeer aarzelend, tot de conclusie dat die man Ezau geweest moet zijn. Fantastisch, die preken die je nou eens een keer een uitdaging bieden, een intellectuele uitnodiging om dingen zelf te interpreteren. Ik heb Dekker gelijk in mijn hart gesloten.

garry

joris

Berichtdoor joris » 05 okt 2003 19:15

garry schreef:Over Jacob: en een man worstelde met hem. Ds Dekker had na lang zoeken en studeren ontdekt dat de traditionele uitleg helemaal niet de juiste hoeft te zijn. Hij kwam, weliswaar zeer aarzelend, tot de conclusie dat die man Ezau geweest moet zijn. Fantastisch, die preken die je nou eens een keer een uitdaging bieden, een intellectuele uitnodiging om dingen zelf te interpreteren. Ik heb Dekker gelijk in mijn hart gesloten.

garry
Gellooof ik niets van!
het is juist het toffe van deat verhaal dat Jacob twee keer gevochten heeft met God! eenkeer veranderde hij uiterlijk (hij liep mank in het vervolg) en de tweede keer veranderede hij innerlijk en was hij geestelijk veranderd en noemde God hem Israel.

Charity
Mineur
Mineur

Berichtdoor Charity » 06 okt 2003 12:20

In de gemeente hadden de sprekers het over 'het koninkrijk van God'

Het koninkrijk van God is nu en later, er wordt veel gezegd en geschreven wat soms tegenstrijdig lijkt.

Maar het Koninkrijk is zo breed dat het allemaal als één grote puzzel in elkaar past. We lazen trouwens van Zacheus en de talenten en nog iets maar dat weet ik niet meer.

De volgende spreker zei dat ze in de bidstond gebeden hadden of de gehandicapten en kinderen er iets van mochten begrijpen, daarom legde hij het heel eenvoudig uit aan de kinderen. Dat je altijd bij God kan komen en dat God overal is. Ook dat je later in de hemel helemaal zult zijn zoals God je bedoelt hebt.

Daarna waren nog twee sprekers die meer over hun ervaringen met het contact met God spraken. Het was doodstil, ik denk dat de Heilige Geest aan het werk was.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 06 okt 2003 15:17

s'ochtends een cathechismus (lees) preek over Zondag 38? of was het 37? Het ging over de Eed zwering. Ik heb niet zo goed geluisterd. :oops:

s'avonds hadden we een dominee die preekte over de zondaar. Genesis 3. de tekst werd genomen uit Genesis 3: 8 t/m 13.
Ik ben heel moeilijk om iets terug te vertellen. Maar wat er bij mij naar voren kwam was het volgende. De dominee had het over de vijgebladen die Adam en Eva voorzich hadden gedaan (kleding van gemaakt). Om te bedekken. En zo bedekken wij ook steeds onze zonden voor God.

(misschien kunnen anderen die er ook zijn geweest, aanvullen?)

Terug naar “Archief”