Spugen in je eigen nest...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Denkertje21

Spugen in je eigen nest...

Berichtdoor Denkertje21 » 25 sep 2006 11:03

Regelmatig kom ik hier mensen tegen die afscheid hebben genomen van de kerk waarin ze zijn opgegroeid en soms zelfs van hun geloof.

Wat me opvalt, is dat velen daar best gefrustreerd mee ogaan. Er wordt gehakt op de kerk waar ze uitkomen en zijn daar vet negatief over...

Is dat normaal, is dat wel ok en waarom gebeurt dit?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 sep 2006 12:08

Ze verlaten niet voor niets de kerk. Het kan goed zijn dat ze teleurgesteld zijn. Dat ze een hoop schijnheiligheid hebben gezien, onchristelijk gedrag, gebrek aan liefde, tolerantie, acceptatie.... en dat ze daarom de kerk verlaten... en dan kan hun kritiek best wel eens heel terecht zijn. Het is in ieder geval wel vrij begrijpelijk. Wat we sowieso moeten doen is de schuld niet gelijk allene bij die ander leggen maar eens naar onszelf kijken en vragen waarom het zover is gekomen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 25 sep 2006 12:23

Marnix schreef:Ze verlaten niet voor niets de kerk. Het kan goed zijn dat ze teleurgesteld zijn.

dat kan ik me prima voorstellen. Ik zeg ik niet dat je geen kritiek mag leveren. Maar vaak wordt er echt gespuugd in het eigen nest. Neem nou Maarten 't Hart e.a.

Of die vrowu van het Clara Wichman Instituut. Die spuugt viir als ze het over de kerk heeft. Ze was zelf vroeger gelovig...

Er spreekt vaak zoveel frustratie, boosheid en wrok uit...

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 25 sep 2006 14:01

Tsja..ik probeer de Ger.Gem. in Ned. niet te haten, maar soms ben ik het allemaal zo ontzettend zat! :x Hoe langer ik er zit hoe erger het wordt, maar ik probeer me altijd in te houden, en voor ze te bidden.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 25 sep 2006 14:06

Denkertje21 schreef:dat kan ik me prima voorstellen. Ik zeg ik niet dat je geen kritiek mag leveren. Maar vaak wordt er echt gespuugd in het eigen nest. Neem nou Maarten 't Hart e.a.

Of die vrowu van het Clara Wichman Instituut. Die spuugt viir als ze het over de kerk heeft. Ze was zelf vroeger gelovig...

Er spreekt vaak zoveel frustratie, boosheid en wrok uit...
Frustratie, die vaak jarenlang is opgekropt. Frustratie over de rigide regels, liefdeloosheid, roddel en achterklap, achterstellen van mensen enz. enz. Als dat tot een breuk komt is dat vaak een heftige. En als mensen hun kerk als exemplarisch zien voor het Christendom is de conclusie al snel getrokken dat het Christendom intrisiek achterlijk en intolerant is.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 25 sep 2006 14:12

Is dat normaal, is dat wel ok en waarom gebeurt dit?
Als je opgevoed bent met God woont het idee God in iedergeval in je hoofd. Of je nou van de kerk afgaat je hebt dat idee nog steeds in je hoofd, maar dat wi je niet dus zet je je af tegen de mensen die jou hebben geindoctrineerd met ideën en jou persoonlijke ontwikkeling in de weg stonden..

Van die mensen die naar evangelische kerken gaan en afgeven tegen 'gewone' gereformeerden.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 25 sep 2006 14:18

dat mensen afgeven op de kerk waarin ze zijn opgegroeid kan ik me soms best voorstellen, zeker als ze zich teleurgesteld, niet gezien of begrepen voelen. Maar wat ik jammer vind is dat er zo vaak geen rekening wordt gehouden met de mensen die daar nog wel in de kerk zitten en zich er goed voelen. Voor hen kan het wel heel pijnlijk zijn. Tuurlijk, als dingen echt fout zijn mag dat best aan de kaak gesteld worden, maar dan wel voorzichtig.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 25 sep 2006 14:22

marina87 schreef:Tsja..ik probeer de Ger.Gem. in Ned. niet te haten, maar soms ben ik het allemaal zo ontzettend zat! :x Hoe langer ik er zit hoe erger het wordt, maar ik probeer me altijd in te houden, en voor ze te bidden.

Is dat niet een veel betere houding: voor ze bidden? Ik kom zelf uit de Gereformeerde Gemeente en het doet me pijn hoe bij de 'jonge' garde dominees de volle Christus-prediking meer verstrikt raakt in de wet en het handhaven van de regels...

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 25 sep 2006 14:27

Denkertje21 schreef:
marina87 schreef:Tsja..ik probeer de Ger.Gem. in Ned. niet te haten, maar soms ben ik het allemaal zo ontzettend zat! :x Hoe langer ik er zit hoe erger het wordt, maar ik probeer me altijd in te houden, en voor ze te bidden.

Is dat niet een veel betere houding: voor ze bidden?
Tuurlijk is als ik voor ze bidt een betere houding dan in tijden dat ik me rot-erger. Maar dat is wel makkelijker gezegd dan gedaan. Bovendien maakt het nogal verschil als je ergens vrijwillig zit óf moet.

André

Berichtdoor André » 25 sep 2006 15:35

marina87 schreef:Bovendien maakt het nogal verschil als je ergens vrijwillig zit óf moet.
Misschien is het een idee om het 'moeten' bespreekbaar te maken?
Misschien mag je ook al zelf kiezen vwb je leeftijd iig wel, toch?

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 25 sep 2006 16:07

Ik weet dat er ontzettend veel mensen zijn die (streng) gelovig op zijn gevoed, en nu niet meer gelovig zijn, of bijvoorbeeld evangelisch/pinkstergemeente. Je zult geen goed woord over hun lippen horen over de gereformeerde kerken. Ik weet niet waarom ze zo doen, maar veel mensen die afstand doen van de kerk hebben veel meegemaakt, en verder is het misschien ook twijfel, onzekerheid? Ze moeten toch iets, dus gaan ze maar zieken.

En ik denk dat iedereen onbewust wel eens teveel afgeeft op een bepaalde kerk, alleen valt het bij een ander altijd wat meer op.

En mensen zijn vaak geneigd om alleen de negatieve dingen van iets te zien, die vervolgens groot te maken, en hoe langer het geleden is dat ze iets hebben meegemaakt, hoe groter het wordt.

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 25 sep 2006 16:32

André schreef:
marina87 schreef:Bovendien maakt het nogal verschil als je ergens vrijwillig zit óf moet.
Misschien is het een idee om het 'moeten' bespreekbaar te maken?
Misschien mag je ook al zelf kiezen vwb je leeftijd iig wel, toch?

Dat heb ik allang gedaan :roll: 21 jaar is de leeftijd. Vandaar dat ik op mezelf ga. En hoef ik ook nog eens minder te reizen voor m'n studie. :)

Riska

Berichtdoor Riska » 25 sep 2006 21:17

Uit een kerk treden hoeft niet te betekenen dat je je geloof hebt opgegeven. Dat geloof kan nog heel levendig zijn en gevoed worden door andere dingen dan de (eigen) kerk.
Mensen die afgeven op hun kerk zijn vaak bitter geworden - en dan is de kritiek erg fel. Niet altijd wordt het groter en groter als de tijd verstrijkt. Maar er komt een soort 'inzicht' dat de kerk als zodanig een instituut is.
Sommige mensen hebben zich zo aan regels moeten houden dat zij dat instituut als gevangenis zijn gaan beschouwen en er in ieder geval heel veel pijn aan hebben opgelopen.
Het zou goed zijn als in kerken - welke dan ook - wat meer ruimte komt voor een eigen leefstijl, zonder dat erover geoordeeld wordt.
Wanneer er alleen dingen móeten en er weinig of geen zaken mógen, dan knapt een mens vroeg of laat af.
Maar nogmaals: afhaken wat kerk betreft, hoeft niet te betekenen dat er ook afgehaakt wordt in het geloof in God. Tenzij men regels van een kerk consequent verwart met geloof.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 26 sep 2006 06:45

Sommigen gaan niet zelf weg, maar worden eruit gegooid. Gek he dat je dan gefrustreerd bent.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 26 sep 2006 08:29

Lalage schreef:Sommigen gaan niet zelf weg, maar worden eruit gegooid. Gek he dat je dan gefrustreerd bent.
Waar gehakt worden vallen spaanders alhoewel hier eigenlijk.. waar twee kijven hebben twee schuld beter is.

Paulus roept nogal eens op om dingen te laten omwille van anderen, ik denk dat veel christenen dat graag vergeten.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Terug naar “Archief”