Analyse lezing EO-Jongerendag van de heer Willem Ouweneel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 okt 2003 12:00

Ik heb God er ook ervaren en velen met mij.... en ik ken een hoop ongelovigen die onder de indruk waren... niet door de artiesten en de felle lichten maar door wat er gezegd werd.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 05 okt 2003 13:37

Ik heb niet de hele topic gelezen, maar ik vond de 1e posting iig geweldig. Wat zijn we weer fijn bekrompen christelijk bezig. We lezen iets van iemand waar we het niet helemaal mee eens zijn en wat doen we: we lezen wat er niet gezegd wordt. Hij zegt iets, he, hij heeft dit of dat niet gezegd. Zullen we eens gaan luisteren wat hij wel zegt? Als ik je commentaar lees zou je zijn toespraak nog niet goed vinden als hij niets anders deed dan de helft van de Bijbel doorlezen. Want dan heeft hij de andere helft niet genoemd. Ga jij de straat op en 40 duizend mensen toespreken? Of blijft het bij commentaar geven op anderen vanachter de schermen? Of hij 100% theologisch correct is doet er niet toe, het gaat er om dat hij daar in Gods dienst staat, proberend Zijn wil te doen.

Jac 3:13-18 "Wie is wijs en verstandig onder u? die bewijze uit zijn goeden wandel zijn werken in zachtmoedige wijsheid. Maar indien gij bitteren nijd en twistgierigheid hebt in uw hart, zo roemt en liegt niet tegen de waarheid. Deze is de wijsheid niet, die van boven afkomt, maar is aards, natuurlijk, duivels. Want waar nijd en twistgierigheid is, aldaar is verwarring en alle boze handel. Maar de wijsheid, die van boven is, die is ten eerste zuiver, daarna vreedzaam, bescheiden, gezeggelijk, vol van barmhartigheid en van goede vruchten, niet partijdig oordelende, en ongeveinsd. En de vrucht der rechtvaardigheid wordt in vrede gezaaid voor degenen, die vrede maken."
Dit is een van die teksten die vaak in een discussie gebruikt worden, maar eigenlijk niets concreets zegt, net als dat je "niet van de wereld" altijd tegenover "voor de Jood een Jood" gezet wordt. De genoemde teksten zijn zonder meer waar (ze komen tenslotte uit de Bijbel) alleen kom je er in een discussie niets verder mee, omdat je nog steeds niet op grond van de bijbel gedefinieerd heb wat duivels, natuurlijk, aards etc is. In feite worden ze meestal gewoon als dooddoener gebruikt. "Ik weet een mooie bijbeltekst dus ik heb gelijk."

Moraal van m'n verhaal: Het bekende balk en splinter verhaal
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

sweap
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor sweap » 05 okt 2003 18:55

[quote="everlastingman
Beste broeder sweap,

Het was niet mijn bedoeling om je te kwetsen, vergeef me als ik dat wel heb gedaan :cry: . Ik schreef mijn bericht enkel om iets los te krijgen bij surfer. Vergeef me surfer :cry: . Ik heb een enorm respect voor Michael W Smith en ds. Ouweneel, omdat zij twee voorbeelden van mensen zijn die juist niet oppervlakkig zijn en de boodschap van het evangelie uitstekend uitdragen, als een licht schijnend in de duisternis :idea: .[/quote]

hey everlastingman,

dank je wel dat je het even uitlegt. en sorry dat ik het zo opnam. door bepaalde omstandigheden zat ik even iets sneller op de kast dan anders. overigens ben ik een zuster, maar dat even terzijde :mrgreen: :mrgreen:

Reader
Moderator

Berichtdoor Reader » 05 okt 2003 20:49

Corné schreef:
Ben jij een broeder van Dennis?
##Ik ben een broeder van Dennis en Dennis is een broeder van mij. Ben jij ook Dennis' en mijn broeder? Dan ben je ook broeder van Christus!

Als die twee de norm worden om te bepalen wie broeder van Christus is, ziet het er beroerd uit. Uit de tijd van de oudvaders ken ik eigenlijk maar één voorbeeld van een voorganger die er dezelfde redenering op na hield: Jean de Labadie. Daar is het slecht mee afgelopen. Pas op Corné, 'wie staat, zie toe dat hij niet valle'.

mirjamvandorp
Mineur
Mineur

Berichtdoor mirjamvandorp » 06 okt 2003 20:49

Reader schreef:Corné schreef:
Ben jij een broeder van Dennis?
##Ik ben een broeder van Dennis en Dennis is een broeder van mij. Ben jij ook Dennis' en mijn broeder? Dan ben je ook broeder van Christus!

Als die twee de norm worden om te bepalen wie broeder van Christus is, ziet het er beroerd uit. Uit de tijd van de oudvaders ken ik eigenlijk maar één voorbeeld van een voorganger die er dezelfde redenering op na hield: Jean de Labadie. Daar is het slecht mee afgelopen. Pas op Corné, 'wie staat, zie toe dat hij niet valle'.

Ik snap je reactie reader maar het is denk ik niet goed, denk niet dat je hier wat mee bereikt.....
He died for me, I life for Him!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 okt 2003 23:38

We lazen laatst dit uit de bijbel en ik moest aan deze discussie denken....

1 Maar de Heilige Geest zegt ons heel duidelijk dat er een tijd zal komen waarin sommigen in de gemeente zich van Christus afwenden en leraars gaan volgen, die zich door satan laten leiden. 2 Deze schijnheilige leraars vertellen leugens en hebben hun eigen geweten het zwijgen opgelegd. 3 Zij zullen zeggen dat het niet goed is om te trouwen en dat het verkeerd is om vlees te eten, zelfs al heeft God deze dingen gegeven, opdat goed onderwezen christenen er dankbaar van zullen genieten. 4 Want alles wat God gemaakt heeft, is goed. Wij mogen het gerust eten, als we er maar dankbaar voor zijn. 5 Omdat God gezegd heeft dat het goed is en omdat wij Hem vragen het te zegenen, is alle voedsel aanvaardbaar. 6 Als je dit zo aan de anderen uitlegt, doe je je plicht als dienaar van Jezus Christus. Daaruit zal blijken dat je gevoed wordt door het geloof en door het goede onderwijs dat je hebt genoten. 7 Verknoei je tijd niet met discussies over zinloze ideeën en flauwe sprookjes.

Misschien een beetje hard... maar bij dat trouwen en vlees eten dacht ik even: Is dat puur letterlijk? Of kun je het ook als beeldspraak zien. Mensen die zeggen dat dingen niet goed zijn, terwijl God die dingen heeft gegeven opdat we er dankbaar van mogen genieten.

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 07 okt 2003 09:40

Mensen,

Ik ben het ook jniet met de leugens van Corne eens. Toch laat hem in die waan; hij mag van mij best z'n eigen mening hebben.

Veel zegen toegwenst, Corne!

Rudolf
LEES! LEES! LEES!LEES!LEES!LEES!

http://www.karpis.com/bossenbroek

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 07 okt 2003 10:04

Het hele probleem is dat de mens van nature absoluut niet van plan is om met zijn oude bestaan te breken. Toen Christus in Zijn omwandeling op aarde de mensen echt ging aanspreken, toen verlieten velen Hem. Dat staat ook in de Bijbel. Er staat ook in de Bijbel: Niemand zal tot Mij komen, indien de Vader hem trekke. Een mens gaat echt niet uit zichzelf naar God toe, hij breekt echt niet zomaar met zijn zondige bestaan. Daar is God voor nodig. Die moet je trekken en dan kom je in je doodstaat terecht. En als je het dan echt niet meer ziet zitten, dan komt God over. En dat is voor ieder mens weer verschillend. Je kunt echt niet jezelf bekeren.

Andreas Poetin
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Andreas Poetin » 07 okt 2003 10:14

Jongens ik weet dat Corne op elke slakje zout legt. Zo luistert hij naar elke dominee, voorganger of wat dan ook. Hij probeert in de lijn te staan van Voetius en Koelman. Als je in die lijn zijn 'tirade' leest dan doet hij het wel aardig.
bij dezen neem ik alles terug wat ik gezegd heb

Theophilus Parresius
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Theophilus Parresius » 07 okt 2003 14:02

Hallo mensen,
ik heb de reacties doorgelezen. Maar ik kan wel zien dat er toch een kern van getrouw geluid te vinden is in de mening van Corne van 't Hof. Iedereen moet natuurlijk wel bedenken dat als het waar is wat Andreas Poetin schrijft (dat Corne in lijn van Koelman en Voetius staat), dan zouden jullie veel vredelievender met Corne om moeten gaan. Laat door een goed voorbeeld eens zien dat je een goede christen bent.

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 07 okt 2003 14:13

Theophilus Parresius schreef:Hallo mensen,
ik heb de reacties doorgelezen. Maar ik kan wel zien dat er toch een kern van getrouw geluid te vinden is in de mening van Corne van 't Hof. Iedereen moet natuurlijk wel bedenken dat als het waar is wat Andreas Poetin schrijft (dat Corne in lijn van Koelman en Voetius staat), dan zouden jullie veel vredelievender met Corne om moeten gaan. Laat door een goed voorbeeld eens zien dat je een goede christen bent.
Zijn Koelman en Voetius dan de ondergrond onder ons geloof of zullen we ons gewoon laten leiden door God en de bijbel? Vredelievendheid lijkt me verder tegenover iedereen wel een goede eigenschap...
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 07 okt 2003 14:16

Ga dan ook zo met hem om en zeik hem niet af. Als je hem zou kenne; 't is een supertoffe gozer, die gewoon in de lijn van Jakobus Koelman staat. Is dat erg? Laat hem gewoon zijn eigen mening hebben.
LEES! LEES! LEES!LEES!LEES!LEES!

http://www.karpis.com/bossenbroek

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 okt 2003 14:54

Tja, maar ik voel me als EOJD-bezoeker wel de grond in getrapt.... ik voel me aangevallen, heb vanalles fout gedaan, ben naar heidens werelds vermaak geweest.... waar iedereen er als hoeren bij liep... en waar een groot vijand van christus heeft gesproken in de tempel van de satan....

En ik maar denken dat ik er was geraakt, dat God me had geraakt... dat de Heilige Geest in me had gewerkt.....

Blijkbaar heb ik me vergist.

Het was vast de satan die in me raakte en zijn demonen die in me werkten...

Want Corne zegt dat... en aangezien die in de lijn van ene Koelman en Voetius staat en theologie studeert zal hij wel gelijk hebben.

mirjamvandorp
Mineur
Mineur

Berichtdoor mirjamvandorp » 07 okt 2003 15:30

Rudolf Meuser schreef:Ga dan ook zo met hem om en zeik hem niet af. Als je hem zou kenne; 't is een supertoffe gozer, die gewoon in de lijn van Jakobus Koelman staat. Is dat erg? Laat hem gewoon zijn eigen mening hebben.

Ik vind niet dat je op deze manier je eigen mening dan hoeft te verkondigen zoals Corne dat hier doet, best als hij dit allemaal vind (hoewel ik dat wel heel jammer vind) maar moet je hier op het forum iemand zo de grond in gaan trappen?? Ik vind niet dat je dat zomaar zonder reactie kan laten gebeuren. Natuurlijk is het niet goed om zulke rottige dingen over Corne te zeggen maar je mag toch wel zeggen wat je er van vind??

Ik hoop en bid echt dat Corne ook wat minder hard en veroordelend naar mensen toe wil zijn want Corne ookal is dit jouw mening ik geloof niet dat je hier mee bereikt wat je wilt, mensen worden hier juist boos om.
He died for me, I life for Him!

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 07 okt 2003 15:53

Laten we weer teruggaan naar het onderwerp: Is de kritiek op de lezing terecht? Zo ja/nee...waarom?

Terug naar “Archief”