Ongelovige dominee's

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

marma
Mineur
Mineur

Berichtdoor marma » 23 sep 2006 19:30

MissF schreef:Tja, bij 'ons' in de PKN in Rhenen, waar 3 gemeentes bij horen (herv GB, herv. coff en SOW gemeente) is er ook 1 waarvan de dominee zelfs niet in de opstanding gelooft.
Ik luister soms naar zijn preken, en die zijn soms echt steengoed :)
Al gaat het altijd over de dingen eromheen. Hij vermijdt het om te preken over opstanding en over God versus Jezus. Want daar gelooftie zelf niet in, of twijfelt hij aan ofzo.
Maar verdere bijbeluitleg is geweldig van hem.

Maar idd, ik snap het niet zo, waar geloof je dan nog in, als je dat allemaal niet gelooft? Wat is het geloof dan nog? Niet veel lijkt me...

Ik snap niet dat zo'n dominee mág preken. Althans, in de PKN dan.
En hoe kun je daar dan naar de kerk gaan, je wil toch iets horen waar je het zelf ook mee eens ben?!?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 23 sep 2006 19:33

En hoe kun je daar dan naar de kerk gaan, je wil toch iets horen waar je het zelf ook mee eens ben?!?
Ik wel... binnen de PKN mogen vrijzinnige dominees ook preken en tja die kunnen wel eens niet geloven in de Hel, of in de Godheid van Jezus of in de opstanding..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

marma
Mineur
Mineur

Berichtdoor marma » 23 sep 2006 19:34

Raido schreef:
Ik wel... binnen de PKN mogen vrijzinnige dominees ook preken en tja die kunnen wel eens niet geloven in de Hel, of in de Godheid van Jezus of in de opstanding..

Maar als jij als kerkganger daar wel in geloofd, waarom ga je dan naar zo'n preek luisteren?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 23 sep 2006 19:42

Ik hoor in de kerk ook dingen waar m'n haren recht overeind van gaan staan, omdat ik het er absoluut niet mee eens ben. Maar ik wil toch graag naar een kerk toe, dus ga ik maar. Als ik een kerk moet zoeken waar de leer helemaal zo is als ik denk, dat is onbegonnen werk, want die bestaat waarschijnlijk niet. Bovendien verandert mijn visie op bepaalde dingen weleens en ik denk dat dat bij dominees helemaal het geval is, omdat ze er veel over studeren.

marma
Mineur
Mineur

Berichtdoor marma » 23 sep 2006 19:46

Lalage schreef:Ik hoor in de kerk ook dingen waar m'n haren recht overeind van gaan staan, omdat ik het er absoluut niet mee eens ben. Maar ik wil toch graag naar een kerk toe, dus ga ik maar. Als ik een kerk moet zoeken waar de leer helemaal zo is als ik denk, dat is onbegonnen werk, want die bestaat waarschijnlijk niet. Bovendien verandert mijn visie op bepaalde dingen weleens en ik denk dat dat bij dominees helemaal het geval is, omdat ze er veel over studeren.

Er zal inderdaad geen kerk zijn die precies bij je 'past'. Maar toch allicht dichter dan een dominee die niet in de opstanding geloofd.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 23 sep 2006 20:20

Zolang hij mij er niet mee confronteerd vind ik het eigenlijk wel best. Dat vind ik dus ook van dominees die geloven in de dubbele predestinatie of een extreme vorm van mystieke bevinding, allemaal goede mannen met goede preken..

Maar mijn haren staan overeind als ze dat in elke preek naar voren gaan brengen.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 23 sep 2006 20:57

Tja, het ligt er inderdaad aan of het in de preek duidelijk naar voren komt. Afgelopen zondag hoorde ik in een preek dat God zelf dood ging op Golgotha, nou daar kreeg ik de kriebels van. God kan toch helemaal niet doodgaan, wat een crap. En als 't over eeuwige straf gaat, daar kan ik ook erg slecht tegen, en daarna wordt er weer vrolijk gezongen hoe goed God wel niet is. Blegh.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 23 sep 2006 21:08

Lalage schreef:Afgelopen zondag hoorde ik in een preek dat God zelf dood ging op Golgotha, nou daar kreeg ik de kriebels van. God kan toch helemaal niet doodgaan, wat een crap.

Jammer, zo'n reactie van je. Misschien is het toch goed om eerst na te te denken en te studeren voor je zoiets zegt!
Natuurlijk is God zelf aan het kruis gestorven. Jezus is God! "Deze drie zijn ÉÉN!!!" Dit maakt het offer des te groter! God is zelf IN Zijn Zoon naar de aarde gekomen omdat Hij zoveel campassie met Zijn schepselen had.

Dat is een cruciaal ding in wat wij 'vrijzinnige theologie" noemen: Wij halen de DrieEENheid uit elkaar, maar zij zeggen onomwonden dat God zelf naast ons kwam staan...

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 23 sep 2006 21:14

*zucht*
ik heb de afgelopen tijd enorm geworsteld met de drie-eenheid, heb er naar gezocht in de bijbel en er veel op gestudeerd. Ik kon het niet vinden, helaas. Dus nee, Jezus is niet gelijk aan God. Jezus is het beeld van God, dus je kunt naar Hem wijzen en zeggen: kijk zo is God!
Ik heb wel bijbelteksten gevonden die onderbouwen dat Jezus en God de Vader niet hetzelfde zijn:
Joh 14,28
Jullie hebben toch gehoord dat ik zei dat ik wegga en bij jullie terug zal komen? Als je me liefhad zou je blij zijn dat ik naar mijn Vader ga, want de Vader is meer dan ik.

1 Kor 8,6
wij weten: er is één God, de Vader, uit wie alles is ontstaan en voor wie wij zijn bestemd, en één Heer, Jezus Christus, door wie alles bestaat en door wie wij leven.

Je leest telkens in de bijbel dat alles is geschapen uit de Vader is en door Jezus Christus.

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 23 sep 2006 21:23

Jep, maar ook Joh.1:
1 In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. 2 Het was in het begin bij God.

Nog niet zo eenduidig. :?

Wie zei ookalweer dat de Vader, Zoon en Heilige Geest drie 'aspecten'/'verschijningsvormen' (persona!) van God zijn? Is voor mij wel een gedachte die helpt. Alleen zit je dan idd weer met het probleem of God aan het kruis gestorven is, wat mij ook heel bizar in de oren klinkt.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 23 sep 2006 21:40

Het woord was God.... hier staat er wel een mooie uitleg over, door iemand die naar 't Grieks heeft gekeken: http://www.goedbericht.nl/NT/Johannes/1-vers1.html

Over die drie uitingsvormen: zo heb ik ook het grootste deel van mijn leven gedacht. Maar nu ik er nader op gestudeerd hebt, meen ik dat het toch iets anders ligt. De geest is denk ik geen aparte persoon, dat is gewoon de Geest van God die in mensen werkt.

Ik begrijp niet waarom mensen zo perse die drie-eenheid willen aanhangen. Het is niet expliciet duidelijk uit de bijbel, ik kan het in ieder geval niet vinden (hoe goed ik ook heb gezocht). Het is een subtiel verschil, dat is waar. Maar dan zou ik zeggen: houd je liever aan bijbelse bewoordingen en ga niet proberen om God in zo'n dogma te proppen. In Romeinen 10:9 staat immers:
Als uw mond belijdt dat Jezus de Heer is en uw hart gelooft dat God hem uit de dood heeft opgewekt, zult u worden gered.

Hier zie je overigens ook weer de tweedeling in Jezus en God ;) Maar ik bedoel te zeggen dat ik het niet erg vind dat ik niet meer in de drie-eenheid geloof, want in deze tekst staat dat wat ik nu geloof genoeg is! Het is alleen wel wat lastig in contacten met andere christenen, dat is het enige nadeel.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 23 sep 2006 21:51

1 Kor.2:2 'Want ik heb niet voorgenomen iets te weten onder u, dan Jezus Christus, en Dien gekruisigd.'

als je dát niet hoort van welke kansel dan ook blijf dan maar thuis en lees je Bijbel. Dominee's, herders, leraren of wat dan ook die dat niet leren zijn in dienst van satan. heel simpel.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 23 sep 2006 22:30

Ze leren de gekruisigde Jezus (maar niet zijn Godheid en opstanding) ;)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 24 sep 2006 09:07

De opstanding is de kern van het christendom, die kan je er niet uit snijden. Maar ik heb wonderbaarlijk weinig moeite met het feit dat ik niet meer geloof dat Jezus hetzelfde is als God, omdat het zo'n klein verschil is. Overigens kan ik me voorstellen dat je het wel een probleem vindt als je hierin van mening verschilt met je dominee, net zoals ik het soms een probleem vind.

Riska

Berichtdoor Riska » 24 sep 2006 09:45

Zoals het hier gebracht wordt is het nogal ongenuanceerd. Het komt in alle kerkgenootschappen voor, waarbij het bij het een wat sterker is dan bij het andere.
Trouw schreef:Vooral de oudere dominee twijfelt aan bestaan God
door Lodewijk Dros
Jonge dominees betwijfelen Gods bestaan minder dan oudere.
Een op de zes predikanten die ’s zondags een kansel bestijgt, twijfelt aan het bestaan van het Opperwezen. De godsaanduiding Vader legt het af tegen de onverwachte nummer één: Licht. Onder orthodoxe voorgangers – binnen het Leger des Heils en de rechterflank van de Protestantse Kerk in Nederland – is de twijfel nog niet binnengeslopen.

In het door de VU en Ikon uitgevoerde onderzoek onder 3232 predikanten (respons: 860) zeggen zeven van de tien respondenten dat hun ideeën door de jaren zijn veranderd. Hun godsbeeld is daarbij van ’exclusief christelijk naar inclusief spiritueel’ verschoven, en van ’van persoonlijk naar abstracter’, zegt godsdienstsocioloog Hijme Stoffels. Hij legde vragenlijsten voor aan voorgangers die aangesloten zijn bij de Ikon, van remonstrant tot Gereformeerde bonder.

De nieuwe lichting dominees, tot zo’n jaar of 35, vertoont een andere tendens. Voor de jongeren staat het geloof in een persoonlijke God juist overeind. Vier van de vijf jeugdiger voorgangers heeft zelf een godservaring gehad. De jonge garde is ’vromer’ dan de ouderen, stelt Stoffels.

Moderne godsbeelden, zoals Geheim en Onnoembare, zijn vooral populair onder vijftigers en zestigers. De aanduiding ’Iets’, naam-

gever van het ietsisme, scoorde lager dan verwacht. Minstens zo opmerkelijk is de populairste godsaanduiding: Licht. Het traditionele ’Vader’ eindigt op nummer twee.

Vrouwen en mannen zijn nogal verschillend. Dat komt naar voren bij een echte vrouwenterm: God als Onnoembare. Bijna driekwart van de vrouwen voelt zich erdoor aangesproken, tegen nog niet de helft van de mannen.

Terug naar “Archief”