Adoptie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 23 sep 2006 08:57

Er zijn inderdaad voorbeelden van dat het niet goed gaat, dat kinderen het psychisch moeilijk krijgen etc. Maar hoeveel biologische kinderen krijgen dat? Net zo veel of nog meer. Dat soort dingen zijn bij mij wel bekend.

Ik ben echter benieuwd naar persoonlijke ervaringen, of ervaringen in nabije familie- of vriendenkring.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 sep 2006 17:03

rosalie83 schreef:Er zijn inderdaad voorbeelden van dat het niet goed gaat, dat kinderen het psychisch moeilijk krijgen etc. Maar hoeveel biologische kinderen krijgen dat? Net zo veel of nog meer. Dat soort dingen zijn bij mij wel bekend.

Je maakt mij echt niet wijs dat er evenveel biologische als adoptiekinderen zijn die een identiteitscrisis of hechtingsproblemen oplopen.

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 23 sep 2006 17:41

Aragorn schreef:
rosalie83 schreef:Er zijn inderdaad voorbeelden van dat het niet goed gaat, dat kinderen het psychisch moeilijk krijgen etc. Maar hoeveel biologische kinderen krijgen dat? Net zo veel of nog meer. Dat soort dingen zijn bij mij wel bekend.

Je maakt mij echt niet wijs dat er evenveel biologische als adoptiekinderen zijn die een identiteitscrisis of hechtingsproblemen oplopen.

Precies, dat wilde ik net gaan zeggen.

sela

Berichtdoor sela » 23 sep 2006 18:09

Aragorn schreef:

mwah, ik geloof wel in een verschil..
het is toch anders.. als je een geadopteerd iemand bent heb je toch een andere biografie en dat brengt een gecompliceerder opgroeien met zich mee dan iemand wiens wieg stond in een wereld van satijn toen de bloemen welig bloeiden.
Laatst gewijzigd door sela op 23 sep 2006 19:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 23 sep 2006 19:17

@Rosalie:
Misschien een wat onbeleefde vraag, het is dus niet zo dat je een kindje wilt adopteren omdat jezelf geen kinderen kunt krijgen?

Algemene reactie:

Pas heeft een echtpaar uit onze gemeente 2 meisjes uit India geadopteerd.
Meisjes zijn daar niet zo geliefd, ouders hebben liever een jongen. Het lijkt me dan niet verkeerd dat wanneer jezelf geen kinderen kunt krijgen en je toch een sterke kinderwens hebt je dan bv. uit zo'n land een kindje adopteert. Heb ik wel respect voor.

Zelf zou ik het liefst eigen kinderen willen krijgen. Al kan ik niet in de toekomst kijken en zeggen wanneer dat niet zou lukken, dat ik dan geen kind(eren) zou willen adopteren. Geen idee.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 24 sep 2006 09:07

Aragorn schreef:

Ik heb geen cijfers bij de hand of zo. En het ligt inderdaad voor de hand dat adoptiekinderen sneller last hebben van hechtingsproblemen dan biologische kinderen. Maar identiteitscrisissen? Kijk om je heen, lees de verhalen, etc., en je komt tot de conslusie dat zooooveel pubers daar last van hebben!!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 24 sep 2006 09:09

Yael schreef:@Rosalie:
Misschien een wat onbeleefde vraag, het is dus niet zo dat je een kindje wilt adopteren omdat jezelf geen kinderen kunt krijgen?

Algemene reactie:

Pas heeft een echtpaar uit onze gemeente 2 meisjes uit India geadopteerd.
Meisjes zijn daar niet zo geliefd, ouders hebben liever een jongen. Het lijkt me dan niet verkeerd dat wanneer jezelf geen kinderen kunt krijgen en je toch een sterke kinderwens hebt je dan bv. uit zo'n land een kindje adopteert. Heb ik wel respect voor.

Zelf zou ik het liefst eigen kinderen willen krijgen. Al kan ik niet in de toekomst kijken en zeggen wanneer dat niet zou lukken, dat ik dan geen kind(eren) zou willen adopteren. Geen idee.

Ik heb geen idee of ik zelf kinderen kan krijgen, want ik heb ze niet ;)

Wat jij schetst over India, dat meisjes daar niet geliefd zijn, zo zijn er zo veel voorbeelden! Landen waar kinderen met een hazelip weggestopt worden in een tehuis, etc etc.

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 24 sep 2006 10:28

Dan kun je wel heel leuk alle kindjes met een hazelip adopteren maar het lijkt me beter dat je wat aan de oorzaak doet dat die kinderen in tehuizen worden gestopt. Goede informatie over hazelip geven?

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 24 sep 2006 11:05

Gaat het om politieke correctheid of het feit dat je een kind liefde geeft? Wat is belangrijker?

Er zijn landen waar je de cultuur niet veranderd...
Kijk bijvoorbeeld naar china. Door de eenkindpolitiek en het feit dat mensen een zoon willen worden meisjes bij de geboorte te vondeling gelegd of erger... Dan kun je toch beter zo'n kind adopteren dan dat ze in een kindertehuis blijft zitten?

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 24 sep 2006 15:38

Javaca schreef:Gaat het om politieke correctheid of het feit dat je een kind liefde geeft? Wat is belangrijker?

Kijk bijvoorbeeld naar china. Door de eenkindpolitiek en het feit dat mensen een zoon willen worden meisjes bij de geboorte te vondeling gelegd of erger... Dan kun je toch beter zo'n kind adopteren dan dat ze in een kindertehuis blijft zitten?

Daarmee steun je indirect het eenkindbeleid aldaar en help je het regime nog van "overtollige kinderen" af ook.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

meboy

Berichtdoor meboy » 24 sep 2006 17:34

Dit vond ik op een website over problemen bij adoptiekinderen.

CONCLUSIES

Van 60 adoptieonderzoeken uit de hele wereld waarbij 11.000 geadopteerden zijn betrokken, luiden de conclusies:

Adoptiekinderen hebben in de basisschoolperiode en puberteit wat meer problemen dan kinderen die opgroeien bij hun biologische ouders.
Veel adoptieouders stappen sneller met een probleem naar de hulpverlening dan andere ouders.
Kinderen die tussen de één en twee jaar bij het adoptiegezin arriveren, hebben later meer kans op gedragsproblemen dan kinderen die voor hun eerste verjaardag of na hun tweede worden opgenomen.
Het klopt niet dat kinderen pas in de puberteit gaan nadenken over hun achtergrond, ook kinderen van zes à zeven jaar kunnen zich bezighouden met hun wortels.
Kinderen die interlandelijk werden geadopteerd, vertonen minder gedragsproblemen dan adoptiekinderen die opgroeien in hun eigen land.
Het verschil in huidskleur maakt interlandelijke adoptie tot een `open gebeurtenis', voor iedereen zichtbaar, waardoor er mogelijk minder problemen ontstaan dan in het geval dat de adoptie een angstvallig bewaard gezinsgeheim is.
Wetenschappelijke literatuur over adoptie wordt bijeen gebracht door het Adoptie Driehoek OnderzoeksCentrum - ADOC gevestigd bij de Afdeling Algemene en Gezinspedagogiek.

meboy

Berichtdoor meboy » 24 sep 2006 17:42

Optimatus schreef:
Javaca schreef:Gaat het om politieke correctheid of het feit dat je een kind liefde geeft? Wat is belangrijker?

Daarmee steun je indirect het eenkindbeleid aldaar en help je het regime nog van "overtollige kinderen" af ook.

Tja dan moet je wel heel consequent zijn en ook geen spullen die in China gemaakt zijn meer afnemen; indirect houd je daarmee de economie draaiend van een regime dat één-kind-politiek voorstaat.

Volgens mij gaat het meer om de intentie dan de gevolgen van je actie. Wat ik zelf moeilijk zou vinden is dit: stel dat je zou optellen wat je aan een adoptie kinderleven hier in nederland spendeert. Hoeveel meer kinderen zou je, door enkel dat bedrag over te maken, een beter leven ter plaatse kunnen geven? Ik realiseer me dat ik in dit voorbeeld de liefde van jezelf tot je kind en vice versa uitschakel maar dat is altijd een vraag die bij me naar boven borrelt als je het over adoptie hebt.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 24 sep 2006 18:24

meboy schreef:
Optimatus schreef:

Tja dan moet je wel heel consequent zijn en ook geen spullen die in China gemaakt zijn meer afnemen; indirect houd je daarmee de economie draaiend van een regime dat één-kind-politiek voorstaat.

Volgens mij gaat het meer om de intentie dan de gevolgen van je actie. Wat ik zelf moeilijk zou vinden is dit: stel dat je zou optellen wat je aan een adoptie kinderleven hier in nederland spendeert. Hoeveel meer kinderen zou je, door enkel dat bedrag over te maken, een beter leven ter plaatse kunnen geven? Ik realiseer me dat ik in dit voorbeeld de liefde van jezelf tot je kind en vice versa uitschakel maar dat is altijd een vraag die bij me naar boven borrelt als je het over adoptie hebt.

Daar heb je wel een punt hoor! Maar het verschil zit het vooral ook in of kinderen daar nog ouders hebben of niet. Als ze nog wel ouders hebben, moet je er, vind ik, alles aan doen om de kinderen ter plaatse een zo goed mogelijk leven bieden. Dus door middel van geld, hulp, of wat dan ook. Maar als kinderen in een tehuis weggestopt zitten en je geeft dan klakkeloos geld, dan gaat dat geld vaker naar de leiders van het tehuis dan naar medicijnen en eten voor de kinderen.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 24 sep 2006 18:24

marina87 schreef:Dan kun je wel heel leuk alle kindjes met een hazelip adopteren maar het lijkt me beter dat je wat aan de oorzaak doet dat die kinderen in tehuizen worden gestopt. Goede informatie over hazelip geven?

Ook! Alleen wat al eerder wordt gezegd: in veel landen kan je de cultuur gewoon niet veranderen.

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 25 sep 2006 08:32

rosalie83 schreef:
Aragorn schreef:

Ik heb geen cijfers bij de hand of zo. En het ligt inderdaad voor de hand dat adoptiekinderen sneller last hebben van hechtingsproblemen dan biologische kinderen. Maar identiteitscrisissen? Kijk om je heen, lees de verhalen, etc., en je komt tot de conslusie dat zooooveel pubers daar last van hebben!!

Toevalig was dit wel mijn afstudeeronderwerp. Volgens de onwikkelingspsychologie horen identiteitsproblemen gewoon bij het volwassen worden. Dus daar zou je een punt hebben.
Edoch, de identiteitscrisis van een adoptief kind is toch gans anders omdat er te veel uiterlijke verschillen zijn met de adoptief-ouder.
Lees voor informatie over identiteitsontwikkeling eens Psychologie van de Adolescentie en wat over de theorie van Erikson over identiteitsontwikkeling.
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Terug naar “Archief”