Ongelovige dominee's

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Peter L
Sergeant
Sergeant

Ongelovige dominee's

Berichtdoor Peter L » 22 sep 2006 13:16

Zojuist gelezen op nu.nl:

nu.nl schreef:HILVERSUM - Een op de zes predikanten weet niet of er een God of hogere macht bestaat of gelooft er zelfs helemaal niet in. Dat blijkt uit een vrijdag gepresenteerd onderzoek van godsdienstsocioloog Hijme Stoffels van de Vrije Universiteit.

Het onderzoek is in opdracht van de IKON verricht onder de bij die omroep aangesloten kerken. Aanleiding is het 60-jarige bestaan van de IKON. Ruim achthonderd voorgangers werd gevraagd naar hun godsbeeld.

De verschillen tussen de kerken zijn erg groot. Voorgangers van het Leger des Heils en de Gereformeerde Bond twijfelen helemaal niet aan het bestaan van God terwijl 42 procent van Remonstrantse Broederschap zegt te twijfelen.

Ik vraag me af: waar preken die dominee's nog over en waarom kiezen ze geen ander beroep?
The Lord is the Potter, not Harry!!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 22 sep 2006 14:27

Remonstrantse Broederschap... dat is momenteel een soort van humanistisch 'iets' die niet eens geloven in de Godheid van Jezus etcetra, naar mijn overtuiging valt dat niet eens onder 'christendom'.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 22 sep 2006 14:36

Raido schreef:Remonstrantse Broederschap... dat is momenteel een soort van humanistisch 'iets' die niet eens geloven in de Godheid van Jezus etcetra, naar mijn overtuiging valt dat niet eens onder 'christendom'.
Verschilt ook per gemeente(lid) hoor.

Peter L schreef:Ik vraag me af: waar preken die dominee's nog over en waarom kiezen ze geen ander beroep?
Omdat ze geloven iets zinnigs te zeggen hebben over zingeving en spiritualiteit.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 22 sep 2006 15:05

Tja, bij 'ons' in de PKN in Rhenen, waar 3 gemeentes bij horen (herv GB, herv. coff en SOW gemeente) is er ook 1 waarvan de dominee zelfs niet in de opstanding gelooft.
Ik luister soms naar zijn preken, en die zijn soms echt steengoed :)
Al gaat het altijd over de dingen eromheen. Hij vermijdt het om te preken over opstanding en over God versus Jezus. Want daar gelooftie zelf niet in, of twijfelt hij aan ofzo.
Maar verdere bijbeluitleg is geweldig van hem.

Maar idd, ik snap het niet zo, waar geloof je dan nog in, als je dat allemaal niet gelooft? Wat is het geloof dan nog? Niet veel lijkt me...
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 22 sep 2006 15:42

MissF schreef:Hij vermijdt het om te preken over opstanding en over God versus Jezus. Want daar gelooftie zelf niet in, of twijfelt hij aan ofzo.
Maar verdere bijbeluitleg is geweldig van hem.

Hoe kan zijn verdere uitleg nou geweldig zijn, als hij de kern van het evangelie (en dat is het, lees 1 Cor. 15) niet gelooft? Is dat dan iets in de trant van 'hij snapt het wel, gelooft het niet, maar kan het geweldig uitleggen'?? Dus een soort theoretische uitlegger van het evangelie, die de kracht van het evangelie verloochent? Zo iemand is toch zo echt als een briefje van 3 euro? Het zegt helaas veel over een kerk, als men zo'n predikant acceptabel vindt. Er zijn dominee's voor minder uit hun ambt gezet.

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 22 sep 2006 15:43

Machiavelli schreef:Omdat ze geloven iets zinnigs te zeggen hebben over zingeving en spiritualiteit.

Maar als dat niet meer gebaseerd is op het geloof in God, laten ze dan een zaaltje huren, maar alsjeblieft niet in de kerk!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 22 sep 2006 15:49

Nico ter Linden is toch ook nogal vrijzinnig, maar ik heb weleens een stukje uit 'Het verhaal gaat' gelezen en daar kan je nog best wat van leren, over symboliek in verhalen en achtergrondinformatie over de cultuur van de bijbel.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 22 sep 2006 17:03

Lalage schreef:Nico ter Linden is toch ook nogal vrijzinnig, maar ik heb weleens een stukje uit 'Het verhaal gaat' gelezen en daar kan je nog best wat van leren, over symboliek in verhalen en achtergrondinformatie over de cultuur van de bijbel.
O zeker weten kun je daar 'wat' van leren, van Socrates en Plato kun je ook veel leren (Paulus gebruikte ze ook wel), maar als je dominee bent en christen vind ik dat je wel moet geloven..

Een theoloog hoeft dat niet percé... maar een dominee is een herder én leraar, en als ze dan dingen niet geloven die van zielsbelang zijn..

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 22 sep 2006 23:24

Tja, de opstandig vind ik inderdaad wel een essentieel iets. De godheid van Jezus, daar kan je ook anders over denken ;)

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 23 sep 2006 13:12

Peter L schreef:Maar als dat niet meer gebaseerd is op het geloof in God, laten ze dan een zaaltje huren, maar alsjeblieft niet in de kerk!
Het is vaak wel geworteld in de christelijke traditie en men put daar wel uit.

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 23 sep 2006 13:54

was echt zo'n nieuwberichtje waarvan ik dacht, daar noem je ook nogal een apparte stroming...

ben blij dat ze bij de christelijkere gemeentes weinig ongeloof bij de leiders aantroffen :)
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 23 sep 2006 14:25

Machiavelli schreef:
Peter L schreef:Maar als dat niet meer gebaseerd is op het geloof in God, laten ze dan een zaaltje huren, maar alsjeblieft niet in de kerk!
Het is vaak wel geworteld in de christelijke traditie en men put daar wel uit.
De mormonen en de Quakers doen dat ook wel wat niet wil zeggen dat het nog onder het kopje 'christelijk' valt.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 23 sep 2006 15:55

Raido schreef:De mormonen en de Quakers doen dat ook wel wat niet wil zeggen dat het nog onder het kopje 'christelijk' valt.
Christelijk zijn pp de manier waarop dat door de meesten hier verstaan wordt, is nou eenmaal geen vereiste om predikant te zijn. Niet binnen de al genoemde kerkverbanden.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 23 sep 2006 17:43

Machiavelli schreef:
Raido schreef:De mormonen en de Quakers doen dat ook wel wat niet wil zeggen dat het nog onder het kopje 'christelijk' valt.
Christelijk zijn pp de manier waarop dat door de meesten hier verstaan wordt, is nou eenmaal geen vereiste om predikant te zijn. Niet binnen de al genoemde kerkverbanden.
Nee en daarom maak ik mij ook niet druk over die 'ongelovige' dominees..

cornelis
Kapitein
Kapitein

Ongelovige domenee,s

Berichtdoor cornelis » 23 sep 2006 18:50

Hallo allemaal.
Ik snap niet,dat deze ongelovige dominee,s nog op de kansel durven,want als je toch niet geloofd,wat doen die mensen daar dan.
Soms ben ik wel eens jaloers op de dominee,s die altijd maar met de dingen van de Almachtige,Liefdevolle God bezig zijn.
Volop bezig zijn met het onderzoek van de Schriften.
Ik dacht juist,dat een dominee,juist heel dicht bij Jezus leefde.
Ja,toen ik het gisteren las schrok ik wel,want hoe kan zo,n dominee nu oproepen om heel dicht bij God te leven en op Hem alleen te vertrouwen
Dit wilde ik even kwijt met een vr gr van Cornelis.

Terug naar “Archief”