Welk nut heeft de wet Gods?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mirjamvandorp
Mineur
Mineur

Berichtdoor mirjamvandorp » 04 okt 2003 19:06

johannes1 schreef:de mens is van nature geneigd God en zijn naasten te haten. hoe kan je zeggen dat je God liefhebt als je niet eens je naaste kan liefhebben. (weet even niet welk bijbelboek hierover gaat)

Dus het lukt jou om al je naasten lief te hebben.
He died for me, I life for Him!

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 04 okt 2003 19:11

ik zeg toch dat de mens geneigd is, dus ook ik.

maar ik sta niemand naar het leven of haat niemand. heb ik dan me naasten al lief?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

mirjamvandorp
Mineur
Mineur

Berichtdoor mirjamvandorp » 04 okt 2003 19:16

johannes1 schreef:

ik zeg toch dat de mens geneigd is, dus ook ik.

maar ik sta niemand naar het leven of haat niemand. heb ik dan me naasten al lief?

Ik wou dat ik dat kon zeggen dat ik niemand haat..... Maar ook dat is denk ik nog niet genoeg.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 04 okt 2003 19:18

1 johannes 4 vers 19 is een mooi vers
Wij hebben Hem lief, omdat Hij ons eerst liefgehad heeft.

denk eens aan deze woorden als je zegt ik heb God lief
Indien iemand zegt: Ik heb God lief; en haat zijn broeder, die is een leugenaar; want die zijn broeder niet liefheeft, dien hij gezien heeft, hoe kan hij God liefhebben, Dien hij niet gezien heeft?
En dit gebod hebben wij van Hem, namelijk dat die God liefheeft, ook zijn broeder liefhebbe.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 04 okt 2003 19:26

Ik denk dat dit een gebedszaak moet zijn en dat je dit alleen uit genade ontvangen kan

mirjamvandorp
Mineur
Mineur

Berichtdoor mirjamvandorp » 04 okt 2003 19:30

essieee schreef:Ik denk dat dit een gebedszaak moet zijn en dat je dit alleen uit genade ontvangen kan

Als je nu bid en het lukt je nog steeds niet??

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 04 okt 2003 19:32

God zegt zelf houd aan in de gebeden....

Ruben Hadders
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Ruben Hadders » 04 okt 2003 21:37

Even terug naar "wet Gods", ik heb nog niet eerder reageert in dit topic namelijk.

De wet was er om onderscheid te maken tussen de wereldse volkeren en Gods Volk. De wet liet zien dat men een Verlosser nodig had en was dus als het ware een profetie van de komende Messias. Die Messias is inmiddels gekomen en heet daarmee de wet vervuld. Hij heeft aan de eis der wet voldaan en de wet heeft door Christus haar kracht verloren. Christus is in plaats van de wet gekomen. Nu geldt niet meer de wet, maar de Genade. Het bewust (!) houden van de wet is volstrekt onzin en durf het zelfs on-Christelijk te noemen, omdat het precies het tegenovergestelde is van wat het Evangelie ons leert.

Meer hierover lees je op mijn website in de Bijbelstudie
Wet of Genade van K. Rozendal

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 04 okt 2003 23:13

Ruben:
Het bewust (!) houden van de wet is volstrekt onzin en durf het zelfs on-Christelijk te noemen, omdat het precies het tegenovergestelde is van wat het Evangelie ons leert.

Dat het houden van de wet ons geen behoud brengt zijn Paulus en ik met je eens. De apostel was echter veel minder hard als het ging om mensen die de wet wél wilden houden. Het houden van de wet is op zich niet verkeerd als je er maar niet je redding op wilt baseren.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

everlastingman
Mineur
Mineur

Re: Welk nut heeft de wet Gods?

Berichtdoor everlastingman » 04 okt 2003 23:29

essiebessie schreef:Nu is bij mij die vraag 'Waarvoor dient nu die wet? Eigenlijk: 'Hoe moeten wij met die wet omgaan?

Wij moeten dagenlijks leren om onze zonden in te zien en ze te beleiden voor God en onze medemens in de wetenschap dat Jezus voor ons de losprijs heeft betaald. In die zin is de wet zeker niet overbodig geworden.

Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave; Niet uit de werken, opdat niemand roeme. Want wij zijn Zijn maaksel, geschapen in Christus Jezus tot goede werken, welke God voorbereid heeft, opdat wij in dezelve zouden wandelen.
( Efeze 2 : 8 t/m 10 )
Afbeelding

Ruben Hadders
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Ruben Hadders » 04 okt 2003 23:55

Dat het houden van de wet ons geen behoud brengt zijn Paulus en ik met je eens. De apostel was echter veel minder hard als het ging om mensen die de wet wél wilden houden. Het houden van de wet is op zich niet verkeerd als je er maar niet je redding op wilt baseren.

Wij moeten dagenlijks leren om onze zonden in te zien en ze te beleiden voor God en onze medemens in de wetenschap dat Jezus voor ons de losprijs heeft betaald. In die zin is de wet zeker niet overbodig geworden.

Ik citeer een gedeelte uit de Bijbelstudie die te vinden is op mijn website. Uit het hoofdstuk: Geen Wetsbetrachting uit Dankbaarheid

Paulus de Christen, denkt er niet aan, om uit dankbaarheid zich nog met de Wet bezig te houden; want hij weet, dat hij niet "onder" de Wet is. Rom. 6:14
Hij weet, dat die Wet hem "gedood" heeft Rom. 7:4 "door het lichaam van Christus". Hij is met Christus aan het kruis gestorven en - daardoor vrij geworden van de Wet - nu gemaakt tot dienstknecht van God "in nieuwigheid des Geestes" (d.w.z. onder nieuwe omstandigheden, onder de heerschappij van de Geest) en niet in de oudheid der letter (van de wet)." Rom. 7:6; 2Kor. 3:6, 7
Daarom acht hij rechtvaardigheid, die uit de Wet is, "schade en drek" om de uitnemendheid van de kennis van Christus Jezus. Fil. 3:8 Die was voor hem het meest begeerlijke.

"Opdat ik Hem kenne, en de kracht Zijner opstanding en de gemeenschap Zijns lijdens, Zijn dood gelijkvormig wordende." Fil. 3:10 Dat was zijn verlangen. "Ik jaag er naar", zegt hij. Fil. 3:12
Met de Wet wenste hij niets meer van doen te hebben: "vergetende hetgeen achter is." Fil. 3:14 Christus was hem alles, Christus was hem genoeg. Zijn streven is, dat hij "in Hem gevonden worde, niet hebbende mijn rechtvaardigheid, die uit de Wet is, maar die door het geloof van Christus is, namelijk de rechtvaardigheid, die uit God is door het geloof." Fil. 3:9

Hij wordt als het ware bezeten door een hartstochtelijk verlangen de Heere Jezus nader te leren kennen "en de kracht Zijner opstanding", d.w.z. de Heilige Geest Gods, door Wiens kracht Christus uit de doden opgestaan is.
Deze zelfde kracht, de werkzaamheid van de Heilige Geest van God, wenste Paulus in zijn leven te ervaren. Niet om met de hulp van die Geest de Wet te houden, maar om gemeenschap te hebben met het lijden van de Heere Jezus.
Niet met het lijden aan het kruis, maar met het lijden, dat Christus ervoer, omdat Hij door de wereld niet gekend was. Zie 2Kor. 1:5

En als gevolg van die gemeenschap, zal ook hij dan door de wereld worden verworpen. Ja, hij wenste de dood van zijn Heiland gelijkvormig te worden. Wetende dat God hem reeds ziet als met Christus gekruisigd, wenst hij in zijn levensopenbaring te zien en te ervaren dat hij met Hem is gestorven, begraven en opgestaan. Daarom kan hij in de Galaten brief ook zeggen: "en ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij." Gal. 2:20

Paulus als Jood was "door de Wet der Wet gestorven", opdat, zegt hij, "ik Gode leven zou." Gal. 2:19 "Gode leven" is: Christus-leven. Christus- leven is de openbaarmaking van het karakter van Christus.
Dat ligt niet in onze macht; wij kunnen niet eens als rechtvaardige mensen leven! Christus-leven is Goddelijk leven, en Goddelijk leven kan alleen door God worden geleefd. "Werkt uw zelfs zaligheid (d.w.z. werkt uit, wat God inwerkt) met vreze en beven; want het is God, die in u werkt, beide het willen en werken, naar Zijn welbehagen." Fil. 2:12, 13
Dan "willen" wij wat God wil en "werken" wij, wat God werkt. Want: "zo boom, zo vrucht".

De Geest van God werkt in ons als vrucht de karaktereigenschappen van Christus, die we opgesomd vinden in Gal. 5:22. "De vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid (zelfbeheersing)." "Tegen de zodanigen is de Wet niet." Gal. 5:23 Zij die dit karakter, dit leven van Christus, openbaren, komen nooit in conflict met de Wet. Zij leven ver boven de Wet, want zij leven het leven van Christus.

Ditzelfde houdt de apostel bezig als hij schrijft aan de Korinthiërs dat zij een brief van Christus zijn. 2Kor. 3:3 Door Zijn dienst bereid, zijn zij een brief die geschreven is niet met inkt (de Wet), maar door de Geest des levenden Gods. Niet in stenen tafelen (de Wet), maar in vlezen tafelen des harten (door de Geest). Hij was een "dienaar des Nieuwen Testaments, niet der letter (de Wet), maar des Geestes; want de letter (de Wet) doodt, maar de Geest maakt levend". 2Kor. 3:6 Deze "bediening des doods in letters bestaande en in stenen ingedrukt (de Wet), is in heerlijkheid geweest" 2Kor. 3:7 tot op Christus. Gal. 3:23, 24

De bediening des Geestes nu is veel heerlijker.
"Want indien de bediening der verdoemenis (de Wet) heerlijkheid geweest is, veel meer is de bediening der rechtvaardigheid (uit het geloof van Christus) overvloedig in heerlijkheid." 2Kor. 3:9
Want indien hetgeen teniet gedaan wordt (de Wet), in heerlijkheid was, veelmeer is hetgeen blijft (bediening des Geestes), in heerlijkheid." 2Kor. 3:11 Mozes legde een "deksel" (sluier) op zijn aangezicht, opdat het volk niet zien zou dat de Wet tijdelijk was, en te niet zou worden gedaan. En over het oude volk Israël ligt nog datzelfde "deksel", zodat zij in het Oude Testament slechts de Wet zien en niet Hem, Die "het einde der Wet" was; nl. Christus. Rom. 10:4

Voor de volledige bijbelstudie:
Wet of Genade

Groetjes,

Ruben

everlastingman
Mineur
Mineur

Berichtdoor everlastingman » 05 okt 2003 14:33

Ruben Hadders schreef:Ik citeer een gedeelte uit de Bijbelstudie die te vinden is op mijn website. Uit het hoofdstuk: Geen Wetsbetrachting uit Dankbaarheid

Weet je wat jouw probleem is, je citeert iedere keer dat wat ene Klaas Rozendal jouw wijs gemaakt heeft met een een aantal uit haar verband getrokken bijbel teksten. Ik ga er eerst eens een paar wederleggen, immers er staat geschreven: "Al de SCHRIFT is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is". ( 2 Timotheüs 3:16 )

Ruben Hadders schreef:Paulus de Christen, denkt er niet aan, om uit dankbaarheid zich nog met de Wet bezig te houden; want hij weet, dat hij niet "onder" de Wet is. Rom. 6:14.

Werkelijk waar? Dit zijn de woorden van Paulus: "Want ik heb een vermaak in de wet Gods, naar den inwendigen mens" ( Rom. 7 : 22 )

Wij zijn inderdaad niet meer onder de wet, in die zin dat het ons niet rechtvaardigen kan, omdat het overtreden van de wet schuld met zich mee brengt. Niemand kan zich volledig aan de wet houden en daarom hebben we Jezus nodig, die de schuld van ons weggenomen heeft.

Ruben Hadders schreef:Hij weet, dat die Wet hem "gedood" heeft Rom. 7:4 "door het lichaam van Christus". Hij is met Christus aan het kruis gestorven en - daardoor vrij geworden van de Wet - nu gemaakt tot dienstknecht van God "in nieuwigheid des Geestes" (d.w.z. onder nieuwe omstandigheden, onder de heerschappij van de Geest) en niet in de oudheid der letter (van de wet)." Rom. 7:6; 2Kor. 3:6, 7

Wat zullen wij dan zeggen? Is de wet zonde? Volstrekt niet! Ja, ik zou de zonde niet hebben leren kennen, tenzij door de wet; immers, ook van de begeerlijkheid zou ik niet geweten hebben, indien de wet niet zeide: gij zult niet begeren. ( Romeinen 7 : 7 )

Ruben Hadders schreef:Daarom acht hij rechtvaardigheid, die uit de Wet is, "schade en drek" om de uitnemendheid van de kennis van Christus Jezus. Fil. 3:8 Die was voor hem het meest begeerlijke.

De rechtvaardiging uit de wet is ook schade en drek, maar het ging hier niet om de rechtvaardiging uit de wet maar om het naleven van God's wil uit dankbaarheid.

Want wij zijn Zijn maaksel, geschapen in Christus Jezus tot goede werken, welke God voorbereid heeft, opdat wij in dezelve zouden wandelen. ( Efeze 2 : 10 )

Ruben, ik raad je aan deze site eens te bezoeken:

http://pgimmanuel.nl/kehila/dwaling.htm
Laatst gewijzigd door everlastingman op 05 okt 2003 15:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Ruben Hadders
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Ruben Hadders » 05 okt 2003 14:55

Ruben Hadders schreef:

Paulus de Christen, denkt er niet aan, om uit dankbaarheid zich nog met de Wet bezig te houden; want hij weet, dat hij niet "onder" de Wet is. Rom. 6:14.

Werkelijk waar? Dit zijn de woorden van Paulus: "Want ik heb een vermaak in de wet Gods, naar den inwendigen mens" ( Rom. : 22 )

Begrijp je waar het tekstgedeelte over gaat? Wil jij zeggen dat je als Christen nog onder de wet bent dan? Wat doe je dan met de volgende teksten van Paulus:

"Want indien ik, hetgeen ik afgebroken heb, dat wederom opbouw, zo stel ik mij zelf tot een overtreder." Gal. 2:18

"Want ik ben door de Wet der Wet gestorven, opdat ik Gode leven zou - Christus leeft in mij." Gal. 2:19-20

"O, gij uitzinnige Galaten! wie heeft u betoverd - hebt gij de Geest ontvangen uit de werken der Wet, of uit de prediking des geloofs? Zijt gij zo uitzinnig? Daar gij met de Geest begonnen zijt, voleindigt gij nu met het vlees (d.w.z. met de Wet)? Gal. 3:1-3

"Zo dan, de Wet is onze Tuchtmeester gewéést tot Christus." Gal. 3:24

Romeinen 9:31-33
31 Maar Israel, die de wet der rechtvaardigheid zocht, is tot de wet der rechtvaardigheid niet gekomen. 32 Waarom? Omdat zij die zochten niet uit het geloof, maar als uit de werken der wet, want zij hebben zich gestoten aan den steen des aanstoots; 33 Gelijk geschreven is: Ziet, Ik leg in Sion een steen des aanstoots, en een rots der ergernis; en een iegelijk, die in Hem gelooft, zal niet beschaamd worden.

"Staat dan in de vrijheid, met welke Christus ons vrijgemaakt heeft, en wordt niet wederom met het juk der dienstbaarheid bevangen". Gal. 5:1

Afijn, zo kan ik wel ff doorgaan met het quoten van bijbelteksten. Wat doe je met bovenstaande teksten? Wat maken ze duidelijk?

everlastingman
Mineur
Mineur

Berichtdoor everlastingman » 05 okt 2003 15:39

Ruben Hadders schreef:Begrijp je waar het tekstgedeelte over gaat? Wil jij zeggen dat je als Christen nog onder de wet bent dan?

Zucht, ik zou deze vraag graag terug willen spelen met de wedervraag: "Heb ik gezegd dat je als Christen nog onder de wet bent dan?" :roll:

Zeer selectief knippen en plakken is wat je hier doet.
Afbeelding

everlastingman
Mineur
Mineur

Berichtdoor everlastingman » 06 okt 2003 00:06

Beste Ruben,

Ik zal nog een poging doen om jouw uit te leggen wat er gebeurd als we de wet ( de 10 geboden ) niet meer na gaan leven.

Mensen gaan niet meer God liefhebben boven alles en hun naasten als zichzelf en alles wat daarmee gepaard gaat. In een brief aan de gemeente in Korinte beschrijft Paulus ( de Christen :D ) :

Ik heb u geschreven in den brief, dat gij u niet zoudt vermengen met de hoereerders; Doch niet geheellijk met de hoereerders dezer wereld, of met de gierigaards, of met de rovers, of met de afgodendienaars; want anders zoudt gij moeten uit de wereld gaan. Maar nu heb ik u geschreven, dat gij u niet zult vermengen, namelijk indien iemand, een broeder genaamd zijnde, een hoereerder is, of een gierigaard, of een afgodendienaar, of een lasteraar, of een dronkaard, of een rover; dat gij met zodanig een ook niet zult eten.
( 1 Korinthiërs 5 : 9 t/m 11 )

Het is niet de bedoeling de wet stipt na te leven, wij kunnen ons er ook niet door rechtvaardigen. Niemand heeft de wet volledig kunnen houden, niemand dan Jezus alleen! De wet openbaart zonde, maar dankzij het offer dat Jezus Christus heeft gegeven zijn wij onschuldig in Jezus Christus geworden :mrgreen: . Dat wil zeggen, niet ik maar Jezus leeft in mij!
Laatst gewijzigd door everlastingman op 06 okt 2003 00:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Terug naar “Archief”