Kerk of roddelfabriek?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

André

Berichtdoor André » 22 sep 2006 22:33

Maaikje schreef:Ik snap idd ook niet hoe wij, die de God van liefde dienen, zo haatdragend tegenover elkaar kunnen zijn...
Ik wel, we worden in zonden geboren en zijn geneigd God en onze naaste te haten.

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 22 sep 2006 22:37

En dus trappen we onze medechristenen de grond in, spuwen we onze gal, vloeken we, en zijn we hypocriet?

André

Berichtdoor André » 22 sep 2006 22:46

L'être extraterrestre schreef:En dus trappen we onze medechristenen de grond in, spuwen we onze gal, vloeken we, en zijn we hypocriet?
Dat heb ik niet gezegd geloof ik, waar ik zelf wel bij stil probeer te staan is, hoe zal Jezus reageren bij bepaalde gebeurtenissen.
Daarom vind ik de 4 eerste boeken van het NT ook bijzonder belangrijk om een Christelijke levensstijl te (proberen) ontwikkelen.
Zegmaar even voor het gemak, dat je het goede voorbeeld probeert te geven.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 sep 2006 22:56

Dippie schreef:
Marnix schreef:
Dippie schreef:Triest is het en blijft het, maar ik denk dat er in elke kerk net zo wordt geroddeld als in deze aangehaalde kerk. Bij mij, bij mn vriendin, bij mn vriend, waar eigenlijk niet?
Kpraat het daarom niet goed, maar om dan te zeggen dat God daar dan niet aanwezig is?! Dan is Hij nergens meer aanwezig! Ook niet in jouw hart! Want daar is het net zo'n bende hoor

Er zijn ook kerken waar het veel minder gebeurt omdat de mensen zich er christelijk gedragen.... we worden wel opgeroepen heilig te leven en als kerkmensen dat niet doen is er toch echt wat mis in de kerk... en dat kan je niet relativeren door aan te geven dat er in ieders hart een hoop mis is.

Ik bedoelde daarmee dat je dus niet zomaar kan zeggen dat God daar dan niet aanwezig kan/wil zijn, omdat het in ieders hart net zo'n puinhoop is, misschien nog wel erger. Kheb toch niet gezegd dat er niks mis is met die kerk?

Oke. Maar als ik lees in de Bijbel wat de vruchten van de Geest zijn kan je wel concluderen dat dit duidelijk niet een vrucht van de Geest is... Tja, het feit dat er in veel van zulke gemeenten weinig geloofszekerheid is kan wel eens een bewijs zijn dat God gemeenten waar men zo met elkaar omgaat niet zegent. Wat zou er staan als er in Openbaring 2 of 3 een brief aan zo'n gemeente zou zijn geschreven? Jullie gaan niet goed met elkaar om maar dat wil niet zeggen dat God niet aanwezig is? Of: Tja, de leer is in ieder geval goed? Ik denk meer iets in deze richting:

Schrijf aan de engel van de gemeente in Sardes:
“Dit zegt hij die de zeven geesten van God en de zeven sterren heeft: Ik weet wat u doet; overal wordt beweerd dat u het leven hebt, terwijl u dood bent. 2 Word wakker, versterk uw laatste krachten: u bent op sterven na dood. Want ik merk dat uw gedrag tekortschiet in Gods ogen. 3 Herinner u dat u de boodschap hebt ontvangen en begrepen. Houd eraan vast en breek met het leven dat u nu leidt. Maar als u niet wakker wordt, kom ik onverwacht als een dief, op een tijdstip dat u niet kent. 4 Maar enkelen in Sardes hebben hun kleren schoon gehouden. Zij zullen bij me zijn, in het wit gekleed, want ze verdienen het.
5 Wie overwint zal zich ook in het wit kleden. Ik zal zijn naam niet uit het boek van het leven schrappen, maar juist voor hem getuigen ten overstaan van mijn Vader en zijn engelen. 6 Wie oren heeft, moet horen wat de Geest tegen de gemeenten zegt.”

14 Schrijf aan de engel van de gemeente in Laodicea:
“Dit zegt Amen, de trouwe en betrouwbare getuige, het begin van Gods schepping: 15 Ik weet wat u doet, hoe u niet koud bent en niet warm. Was u maar koud of warm! 16 Maar nu u lauw bent in plaats van warm of koud, zal ik u uitspuwen. 17 U zegt dat u rijk bent, dat u alles hebt wat u wilt en niets meer nodig hebt. U beseft niet hoe ongelukkig u bent, hoe armzalig, berooid, blind en naakt. 18 Daarom raad ik u aan: koop van mij goud dat in het vuur gelouterd is, en u zult rijk zijn; witte kleren om u te kleden en uw naaktheid te bedekken, zodat u zich niet meer hoeft te schamen; zalf voor uw ogen, zodat u weer kunt zien. 19 Iedereen die ik liefheb wijs ik terecht en bestraf ik. Zet u dus volledig in en breek met het leven dat u nu leidt. 20 Ik sta voor de deur en klop aan. Als iemand mijn stem hoort en de deur opent, zal ik binnenkomen, en we zullen samen eten, ik met hem en hij met mij.
21 Wie overwint zal samen met mij op mijn troon zitten, net zoals ik zelf overwonnen heb en samen met mijn Vader op zijn troon zit. 22 Wie oren heeft, moet horen wat de Geest tegen de gemeenten zegt.”’
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 24 sep 2006 22:27

tja roddelen, volgens mij zit het echt in onze kerkcultuur....

vanavond hier een 20+ bijbelstudie gehad
erg gezellig hoor, maar er worden al heel snel de nieuwstjes over de laatste stelletjes uitgewisseld, en vooral wat er minder goed gaat.

wat doen?
ik ben altijd allang blij dat je zelf buitenbeschouwing blijft als je er bij zit,
maar zou niet willen weten wat er allemaal achte rmijn rug omgaat.

roddelen, hoe gaan we ermee, om, of liever hoe komen we ervan af, mooie onderwerp, voor een vrij onderwerp komend jaar. :P
When I kneel before You, them I'm defying gravity

schwesterchen
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor schwesterchen » 29 nov 2006 17:45

André schreef:
Riska schreef:Ik heb zo het gevoel dat het ene met het andere te maken heeft. Wanneer er erg veel regels zijn dan is er een bepaalde sociale controle of niet iemand een regel overtreedt en daar wordt dan uitgebreid over gesproken.
Er wordt veel over gesproken men 'vergeet' alleen te spreken met degene die het aan gaat, hetzij vermanend/ondersteunend/'vult u maar in'

Idd, wilde ik net zeggen.
Sociale controle is in die zin niet slecht, als het betekent dat we elkaar eerlijk aanspreken op zonden en elkaar er op wijzen heilig voor God te leven. Uit LIEFDE!
Elkaar nergens op aanspreken is ook niet christelijk trouwens. Maar bij roddelen doe je het achter iemands rug om, belust op de laatste nieuwtjes. Roddelen is vreselijk en mag niet gebeuren.

En idd kun je beter voor iemand bidden/ondersteunen als er iets is
Ik zal u niet begeven en Ik zal u niet verlaten!

PeterD

Berichtdoor PeterD » 29 nov 2006 22:26

Wullimpie schreef:Tja, het zijn net gewone mensen die kerkmensen. :wink:

Roddelen gebeurt overal dus ook onder kerkmensen, daarmee is het niet goed te praten, maar om nu te doen of dat alleen in de kerken voorkomt is ook weer wat overdreven.

Helemaal mee eens. Tja, je zou bijna gaan denken dat de mens toch echt tot niets goeds meer in staat is (Ps 14)

biblebook
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor biblebook » 30 nov 2006 05:19

L'être extraterrestre

Het is overal hetzelfde, in deze wereld! Zelfs als je je geloof wilt uitdragen op grond van fundamentele juistheden, wordt je vervolgd. De meeste "christenen" brengen, blijkbaar, hun hele hebben en houden mee de kerk in, ook op Sabbat of Zondag.
Het ergste is, dat men nog flink roddelt achter je rug om, terwijl je juist steun zoekt bij je "broeders of zusters" voor je familie of op grond van de fundamentele grondvesten Christus`Rijk en Persoonlijk voorbeeld van het burgerschap van dat Rijk, om te groeien in die Gerechtigheid.

Daar waar zo`n 20 jaar geleden je gemeenschap nog bezig was met die zaken waarvoor ze geroepen waren, vindt je nu terughoudendheid en, vooral, de drang naar éénsgezindheid op grond van een wereld (-se) kerk, daar waar de wereld ook inderdaad aan werkt.

Geloof inzake een verlossende God en een Zoon, die het Dienstwerk voor de mens afrond in het Hemelse Heiligdom is niet gebaat met menselijke inzichten en menselijke wetten en geboden. Als Christus meent dat Zijn Rijk niet van deze aarde is, dan is dat Rijk een Geestelijk, zoals Mozes aangaf dat God "Geest was", wij dienen een Geestelijk volk te zijn in het karakter vn Christus (Gerechtigheid), in plaats van een wettische club te zijn gebaseerd op menselijke wetten en geboden.

Misschien helpt deze site: http://www.klarekijk.be een beetje om, voor jezelf, op simpele en éénvoudige wijze met Gods woord om te leren gaan en te begrijpen dat het Geloof niet aan de buitenkant zit of je aangepraat moet worden of dat God een voorbeeld is van datgene wat hier in het topic aan de orde wordt gebracht. Geloof is zaak van je "hart", weliswaar op grond van de decaloog de leefregels van een Hemels Rijk, maar gevoed door de Liefde van Christus die ook tijdens zijn leven op aarde, ons voorging, in de ervaringen van roddel en achterklap, en Hem dat uiteindelijk aan het kruishout bracht. Ook wij leven we nog wel hier op aarde en zijn allemaal -nog- onderhevig aan een zondige invloed.

Maar het is de bedoeling van het geloof dat we het uitdragen in relatie met Christus en geleid door de Heilige Geest. Zo iets moeten we leren en groeien we daar dus in. Als we ons van Hem afhankelijk opstellen en Hem aanbidden in de relatie en erkenning als onze Meester en Koning, dan pas kunnen we groeien in Zijn Gerechtigheid en worden we een voorbeeld van Hem, in deze wereld. Eigengerechtigheid of menen dat één bepaalde denominatie / kerk de ware is of de enige juist geredde gemeenschap is, kan nooit een basis van Christus`voorbeeld zijn. Zijn Geestelijke volk komt immers voort uit alle taal, stam, natie en volk.
Het karakter dat zijn Rijk draagt, is geen toonbeeld van geestelijk geweld of oorlog, maar dat van zachtmoedigheid en de juiste weergave van Gods wet.

Het is juist dat Gods Rijk welk eeuwig is, in ons hart begint, en uiteindelijk, tot een werkelijkheid overgaan, als we de "slaap" of eerste dood hebben overwonnen. Laten we voor onze verlossing bidden en voor onze medemens evenzeer, de verlossing is niet alleen iets voor ons zelf maar is besloten in de wens van God voor alle mensen. Hij wil dat iedereen verlost wordt en daarvoor heeft Hij mensen uitgenodig om dat in samenwerking met Zijn Zoon en de Heilige Geest aan de wereld voor te houden.

Jezus` richtte Zijn Liefde -die Hij van de Vader ontving- niet op Zichzelf maar Hij leefde dat voor, voor de mens die door de zonde getroffen was; Hij is immers gekomen om het verlorene te zoeken, niet datgene dat reeds zonder zonden was. En daar ligt de essentie van ons zichtpunt.
Indien wij trouw zijn aan Gods geboden en trachten ook Jezus daarin na te volgen, dan worden de wetten en geboden van God als één, namelijk die van de Liefde, het belangrijkste gebod. Niet de aardse emotioneel-/ theatrale liefde, één van een opvallend iets om de aandacht op onszelf te richten, maar een Liefde die alleen door de Heilige Geest geleid, begrepen kan worden. Die ook echter moet groeien in ons hart (verstand).

Als wij ons niet bgegrepen voelen en onjuist bejegend, richt je hoofd dan op naar de hemel, naar God die alles hoort en ziet en die -steeds weer- wegen zal zoeken om het verlorene te redden. En denk dan met Hem;

"Vergeef het hen Heer, ze weten niet wat zij doen"

hierbij ook ziende op onze eigen tekortkomingen. Vergeving en zachtmoedigheid zijn de elementen die ons tot de verlossing kunnen brengen. Immers als wij onze medemensen alsook onszelf kunnen vergeven en de verkeerde zaken leren na te laten, zo zal ook God vergeving schenken en bereid zijn met ons de weg te gaan naar het Hemels Jeruzalem.

En als wij of anderen menen dat we "beter" of "bevoorrechter" (reeds vrij van zonden) zijn dan sommigen, dan brengt Romeinen 3 ons tot een ander inzicht. Daar waar Christus wijst op de "geestelijke toestand" van wettische joden of wettische christenen of anderen die trachten hun wet anderen op te dringen:

Romeinen 3

9 Wat dan? Hebben wij een voorrecht? Geenszins; want wij hebben te voren bewezen, dat beiden, Joden en Grieken, allen onder de zonde zijn,
10 gelijk geschreven staat: "Er is niemand, die rechtvaardig is, ook niet één;
11 er is niemand, die verstandig is; er is niemand, die naar God vraagt.
12 Allen zijn zij afgeweken, en te zamen bedorven, er is niemand, die goed doet, ook niet één.
13 Hunne keel is een open graf; met hunne tongen handelen zij bedrieglijk; addervenijn is onder hunne lippen;
14 hun mond is vol van vervloeking en bitterheid;
15 hunne voeten zijn snel om bloed te vergieten;
16 in hunne wegen is enkel verderf en jammer,
17 en den weg des vredes kennen zij niet;
18 er is geen vreze Gods voor hunne ogen."

groet

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 01 dec 2006 09:23

biblebook schreef:L'être extraterrestre

Het is overal hetzelfde, in deze wereld! Zelfs als je je geloof wilt uitdragen op grond van fundamentele juistheden, wordt je vervolgd. De meeste "christenen" brengen, blijkbaar, hun hele hebben en houden mee de kerk in, ook op Sabbat of Zondag.

groet

Dank voor de genoemde website. Ziet er interessant uit!! Hier kan ik vast wat van gebruiken voor onze jongeren avonden.
Ps. 18: 30 Want met U loop ik door een bende, en met mijn God spring ik over een muur.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 dec 2006 11:19

PeterD schreef:
Wullimpie schreef:Tja, het zijn net gewone mensen die kerkmensen. :wink:

Roddelen gebeurt overal dus ook onder kerkmensen, daarmee is het niet goed te praten, maar om nu te doen of dat alleen in de kerken voorkomt is ook weer wat overdreven.

Helemaal mee eens. Tja, je zou bijna gaan denken dat de mens toch echt tot niets goeds meer in staat is (Ps 14)

Ik vind hem een beetje te makkelijk.

13 Wie van u kan wijs en verstandig genoemd worden? Laat hij het daadwerkelijk bewijzen door een onberispelijk leven en door wijze zachtmoedigheid. 14 Maar als u zich laat beheersen door bittere jaloezie of egoïsme, kunt u beter niet zo hoog van de toren blazen; u zou de waarheid geweld aandoen. 15 Dat soort wijsheid komt niet van boven; ze is aards, ongeestelijk, demonisch. 16 Waar jaloezie en egoïsme heersen, vieren wanorde en allerlei kwaad hoogtij. 17 De wijsheid van boven daarentegen is vóór alles zuiver, en verder vredelievend, mild en meegaand; ze is rijk aan ontferming en brengt niets dan goede vruchten voort, ze is onpartijdig en oprecht. 18 Waar in vrede wordt gezaaid, brengt gerechtigheid haar vruchten voort voor hen die vrede stichten. (Jak 3)

11 U kent de huidige tijd: het moment is gekomen waarop u uit de slaap moet ontwaken, want de redding is ons meer nabij dan toen we tot geloof kwamen. 12 De nacht loopt ten einde, de dag nadert al. Laten we ons daarom ontdoen van de praktijken van de duisternis en ons omgorden met de wapens van het licht. 13 Laten we daarom zo eerzaam leven als past bij de dag en ons onthouden van bras- en slemppartijen, ontucht en losbandigheid, tweespalt en jaloezie. 14 Omkleed u met de Heer Jezus Christus en geef niet toe aan uw eigen wil, die begeerten in u opwekt. (Rom 13)

4 Schrijf aan de engel van de gemeente in Laodicea:
“Dit zegt Amen, de trouwe en betrouwbare getuige, het begin van Gods schepping: 15 Ik weet wat u doet, hoe u niet koud bent en niet warm. Was u maar koud of warm! 16 Maar nu u lauw bent in plaats van warm of koud, zal ik u uitspuwen. 17 U zegt dat u rijk bent, dat u alles hebt wat u wilt en niets meer nodig hebt. U beseft niet hoe ongelukkig u bent, hoe armzalig, berooid, blind en naakt. 18 Daarom raad ik u aan: koop van mij goud dat in het vuur gelouterd is, en u zult rijk zijn; witte kleren om u te kleden en uw naaktheid te bedekken, zodat u zich niet meer hoeft te schamen; zalf voor uw ogen, zodat u weer kunt zien. 19 Iedereen die ik liefheb wijs ik terecht en bestraf ik. Zet u dus volledig in en breek met het leven dat u nu leidt. 20 Ik sta voor de deur en klop aan. Als iemand mijn stem hoort en de deur opent, zal ik binnenkomen, en we zullen samen eten, ik met hem en hij met mij.
21 Wie overwint zal samen met mij op mijn troon zitten, net zoals ik zelf overwonnen heb en samen met mijn Vader op zijn troon zit. 22 Wie oren heeft, moet horen wat de Geest tegen de gemeenten zegt.”’
(Op 3)

13 Broeders en zusters, u bent geroepen om vrij te zijn. Misbruik die vrijheid niet om uw eigen verlangens te bevredigen, maar dien elkaar in liefde, 14 want de hele wet is vervuld in één uitspraak: ‘Heb uw naaste lief als uzelf.’ 15 Maar wanneer u elkaar aanvliegt, pas dan maar op dat u niet door elkaar wordt verslonden. 16 Ik zeg u dus: laat u leiden door de Geest, dan bent u niet gericht op uw eigen begeerten. 17 Wat wij uit onszelf najagen is in strijd met de Geest, en wat de Geest verlangt is in strijd met onszelf. Het een gaat in tegen het ander, dus u kunt niet doen wat u maar wilt. 18 Maar wanneer u door de Geest geleid wordt, bent u niet onderworpen aan de wet. 19 Het is bekend wat onze eigen wil allemaal teweegbrengt: ontucht, zedeloosheid en losbandigheid, 20 afgoderij en toverij, vijandschap, tweespalt, jaloezie en woede, gekonkel, geruzie en rivaliteit, 21 afgunst, bras- en slemppartijen, en nog meer van dat soort dingen. Ik herhaal de waarschuwing die ik u al eerder gaf: wie zich aan deze dingen overgeven, zullen geen deel hebben aan het koninkrijk van God. 22 Maar de vrucht van de Geest is liefde, vreugde en vrede, geduld, vriendelijkheid en goedheid, geloof, 23 zachtmoedigheid en zelfbeheersing. Er is geen wet die daar iets tegen heeft. 24 Wie Christus Jezus toebehoort, heeft zijn eigen natuur met alle hartstocht en begeerte aan het kruis geslagen. 25 Wanneer de Geest ons leven leidt, laten we dan ook de richting volgen die de Geest ons wijst. 26 Laten we elkaar niet uit eigenwaan de voet dwarszetten en elkaar geen kwaad hart toedragen. (Gal 5)

Niks geen mooie praatjes dat we allemaal zondig zijn! Breken met die onchristeliljke praktijken. Kappen met dat geroddel. Dat lijkt me toch een duidelijke oproep die niets te wensen overlaat. Een gemeente waarin men veel over elkaar roddelt is een zieke gemeente. Tja, misschien maar eens de brieven uit Openbaring gaan toepassen op dergelijke gemeenten, wat zou Jezus aan zo'n gemeente schrijven? Jullie zijn tot niets goeds in staat dus het kan nou eenmaal wel eens misgaan? Of zou Hij hen heel dringend vermanen en oproepen om ermee te breken? Wie oren heeft die hore naar wat de Geest tegen de gemeenten zegt. Misschien maar eens wat minder roddelen en wat meer luisteren dus.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

biblebook
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor biblebook » 02 dec 2006 11:34

Beste Petertje,

Leuke reactie! Ja, gebruik gerust de informatie van de website http://www.klarekijk.be.

De man achter de website is predikant van de Adventkerk in België, in het bijzonder jeugdpredikant. Hij vertegentwoordigt een belangrijke plaats binnen het jeugdwerk van de Adventkerk in België alsook in zijn kerkgemeente. Hij was voor zijn predikantschap van een kerkgemeente, in het jeugdwerk van de kerk werkzaam.
Ook elk jaar verzorgt, ondersteunt en neemt hij deel aan de jeugdkampen die door de Adventkerk georganiseerd worden. Veelal doet hij dat samen met zijn broer, ook predikant binnen de Adventkerk.

Zijn wijze van prediken, ook voor volwassenen, is dan ook met een zweem van jeugdig elan rijkelijk bestrooid, waardoor zijn diensten, veelal door grootbeeldprojectie ondersteund, een interessante aangelegenheid worden. Daarbij begeleid hij de gemeente op zijn gitaar en geeft daarbij leiding aan de zang waarvan de tekst op het grootscherm geprojecteerd, gezongen wordt.

Hij is wars van juist datgene, dat in de eerste posting van dit topic uitéén wordt gezet en probeert, ook binnen de fundamenten van de Adventkerk, de zwaarmoedigheid en wettisiscme dat in veel kerken altijd wel dreigt, te ontstijgen. En, eerlijk gezegd dat lukt hem zeer wel.

Ook zijn preken worden begeleidt van grootbeeldprojectie, waarbij de Bijbelteksten die hij gebruikt en de uitleg van die teksten m.b.t. het onderwerp uitééngezet worden. Hierbij maakt hij bijvoorbeeld veel gebruik van de verwijzing naar de oorspronkelijke teksten in het Hebreeuws, waardoor de preken een bijzondere "klank" krijgen en voor diegenen die veelal thuis nog extra Bijbelstudie doen, een speciale toon hebben. (zie het onderwerp Genesis-studie op de site van "klare-kijk")

Veel plezier met "Klare kijk"

Terug naar “Archief”