Uitverkiezing

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 22 sep 2006 16:52

als het allemaal zo eenvoudig is om zalig te worden waarom vroegen de disipelen dan aan Jezus wie kan dan zalig worden?
je kunt mensen ook een bekering aanpraten en van vrede spreken waar God van geen vrede wil weten.

Ezechiël 13

20 Daarom, zo zegt de Heere HEERE: Ziet, Ik wil aan uw kussens, waarmede gij aldaar de zielen jaagt naar de bloemhoven, en Ik zal ze uit uw armen wegscheuren; en Ik zal die zielen losmaken, de zielen, die gij jaagt naar de bloemhoven.

alleen Het bloed van Jezus bij toepassing red van de eeuwige dood.

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 22 sep 2006 17:03

goofy1978 schreef:alleen Het bloed van Jezus bij toepassing red van de eeuwige dood.

Juist daarom kunnen jij en ik nog gered worden, goofy!

De vraag voor jou en mij is echter: willen we wel gered worden?

Of gaan we door met ons leventje, en blijven we ons verschuilen achter onze onmacht? Wat denk je dat God dan tot ons zal zeggen in het oordeel?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 22 sep 2006 17:05

alleen Het bloed van Jezus bij toepassing red van de eeuwige dood.
Dat is een feit ja...

en nu?

*Raido relaxed verder in zijn leven en wacht tot God hem stil zet*
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 22 sep 2006 17:11

dat het word toegepast door waarachtige bekering en dat je niet zelf Jezus aan kan nemen.
als je dat verteld jaag je de mensen naar de bloemhoven dat bedoelde ik.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 22 sep 2006 17:47

dat het word toegepast door waarachtige bekering en dat je niet zelf Jezus aan kan nemen.
Wie Jezus niet aanneemd wordt nooit zalig..

Of zou God voor Jan Joker in de Bijbel hebben laten zetten 'wend u naar mij toe en wordt behouden? Kom tot mij, allen die dorstig zijn, Kom tot mij en ik zal u uithelpen, bekeerd u, en wordt behouden'.. Ik zie twee dingen in alle uitspraken naar voren komen..

1. De oproep van Jezus tot jou persoonlijk om je actief te bekeren.
2. De belofte dat als jij het eerste doet behouden zult worden.

Wat houdt 'het toegepast worden' in? Naar mijn overtuiging is dat het gelovig aannemen van de Heere Jezus Christus als Borg en Zaligmaker. Dát en niet hoe of wat.

als je dat verteld jaag je de mensen naar de bloemhoven dat bedoelde ik.
De wat?

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 22 sep 2006 19:26

lees Ezechiël 13 maar eens door daar spreekt God over valse profeten die de mensen bedriegen.

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 22 sep 2006 19:49

Ezechiel 13: 5 Gij zijt in de bressen niet opgetreden, noch hebt den muur toegemuurd voor het huis Israëls, om in den strijd te staan, ten dage des HEEREN.
6 Zij zien ijdelheid en leugenachtige voorzegging, die daar zeggen: De HEERE heeft gesproken, daar de HEERE hen niet gezonden heeft; en zij geven hope van het woord te zullen bevestigen.
7 Ziet gij niet een ijdel gezicht, en spreekt een leugenachtige voorzegging, als gij zegt: De HEERE spreekt, daar Ik niet gesproken heb?

Er is hier sprake van leugenprofeten die beweren dat God dingen gezegd heeft die Hij niet gezegd heeft. De belofte, Het Offer en de geboden van de Heere in de Bijbel zijn daarintegen wel waar en daar mag je aan vast houden omdat Hij ze zelf gegeven heeft.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 sep 2006 20:37

we draaien in cirkeltjes rond.... Jezus aannemen kan je ook niet uit jezelf... maar dat wil niet zeggen dat je het niet kan. Jij roept: Ik doe niks want ik kan niks doen... en dan onderschat je wat God mogelijk maakt... en dan is het juist een probleem dat je niks doet.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 22 sep 2006 23:31

goofy1978 schreef:lees Ezechiël 13 maar eens door daar spreekt God over valse profeten die de mensen bedriegen.
Het komt er dus op neer dat je iegenlijk beter maar niets kunt ondernemen in op de weg naar God omdat je anders jezelf msscihen wel voor de gek houdt..

Zoek en je zúlt vinden. Laten we daar eens vanuit gaan. Zoek tot je er bij neevalt en daar, neergevallen God mag aanschouwen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 sep 2006 09:06

Goofy, je gaat alles wat de Bijbel zegt wel heel makkelijk voor je eigen denkwijzen gebruiken. Maar wie zijn de valse profeten? Zijn wij dat, die het evangelie van Jezus Christus vertellen en mensen oproepen tot geloof in Hem? Of zijn zij dat die dit evangelie versmallen en de oproep tot bekering afzwakken want je kan je immers toch niet bekeren... mensen die het werk van de Geest, Gods trekkende werk, daarin zwaar onderschatten... en waarin het evangelie nauwelijks een blijde boodschap genoemd kan worden, want de kans dat je zelf daar deel aan hebt is zeg maar 4 op een gemeente.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 23 sep 2006 09:47

goofy schreef:heeft God dat persoonlijk tegen je gesproken?
dat doet Hij wel in de vierschaar

Hoe weet jij dat? Persoonlijke bevinding of napraterij?

En spreekt God alleen in de vierschaar?

madel
Mineur
Mineur

Uitverkiezing vaak struikelblok

Berichtdoor madel » 23 sep 2006 12:21

Een onderwerp waar al van alles over gezegd en geschreven is. Maar toch wil ik proberen mijn visie op dit onderwerp te laten zien.

Laat ik allereerst stellen dat ik persoonlijk geloof dat God roepingen heeft. Een drietal roepingen. De gemeente van Israel, de gemeente van rechtvaardigen en in deze tijd de gemeente die Zijn Lichaam is.
Deze 3 roeping zijn te onderscheiden in de bijbel. Adam en Abel bijv horen niet bij Israel want dat bestond helemaal niet in die tijd. Zij vallen onder de gemeente van rechtvaardigen. Ook bijv de korinthiers en thessalonisenzen. Zij zullen straks bij de wederkomst de Here tegemoet gaan in de lucht nadat zij zijn opgestaan uit de doden. Job en Daniel getuigen van een noodzakelijke opstanding uit de dood. Maar zoals we in Daniel 12:2 lezen staan niet alle doden op.
Israel (het gelovig overblijfsel) zal na de eindtijd ingaan in het Koninkrijk dat door Christus zal opgericht worden. Wij, gelovigen uit deze bedelingen zullen met Hem verschijnen in heerlijkheid. Wij staan dus niet meer op. Wij hebben dan al een verheerlijkt lichaam. Anders zouden we daar namelijk nooit kunnen verkeren in Zijn Nabijheid. Wij hebben deel aan een individuele opstanding van tussen de doden uit. Er is een wezenlijk verschil of je spreekt over een opstanding der doden of een opstanding van tussen de doden uit. De eerste is een algemene opstanding bij de wederkomst waarbij we ons moeten realiseren dat er meedere opstandingen zullen plaatsvinden. Hiermee zijn dus een drietal roepingen te onderscheiden.
Deze zijn voor de grondlegging der wereld vastgelegd. Israel is geroepen van tussen de volken uit en door God uitverkoren. Uitverkoren tot wat? Om te zijn een koninkrijk van priesters, een heilige natie. Wat was het antwoord van Israel? Ja Here, dat zullen wij doen. Er is geen spaan van terecht gekomen. Israel heeft nog nooit en te nimmer beantwoord aan zijn roeping als natie. Individueel zijn er genoeg die geloven. maar dat is weer iets anders.
Persoonlijk geloof ik iet in een heel. Het is volgens mij niet zo dat een bosjesman uit afrika in het jaar 1200 geboren is en in 1250 gestorven is. Nooit en te nimmer een blanke zendeling heeft gezien die hem de blijde boodschap kwam verkondigen nu al ruim 750 jaar ligt te kermen in de hel omdat God heeft voorzien dat deze man daar geboren moest worden en sterven zonder ooit van God gehoord te hebben.
JA maar zult u zeggen. Toch was ook deze bosjesman een zondaar. Ja dat klopt. Wij zijn allemaal Adamskinderen. En velen zullen in Adam sterven. Zonder ooit van Hem gehoord te hebben.
Maar de kruks zit hem in het volgende. Het loon der ZONDE is de DOOD. Niet een eeuwige hellestraf zoals men er dan van maakt. De bosjesman die als adamskind gestorven is ligt met lichaam en ziel in het graf. zijn levensgeest is terggekeerd naar God. Straks bij de wederkomst zal ook deze Bosjesman gewekt worden. IN ADAM. Niet in Christus want die heeft hij nog niet leren kennen. Daar zal hij uitgebreid de tijd voor krijgen in het 1000jarig rijk. Onder christus heerschappij. Dan zal Israel uitgaan tot de wereld. En dan zal het zijn. Wie niet voor mij is is tegen mij. Als je dan willens en wetens God niet erkent dan houdt het verhaal op en kom je terecht in de gehenna. Daar wordt je verbrand. De tweede dood in geval van de bosjesman. En voor de tweede dood is er geen rantsoen. Daar is geen opstanding uit mogelijk. Men wordt volledig uitgewist. Men bestaat niet meer.
Je moet er wel van gehoord hebben natuurlijk. En je moet wel willen. Christus heeft het Zonde-probleem opgelost aan het kruis voor de wereld. Hij heeft de eerste stap al gezet. Nu is het aan de mens daar gehoor aan te geven. Je moet wel beantwoorden. Wanneer moet je er aan beantwoorden. Als je er van gehoord hebt en tot geloof komt. Een buitenstaander kent God niet. De bosjesman kent God niet. nog niet. maar mensen gaan niet zomaar verloren. Alleen als je willens en wetens God niet erkent. Dan houdt het verhaal op. En de bijbel leert dat niet alle mensen behouden zullen worden. Maar wel velen.

Helaas is de uitverkiezing zodaning geinterpreteerd dat God maar naar willekeur voor de tijden der eeuwen een greep heeft gedaan uit een bak met miljarden namen, een klein gedeelte heeft uitverkoren voor de hemel en de rest uitverkoren heeft om eeuwig liggen te jammeren in de hel. Zij dit zo geloven raad ik aan de bijbel zelf eens te gaan bestuderen. Men maakt in feite een karikatuur van God.
Na de wederkomst breekt er een nieuwe tijd aan. Dan zal Christus komen en de wereld richten in gerechtigheid. Talloze teksten zou ik daarover kunnen aanhalen. Lees psalm 96 eens door. Dit is nog toekomst beste lezer. Dan zullen mensen die voor ons geleefd hebben opstaan. En zij zullen uitgebreid de mogelijk krijgen om hem vanaf dan te leren kennen en te aanvaarden als Heiland.
Een ongelovige sterft ook in adam. Een gelovige in Christus. Hij heeft eeuwig leven.
Weet u wat het vaak is. Net als in de dagen van noach. Zolas in mattheus 24:39. Noach predikte over een aanstaand oordeel dat hijzelf ook niet overzag. Maar hij predikte door het geloof. Maar zij bekenden het niet. veel gelovigen overzien de bijbel niet en kunnen zich geen voorstelling maken van een konkinkrijk der hemelen onder leiding van Koning Jezus. Na de wederkomst. Men denkt maar dat de wereld ophoudt en vernietigd wordt en alles en iedereen geoordeeld wordt. Men heeft vaak geen weet van het plan der eeuwen dat God heeft met deze wereld. Door allerlei interpretaties is dat beeld vertroebeld. En dan lees ik hier dat er allerlei mensen hopeloos aan het worstelen zijn met de uitverkiezing en God maar niet kunnen begrijpen hierin. Helaas helaas helaas. God is zo ontzettend lankmoedig en geduldig en genadig. Maar ook rechtvaardig. Maar hij handelt niet zoals met de ontwetende bosjesman. Echt niet waar. De bosjesman heeft geen deel gehad aan een roeping maar dat wil niet zeggen dat hij verloren is. Net zo als vast staat dat we allen zullen sterven zullen we ook allemaal eens opstaan. Maar ook weer niet allemaal op het zelfde tijdstip. Ook na die 1000 jaar zullen er nog doden opstaan en beoordeel worden. Lees aub met onderscheid. De bijbel gewoon letterlijk nemen en er ontrolt zich een Goddelijk plan. Zo groot, zo wonderlijk. Dat kan geen mens bedenken. Maar voor hen die zich verdiepen in Gods woord en aanvaarden wat Hij zegt word er een sluier weggenomen er komen er allerlei schatten naar boven. Stap voor stap wil Hij je dan inzicht geven en worden er vragen beantwoord. Dat is werkelijk waar iets om elk uur van de dag dankbaar voor te zijn. Te weten hoe het verleden gewwest is. Te weten hoe het in het heden is. Te weten hoe het in de toekomst zal gaan. Te weten dat Hij alles in de hand hoofd. Hoe het ook moog tegenlopen. Zowel in ons persoonlijk leven als op het wereld gebeuren. Waar de mens zich ontreddert afvraagt? Waar is God. Waarom zie ik hem niet. hoe kan dat nu toch allemaal.
Hopelijk zullen sommige deze uitleg willen onderzoeken aangaande de uitverkiezing. Geloof niets van wat ik zeg, maar bestudeer zelf Gods woord. Bid om een geest van wijsheid en van openbaring.
Bedenkt de dingen die boven zijn, niet die op de aarde zijn.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 23 sep 2006 14:43

de gemeente van rechtvaardigen en in deze tijd de gemeente die Zijn Lichaam is.
Hoe kan het zijn dat er rechtvaardigen zijn die buiten Zijn Lichaam zijn?

Israel (het gelovig overblijfsel) zal na de eindtijd ingaan in het Koninkrijk dat door Christus zal opgericht worden.
Die vallen naar mijn idee gewoon onder 'de rechtvaardigen' ik ga er vanuit dat je met 'het gelovige overblijfsel' de Joden bedoeld die Jezus Christus als de Messias zien, of bedoel je allerhande Joodse religieuze stromingen?

madel
Mineur
Mineur

Berichtdoor madel » 23 sep 2006 20:05

Raido schreef:
de gemeente van rechtvaardigen en in deze tijd de gemeente die Zijn Lichaam is.
Hoe kan het zijn dat er rechtvaardigen zijn die buiten Zijn Lichaam zijn?

Israel (het gelovig overblijfsel) zal na de eindtijd ingaan in het Koninkrijk dat door Christus zal opgericht worden.
Die vallen naar mijn idee gewoon onder 'de rechtvaardigen' ik ga er vanuit dat je met 'het gelovige overblijfsel' de Joden bedoeld die Jezus Christus als de Messias zien, of bedoel je allerhande Joodse religieuze stromingen?

Vooraleerst ik antwoord geef moet ik eerst wat anders uitleggen. Over dood en opstandingen. Je zult misschien denken wat heeft dat met elkaar te maken maar het is nodig ivm onderscheid.

De meeste christenen geloven dat na de dood een onsterfelijk ziel het lichaam verlaat en of in de hemel komt of in de hel.
Allerleerst IS de mens een levende ziel. De redenering dat de mens een onsterfelijke ziel heeft is een heidense platonische (afkomstig van onze grote griekse filosoof Plato) lering die helaas door Augustinus is in gebracht in het christendom. Enige verdieping in dit onderwerp zou velen tot nadenken moeten stemmen.

SVV Genesis 2:7 En de HEERE God had den mens geformeerd uit het stof der aarde, en in zijn neusgaten geblazen den adem des levens; alzo werd de mens tot een levende ziel.

SVV Genesis 15:15 En gij zult tot uw vaderen gaan met vrede; gij zult in goeden ouderdom begraven worden.
Kanttekenaren: gij zult tot Dat is, gij zult sterven naar het lichaam, maar naar de ziel vergaderd worden tot den staat van het andere leven;
Laten we wel wezen. Abram werd geroepen uit Ur der Chaldeen. Zijn familie geloofde wel en ook zjn voorvaderen maar niet heus. Niet in de Levende God die Abram riep. Abrahams ouders en opa en oma geloofden in houtenen stenen afgodsbeeldjes e.d. Dus als zij stierven gingen zij niet naar de hel maar naar het graf. Daarom mogen we de tekst ook gewoon lezen zoals het er staat. Abram wordt dit ook aangekondigd. Hem wordt gezegd dat hij in hoge ouderdom zal sterven en zijn voorouders achterna zal gaan het graf in. Abram wordt hier niet de hemel beloofd.

SVV Genesis 37:35 En al zijn zonen, en al zijn dochteren maakten zich op, om hem te troosten; maar hij weigerde zich te laten troosten, en zeide: Want ik zal, rouw bedrijvende, tot mijn zoon in het graf nederdalen. Alzo beweende hem zijn vader.

Netzo met Jacob. Waarom zegt Jacob hier niet. laat mij maar lekker omkomen in mijn verdriet dan kan ik daarna bij Jozef zijn in de hemel. Nee, ook hier gewoon lezen wat er staat. Jacob en Jozef zijn in het graf neergedaald.

SVV Daniel 12:13 Maar gij, ga henen tot het einde, want gij zult rusten, en zult opstaan in uw lot, in het einde der dagen.
SVV John 6:44 Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.

Hetgeen de engel zegt tot Daniel is gewoon letterlijk te nemen. De kanttekenaren gaan vermelden over een schoot van Abraham. Maar Adam en Abel en Seth en Eva en vele anderen dan voor de tijd van Abraham?
Als men gelooft in een onsterfelijke ziel die bijv de hemelse gelukzaligheid ervaart waartoe dient dan nog een opstanding in het vlees. Wat is daar dan de zin nog van. Men zegt dan vaak dat al de hierboven genoemde personen al eeuwen juichen voor Gods troon. Als dat zo is waarom moeten zij dan nog deel hebben aan een opstanding? Zij zijn toch al reeds positief beoordeeld?
Ook de Here Jezus is vrij duidelijk lijkt me. zal hem opwekke ten uitersten dage. Als men gelooft in een onsterfelijke ziel doet men mijns inziens afbreuk aan de opstandingskracht en alles wat daarmee samenhangt.
Dus in mijn visie, die ik 1 op 1 in de bijbel kan terugvinden, gaat de mens in zijn algemeenheid naar het graf. net getuigen een Salomo en een Job erover. Tal van zaken over dit onderwerp zijn aan te halen maar voeren te ver.
Maar let op. Hedentendage zijn er wel gelovigen die in de hemel zijn. Ik gaf aan dat de doden in het ALGEMEEN in het graf zijn. Er is dus een verandering.
We zien dus tot in de handelingenperiode nog steeds dat er sprake van is dat de doden in het graf liggen tot aan de wederkomst. De brieven aan de thessalonisenzen en de korinthiers zijn geschreven in diezelfde periode. En wat lezen we daar onder andere.

SVV 1 Corinthians 15:36 Gij dwaas, hetgeen gij zaait, wordt niet levend, tenzij dat het gestorven is;
We zullen dus eerst moeten sterven in de meest letterlijk zin van het woord. Pas daarna is er nieuw leven mogelijk. Dus niet doorleven met een onsterfelijke ziel.

SVV 1 Corinthians 15:53 Want dit verderfelijke moet onverderfelijkheid aandoen, en dit sterfelijke moet onsterfelijkheid aandoen.
SVV 1 Corinthians 15:54 En wanneer dit verderfelijke zal onverderfelijkheid aangedaan hebben, en dit sterfelijke zal onsterfelijkheid aangedaan hebben, alsdan zal het woord geschieden, dat geschreven is: De dood is verslonden tot overwinning.

By the way: Christus heeft dood en graf (niet HEL) overwonnen. waarom eigenlijk? De gelovigen waren toch al in de hemel zoals men leert? Als mensen na het sterven direct een eeuwig wel of een eeuwig wee beleven is volgens mij per direct de overwinning van Christus over dood en graf overbodig of zie ik dat verkeerd.

SVV 1 Timothy 6:14 Dat gij dit gebod houdt, onbevlekt en onberispelijk, tot op de verschijning van onzen Heere Jezus Christus;
SVV 1 Timothy 6:15 Welke te Zijner tijd vertonen zal de zalige en alleen machtige Heere, de Koning der koningen, en Heere der heren;
SVV 1 Timothy 6:16 Die alleen onsterfelijkheid heeft, en een ontoegankelijk licht bewoont; Denwelken geen mens gezien heeft, noch zien kan; Welken zij eer en eeuwige kracht. Amen.

SVV 1 Thessalonians 4:13 Doch, broeders, ik wil niet, dat gij onwetende zijt van degenen, die ontslapen zijn, opdat gij niet bedroefd zijt, gelijk als de anderen, die geen hoop hebben.
Als we deze tekst los beschouwen en je vraag in ogenschouw nemen zou Paulus in de volgende tekst misschien gaan uitleggen dat degenen die ontslapen zijn nu al bij de Heer zijn. Laten we verder lezen. Ik ben benieuwd.
SVV 1 Thessalonians 4:14 Want indien wij geloven, dat Jezus gestorven is en opgestaan, alzo zal ook God degenen, die ontslapen zijn in Jezus, weder brengen met Hem.
Maar zul je nu denken. Hier staat toch duidelijk dat ze meekomen dus moeten ze al boven zijn om mee te kunnen komen. Stel dat dat zo zou zijn en dat dat de uitleg van deze tekst zou zijn. Laten we gauw verder lezen wat Paulus nog meer zegt hierover.
SVV 1 Thessalonians 4:15 Want dat zeggen wij u door het Woord des Heeren, dat wij, die levend overblijven zullen tot de toekomst des Heeren, niet zullen voorkomen degenen, die ontslapen zijn.
Hoe kan Paulus nu in vredesnaam dit zeggen. Dit suggeren zou onkunde betekenen van Paulus zijde. Die gelovigen zin hem toch al voorgegaan? We gaan weer verder want Paulus zegt prachtige dingen.
SVV 1 Thessalonians 4:16 Want de Heere Zelf zal met een geroep, met de stem des archangels, en met de bazuin Gods nederdalen van den hemel; en die in Christus gestorven zijn, zullen eerst opstaan;
Met die in Christus gestorven zijn worden die ontslapen thessaloninsenzen o.a. mee bedoeld. Daar schrijft hij nu over.
SVV 1 Thessalonians 4:17 Daarna wij, die levend overgebleven zijn, zullen te zamen met hen opgenomen worden in de wolken, den Heere tegemoet, in de lucht; en alzo zullen wij altijd met den Heere wezen.
Allereerst blijkt ook uit dit gedeelte dat het koninkrijk der hemelen (het aardse koninkrijk van uit de hemel) nog steeds actueel en aanstaande was. Sterker nog, Paulus gaat er vanuit dit nog bij leven mee te maken.

Ik kom nog even terug op het woordje ‘weder’ in vers 14. Dit vers wordt o.a. gebruikt om te onderbouwen dat de gelovigen al in de hemel zijn. Ik ben alleen bang dat men dan niet verder leest want het gedeelte verklaard zich zelf. Gewoon lezen wat er staat. Niet meer en niet minder.
Hier wordt mijns inziens mee bedoeld het terugbrengen uit de dood in het leven. Eeuwig leven wel te verstaan.

Wat is nu het onderscheid dat ik zie:

Er zijn 3 hopen voor de eerder genoemde drie groepen.

De hoop voor ons van vandaag die in de bedeling van de verborgenheid leven is dat wanneer Christus verschijnt, die ons leven is, wij met Hem zullen verschijnen in heerlijkheid. Dit is een plaats. Sommigen denken dat dit verschijnen in heerlijkheid alleen maar slaat op het heerlijke karakter van de Heer Zijn manifestatie. Hoewel op zichzelf de Heer Zich straks heerlijk zal manifesteren, worden wij en de Colossenzen bijv. er door Paulus direct op gewezen, waar die heerlijk zich bevindt, namelijk: boven. Daar waar Christus is gezeten aan de rechterhand van God. En ‘boven’ wordt gesteld door Paulus tegenover ‘de aarde. (Col.3:2)

De hoop van de gelovigen in de handelingen was de Heer bij zijn komst tegemoet te gaan in de lucht, terwijl de hoop van het volk van Israel was dat op die dag zijn voeten zullen staan op de olijfberg.
We onderscheiden dus steeds drie groepen.

1. De bovenhemelse sfeer. De verschijning in heerlijkheid. Dat is de hoop van de gemeente van het Ene Lichaam.

2. De hemelse sfeer. De komst des Heeren en onze toevergadering tot hem. 2 thess. 2:1 en 1thess 4:13-18) Dat is de hoop van de gemeente der eerstgeboren (rechtvaardigen). Dat is het hemelse zaad van Abraham. Het de Here tegemoet gaan in de lucht.

3. De aardse sfeer. De komst des Heeren op de olijfberg. (zach.14:4 hand.1:11) dat is de hoop van de gemeente van Israel, het aardse zaad van Abraham.

Deze volgorde is tevens de volgorde waarin ze hun vervullling krijgen.
Eerst vindt in de hemelse gewesten de verschijning in heerlijkheid plaats aan machten, krachten en heerschappijen van de nieuwe mens. Deze nieuwe mens is Christus het Hoofd tezamen met Zijn lichaam , de gemeente, deze nieuwe mens is onder de huidige bedeling van de verborgenheid tot volwassenheid gekomen. Ja tot een volkomen man. Ieder lid van het Lichaam van Christus heeft aan het einde van zijn leven deel gekregen aan de uitopstanding uit de doden en is opgestaan in een geestelijk verheerlijkt lichaam en heeft zijn plaats ingenomen in het Lichaam in de hemelse gewesten aan Gods rechterhand. Zodra de nieuwe mens de mannelijke rijpheid heef bereikt en tot de maat van de wasdom der volheid van Christus is gekomen is daar het moment aangebroken dat deze volkomen Man Zich verheft van Zijn zetel
Aan de rechterhand Zijns Vaders, waar Hij al zolang gezeten heeft en wacht totdat de Vader Zijn vijanden gelegd heeft als een voetbank voor Zijn voeten. Psalm 110. Dat Hij verschijnt in in heerlijkheid, Zijn koningschap aanvaardt en dat Hij Zijn heerschappij gaat uitoefenen.

Maar ook is daar het moment aangebroken dat deze volkomen Man zijn bruid tot Zich nemen zal. Daartoe daalt Hij (Hoofd en Lichaam) af naar de aarde, waar in de lucht vanaf de aarde Zijn bruid Hem als een reine maagd tegemoet snelt, het hemelse zaad van Abraham, de gemeente van eerstgeboren (rechtvaardigen). Deze reine maagd wordt daartoe in staat gesteld, omdat de gestorvenen bij zijn komst het eerst opstaan, waarna ook de levenden veranderd worden in een ogenblik (1 thes 4:13-18). Zo kan heel deze geloofsgroep de Here tegemoet gaan in de lucht. Tijdens deze vereniging van Bruid en Bruidegom in de lucht treft de aarde onder aanvoering van de vriend van de Bruidegom ( de heraut van de koning) de laatste voorbereidingen voor het bruiloftsfeest. De engelen zullen uitgaan om de bozen uit het midden der rechtvaardigen af te zonderen. (Matth.13:49). Bij deze zuivering vindt de wederkomst plaats op de olijfberg. Israels hoop wordt ingelost. De Messias komt en het beloofde aardse koninkrijk wordt opgericht. Dan zullen de rechtvaardigen stralen als de zon in het Koninkrijk huns Vaders. Na de wederkomst vindt het bruiloftsmaal plaats, waar in de eerste plaats Israel als belangrijkste gast wordt uitgenodigd. In de tweede plaats mogen ook allen aanzitten die uit de volkeren tot geloof zijn gekomen, zij vormen de gasten.

SVV Revelation 19:6 En ik hoorde als een stem ener grote schare, en als een stem veler wateren, en als een stem van sterke donderslagen, zeggende: Halleluja, want de Heere, de almachtige God, heeft als Koning geheerst.
SVV Revelation 19:7 Laat ons blijde zijn, en vreugde bedrijven, en Hem de heerlijkheid geven; want de bruiloft des Lams is gekomen, en Zijn vrouw heeft zichzelve bereid.
SVV Revelation 19:8 En haar is gegeven, dat zij bekleed worde met rein en blinkend fijn lijnwaad; want dit fijn lijnwaad zijn de rechtvaardigmakingen der heiligen.
SVV Revelation 19:9 En hij zeide tot mij: Schrijf, zalig zijn zij, die geroepen zijn tot het avondmaal van de bruiloft des Lams. En hij zeide tot mij: Deze zijn de waarachtige woorden Gods.

Even in het kort over 19:6. De sv heeft staan geheerst. Dit gedeelte is in het geheelnog niet vervuld en zal in de toekomst zijn vervulling hebben. Christus heeft Zijn koningschap nog niet aanvaard.
Netzo is het met de woorden: mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde. Daar zien we hedentendage niet echt veel van moet ik zeggen. Er is weing vrede. Hij oefent deze macht op aarde niet uit. Dat wil niet zeggen dat God niet ingrijpt of ondersteunt. Op het wereldgebeuren is God terughoudend. Individueel, verborgen is Hij wel bezig.
LEI Revelation 19:6 Toen hoorde ik als de stem ener talrijke schare en als het gedruis van vele wateren en als het geluid van krachtige donderslagen, zeggend: Halleluja! want de Heer onze God, de Albeheerscher is koning geworden.
LUV Revelation 19:6 En ik hoorde als ene stem van ene grote schare en als ene stem van vele wateren en als ene stem van sterke donderslagen, zeggende: Halleluja! Want de Heer onze God, de almachtige, heeft het rijk aanvaard.
NBG Revelation 19:6 En ik hoorde als een stem van een grote schare en als een stem van vele wateren en als een stem van zware donderslagen, zeggende: Halleluja! Want de Here, onze God, de Almachtige, heeft het koningschap aanvaard.
SVV Revelation 19:6 En ik hoorde als een stem ener grote schare, en als een stem veler wateren, en als een stem van sterke donderslagen, zeggende: Halleluja, want de Heere, de almachtige God, heeft als Koning geheerst.

Wederom zien wij nogmaals 3 groepen.
Christus de volkomen man, de bruid (hemelse zaad) en de genodigden tot het bruiloftsmaal. In de eerste plaats Israel (aardse zaad) en allen die genodigd zijn uit de volkeren (matth 22:9).

Momenteel is er van deze drie hopen maar 1 hoop actueel en dat is de hoop van de gemeente die zijn Lichaam is. Het verschijnen met Hem in heerlijkheid. Om dit straks mogelijk te maken, zijn de leden van de gemeente der verborgenheid al reeds met Christus levend gemaakt, met Hem opgewekt en met Hem gezet in de hemelse gewesten en hebben zij aan het eind van hun leven individueel deel aan de uitopstanding uit de doden. Dit geschiedt doordat God de uitnemende grootheid van Zijn kracht naar de werking der sterkte Zijner macht, die Hij in Christus heeft gewrocht, ool laat werken aan ons die geloven en ons op doet staan van tussen de andere doden uit. Paulus schrijft hierover in de Filipenzenbrief. Fil. 3:11 is daarin een sleuteltekst.

Een voorzetje wil ik wel geven. Het gaat in deze tekst om een uit-uitopstanding. Er is een anastasis. Een uitopstanding. Maar er is ook sprake van een uit-uitopstanding. Een vooruit-opstanding. Van tussen de doden uit. Netzo als Christus opstand van tussen de doden uit. De anderen bleven achter. Daarom wordt Hij ook de Eersteling uit de doden genoemd. Als eerste stond Hij op in de nieuwe mens.
Het gaat hier om een overtreffende trap in de opstanding. Hoe moest Paulus dit feit nu onder woorden brengen. Paulus heeft het probleem opgelost door voor anastasis het woordje ‘ek’ te plaatsen.
Netzo komen we tegen in een aantal brieven over wederverzoening. Waarom wederverzoening? Is 1 x verzoenen niet voldoende? Misschien iets voor een andere keer.

Of je het nu gelooft of niet maar zo kijk ik er tegenaan. En nogmaals. Mij valt op dat allerlei tegenstellingen die er ogenschijnlijk lijken te zijn in de bijbel wegvallen.
Dus dat abraham en david niet in de hemel zijn lijkt voor veel gelovigen onverteerbaar. Maar liegt Petrus dan nu? Vervuld zijnde met heilige geest?
SVV Acts 2:29 Gij mannen broeders, het is mij geoorloofd vrij uit tot u te spreken van den patriarch David, dat hij beide gestorven en begraven is, en zijn graf is onder ons tot op dezen dag.
VV Acts 2:34 Want David is niet opgevaren in de hemelen; maar hij zegt: De Heere heeft gesproken tot Mijn Heere: Zit aan Mijn rechter hand,

Hopelijk is je vraag beantwoord. Zoniet gewoon vragen.
Bedenkt de dingen die boven zijn, niet die op de aarde zijn.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 23 sep 2006 20:52

Als ik jou redenering goed begrijp wil je de hel wat verder weg hebben en de mensen nog een kans geven. ik moet er toch wel bij opmerken en zeggen dat velen voor jou een dergelijk redenering tot stand gebracht hebben waaronder de leugen leer van de jehova getuigen die ook altijd de hel trachten te ontkennen.
Velen hebben altijd moeite gehad met de hel en op allerlei manieren getracht dit te ontkennen, ook de darbisten hadden een dergelijk beredenering.
Ik vind het een zeer gevaarlijk stelling, want als je beleeft hebt wat het betekend ‘buiten God te moeten leven’ (hel), wordt de rust je opgezegd en ga je zoeken. Ik heb het met Job eens die zei: ‘De hel is naakt voor Hem’ of de doden staan naakt en bevend voor God zonder de Borg Christus. Ik zal niet ontkennen dat hel en graf in de SV wat door elkaar vertaald zijn, maar wees bang voor de hel en probeer het niet te ontkrachten.

Terug naar “Archief”