Worsteling met God

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fly29 » 20 sep 2006 16:11

Bloemenkind schreef:
Want dien de Heere liefheeft, kastijdt Hij, en Hij geselt een iegelijken zoon, die Hij aanneemt. (Hebreeën 12:6).

Maar waarom doet God dat?
Waarom diegenen die Hij liefheeft niet alleen maar overstelpen met Zijn liefde?

Je ziet dit te zwart-wit. Soms is het om je eigenbestwil nodig dat je straf krijgt. God is geen troeteldiertje van aai poesje aai. God is goed voor je! Het gaat erom dat je oprecht bezig om Zijn 10 geboden na te leven. Ik zeg zoveel mogelijk! Accepteer dat je een mens met gebreken bent. Onbewust verlang je dat namelijk ook van God. En God doet dit ook. Hij heeft je geschapen en dus zal Hij ook weten dat je onvolmaaktheden hebt. God oordeeld op hetgeen je met een oprecht hart deed. Hij oordeeld niet zozeer op je fouten die helaas maakte. Hij veroordeeld wel je fouten die je moedwillig deed. dat is toch rechtvaardig? En zo zal Hij je ook een schouderklopje geven voor elke stap die je probeert te zetten om iets ten goede te laten komen. Dat doe je toch ook bij een kind? Die ransel je ook niet af als ie na zijn eerste stapje valt. Dan zeg je ook: Goed zo! We proberen het nog eens een keertje.

Want het kan zijn dat er periodes zijn waarin óf God Zich iets terugtrekt om Zijn kind te beproeven(...)

Ook dit kan ik maar moeilijk begrijpen.

Ik ben bang voor God, bang dat alles wat er gebeurt Zijn gerechtvaardige straf is voor mij.
Door dit soort teksten vind ik God eigenlijk alleen maar 'enger' worden.

Ook hierweer door je zwart-wit denken trek je de zin uit zijn verband. Het verdient dan ook even een kanttekening zodat je dit beter begrijpt. Vooral als je depressief bent, ben je moeilijk in staat om de juiste kern er in te zien. God trekt zich niet zozeer terug maar wil je soms ook alleen laten lopen. Hij blijft in je schaduw en zal je helpen op het moment dat het je werkelijk niet lukt. Denk eens aan autorijden. De eerste keren grijpt de instructeur vaker in. Later past hij dit aan en laat op die manier jouw de gelegenheid het te leren. tenslotte moet je later ook alleen de auto besturen. zo gaat het ook met God. In het begin is Hij er regelmatig gevoelsmatig erbij. Tot het moment dat je de situatie zelf redelijk kunt beheersen. Hij is dan niet ver van je vandaan echter hij verleend je de ruimte om ook zelf te ontwikkelen.

Misschien interpreteer ik het verkeerd, maar als ik Hebreeën 12:6 lees, komt God op mij erg wreed over :?

Ik vermoed dat het meer in de zin van vermaningen moet zien. Het staat er inderdaad wat wreed. Maar we hebben allemaal op zijn tijd vermaningen nodig. Neem als voorbeeld: je mag niet door rood fietsen. Je doet dit toch dus je krijgt een vermaning(geldboete) Dat is nodig omdat je een overtreding maakte die schadelijke gevolgen kon hebben.

Nee, ik ervaar God niet in mijn leven, behalve misschien als straffer.
Aan de andere kant verlang ik wel ontzettend naar Zijn aanwezigheid in mijn leven, maar dan graag als liefdevolle God en niet als boze God :?
Zo'n boze God zou de angst die ik voel alleen nog maar doen groeien :?

Je zwart-wit laat je nu zien dat God een boeman is. Is ie niet! Leer af dat zwart-wit denken. Neem eens aan dat er altijd twee zaken zijn. Je kan niet 1 zaak hebben. Of lief of kwaad. Het is allebei. Zo zit je zelf ook in elkaar. Je hebt een goed en een kwade kant. Jij beslist welke kant het steeds wordt. Op dit moment laat je door je moedeloosheid de kwade kant het winnen. Dit versterkt bij jouw dan het idee dat alles ook werkelijk kwaad is. Notting. Ook wil ik nog even zeggen dat je van God niet moet verlangen dat ie je veranderd. als jij niet wil veranderen dan zal God dit ook niet zo gauw willen doen. duidelijker gezegt. Blijf je volharden in het negeren en nee zeggen dan zal God je uiteindelijk ook laten gaan. Laten we hier ook redelijk in zijn.

Wat ikzelf me altijd weer moet en wil realiseren wanneer ik de bijbelse boodschap op me in laat werken, is dat ik met mijn ervaringen, mijn werken, ja zelfs mijn liefde voor God niet dichter bij Hem kom. Het is enkel dankzij de genade in Jezus Christus dat Hij zo af en toe wat van Zijn aanwezigheid in mijn leven laat merken.

Dit vind ik ook moeilijk te begrijpen.
Ik heb altijd het gevoel dat ik veel moeite moet doen om volmaakt te zijn, in mijn ogen, maar ook in die van God.

Precies.. Ik moet moet moet moeite doen. Perfectionisme. Accepteer dat God jouw echte ik wil zien. Dus een complete bloemenkind! Ik maak zo dit stukje nog even af.. moet eten:-) Hehe... anders werd de vrouw boos op me.

ik brei er nu even op voort. Ik kan het van twee kanten deze zin zien. Niet kwaad worden op me. Of je wilt het werkelijk niet. Ik moet moeite doen(zucht en nog eens zucht idee) of door je angst en zwart-wit denken word je alleen al zo moe dat je geen vut meer hebt om er tegen in te gaan. Ga om te beginnen eens meer accepteren dat je niet volmaakt kan zijn. Leer dat nee in een ja ombuigen. Daar word je leven makkelijker van.

Verder heb ik er nu nog niet zoveel meer aan toevoegen. Anders zou ik beter bij de ns kunnen gaan werken....Herhaling.. de volgende trein enz.. hahaha

Kortom zorg dat je afleiding gaat krijgen. Een activiteit die je eventjes uit je omgeving weg haald waardoor je je gedachten even stil kan zetten. Dat was bij mij namelijk ook een probleem. Ik zat de hele dag alleen op de vrachtwagen en daardoor kregen die depressieve gedachte de gelegenheid om mij te beinvloeden. De momenten dat mijn vrouw meereed op de vrachtwagen waren van die juiste oplossingen dat ik veel minder nadacht over zaken die me de put inkregen.

Groetjes,

Fly29

Het zal hier en daar wel een hard stukje kunnen zijn. Dat spijt me. die opstelling heeft tot op heden wel voor mij de oplossing gebracht om het leven weer aan te durven.
Laatst gewijzigd door Fly29 op 20 sep 2006 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Geloof, Hoop en Liefde

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 20 sep 2006 17:10

egbert schreef:
Maar waarom doet God dat?
Waarom diegenen die Hij liefheeft niet alleen maar overstelpen met Zijn liefde?

Lijkt mij onmogelijk... Dat kan ik met mijn kinderen ook niet... Juist omdat ik ze zo liefheb kan ik af en toe verschrikkelijk boos op ze worden, en ook wel straffen op zijn tijd.

Het lijkt mij onmogelijk omdat mensen er niet open staan voor die liefde, omdat ze er allerlei mitsen en maren aan verbinden. "Ik wil wel overstelpt worden met liefde, maar dan moet dat zo en zo gebeuren en wil ik dit en dat voelen."

Verder wil ik wel even opmerken dat ik zelf niet denk dat je de relatie met god kunt vergelijken met de relatie met je kinderen. Dan loop je het gevaar dat je God gaat vermenselijken en die categorie overstijgt God wel, me dunkt.

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fly29 » 20 sep 2006 17:22

Verder wil ik wel even opmerken dat ik zelf niet denk dat je de relatie met god kunt vergelijken met de relatie met je kinderen. Dan loop je het gevaar dat je God gaat vermenselijken en die categorie overstijgt God wel, me dunkt.[/quote]

Eens even denken. Heb jij dan een betere vergelijking? Het moet op een of andere manier wel uit te leggen zijn zodat het duidelijkheid geeft in welk verband iets moet worden gezien.

Groet,

fly29
Geloof, Hoop en Liefde

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 20 sep 2006 17:30

Fly29 schreef:Eens even denken. Heb jij dan een betere vergelijking? Het moet op een of andere manier wel uit te leggen zijn zodat het duidelijkheid geeft in welk verband iets moet worden gezien.

Hoe wil je gaan uitleggen wat niet uit te leggen is? Dingen verwoorden waarvoor woorden tekort schieten. Ik denk dat God reduceren tot een niveau dat voor de menselijke geest nog te bevatten is heel erg gevaarlijk is. Voor je het weet zijn er mensen die denken dat omdat ze de vergelijking begrijpen, dat ze dan weten wat de aard van God is.

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fly29 » 20 sep 2006 19:45

Bloemenkind schreef:@ Fly29:

Tja....
Je hebt wel een punt hoor.
Maar als je in zo'n diepe depressie zit is het nou eenmaal niet mogelijk om 'zomaar even' anders te gaan denken en om anders te gaan doen.
Dan is alles zwart.
Grijs, wat is dat?
Sommige dingen zijn gemakkelijker gezegd dan gedaan.

Daar komt nog bij dat ik veel dingen gewoonweg niet dúrf te veranderen.
Daarbij overheerst de angst het van mijn verlangen dat het anders was.

Mijn punt is juist dat het zo donker is van binnen, dat God/het goede/de grijstinten niet binnenkomen.
Dat er niets doordringt behalve het zwarte, zware, negatieve.

Ik heb al mijn hele leven gevochten.
Ik zou werkelijk niet weten hoe ik daarmee moet stoppen.
Dat is niet iets wat ik 'zomaar even' met mijn verstand kan beslissen, want dat heb ik al zo vaak geprobeerd.

Weet je, Bloemenkind,

Waar ik nu tegen opbots is je muur van angst en daardoor je onwil om de dingen te gaan veranderen. Je angst maakt je onwillig. Je schijnveiligigheid is wat jou in de weg staat. ik heb steun gehad aan mijn huidige vrouw(toen mijn vriendin :lol: ) die mij naar de psygiater dreef. Ik kon het ook niet uit mezelf. En dat neem ik je ook niet kwalijk. Daarom zou ik bijna denken aan je vriend of die niet samen met jouw de eerste stap wil zetten. Ik ben weliswaar alleen gegaan na veel aandringen, ik vind het echt niet erg als je aan het handje van je vriend de eerste afspraak gaat maken. Je zit in dat rondje zonder eind. Iemand moet nu dat rondje kapot knippen. eerder zul jij niet veranderen. Vanuit jezelf is dat namelijk bijna onmogelijk. Niet erg hoopvol berichtje dit keer. Het punt is namelijk, had ik ook, je weet precies waar je zoeken moet alleen de daadkracht ontbreekt je. Geeft niet. Zaak is dat je nu een dierbare neemd, een iemand wie je vrijwel kunt vertrouwen, jouw op sleeptouw neemt om hulp te gaan zoeken.

Daar laat ik het nu even bij. want anders zal ik in herhaling blijven vallen.

Ik ben gegaan. Dat kan jij ook!

Groet,

Fly29
Geloof, Hoop en Liefde

Bloemenkind

Berichtdoor Bloemenkind » 21 sep 2006 10:05

Er zijn al zóveel mensen tegen mijn muur van angst aangeknald... :?

Ja, ik verschuil me achter een heel, héél dikke muur van angst.
Daar ketsen alle goedbedoelde adviezen, alle woorden en daden en gevoelens van liefde op af.
Dat heeft al heel wat mensen gefrustreerd.
Vooral omdat ik tegelijkertijd wél om hulp schreeuw.
Dat is juist het tegenstrijdige: ik schreeuw om hulp en ben veel te bang die toe te laten.

Inmiddels is de 1e stap naar hulp al gezet, daarbij heeft mijn vader me over de streep gesleurd (letterlijk).
Andere hulp is onderweg, daar heeft de gemeente voor gezorgd (dit in het kader van de nieuwe Wet Werk en Bijstand).

Uit mezelf was dat niet gebeurd, ik besef ook heel goed dat ik momenteel wel wat aanmoediging of zelfs dwang kan gebruiken.

Wat betreft het begrijpen van God: ik probeer heel erg God met mijn menselijke verstand te begrijpen.
Ik snap wel dat dat eigenlijk helemaal niet kan, toch blijf ik het proberen.
Ik ben nl. iemand die graag alles wil snappen, en als ik iets níet snap, frustreert dat enorm.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 21 sep 2006 17:38

Bloemenkind schreef:Wat betreft het begrijpen van God: ik probeer heel erg God met mijn menselijke verstand te begrijpen.
Ik ben nl. iemand die graag alles wil snappen, en als ik iets níet snap, frustreert dat enorm.

Loslaten, bloemenkind, loslaten... je hoeft God niet te snappen om het te ervaren. (en gelukkig maar, want anders hadden we allemaal toch echt een groot probleem). :mrgreen:

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fly29 » 21 sep 2006 21:30

Bloemenkind schreef:Er zijn al zóveel mensen tegen mijn muur van angst aangeknald... :?

Ga daar niet teveel over inzitten. Dat is gebeurd. als ik verder in je tekst aan het lezen ben, zie ik dat je al een stap hebt gezet naar de hulpverlening. Een prima stap en daarop moeten we nu gaan wachten. Het zal allemaal in stapjes worden opgebouwd. Probeer de opdrachten die je krijgt, zo goed mogelijk uit te voeren.

Ja, ik verschuil me achter een heel, héél dikke muur van angst.
Daar ketsen alle goedbedoelde adviezen, alle woorden en daden en gevoelens van liefde op af.
Dat heeft al heel wat mensen gefrustreerd.
Vooral omdat ik tegelijkertijd wél om hulp schreeuw.
Dat is juist het tegenstrijdige: ik schreeuw om hulp en ben veel te bang die toe te laten.

Inmiddels is de 1e stap naar hulp al gezet, daarbij heeft mijn vader me over de streep gesleurd (letterlijk).
Andere hulp is onderweg, daar heeft de gemeente voor gezorgd (dit in het kader van de nieuwe Wet Werk en Bijstand).

Een prima stap! Fijn dat je vader het begin heeft gemaakt. Vanuit jezelf zal je het niet snel doen. Dat is goed te begrijpen vanwege je angst.

Uit mezelf was dat niet gebeurd, ik besef ook heel goed dat ik momenteel wel wat aanmoediging of zelfs dwang kan gebruiken.

Wat betreft het begrijpen van God: ik probeer heel erg God met mijn menselijke verstand te begrijpen.

Wat ik denk dat je eens moet proberen. Ga eens proberen zoveel mogelijk uit het nieuwe testament te lezen. Je begint bij Matteüs en lees het zoveel mogelijk door. Laat openbaringen nog even gesloten. Dat is te ingewikkeld om nu al te lezen terwijl je nog teveel angsten kent. Ik ervaar persoonlijk veel praktijk gerichten voorbeelden vanuit het nieuwe testament. Gelijkenissen die uitleggen hoe je je leven moet zetten. gelijkenissen die God aan jouw probeert te openbaren. Dat God niet te begrijpen is hmm.. Dat weet ik niet. Overal om je heen is God. Ik ervaar Hem persoonlijk als ik met mijn camera bezig ben. Ik lig dan soms op mijn knieen in het zand en zie die kleine details. Mijn bewondering voor het fijne werk wat je dan tegen komt. Concreet is God nooit helemaal in woorden te vangen. Dat is ook wel zo. Geeft niet. Al kun je maar een stukje begrijpen van God, denk dat dat genoeg zal zijn. Elke stap die oprecht doet is een goede stap die God in jouw zal waarderen.

Groet,

Fly29
Geloof, Hoop en Liefde

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 21 sep 2006 21:41

Toch nog een paar opmerkingen over deze posts van de afgelopen dagen !

@Mr sokkie
Daar zou ik zelf heel veel moeite mee hebben. Geloven bestaat voor mij uit ervaring. Als je het niet ervaart neem je alleen de ideeen en noties van anderen over, terwijl je juist alle ideeeen en noties zou moeten loslaten

Het besef van het zijn van een hogere macht -intelligentie die achter de hele schepping zit, kun je ervaren uit de natuur...
verder kun je God YHWH ervaren uit zijn Woord. De Heilige Schrift. Niet voor niets heeft Hij zich met door het handelen met Zijn verbondsvolk- de afstammelingen van Yacob-Israel bewezen , dat wat Hij belooft Hij ook echt zal doen volbrengen.
Daarin kunnen we Hem leren kennen.
Door Yeshua die van YHWH kwam Zijn LEVENDE WOORD is het Nieuwe Verbond begonnen.

Pas dan als we dit erkennen , als we zover zijn dat we Hem YHWH als onze Heer en Meester erkennen zal Hij ons willen genezen. en zul je Hem ervaren als je Helper.

Noach Abraham Moses David ea gaven YHWH de eer die Hem toekomt en daarom was hij ook met hen.
Het is dus niet eerst zien en dan geloven , maar echt andersom:
Eerst Hem de eer geven en dan vragen in Zijn Naam.
Dat leerde Yeshua ook aan ons in Het Onze Vader gebed, dit geeft het patroon aan van het gebed hoe de Eeuwige onze gebeden verhoort.
Matt 6:
33Geef God en Zijn Koninkrijk de hoogste plaats in uw leven. Hij zal dan in alles voor u zorgen.
34Maak u geen zorgen voor de dag van morgen. Ook morgen zal God u weer geven wat u nodig hebt. Leef dus gewoon bij de dag."

http://www.biblegateway.com/passage/?bo ... version=30

Zie ook het gebed van Daniel waarna hij inzicht en antwoord kreeg.
http://www.biblegateway.com/passage/?bo ... version=30

Door Het Geloof >>>> krijg je die ervaring!!!

Verder wil ik wel even opmerken dat ik zelf niet denk dat je de relatie met god kunt vergelijken met de relatie met je kinderen. Dan loop je het gevaar dat je God gaat vermenselijken en die categorie overstijgt God wel, me dunkt

zo wil Hij zelf wel door ons gezien worden.
maar idd ervaren we dit nu anders dan vroeger!
tegenwoordig zijn de rolpatronen zijn vervaagd in onze cultuur en kinderen hebben veel minder respect naar ouderen dat was in vroeger tijd anders!!! patriachale samenleving.
Maar als ouders hun kinderen moeten straffen als ze ongehoorzaam zijn , hebben de ouders daar geen plezier in, maar ze weten dat het het beste is voor het kind. Wij moeten onze kinderen voorbereiden op de samenleving.
en YHWH zal ons opvoeden om ons voor te bereiden voor Zijn Plan.
Veel negatieve ervaringen die we opdoen hebben we vaak aan onze eigenwijsheid te danken , en daarbij sluit ik nu even bepaalde extremiteiten uit en ga ik uit van een gezonde normale achtergrond en omgeving.

Jesaja 51
1Luister naar Mij, allen die naar gerechtigheid jagen, die de HERE zoeken! Denk aan de mijn waaruit u werd gedolven en aan de rots waaruit u werd gehakt!
2Ja, denk aan uw voorouders Abraham en Sara van wie u afstamt. U maakt zich zorgen omdat u met zo weinigen bent, maar Abraham was helemaal alleen toen Ik hem riep. En toen Ik hem zegende, groeide hij uit tot een machtig volk.
3Want de HERE zal Israël opnieuw zegenen en haar woestijnen laten bloeien. Haar troosteloze wildernis zal mooi worden als de tuin van Eden. Vreugde en blijdschap, dankbaarheid en heerlijke liederen zullen daar de boventoon voeren.
4Luister naar Mij, mijn volk; luister, Israël, want van Mij gaat onderwijzing uit en de waarheid die Ik doe kennen, verlicht de volken.
5Mijn heil en gerechtigheid zijn in aantocht; uw redding is nabij. Ik zal de volken regeren; zij zullen op Mij wachten en met verlangen naar mijn komst uitkijken.
6Kijk omhoog naar de hemel en naar de aarde onder uw voeten, want de hemelen zullen als rook verdwijnen; de aarde verslijt als een kledingstuk en de aardbewoners zullen als vliegen sterven. Maar mijn redding geldt voor eeuwig; mijn rechtvaardig
bewind zal nooit sterven of eindigen.

Jesaja 55:
6Zoek naar de HERE, zolang Hij Zich nog laat vinden. Roep tot Hem nu Hij nog dichtbij is.
7Laten de overtreders hun slechte wegen verlaten en elk plan tot zondigen uit hun gedachten bannen! Laten zij zich tot de HERE bekeren, zodat Hij Zich over hen ontfermt en tot onze God, want Hij zal grenzeloos veel vergeven!
8Mijn plannen zijn niet dezelfde als die van u en mijn gedachten zijn niet uw gedachten! 9Net zoals de hemelen hoger zijn dan de aarde, zo zijn mijn wegen hoger dan die van u. Evenzo zijn mijn gedachten hoger dan de uwe.
10Zoals de regen en de sneeuw vanuit de hemel naar beneden komen en op de grond blijven liggen om de aarde water te geven, het koren te laten groeien, zaad voor de boer en eten voor de hongerigen te produceren,
11zo is mijn Woord ook. Ik stuur het uit en het levert altijd vrucht op. Het doet alles wat Ik wil en bereikt datgene, waarvoor Ik het wegstuur.
12U zult in blijdschap en vrede leven. De bergen en heuvels, de bomen op het land (de hele wereld om u heen) zullen blij zijn
.
13Waar eens dorens groeiden, zal een cypres staan; in plaats van distels zullen mirtes uit de aarde opschieten. Dit wonder zal de naam van de HERE beroemd maken en zal een eeuwig teken zijn van Gods macht en liefde, waaraan nooit meer een einde komt.

.......
For YHWH the LORD is our judge,
the YHWH the LORD is our lawgiver,
the YHWH the LORD is our king;
it is HE who will save us.
Isaiah 33:22

Bloemenkind

Berichtdoor Bloemenkind » 22 sep 2006 10:18

MrSokkie schreef:Loslaten, bloemenkind, loslaten... je hoeft God niet te snappen om het te ervaren. (en gelukkig maar, want anders hadden we allemaal toch echt een groot probleem). :mrgreen:

Haha, dat is waar :mrgreen:

Het zou idd een goed idee zijn als ik het alles moeten snappen eens los kon laten :roll:

Bloemenkind

Berichtdoor Bloemenkind » 22 sep 2006 10:23

Verder denk ik dat het idd ook een goed idee is om me eens wat in de bijbel te verdiepen.
Hij ligt al jaren in huis, maar om wat voor reden(en) dan ook, kan ik me er steeds niet toe zetten er eens in te gaan lezen.
M.n. niet in het O.T., maar ook met het N.T. heb ik moeite, mede omdat ik niet weet waar ik moet beginnen.

Wie weet word ik dan iets wijzer...:roll:

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 22 sep 2006 10:42

Bloemenkind schreef:Verder denk ik dat het idd ook een goed idee is om me eens wat in de bijbel te verdiepen.
Hij ligt al jaren in huis, maar om wat voor reden(en) dan ook, kan ik me er steeds niet toe zetten er eens in te gaan lezen.
M.n. niet in het O.T., maar ook met het N.T. heb ik moeite, mede omdat ik niet weet waar ik moet beginnen.

Wie weet word ik dan iets wijzer...:roll:

Misschien is het fijn om een soort leeswijzer erbij te hebben? Je hebt algemene leeswijzers, maar ook specifieke, voor beginners in de bijbel, voor speciale onderwerpen etc!

Bloemenkind

Berichtdoor Bloemenkind » 22 sep 2006 12:04

En hoe kom ik aan zo'n leeswijzer?

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 22 sep 2006 12:10

Bloemenkind schreef:En hoe kom ik aan zo'n leeswijzer?

Bij de evangelische boekhandel! Er zijn legio boekjes, en bij zo'n boekhandel weten ze je goed te adviseren! Succes!

Bloemenkind

Berichtdoor Bloemenkind » 22 sep 2006 15:57

Bedankt voor de tip!

Terug naar “Archief”