Jantjes schreef:is dat wel zo? Ik moet oppassen dat ik jou letterlijk lees, zoals jij gevraagd hebt, en daarom even over ‘genade’. Kan God ons zijn genade aanbieden en is het dan sowieso nog genade? even over het woord genade. In onze tijd betekend genade medelijden, barmhartig of vergeving. Ook in de Bijbel kan dat de zelfde betekenis hebben, maar… niet bij God!
God kan alles dus waarom zou hij ons geen genade aan kunne bieden?
Is God dan dus niet genadig barmhartig en goedertieren? Ja, dat is hij wel maar nooit buiten het recht om. Dus in die zin is God niet genadig barmhartig en goedertieren, want Hij handhaaft Zijn Goddelijk recht, ook in Johannes 3 vers 16 (want daar doel jij op met de uitspraken die je zegt) handelt God niet buiten dat recht om. Heeft God dan de wereld niet lief, zoals daar in dat vers staat? Nee, God heeft deze wereld niet meer lief want hij gaat hem verdelgen uitgezonderd Zijn uitverkoren. Als Hij deze werd wel lief heeft waarom zou hij de wereld dan nog verdelgen met vuur? Dus dat woordje ‘wereld’ wat in ver 16 staat van Johannes betekend de ‘wereld der uitverkorene’, dat kan niet anders.
Hoe kom jij er op dat God alleen de uitverkorenen bedoeld?
Waar staat dat God daty alleen bedoeld.
Er staat heel duidelijk: Want alzo lief heeft God de wereld gehad dat Hij Zijn enig geboren Zoon gegeven heeft, opdat een ioeder die in Hem geloofd niet verderve maar het eeuwige leven hebben!
Waar staat: de hele wereld uitgezonder.... (vul maar jou of welke naam, groepering e.d. in)?
Besef je wel wat God voor ons over heeft gehad. Hij heeft maar 1 Zoon. Deze stuurt Hij van het Licht de duisternis in (zoals verder in Johannes 3 omschreven wordt). Hij leidt hem naar het kruis met al het lijden wat er bij komt. Jezus draagt daar ALLE zonde. Zelfs de zonden van de mensen die nu nog geboren moeten worden. Ja van de grootste schurken die hier op aarde rondgeandeld hebben of nog gaan rondwandelen.
Denk je is in dat een Vader Zijn einge eigen Kind offert voor alle andere mensen. Hij hoefde het niet te doen want het was neit de schuld van God dat de mensen niet meer in Hem geloofden en toch wilde Hij het. Zodat jij en ik behouden kunnen worden. (Joh 3:17)
God wil dat iedereen behouden word!
Hij heeft geen lust in de ondergang van andere mensen. Het enige wat Hij van ons vraagt is: geloof!!!!
Is dat niet het minste wat we God terug kunnen geven voor wat Hij voor ons gedaan heeft?
Dat wij in Hem moeten geloven, is inderdaad een opdracht. Als je het gaat proberen zie je de onmogelijk er van in.
Daarom moet je ook vragen of de heilige Geest je daarbij wil helpen. Maar toch moet je het zelf doen omdat God het van ons vraagt.
Ja, toch staat er in 1Ti 6:12 Strijd (of vecht) den goeden strijd des geloofs, grijp naar het eeuwige leven, tot hetwelk gij ook geroepen zijd, en de goede belijdenis beleden hebt voor vele getuigen. En Paulus zei tegen Timotheus”: Ik heb den goeden strijd gestreden, ik heb den loop geëindigd, ik heb het geloof behouden; Voorts is mij weggelegd de kroon der rechtvaardigheid, welke mij de Heere, de rechtvaardige Rechter, in dien dag geven zal; en niet alleen mij, maar ook allen, die Zijn verschijning liefgehad hebben.
Of versta jij het ook zo?
God volgen is ook niet altijd makkelijk. dat gaat met vallen en op staan.
Zie je wat Paulus zegt? IK heb de goede strijd gestreden. Dus hij zegt duidelijk dat hij gestreden heeft voor God. Hij heeft gevochten voor het geloof wat hij heeft. Hij heeft er aan meegewerkt.
Het is wel heel erg om te zeggen dat God alles moet doen terwijl God al zoveel gedaan heeft om ons te behouden.
Zie je dat Paulus ook zegt: allen die Jezus heeft liefgehad! Dus niet allerlei moeilijke bekeringstheorien.
Enkel en alleen: God lief hebben!!