kinderen-huwelijk-verantwoordelijkheid

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 21 sep 2006 19:43

Cisca schreef:'k Zal nog één poging wagen om m'n gevoel onder woorden te brengen.
Jullie gaan uit van de bijbel, daar worden kinderen als een zegen beschouwd, een bekroning op het huwelijk.

Ik persoonlijk geloof ik in God, dus ja, ik ga uit van de bijbel. Maar buiten dat, ookal ga je niet uit van de bijbel, dan ben je meestal (uitzonderingen daargelaten) wel tegen moord. Toch? En buiten de bijbel om ben ik tegen abortus, want ik vind abortus moord. En waarom ik dat vind heb ik al duidelijk uitgelegd. Eerlijk gezegd heb ik het gevoel dat je je een beetje klem praat. En eerder ergens zeg je dat je je geen mening laat opdringen. En dat hoeft ook niet. Maar dit zou wel een eerlijke discussie moeten kunnen zijn volgens mij.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 21 sep 2006 19:45

Zuss schreef:
rosalie83 schreef:
Zuss schreef:Dat is ook maar jouw interpretatie dat een ongeboren spartelt van de pijn, heb jij daar bewijs voor? Hij beweegt ja, maar waarom?

Ook voor jou geldt: verdiep je maar eens echt goed in de materie!!

Sorry? Wat denk jij, dat ik onvoorbereid mee ga naar een abortuskliniek? Voor jou geld misschien eerst denken voor je iets roept. Ik weet dat dit een gevoelig onderwerp is en dat veel mensen reageren vanuit hun gevoel. (zoals het interpreteren van bewegingen van een vrucht als gespartel van pijn)
Ik ken ook de film 'schreeuw om leven' (zo heet ie geloof ik) waarin zogenaamd te zien is dat een vrucht die wordt geaborteerd zou 'schreeuwen' van pijn. Wie zegt dat het geen gaap is? (ik zeg maar wat)
Zolang dit niet wetenschappelijk bewezen is, ga ik er vanuit dat een vrucht geen pijn voelt.
Met wetenschappelijk bedoel ik dus niet de zgn wetenschappelijke onderzoeken van obscure organisatie als Pro Life, die er geen been in zien abortusartsen te vermoorden.

Het is dus wel (algemeen) wetenschappelijk bewezen dat een ongeboren kindje gevoel heeft! En dat bedoelde ik met dat je je echt goed moet verdiepen in de materie! Dat dat wetenschappelijk bewezen is is gewoon een feit. Daar kan ik ook niets aan doen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 sep 2006 19:49

Het is nogal aanmatigend om te beweren dat iedereen die je eindconclusies niet deelt zich niet in de materie verdiept zou hebben..

Zuss
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Zuss » 21 sep 2006 19:51

rosalie83 schreef:
Zuss schreef:
rosalie83 schreef:
Zuss schreef:Dat is ook maar jouw interpretatie dat een ongeboren spartelt van de pijn, heb jij daar bewijs voor? Hij beweegt ja, maar waarom?

Sorry? Wat denk jij, dat ik onvoorbereid mee ga naar een abortuskliniek? Voor jou geld misschien eerst denken voor je iets roept. Ik weet dat dit een gevoelig onderwerp is en dat veel mensen reageren vanuit hun gevoel. (zoals het interpreteren van bewegingen van een vrucht als gespartel van pijn)
Ik ken ook de film 'schreeuw om leven' (zo heet ie geloof ik) waarin zogenaamd te zien is dat een vrucht die wordt geaborteerd zou 'schreeuwen' van pijn. Wie zegt dat het geen gaap is? (ik zeg maar wat)
Zolang dit niet wetenschappelijk bewezen is, ga ik er vanuit dat een vrucht geen pijn voelt.
Met wetenschappelijk bedoel ik dus niet de zgn wetenschappelijke onderzoeken van obscure organisatie als Pro Life, die er geen been in zien abortusartsen te vermoorden.

Het is dus wel (algemeen) wetenschappelijk bewezen dat een ongeboren kindje gevoel heeft! En dat bedoelde ik met dat je je echt goed moet verdiepen in de materie! Dat dat wetenschappelijk bewezen is is gewoon een feit. Daar kan ik ook niets aan doen.

En met hoeveel weken heeft een vrucht gevoel? En ervaart ie dat bewust?

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 21 sep 2006 19:53

Aragorn schreef:Het is nogal aanmatigend om te beweren dat iedereen die je eindconclusies niet deelt zich niet in de materie verdiept zou hebben..

Nou, het is zeker niet mijn bedoeling om aanmatigend over te komen...! Sorry als dat wel zo lijkt!

Maar je bent het toch wel met me eens dat het een beetje vreemd is dat iets wat niet ik zelf beweer, maar wetenschappelijk bewezen is gewoon wordt ontkend?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 sep 2006 19:55

Nou, volgens mij betwijfelt Zuss of het wel zo wetenschappelijk is, dus dan zul je met bronnen aan moeten komen. En als Schreeuw om leven zegt dat iets wetenschappelijk is zou ik dat niet zomaar overnemen.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 21 sep 2006 20:03

Zuss schreef:
rosalie83 schreef:
Zuss schreef:
rosalie83 schreef:

En met hoeveel weken heeft een vrucht gevoel? En ervaart ie dat bewust?

Er gebeurt vanaf moment 1 (bevruchting) al heel veel! Maar ik zal een paar kleine dingetjes voor je op een rij zetten:

In de 4e week ontwikkelen zich de ademhalings- en spijsverteringsorganen, de beenderen, spieren, bloedsomloop, nieren en geslachtsorganen, de huid en zenuwbanen.

In de 5e week beginnen de hersenen vorm te krijgen en zijn er al 2 hersenhelften.

In de 6e week ontstaan o.a. de ogen en klopt het hartje.

In de 7e week kunnen hersengolven al gemeten worden.

In de 10e week werken de meeste van de organen werken al: zoals hart, hersenen, longen, nieren, lever en darmen. En! Hier kan een baby ook al voelen...

In de 17e week kan het kindje horen; het kloppen van het hart van de moeder, rommelen van de maag van de moeder en de stem van de moeder.

In de 20e week hoort het kindje geluiden van buiten, van harde geluiden kan het schrikken, dat merkt de moeder aan dat het kindje soms 'opspringt'.

Etc... Dit is maar een selectie van wat er allemaal gebeurt daar binnen in een baarmoeder...

Cisca

Berichtdoor Cisca » 21 sep 2006 20:04

rosalie83 schreef:
Cisca schreef:'k Zal nog één poging wagen om m'n gevoel onder woorden te brengen.
Jullie gaan uit van de bijbel, daar worden kinderen als een zegen beschouwd, een bekroning op het huwelijk.

Ik persoonlijk geloof ik in God, dus ja, ik ga uit van de bijbel. Maar buiten dat, ookal ga je niet uit van de bijbel, dan ben je meestal (uitzonderingen daargelaten) wel tegen moord. Toch? En buiten de bijbel om ben ik tegen abortus, want ik vind abortus moord. En waarom ik dat vind heb ik al duidelijk uitgelegd. Eerlijk gezegd heb ik het gevoel dat je je een beetje klem praat. En eerder ergens zeg je dat je je geen mening laat opdringen. En dat hoeft ook niet. Maar dit zou wel een eerlijke discussie moeten kunnen zijn volgens mij.

'k Zou niet weten waar ik klem zit, 'k heb gewoon een eigen mening, lijkt me vrij normaal, die heb jij toch ook!
Wat is er niet eerlijk aan deze discussie, dat ik het niet met je eens ben?
Dat zal wel zo blijven omdat we een ander uitgangspunt hebben!
Uiteraard ben ik ook tegen moord, maar binnen de wettelijk vastgestelde termijn voor abortus is er m.i. geen sprake van moord.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 21 sep 2006 20:10

Cisca schreef:
rosalie83 schreef:

'k Zou niet weten waar ik klem zit, 'k heb gewoon een eigen mening, lijkt me vrij normaal, die heb jij toch ook!
Uiteraard ben ik ook tegen moord, maar binnen de wettelijk vastgestelde termijn voor abortus is er m.i. geen sprake van moord.

Natuurlijk, een eigen mening, prima! Maar de wettelijk vastgestelde termijn voor abortus is in elk land verschillend! En er zijn landen waar abortus niet toegestaan is! Hoe zie je dat dan!? Begint in elk land het leven op een ander moment? Dat kan toch niet!?!

Ik las laatst iets over één of andere arts uit New York (ben zijn naam vergeten, kan ik wel opzoeken) en die heeft dus samen met andere artsen wetenschappelijk onderzoek gedaan naar het hoe en waarom. Eindconclusie was: vanaf de bevruchting is het leven. Zelfs als de bevruchting plaatsvindt in een reageerbuis.

marma
Mineur
Mineur

Berichtdoor marma » 21 sep 2006 20:11

Zuss en Cisca, wat zijn volgens jullie geldige redenen om abortus te mogen plegen? Daar hebben jullie het steeds maar over...

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 21 sep 2006 20:11

Aragorn schreef:Nou, volgens mij betwijfelt Zuss of het wel zo wetenschappelijk is, dus dan zul je met bronnen aan moeten komen. En als Schreeuw om leven zegt dat iets wetenschappelijk is zou ik dat niet zomaar overnemen.

Ik persoonlijk denk dat Schreeuw om Leven goed zit. Maar ook buiten Schreeuw om Leven is er genoeg algemeen wetenschappelijk onderzoek gedaan. Ook door artsen die verder helemaal niet christelijk zijn of wat dan ook.

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 21 sep 2006 20:16

rosalie83 schreef:
Aragorn schreef:Nou, volgens mij betwijfelt Zuss of het wel zo wetenschappelijk is, dus dan zul je met bronnen aan moeten komen. En als Schreeuw om leven zegt dat iets wetenschappelijk is zou ik dat niet zomaar overnemen.

Ik persoonlijk denk dat Schreeuw om Leven goed zit. Maar ook buiten Schreeuw om Leven is er genoeg algemeen wetenschappelijk onderzoek gedaan. Ook door artsen die verder helemaal niet christelijk zijn of wat dan ook.

bron? :wink:
- Home is in my head -

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 21 sep 2006 20:20

froske schreef:
rosalie83 schreef:

bron? :wink:

Legio!
O.a.: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bernard_Nathanson

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 21 sep 2006 20:22

En bekijk ook eens: http://www.silentscream.org/
Ook Zuss en Cisca!

Cisca

Berichtdoor Cisca » 21 sep 2006 20:23

rosalie83 schreef:
Cisca schreef:
rosalie83 schreef:

Natuurlijk, een eigen mening, prima! Maar de wettelijk vastgestelde termijn voor abortus is in elk land verschillend! En er zijn landen waar abortus niet toegestaan is! Hoe zie je dat dan!? Begint in elk land het leven op een ander moment? Dat kan toch niet!?!

Ik las laatst iets over één of andere arts uit New York (ben zijn naam vergeten, kan ik wel opzoeken) en die heeft dus samen met andere artsen wetenschappelijk onderzoek gedaan naar het hoe en waarom. Eindconclusie was: vanaf de bevruchting is het leven. Zelfs als de bevruchting plaatsvindt in een reageerbuis.

Welja haal de hele wereld erbij, ik woon in Nederland, en leef met Nederlandse wetten.

Terug naar “Archief”