Kerk of roddelfabriek?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Kerk of roddelfabriek?

Berichtdoor L'être extraterrestre » 21 sep 2006 12:33

Het spijt me dat ik dit topic open.

Waarom doe ik het dan? Misschien om mijn 'gal' te spuwen, en om te laten zien hoe diep mensen kunnen zinken. Om hoe christenen zich tegenover hun broeders en zusters kunnen gedragen alsof ze in oorlog zijn.

Al jaren wonen wij tegenover een kerk, en hebben mijn broertjes en ik een reformatorische basisschool bezocht waarop ook mensen uit die kerk zaten.

Nu wil het volgende, als sinds wij jong zijn gaan wij heel af en toe naar die kerk. Het is een Gereformeerde Gemeente in Hersteld verband (of zoiets). Donkere kleding, sombere preken, langzaam zingen. Maar dat zijn de uiterlijkheden. Maar, als wij daar af en toe kwamen, werden we aangestaard, mijn moeder droeg ooit een lila hoed, en wij (broertje+ik) werden de volgende dag getreiterd omdat mijn moeder een gekleurde hoed op had.

Auto's van mensen uit die kerk word lukraak geparkeerd, ook bij school. Het gaat zelfs zo ver dat de veiligheid van kinderen in het geding komt.

Er word geroddeld, afschuwelijk. Alles wat je doet, als ik met een broek buiten liep, werden we er op aan gekeken, als we op zondag in de avond buiten speelden, werden we nog bozer aangekeken. Maargoed, dat was een aantal jaar terug.

Nu heb ik nog een broertje van 8 (nakomertje :wink: ) en die mag soms buitenspelen. Mijn moeder kerkt er nog steeds heel af en toe, mijn vader gaat helemaal niet meer naar de kerk. Alsof dat nog niet zwaar genoeg is voor ons eigen gezin word mijn broertje er door vriendjes op aangesporken. Alsof jongetjes van 8 dat zien?! Wat bezielt die ouders om het daar over te hebben in het bijzijn van kinderen.

Op de een of andere manier raakt me dit heel diep. Die hypocrisie (gospel=afschuwelijk, broeken ook, maar zelf luisteren ze radio 538, vloeken ze, en roddelen ze. Ze moeten heel langzaam zingen, maar de diakenen zorgen zelf dus voor onveilige situaties, kinderen pesten op school, maar als je de ouders erop aansprak was het niet waar, als iemand van buiten die kerk zwanger raakte voor het huwelijk wist de hele kerk het binnen no time, maar als de dochter van een diaken zwanger raakt word het doogezwegen, ga zo maar door), en het gevoel, dit zijn toch kinderen van God? Waarom doen ze dan zo? Waarom doen ze andere mensen dan zo ontzettend veel pijn?!

Misschien zijn het retorische vragen, maar ik kan wel huilen als ik dit zie. Ze willen niet aangesproken worden op hun gedrag. Maar wat doen ze zelf ondertussen? Sorry voor deze warrige post!

En even tussen haakjes, wij kerken er bijna nooit, ik sowieso niet meer, wij hebben onze 'eigen' kerk.

Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 21 sep 2006 13:07

Beste L'être,

De "casus" die je hier beschrijft is werkelijk bedroevend. Ik mis hier in alles de liefde naar elkaar en het respect naar mensen die "anders" zijn. Ik denk niet dat God in zo'n kerk aanwezig wil zijn, want men heeft het oordeel al klaar al voordat er inhoudelijk over Gods Woord gesproken is. Een vreselijk trieste zaak.

Mijn advies is om er (al biddend) boven te staan. Maar bid ook aub voor hen, dat hun ogen worden geopend, dat ze inzien hoeveel pijn ze kunnen doen door dit gedrag te tonen. Wees blij dat je de vrijheid hebt om te kunnen kerken in een andere kerk, want er zullen daar genoeg jongeren kerken die hetzelfde als jij zien, het ook totaal afkeuren, maar vanwege hun ouders er nog elke zondag komen. Het zal me niks verbazen als het overgrote deel van die jongeren later de kerk verlaten omdat ze de hypocrisie meer dan spuugzat zijn.

Op de vraag waarom ze zo doen kan ik niet echt antwoorden, eigenlijk alleen maar speculeren. Maar je ziet vaker dat wetticisme in sommige kerken boven de Bijbel staat, dat je volgens hun pas kunt geloven als je voldoet aan een eigen opgestelde checklist. Geloof me, dat is de HEERE een gruwel. Sta hier dus alsjeblieft boven, maar blijf wel bidden voor ze, hoe moeilijk ook... Ik sta hier wel te roepen dat we ervoor moeten bidden, maar zelf vergeet ik het ook zo vaak. Toch is het een taak van ons.

Sterkte iig.
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 21 sep 2006 14:36

Ik vind niet dat je van mensen mag zeggen, die van zichzelf zeggen dat ze bekeerd zijn, dat God niet in die kerk huist. Maar wat moet je er nu mee! Helaas zijn er overigens genoeg jongeren die wel in die kerk blijven.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 21 sep 2006 16:06

Erg herkenbaar helaas. Ik kan niet veel meer dan je sterkte toewensen ermee.

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 21 sep 2006 16:29

Triest is het en blijft het, maar ik denk dat er in elke kerk net zo wordt geroddeld als in deze aangehaalde kerk. Bij mij, bij mn vriendin, bij mn vriend, waar eigenlijk niet?
Kpraat het daarom niet goed, maar om dan te zeggen dat God daar dan niet aanwezig is?! Dan is Hij nergens meer aanwezig! Ook niet in jouw hart! Want daar is het net zo'n bende hoor
Afbeelding

Maaike

Berichtdoor Maaike » 21 sep 2006 17:02

Ik snap idd ook niet hoe wij, die de God van liefde dienen, zo haatdragend tegenover elkaar kunnen zijn...

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 21 sep 2006 17:08

Tja, dat zit nu eenmaal in ons..

Maar triest is het idd. Ik herken wat je schrijft L'être, helaasch.
En wat Dippie al zei, roddelen gebeurt in veel kerken. Maar, waarom?
Omdat je als kerkmensen beter denkt te zijn dan anderen? Ik weet het niet.
Ah ja..misschien doen we er ongemerkt zelf ook wel aan mee.
"Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken, dan klopt alles."

Herman Finkers

Jort
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jort » 21 sep 2006 18:25

Tja overal is er de drang om bepaalde regels op te stellen waarvan men vindt dat iedereen zich eraan moet conformeren. In vrijwel alle sociale situaties bestaat er de neiging om mensen die iets anders zijn als achterlijk te zien of erger dan dat -waarschijnlijk vanuit de evolutionaire behoefte om de eigen soort in stand te houden.

Vroeger heb ik gedacht dat respectloosheid iets typisch reformatorisch was, nu ik echter meer meedraai in andere maatschappelijke verbanden moet ik tot de conclusie komen dat het overal wel wat is.

Echter, in een christelijke gemeente mag dit niet voorkomen, indien wel verliest men het recht op het predikaat 'christelijk'. Droevig droevig Godonterend Godonterend.

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 21 sep 2006 20:28

Ik weet dat mijn hart net zo'n zooitje is. Niet dat je me er niet op mag wijzen, dat moet iedere keer weer gebeuren.

Maar waarom? Ik weet dat roddelen slecht is, en ik probeer ook niet teveel te wijzen met mijn vingertje. Waarom is de kerk in het algemeen zo? Deze kerk springt er voor mij uit, juist omdat ze zo streng gelovig zijn, maar wel lak hebben aan meet sociale dingen. Hoe bedoel je, ik jaag mensen de kerk uit.

Onze 'eigen' kerk is wat dat betreft wat anders, maar wij hebben dan ook maar rond de 50 kerkende leden.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 22 sep 2006 10:27

Tja, het zijn net gewone mensen die kerkmensen. :wink:

Roddelen gebeurt overal dus ook onder kerkmensen, daarmee is het niet goed te praten, maar om nu te doen of dat alleen in de kerken voorkomt is ook weer wat overdreven.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Riska

Berichtdoor Riska » 22 sep 2006 11:12

Ik heb zo het gevoel dat het ene met het andere te maken heeft. Wanneer er erg veel regels zijn dan is er een bepaalde sociale controle of niet iemand een regel overtreedt en daar wordt dan uitgebreid over gesproken.
Wanneer mensen zich toeëigenen te oordelen of iemand wel goed gelooft, of hij/zij eigenlijk wel aan het Avondmaal mogen, als er zelfs een 'censura morum' is, waarin kerkleden bij de kerkenraad kunnen aangeven wie volgens hen om die en die reden niet toegelaten zouden mogen worden, dan werk je dat in de hand.
Het heeft ook te maken met de beslotenheid van een kerk of gemeenschap. Ieder die dan binnenkomt wordt extra kritisch bekeken en zeker als er iets afwijkends is - zoals de kleur van kleding of hoed.
En dan is de vraag zeer gewettigd of we goed bezig zijn - wanneer iets door een willekeurige bezoeker als onwelkom te zijn ervaren wordt...

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 22 sep 2006 15:20

Ik denk dat je gelijk hebt Riska, hoe strakker de regels hoe meer je kan bekritiseren naar anderen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 sep 2006 20:39

Dippie schreef:Triest is het en blijft het, maar ik denk dat er in elke kerk net zo wordt geroddeld als in deze aangehaalde kerk. Bij mij, bij mn vriendin, bij mn vriend, waar eigenlijk niet?
Kpraat het daarom niet goed, maar om dan te zeggen dat God daar dan niet aanwezig is?! Dan is Hij nergens meer aanwezig! Ook niet in jouw hart! Want daar is het net zo'n bende hoor

Er zijn ook kerken waar het veel minder gebeurt omdat de mensen zich er christelijk gedragen.... we worden wel opgeroepen heilig te leven en als kerkmensen dat niet doen is er toch echt wat mis in de kerk... en dat kan je niet relativeren door aan te geven dat er in ieders hart een hoop mis is.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 22 sep 2006 21:50

Marnix schreef:
Dippie schreef:Triest is het en blijft het, maar ik denk dat er in elke kerk net zo wordt geroddeld als in deze aangehaalde kerk. Bij mij, bij mn vriendin, bij mn vriend, waar eigenlijk niet?

Er zijn ook kerken waar het veel minder gebeurt omdat de mensen zich er christelijk gedragen.... we worden wel opgeroepen heilig te leven en als kerkmensen dat niet doen is er toch echt wat mis in de kerk... en dat kan je niet relativeren door aan te geven dat er in ieders hart een hoop mis is.

Ik bedoelde daarmee dat je dus niet zomaar kan zeggen dat God daar dan niet aanwezig kan/wil zijn, omdat het in ieders hart net zo'n puinhoop is, misschien nog wel erger. Kheb toch niet gezegd dat er niks mis is met die kerk?
Afbeelding

André

Berichtdoor André » 22 sep 2006 22:31

Riska schreef:Ik heb zo het gevoel dat het ene met het andere te maken heeft. Wanneer er erg veel regels zijn dan is er een bepaalde sociale controle of niet iemand een regel overtreedt en daar wordt dan uitgebreid over gesproken.
Er wordt veel over gesproken men 'vergeet' alleen te spreken met degene die het aan gaat, hetzij vermanend/ondersteunend/'vult u maar in'

Terug naar “Archief”