Omega schreef:Goofy schreef:
ellendekennis krijg je door de werking van de H.G
Wel, de Catechismus is het dan toch niet met jou eens. De ellende kennen wij uit de wet Gods. Rom. 3:20: "Daarom zal uit de werken der wet geen vlees gerechtvaardigd worden, voor Hem; want door de wet is de kennis der zonde."
Het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Want de Heilige Geest werkt ook de kennis van onze ellende en brengt ons tot Christus.
Want we leren onze ellende ook kennen wanneer we gaan beseffen dat we niet in Christus geloven. Dit zegt Hij ook in Joh. 16:
Joh. 16:7 Doch Ik zeg u de waarheid: Het is u nut, dat Ik wegga; want indien Ik niet wegga, zo zal de Trooster tot u niet komen; maar indien Ik heenga, zo zal Ik Hem tot u zenden.
8 En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel:
9 Van zonde, omdat zij in Mij niet geloven;
De kanttekeningen zeggen hierbij:
in Mij niet
Namelijk als in den waren Messias, maar mij als een goddeloze gedood hebben.
Ons ongeloof heeft Jezus aan het kruis gebracht. Door het geloof in Hem (gewerkt door de Heilige Geest) ontvangen we de zegeningen die door Hem tot stand zijn gebracht, nl. verzoening met God en het eeuwige leven.
Hier komen Wet en Evangelie bij elkaar. Ongeloof is het verwerpen van beide: overtreding van de Wet en ongehoorzaamheid aan het Evangelie. Het is het verwerpen van het Woord van God en daarmee ook en vooral van Christus als de volkomen Zaligmaker. Alle bijbelse lijnen komen bij Hem uit.
Voor de oorsprong van dat ongeloof moeten we terug naar het paradijs. Adam en Eva geloofden de duivel immers wel en God niet. Zo is ook van nature onze toestand.
Onze relatie met God wordt hersteld via het geloof in Zijn Zoon. Zo spreekt Johannes in zijn evangelie er ook over. Wedergeboorte/geloof en het aannemen van Christus hebben alles met elkaar te maken:
Joh. 1:11 Hij is gekomen tot het Zijne, en de Zijnen hebben Hem niet aangenomen.
12 Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;
13 Welke niet uit den bloede, noch uit den wil des vleses, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren zijn.
Of zoals in 1 Joh. 5:10 staat:
Die in den Zoon van God gelooft, heeft de getuigenis in zichzelven; die God niet gelooft, heeft Hem tot een leugenaar gemaakt, dewijl hij niet geloofd heeft de getuigenis, die God getuigd heeft van Zijn Zoon.
De vraag die we ons dus moeten stellen, is de volgende: geloven we in de Zoon van God als onze persoonlijke Zaligmaker of niet. Wie niet in Hem gelooft, maakt God tot een leugenaar.
Deze preek vond ik bij dit onderwerp (geloof/ongeloof) verhelderend.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)