De Wachter Sions - Refoweb

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 20 sep 2006 09:11

Omega schreef:Ik ben benieuwd of de discussies hier zoveel verschillen van die op een doorsnee schoolplein van het reformatorisch middelbaar en hoger onderwijs. Zou daar ook een docent direct op je af rennen en je een spreekverbod opleggen als je visie niet in het verlengde ligt van ds. Mallan en een selectieve groep oudvaders. ;-)

Dat denk ik niet. :)

Omega schreef:Overigens herken ik wel wat deze in kritiek, die echter niet alleen beperkt kan worden tot Refoweb maar m.i. geldt voor de hele reformatorische subcultuur.

Wat bedoel je precies?
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 20 sep 2006 09:11

Als ik me niet vergis, is dhr. van der Tang een aangemeld lid van dit forum (hoewel hij hier nog niet gepost heeft). Hij is een bekende in de softwarewereld, dus weet hij ook goed hoe de internetwereld eruitziet.

Dat in zijn kerkverband het internetten buiten het zakelijk gebruik om censurabel is en dat hij vanuit die visie posten op Refoweb afkeurt, kan ik begrijpen, alhoewel ik daar zelf anders over denk.
Hij geeft wel aan dat zo'n verbod kennelijk jongeren (ook uit zijn kerkverband) er niet van weerhoudt om prive over het internet te surfen. Hij is er zich dus ook van bewust dat een kerkelijk verbod niet waterdicht is. Bovendien erkent hij dat Refoweb in een bepaalde behoefte voorziet. Vervolgens beperkt hij zich tot het uiten van bezwaren over Refoweb. Het alternatief dat hij aandraagt is om zich geheel van internet en Refoweb af te keren en op zoek te gaan naar "de vaders in het geloof en de moeders in Israël die vanuit eigen ondervinding met hun kinderen de grote vragen van de eeuwigheid kunnen bespreken", waarvan hij zich trouwens afvraagt waar die nog zijn.

Ik denk dat hij hier wel een kern van de nood in de gereformeerde gezindte te pakken heeft: het ontbreken van het gesprek tussen ouders/ambtsdragers en kinderen over zaken die de eeuwigheid aangaan in een wereld die vergeven is van allerlei onheilige en goddeloze zaken. En laten we wel zijn, die wereld zit overal: in de gezinnnen en ook op internet, ja ook op Refoweb. Die kritiek op Refoweb kan ik begrijpen, omdat Refoweb een soort marktplein is waar allerlei mensen uit de wereld met elkaar in gesprek komen (hoewel er ook plekken zijn op dit forum, waar alleen mensen die de 12 artikelen onderschrijven mogen posten). Gesprekken die ze thuis en in de kerk blijkbaar niet of minder goed kunnen voeren (ik ben me er van bewust dat ik hier generaliseer). Waarom is dat zo? Ik vind het jammer dat dhr. van der Tang daarover niet verder schrijft in zijn stukje, want dat vind ik namelijk het kernprobleem. Waarom gaan jongeren anoniem vragen stellen op een internetforum over het geloof? Is het niet omdat ze die vragen blijkbaar niet thuis of in de kerk durven stellen? En waarom durven ze dit niet? Is er angst aan de kant van de jongeren? Zo ja, is er dan wel voldoende bewogenheid met deze jongeren, om deze vragen met een liefdevol hart te kunnen antwoorden, zodat men een wegwijzer kan zijn naar de Zaligmaker, nl. Jezus Christus? Of is er onmacht/onkunde/onwil aan de kant van de ouders en ambtsdragers? Deze vragen zijn heel wezenlijk voor de reformatorische subcultuur en dienen mijns inziens onder ogen gezien te worden. Dat zijn vragen die veel belangrijker zijn dan de vraag of je wel of niet mag refowebben. Want het zijn vragen die neerkomen op de vraag of de gereformeerde gezindte nog wel overlevingskansen heeft, als men het Woord niet meer doorgeeft aan volgende generaties.

Mede vanwege deze vragen ben ik hier lid en later moderator op Refoweb geworden. Omdat ik nood zie bij jongeren, vragen over het geloof, vragen naar God. Daar probeer ik met al mijn beperkingen een antwoord op te geven in de discussies, waarbij ik me bewust ben van mijn tekorten. En ik zie ook dat er (m.u.v. bijvoorbeeld de predikanten in de vragenrubriek) weinig door "vaders en moeders in het geloof" met jongeren in gesprek wordt gegaan over de zaken die er echt toe doen. Daarom zou ik er blij mee zijn als dhr. van der Tang zijn postcount, die nu nog op 0 staat, wat op zou voeren. ;)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 20 sep 2006 09:17

Omega schreef:Ik ben benieuwd of de discussies hier zoveel verschillen van die op een doorsnee schoolplein van het reformatorisch middelbaar en hoger onderwijs.

Ik ben zeer bang dat de gemiddelde discussie op een doorsnee schoolplein van het reformatorisch middelbaar en hoger onderwijs van een beduidend láger niveau is dan vele discussies op dit forum, en al helemáál niet over geloofszaken gaan. Dat geldt evenzeer voor discussies die na de kerkdienst en de catechesatie op het kerkplein worden gevoerd... Gaat Van der Tang daar zelf met jongeren in gesprek, of loopt hij er gedachtenloos langs?

Juist de beslotenheid en betrekkelijke anonimiteit van het forum neemt voor veel jongeren de drempel weg om hun hart uit te storten en van hun geloofsworsteling te verhalen. Ik onderken dat er aan het discussiëren best 'gevaren' kleven, maar dat heeft niets met het fenomeen 'internetfora' te maken. Immers, in élke discussie over het geloof, of dat nu op catechesatie, op je studentenvereniging of gewoon met vrienden is, gaat het er om alle meningen te toetsen aan Gods Woord. Oók en vooral je eigen mening.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 20 sep 2006 09:28

Ik vraag me af of ze wel positief zouden zijn als hier uitsluitend echte refo's zouden rondlopen en geen rare vogels zoals ik. Maar komen er meteen een paar namen in mijn gedachten op van mensen die wel in een refokerk zijn opgegroeid maar daar nu niet meer zo achter staan.
Maar euhm... hoe gaat dat dan irl? Sluiten die mensen die zulke stukjes in zulke blaadjes schrijven zich dan ook op in hun eigen wereld? Hoe krijgen ze dat voor elkaar? Je komt toch vanzelf anders denkende mensen tegen?

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 20 sep 2006 09:31

Natuurlijk komen zij (of iig de meesten van hen) irl andersdenkenden tegen, maar zij willen de jeugd beschermen omdat ze denken dat die nog niet sterk genoeg staan in hun geloof, 'in je jeugd ben je veel vatbaarder voor invloeden van andersdenkenden', dat soort dingen. Daarom zien zij RW (deels) als een gevaar en hebben ze liever dat de jongelui met hun vragen bij de kerkelijke gevestigde orde komen.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 20 sep 2006 09:36

hmmm ik ben juist sterker in mijn geloof geworden doordat niet-christenen me vragen stelde, daar ga je van nadenken. Maar ik kan me voorstellen dat het ook anders werkt. Anderzijds: als je in dubbele predestinatie gelooft, kan je er toch niets aan doen, of is dat te kort door de bocht :?

Jeneverjuf
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jeneverjuf » 20 sep 2006 09:58

Mijn eerste reactie toen ik het artikel las was wat is dit voor een onzin zeg. Het is nog niet veranderd tot nu toe.

Zoals al velen hier hebben gezeg er worden onzinnige discussie geleid maar moet er op een forum dan alleen maar over het geloof gepraat worden mogen christenen geen plezier hebben door gek te doen en onzinnige discussie te leiden over onzinnige dingen? Dat is 1

Nummer 2 is dat als ik naar mezelf kijk ik erg veranderd ben door de discussie alleen maar te lezen en te volgen op Refoweb. Door met zoveel mensen van verschillende kerken over het geloof te praten is zo verrijkend. Je blijft niet in je eigen wereldje van de gergem in ned, gergem, pkn enz enz Je gaat je eigen mening vormen over het geloof en je gaat nadenken wat het geloof voor jou betekend (is mijn ervaring) Als ik eerlijk ben denk ik dat de kerk (in dit geval gergem in ned maar kan net zo goed de gergem of andere kerk zijn) bang is dat de jongeren een eigen mening gaan vormen en zich niet meer aan alles wetjes en regeltjes houd die de KERK gemaakt heeft.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 20 sep 2006 10:17

Welja, de jeugd zou toch eens met andere visies in aanraking komen :wink: De auteur van het artikel heeft blijkbaar liever dat men klakkeloos voor waar aan neemt. Discussies helpen je juist om een goed onderbouwd standpunt in te kunnen nemen.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 20 sep 2006 10:27

rafaell schreef:Welja, de jeugd zou toch eens met andere visies in aanraking komen :wink: De auteur van het artikel heeft blijkbaar liever dat men klakkeloos voor waar aan neemt. Discussies helpen je juist om een goed onderbouwd standpunt in te kunnen nemen.
Tja, men heeft blijkbaar erg weinig vertrouwen in haar eigen boodschap.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 20 sep 2006 10:51

DeChat schreef:

Wat bedoel je precies?

Zoals ik al eigenlijk aangaf in mijn vorige bijdrage. De kritiek van Van der Tang moet breder getrokken worden dan alleen Refoweb. M.i. is het namelijk van toepassing op vrijwel alle reformatorische bedrijven, organisaties en instellingen. En als er voldoende vaders en moeders in Israël waren geweest en kerkenraden open hadden gestaan voor de vragen van jongeren, had Refoweb nooit een vragenrubriek hoeven te beginnen. Ik heb het in een ander verband ook al eens gezegd: Als jonge plantjes gekoesterd zouden worden, in plaats van vertrapt, dan zou het geestelijk leven in onze reformatorische kerken bloeien in plaats van een veld zijn vol dorre doodsbeenderen.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 20 sep 2006 10:55

Omega schreef: Ik heb het in een ander verband ook al eens gezegd: Als jonge plantjes gekoesterd zouden worden, in plaats van vertrapt, dan zou het geestelijk leven in onze reformatorische kerken bloeien in plaats van een veld zijn vol dorre doodsbeenderen.

zoow, die zit... ik word er wel een beetje verdrietig van.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 20 sep 2006 11:05

@Omega: De kritiek die Van der Tang heeft op Refoweb gaat toch m.n. over het forumgedeelte, dat hier 'oeverloos gezwamd wordt' over de meest tere onderwerpen en dat alle mogelijke meningen worden geventileerd. Ik vraag me af of je dat ook kunt betrekken op reformatorische bedrijven, organisaties en instellingen, zoals jij zegt. (Vandaar ook mijn vraag, 'k vroeg me af welk gedeelte van de kritiek jij dan bedoelde.)

Overigens: Wat je opmerkingen over de reformatorische gezindte betreft, ben ik het wel met je eens hoor, alleen is dat dus niet de kritiek van Van der Tang maar het terugkaatsen ervan. :wink:

jip_86
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor jip_86 » 20 sep 2006 11:10

De schrijver is wel erg goed op de hoogte van wat zich allemaal afspeelt op dit verderfelijke refoweb :roll:

Jort
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jort » 20 sep 2006 11:29

elbert schreef:Als ik me niet vergis, is dhr. van der Tang een aangemeld lid van dit forum (hoewel hij hier nog niet gepost heeft). Hij is een bekende in de softwarewereld, dus weet hij ook goed hoe de internetwereld eruitziet.

Daarom zou ik er blij mee zijn als dhr. van der Tang zijn postcount, die nu nog op 0 staat, wat op zou voeren. ;)

Toch niet die man van Baan?? Die was (is) toch ook GG nog wat? In dat geval moet hij maar niet teveel kritiek gaan leveren want dant valt er over zakendoen op die manier ook nog wel wat te zeggen :|

Hoe dan ook, ik zie het hele punt niet. Mensen praten hier met elkaar? En dat is problematischer dan wanneer mensen irl praten met elkaar?

Verder denk ik dat de kritiek van Omega niet helemaal terecht is want het is prettig om op refoweb anoniem vragen te kunnen stellen. Al waren er tig vaders en moeders in Israël ik zou niet alle vragen die gesteld worden ópenlijk durven stellen, gesteld dat ik ze had. Het anonieme aspect zorgt denk ik voor de populariteit. In een kerk zie je elkaar nog altijd dat is gewoon niet prettig.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 20 sep 2006 12:41

Spons schreef:Ik heb hier vrienden gemaakt die me heel dierbaar zijn geworden de afgelopen 2 jaar, mensen om wie ik geef ook al leven zij niet zoals ik of andersom ,ook al intrepeteren we dingen anders, ik respecteer ze en dat is niet onbelangrijk.

Juist door de anonimiteit leer je iemand eerst beter kennen, als men elkaar dan irl ziet, weet je al wat je aan iemand hebt, en lijkt het net of je elkaar al veel langer kent.
Vorig jaar kwamen we met zo'n 12 mensen bij elkaar, er was één persoon bij die nog niemand van de anderen irl had gezien, dat was helemaal geen punt, 't was een fijne dag, met serieuze en minder serieuze onderwerpen, zonder Refoweb was dat niet mogelijk geweest.
Inmiddels is de groep verdubbeld, over een paar weken komen we allemaal weer bij elkaar, we zien al weer naar uit.
Als andersdenkende, zou ik deze mensen toch niet meer kunnen missen, daarvoor zijn de contacten te waardevol.

Terug naar “Archief”